Audi A6 – Kratší, lehčí, úspornější
Audi A6 je tradičním reprezentantem vyšší střední třídy. Historie tohoto modelu (včetně předchozí řady Audi 100) sahá až do roku 1968, letošní novinka je v pořadí už sedmou generací. Sedan vyráběný v Neckarsulmu si proto v ničem nezadá s řadou 5 od BMW nebo třídou E od Mercedesu.
Příchod nové A6 završuje generační obměnu sedanů od Audi, kterou zahájila A4 a loni pokračovala s A8. V průběhu této etapy se v portfoliu ingolstadtské automobilky objevily také dva nové modely – A5 Sportback a A7 Sportback, které mají alternativní řešení karoserie a vyplňují prostor právě kolem nové A6.
Karoserie
Růstový hormon už není v módě. Vždyť předchozí generace z roku 2004 se dostala na dohled k pěti metrům délky a to není dnes - v době nízkoemisní - už příliš dobrá základna k dalším přírůstkům. Nová A6 se tak víceméně drží původních rozměrů. Ovšem s několika výjimkami. Zásadní je nárůst rozvoru o 69 mm na 2.912 mm, délka se při tom zmenšila o 12 mm na 4.915 mm.
Hliník zůstává vyhrazen vrcholným modelům A8 a R8, A6 se musí spokojit s levnější kompozicí vysokopevnostních ocelí a lehkých materiálů. Hliníkové slitiny tvoří 20 % karoserie nového Audi A6.
Bezpečnostní schránka kolem interiéru je vyrobena převážně z vysokopevnostních ocelí, hliníková slitina byla použita na blatníky, kapoty, dveře, ale i na vzpěry v motorovém prostoru, příčníky v oblasti nárazníku nebo příčné výztuhy v oblasti zavazadelníku.
Karoserie má součinitel odporu vzduchu jen 0,26, čelní plocha měří 2,3 m2. Řešení aerodynamiky karoserie zahrnuje mj. důkladné zakrytování podlahy nebo optimalizované proudění vzduchu motorovým prostorem.
Audi A6 - Základní rozměry - srovnání generací | |||
Model | A6 (C7/4G) 2011 | A6 (C6/4F) 2004 | Rozdíl |
Délka [mm] | 4915 | 4927 | -12 |
Šířka [mm] | 1874 | 1855 | 19 |
Výška [mm] | 1455 | 1459 | -4 |
Rozvor [mm] | 2912 | 2843 | 69 |
Rozchod vpředu [mm] | 1627 | 1612 | 15 |
Rozchod vzadu [mm] | 1618 | 1618 | 0 |
Zavazadlový prostor [l] | 530 | 546 | -16 |
Ve srovnání s konkurencí je ale Audi A6 i přes celkové zmenšení stále jedním z největších modelů vyšší střední třídy. Délkou překonává oba německé rivaly, delší je jen Jaguar a Infiniti. Výrazné prodloužení rozvoru (+7 cm) znamená druhý nejdelší rozvor ve třídě, hned po BMW řady 5, které vzdálenost mezi nápravami mezigeneračně zvětšilo ještě výrazněji.
Audi také získalo, společně s BMW, nejširší rozchod kol v segmentu. S výjimkou Jaguaru má nejširší karoserii, nižší celkovou výšku má zase jen Lexus.
Audi A6 - Základní rozměry - srovnání s konkurencí | ||||||
Model | Audi A6 | BMW řady 5 | Mercedes E | Jaguar XF | Infiniti M | Lexus GS |
Délka [mm] | 4915 | 4899 | 4868 | 4961 | 4945 | 4835 |
Šířka [mm] | 1874 | 1860 | 1854 | 1877 | 1845 | 1820 |
Výška [mm] | 1455 | 1464 | 1464 | 1460 | 1500 | 1430 |
Rozvor [mm] | 2912 | 2968 | 2874 | 2909 | 2900 | 2850 |
Rozchod vpředu [mm] | 1627 | 1600 | 1585 | 1559 | 1575 | 1535 |
Rozchod vzadu [mm] | 1618 | 1627 | 1604 | 1605 | 1570 | 1540 |
Zavazadlový prostor [l] | 530 | 520 | 540 | 540 | 500 | 430 |
Světlomety
Moderní světelná technika dělá moderním Audi jméno. Jinak to nebude ani v případě nové A6, která nabídne plně diodové světlomety – stejně jako modely A8, A7 a R8.
Zejména xenonová světla se sadou diod pro denní svícení budou patřit k populárním příplatkovým položkám a poznávacím znakům nové generace. Součástí sady jsou adaptivní funkce světlometů, jak je známe z konkurenčních modelů. Novinkou je spolupráce světelné techniky s daty z navigačního systému MMI, která tak například přepíná světla do dálničního modu už na přivaděči, nebo rozsvěcuje odbočovací světlo ještě před křižovatkou.
audi novemodely predstavujeme vyssistredni
K prémiovým modelům patří špičková technika, kterou v případě světlometů představují ty sestavené pouze ze světelných diod. Audi slibuje nejen efektní vzhled, přirozenou barvu světla a dlouhou životnost, ale i mimořádně nízkou spotřebu energie – v režimu potkávacích světel 40 W na každé straně.
Interiér
Vnitřní design i zpracování interiéru patří tradičně k silným zbraním Audi, což se zřejmě ani s příchodem nové A6 nezmění. Základ přístrojové desky sdílí A6 s A7 Sportback, v detailech se však liší. Nové dveře mají podobné výplně, ale například řešení madel s umístění ovladačů na nich je jiné. MMI je pro A6 standardem, podobně jako některá z výsuvných širokoúhlých obrazovek nadstandardních rozměrů (úhlopříčka 6,5 palce, resp. 8 palců) s vysokým rozlišením.
Velký rozvor vytvořil uvnitř další centimetry, z nichž těží posádka. Narostly ale vlastně všechny důležité interiérové míry. Nad předním sedákem teď naměříte 1046 mm (dosud 1033 mm), nad zadním 962 mm (dosud 960 mm), vnitřní šířka vpředu ve výši ramen činí 1460 mm (dosud 1450 mm) a vzadu 1429 mm (dosud 1421 mm). Ve výši loktů je vpředu k dispozici 1527 mm.
audi novemodely predstavujeme vyssistredni
Automaticky regulovaná dvouzónová klimatizace je také součástí standardu nového Audi A6. Místo klasické mechanicky ovládané parkovací brzdy má A6 elektromechanické řešení, které uvolnilo prostor pro rozhraní palubní elektroniky na středovém tunelu.
Na přístrojovém štítu před řidičem může být za příplatek dodávaný sedmipalcový informační displej. Za příplatek je k dispozici i průhledový head-up displej, kterým jsou do zorného řidiče promítány údaje z palubních informačních systémů (rychlost, navigace, apod.). Pro dosažení optimální čitelnosti jsou číslice a symboly zobrazovány tak, jako by byly ve vzdálenosti 2,5 metru před řidičem.
Zavazadelník se mezigeneračně zmenšil na 530 l, měl by ale být snáze přístupný, mj. díky nižší hraně, která je teď 674 mm nad vozovkou (dosud 716 mm). Víko lze za příplatek ovládat elektricky.
Motory
Při uvedení na trh bude A6 dodávána se dvěma benzinovými a třemi naftovými motory. Všechny budou spojeny se systémem rekuperace energie při brzdění a systémem start-stop, bez ohledu na převodovku, jakou budou vybaveny.
Zážehová část nabídky bude nejprve tvořena pouze šestiválcovými motory. Základem je známý atmosférický šestiválec 2,8 FSI s uspořádáním válců do V, s variabilním časováním a zdvihem ventilů. Nejvyšší výkon 150 kW a točivý moment 280 Nm (dosahovaný v širokém spektru mezi 3000 a 5000 min-1) stačí ve verzi s pohonem předních kol a bezestupňovou převodovkou multitronic na zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s, nejvyšší rychlost 240 km/h a kombinovanou spotřebu 7,4 l/100 km. Ve srovnání s předchozí generací má 2,8 FSI o 10 kW vyšší výkon a o 12 % nižší normovanou spotřebu.
Atmosférický šestiválec nabídne také spojení s pohonem všech kol quattro a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. V této konfiguraci vzroste pohotovostní hmotnost o 70 kg, akcelerace na 100 km/h je o 0,4 sekundy pomalejší a kombinovaná spotřeba má hodnotu 8,0 l/100 km.
I druhý šestiválec 3,0 TFSI známe z předchozí generace, některá jeho technická řešení i jeho parametry však byly upraveny, podobně jako u 2,8 FSI. Stále je vybaven (navzdory písmenu T v označení) mechanickým kompresorem, dává 220 kW a 440 Nm (mezi 2900 a 4500 min-1).
Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,5 sekundy, o 0,5 s méně než srovnatelně výkonnému BMW 535i. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a kombinovaná spotřeba se zastavila už na 8,2 l/100 km. To vše platí pro verzi se sedmistupňovou převodovkou s tronic a pohonem všech kol quattro. Jinou možnost Audi pro 3,0 TFSI nenabízí.
Audi A6 2011 - technická data | ||||
Model | 2,8 FSI multitronic | 2,8 FSI quattro | 3,0 TFSI quattro | 2,0 TFSI hybrid |
Převodovka | CVT | 7DS 4x4 | 7DS 4x4 | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2773 | 2773 | 2995 | 1984 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/5250-6200 | 150/5250-6200 | 220/5250-6500 | 155+33 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 280/3000-5000 | 280/3000-5000 | 440/2900-4500 | - |
Max. rychlost [km/h] | 240 | 240 | 250 | 238 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 | 8,1 | 5,5 | 7,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,4 | 8,0 | 8,2 | 6,2 |
Poh. hmotnost [kg] | 1685 | 1755 | 1815 | - |
Cena [Kč] | 1.093.800,- | 1.166.600,- | 1.346.500,- | - |
Prozatím základní čtyřválec 2,0 TDI dostává 130 kW a 380 Nm (mezi 1750 min-1 a 2500 min-1). Jde o jediný motor dodávaný s ručním řazením, A6 s ním zrychluje na 100 km/h za 8,7 s a kombinovaná spotřeba činí jen 4,9 l/100 km, o 13 % méně než u odcházející generace.
Třílitrový šestiválec 3,0 TDI bude dodáván ve dvou provedeních: se 150 kW a 400 Nm a se 180 kW a 500 Nm. Slabší verze bude zpočátku dodávána pouze s pohonem předních kol a převodovkou multitronic, později se přidá i manuální převodovka. Silnější Audi naopak uvede na trh jako quattro s dvouspojkovou převodovkou S tronic.
Slabší 3,0 TDI má u BMW konkurenci v podobě 525d (150 kW, 450 Nm). S maximální rychlostí 240 km/h, akcelerací z 0 na 100 km/h za 7,2 s a kombinovanou spotřebou 5,2 l/100 km vykazuje Audi ve všech třech parametrech lepší hodnoty.
Vyrovnanější je i situace při srovnání 3,0 TDI quattro s 530d xDrive (190 kW, 560 Nm) – A6 jede nejrychleji 250 km/h, akceleruje za 6,1 sekundy a přesně stejných hodnot dosahuje i BMW. Audi přitom vykazuje kombinovanou spotřebu 6,0 l/100 km, dieselové BMW s pohonem všech kol a osmistupňovou automatickou převodovkou jen 5,7 l/100 km.
Audi A6 2011 - technická data | |||
Model | 2,0 TDI | 3,0 TDI multitronic | 3,0 TDI quattro |
Převodovka | 6M (CVT) | CVT | 7DS 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 2967 | 2967 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 130/- | 150/3700-4500 | 180/4000-4500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 380/1750-2500 | 400/1250-3500 | 500/1400-3250 |
Max. rychlost [km/h] | 228 (-) | 240 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,7 (-) | 7,2 | 6,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,9 (-) | 5,2 | 6,0 |
Poh. hmotnost [kg] | - | 1720 | 1795 |
Cena [Kč] | 999.000,- | 1.187.400,- | 1.335.000,- |
Všechny motory ve srovnání s předchozí generací vykazují nárůst výkonu při současném snížení kombinované spotřeby. Starší verzi motoru 2,8 FSI (140 a 162 kW) Audi nahrazuje jedinou variantou se 150 kW. Místo motoru 2,7 TDI (140 kW) pak nasazuje slabší verzi 3,0 TDI (150 kW), která se poprvé objevila v modelu Q7.
V daný okamžik nové Audi A6 nenabízí osmiválcový motor. Naopak hybridní pohon je úplnou novinkou.