Představujeme: Motory Volvo Trucks - Kladivo na krizi

Představujeme: Motory Volvo Trucks - Kladivo na krizi

 
 
9.9. 2009 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Švédský výrobce odhalil novou generaci agregátů s objemem 7, 11 a 13 litrů. Pod označením C přinášejí při úspoře paliva vyšší výkon.

Platnost emisní normy Euro 5 od října tohoto ropku je za dveřmi, ale motory splňující tento požadavek už dávno mají všichni výrobci. Posledních několik měsíců se tedy vývoj ubírá jiným směrem – ke snižování spotřeby paliva. Tento trend podtrhuje současný hospodářský útlum. Přesto je jasné, že například na novince, kterou Volvo Trucks nyní odahalilo, pracovalo již před začátkem krize.

Tři objemy a SCR

Nová řada motorů Volvo Trucks obsahuje jednotky o objemu sedmi, jedenácti a třinácti litrů. Ty vyhovují požadavkům normy Euro 5. Díky množství technických vylepšení zaměřených na zajištění optimálního spalování a novému katalyzátoru SCR bylo dosaženo zvýšení výkonu a současného snížení emisí a spotřeby pohonných hmot.

Jedenácti a třináctilitrové motory jsou nyní při volnoběhu o 2 dB tišší, což přispívá ke zlepšení komfortu řidiče a omezení hlučnosti vůči životnímu prostředí. Volvo Trucks v minulosti označovalo své agregáty písmeny A či B v závislosti na použité technologii dočišťování výfukových plynů SCR či EGR. Nová generace nese jednotné označení C, pod nímž se ukrývá výhradně selektivní katalytická redukce SCR.

Až o tři procenta

U vozů vybavených 13litrovým motorem Volvo v kombinaci se systémem I-Shift lze dosáhnout až tříprocentního snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozí verzí (kompatibilita s budoucí normou Euro 5). Modernizované agregáty nabízejí nejen nižší spotřebu pohonných hmot, ale také vyšší výkon a točivý moment. Výkonové rozpětí pokrývá oblast od 176 kW (240 k) do 515 kW (700 k).

Více síly, méně paliva

Motor Volvo D13 používaný v řadách FH a Volvo FM se nyní dodává ve výkonových verzích až do 397 kW (540 k), tedy o 20 koní více než u jeho předchůdce. Maximální točivý moment vzrostl o 100 N.m na 2600 N.m a je k dispozici již od 1000 otáček za minutu, zatímco plochá část křivky točivého momentu staršího motoru D13A520 začínala při 1050 ot. za min. Díky tomu novinka nabízí bohatší možnosti využití než dříve, plynulejší jízdu a rychlejší reakce. V kombinaci s vyšším točivým momentem agregát umožňuje méně časté řazení a poskytuje nižší spotřebu pohonných hmot.

Jednotky D13C a D11C jsou nyní dodávány ve specifikacích splňujících normu Euro 5 nebo v úpravách vyhovujících normě EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) pro vozy obzvláště šetrné k životnímu prostředí.

Zájemci o ekologickou ultra verzi EEV mohou volit z variant D13C 420, 460 a 500. Doufejme, že se legislativa i v Česku natolik posune, aby se dopravci díky bonusům ze strany státu vyplatilo koupit a provozovat verzi EEV. Výrobce dokázal splnit emisní normu EEV díky upravené selektivní katalytické redukci.

Více verzí jedenáctilitru

Minulý rok společnost Volvo Trucks uvedla pro řadu FM nový 11litrový motor. Byl určen především pro využití v oblasti dopravy těžkých nákladů, například cisteren nebo objemných břemen. Škála ”C” motorů nabízí více výkonových verzí: 330, 370, 410 a 450 koní. Dosud byly k dispozici jen dvě o 390 a 430 k. Díky úpravám poskytuje nový agregát D11C Euro 5 snížení spotřeby paliva o dvě procenta, maximum točivého momentu vzrostlo o 50 N.m.

Rovněž motor D11C bude k dostání v provedení EEV, které zajistí technologie SCR. V nabídce najdeme všechny varianty kromě nejsilnější.

Osvědčený sedmilitr

Motor Volvo D7, který je vhodný pro střední nákladní vozy Volvo FL a Volvo FE, se nyní dodává ve více výkonových verzích. Všechny splňují emisní normu Euro 5.

Upravená převodovka

Velkou roli v možné úspoře paliva hraje převodové ústrojí. Automatizovaná získávají čím dál větší oblibu. Ta vychází nejen z menších nároků na kvalitu řidiče(a také nákladů na něj), ale také z postupného vylepšování těchto ústrojí. Počátky automatizovaných převodovek nebyly oslnivé. Většinou potřebovaly spoustu času ke změně stupňů, což zejména ve stoupáních přineslo vyšší spotřebu paliva ve srovnání s přímo řazenými ústrojími. Volvo Trucks s převodovkou I-Shift urazilo velmi dlouhou trasu a na základě našich zkušeností ji můžeme jen chválit.

Více než polovina nákladních vozů Volvo FH a Volvo FM prodaných v Evropě používá I-Shift. Nyní byl přizpůsoben tak, aby vyhovoval vyššímu výkonu nových motorů a zajišťoval co nejnižší ztráty energie v hnacím ústrojí. Převodovka nyní dostala řadu praktických funkcí pro snížení spotřeby paliva. Jedná se především o vylepšený volnoběh I-Roll, jenž se automaticky aktivuje, pokud není vyžadován tah motoru či jeho spoluúčast na brzdění.

Řidič může předat I-Shiftu informaci, zda je nákladní vůz zatížen, či ne. Tomuto nastavení se pak přizpůsobí systém řazení. Není-li vozidlo naloženo těžkým nákladem, je spotřeba pohonných hmot stejně nízká jako u nákladních vozů vybavených softwarovou sadou „Dálková přeprava a úspora paliva“.

V obtížných situacích řidičům pomáhá několik nových funkcí. Patří mezi ně například lepší přenos točivého momentu na hnaná kola na silnicích s kluzkým povrchem. Převodovka v těchto případech snižuje nutnost změny stupně a přispívá tak k lepšímu rozjezdu a ovladatelnosti na špatných silnicích. Tyto funkce jsou určeny pro různé oblasti použití, například stavebnictví nebo svoz dřeva.

I-Shift nově nabízí možnost jízdy v dopravních kolonách s použitím regulátoru volnoběhu, který snižuje nutnost zbytečného podřazování a zajišťuje snazší regulaci rychlosti.

Ke snížení spotřeby paliva přispívají rovněž nové převodové poměry náprav s redukcí v náboji kola.

TECHNICKÉ PARAMETRYD13C Euro 5D13C EEVD11C Euro 5D11C EEV
Verze pro FM380, 420, 460, 500420, 460, 500 330, 370, 410, 450330, 370, 410
Verze pro FH420, 460, 500, 540420, 460, 500 - -
Dočišťování výfukových plynůSCRSCRSCRSCR
Největší točivý moment (N.m)1900–26002100–2500 1600–21501600–1950
Největší výkon brzdy VEB (kW/ot. za min)300/2300 (verze 380 a 420)300/2300 (verze 420)290 kW/2400 (všechny verze)290/2400 (všechny verze)
Největší výkon brzdy VEB+ (kW/ot. za min)375/2300 (všechny verze)375/2300 (všechny verze) - -
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m)1000 N.m v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy
Interval výměny oleje (km)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)

TECHNICKÉ PARAMETRYD7F Euro 5
Verze pro FL240, 260, 290
Verze pro FE240, 260, 300, 340
Největší točivý moment (N.m)940–1300
Motorová brzda (kW/ot. za min)188/2800 (všechny verze)
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m)600
Interval výměny oleje (km)100 000 (olej kvality VDS3 nebo VDS4)

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Volvo Volvo Trucks

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…