Představujeme: Motory Volvo Trucks - Kladivo na krizi

Představujeme: Motory Volvo Trucks - Kladivo na krizi

 
 

Švédský výrobce odhalil novou generaci agregátů s objemem 7, 11 a 13 litrů. Pod označením C přinášejí při úspoře paliva vyšší výkon.

Platnost emisní normy Euro 5 od října tohoto ropku je za dveřmi, ale motory splňující tento požadavek už dávno mají všichni výrobci. Posledních několik měsíců se tedy vývoj ubírá jiným směrem – ke snižování spotřeby paliva. Tento trend podtrhuje současný hospodářský útlum. Přesto je jasné, že například na novince, kterou Volvo Trucks nyní odahalilo, pracovalo již před začátkem krize.

Tři objemy a SCR

Nová řada motorů Volvo Trucks obsahuje jednotky o objemu sedmi, jedenácti a třinácti litrů. Ty vyhovují požadavkům normy Euro 5. Díky množství technických vylepšení zaměřených na zajištění optimálního spalování a novému katalyzátoru SCR bylo dosaženo zvýšení výkonu a současného snížení emisí a spotřeby pohonných hmot.

Jedenácti a třináctilitrové motory jsou nyní při volnoběhu o 2 dB tišší, což přispívá ke zlepšení komfortu řidiče a omezení hlučnosti vůči životnímu prostředí. Volvo Trucks v minulosti označovalo své agregáty písmeny A či B v závislosti na použité technologii dočišťování výfukových plynů SCR či EGR. Nová generace nese jednotné označení C, pod nímž se ukrývá výhradně selektivní katalytická redukce SCR.

Až o tři procenta

U vozů vybavených 13litrovým motorem Volvo v kombinaci se systémem I-Shift lze dosáhnout až tříprocentního snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozí verzí (kompatibilita s budoucí normou Euro 5). Modernizované agregáty nabízejí nejen nižší spotřebu pohonných hmot, ale také vyšší výkon a točivý moment. Výkonové rozpětí pokrývá oblast od 176 kW (240 k) do 515 kW (700 k).

Více síly, méně paliva

Motor Volvo D13 používaný v řadách FH a Volvo FM se nyní dodává ve výkonových verzích až do 397 kW (540 k), tedy o 20 koní více než u jeho předchůdce. Maximální točivý moment vzrostl o 100 N.m na 2600 N.m a je k dispozici již od 1000 otáček za minutu, zatímco plochá část křivky točivého momentu staršího motoru D13A520 začínala při 1050 ot. za min. Díky tomu novinka nabízí bohatší možnosti využití než dříve, plynulejší jízdu a rychlejší reakce. V kombinaci s vyšším točivým momentem agregát umožňuje méně časté řazení a poskytuje nižší spotřebu pohonných hmot.

Jednotky D13C a D11C jsou nyní dodávány ve specifikacích splňujících normu Euro 5 nebo v úpravách vyhovujících normě EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) pro vozy obzvláště šetrné k životnímu prostředí.

Zájemci o ekologickou ultra verzi EEV mohou volit z variant D13C 420, 460 a 500. Doufejme, že se legislativa i v Česku natolik posune, aby se dopravci díky bonusům ze strany státu vyplatilo koupit a provozovat verzi EEV. Výrobce dokázal splnit emisní normu EEV díky upravené selektivní katalytické redukci.

Více verzí jedenáctilitru

Minulý rok společnost Volvo Trucks uvedla pro řadu FM nový 11litrový motor. Byl určen především pro využití v oblasti dopravy těžkých nákladů, například cisteren nebo objemných břemen. Škála ”C” motorů nabízí více výkonových verzí: 330, 370, 410 a 450 koní. Dosud byly k dispozici jen dvě o 390 a 430 k. Díky úpravám poskytuje nový agregát D11C Euro 5 snížení spotřeby paliva o dvě procenta, maximum točivého momentu vzrostlo o 50 N.m.

Rovněž motor D11C bude k dostání v provedení EEV, které zajistí technologie SCR. V nabídce najdeme všechny varianty kromě nejsilnější.

Osvědčený sedmilitr

Motor Volvo D7, který je vhodný pro střední nákladní vozy Volvo FL a Volvo FE, se nyní dodává ve více výkonových verzích. Všechny splňují emisní normu Euro 5.

Upravená převodovka

Velkou roli v možné úspoře paliva hraje převodové ústrojí. Automatizovaná získávají čím dál větší oblibu. Ta vychází nejen z menších nároků na kvalitu řidiče(a také nákladů na něj), ale také z postupného vylepšování těchto ústrojí. Počátky automatizovaných převodovek nebyly oslnivé. Většinou potřebovaly spoustu času ke změně stupňů, což zejména ve stoupáních přineslo vyšší spotřebu paliva ve srovnání s přímo řazenými ústrojími. Volvo Trucks s převodovkou I-Shift urazilo velmi dlouhou trasu a na základě našich zkušeností ji můžeme jen chválit.

Více než polovina nákladních vozů Volvo FH a Volvo FM prodaných v Evropě používá I-Shift. Nyní byl přizpůsoben tak, aby vyhovoval vyššímu výkonu nových motorů a zajišťoval co nejnižší ztráty energie v hnacím ústrojí. Převodovka nyní dostala řadu praktických funkcí pro snížení spotřeby paliva. Jedná se především o vylepšený volnoběh I-Roll, jenž se automaticky aktivuje, pokud není vyžadován tah motoru či jeho spoluúčast na brzdění.

Řidič může předat I-Shiftu informaci, zda je nákladní vůz zatížen, či ne. Tomuto nastavení se pak přizpůsobí systém řazení. Není-li vozidlo naloženo těžkým nákladem, je spotřeba pohonných hmot stejně nízká jako u nákladních vozů vybavených softwarovou sadou „Dálková přeprava a úspora paliva“.

V obtížných situacích řidičům pomáhá několik nových funkcí. Patří mezi ně například lepší přenos točivého momentu na hnaná kola na silnicích s kluzkým povrchem. Převodovka v těchto případech snižuje nutnost změny stupně a přispívá tak k lepšímu rozjezdu a ovladatelnosti na špatných silnicích. Tyto funkce jsou určeny pro různé oblasti použití, například stavebnictví nebo svoz dřeva.

I-Shift nově nabízí možnost jízdy v dopravních kolonách s použitím regulátoru volnoběhu, který snižuje nutnost zbytečného podřazování a zajišťuje snazší regulaci rychlosti.

Ke snížení spotřeby paliva přispívají rovněž nové převodové poměry náprav s redukcí v náboji kola.

TECHNICKÉ PARAMETRYD13C Euro 5D13C EEVD11C Euro 5D11C EEV
Verze pro FM380, 420, 460, 500420, 460, 500 330, 370, 410, 450330, 370, 410
Verze pro FH420, 460, 500, 540420, 460, 500 - -
Dočišťování výfukových plynůSCRSCRSCRSCR
Největší točivý moment (N.m)1900–26002100–2500 1600–21501600–1950
Největší výkon brzdy VEB (kW/ot. za min)300/2300 (verze 380 a 420)300/2300 (verze 420)290 kW/2400 (všechny verze)290/2400 (všechny verze)
Největší výkon brzdy VEB+ (kW/ot. za min)375/2300 (všechny verze)375/2300 (všechny verze) - -
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m)1000 N.m v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy
Interval výměny oleje (km)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)

TECHNICKÉ PARAMETRYD7F Euro 5
Verze pro FL240, 260, 290
Verze pro FE240, 260, 300, 340
Největší točivý moment (N.m)940–1300
Motorová brzda (kW/ot. za min)188/2800 (všechny verze)
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m)600
Interval výměny oleje (km)100 000 (olej kvality VDS3 nebo VDS4)

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…