Představujeme: Motory Volvo Trucks - Kladivo na krizi

Představujeme: Motory Volvo Trucks - Kladivo na krizi

 
 
9.9. 2009 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Švédský výrobce odhalil novou generaci agregátů s objemem 7, 11 a 13 litrů. Pod označením C přinášejí při úspoře paliva vyšší výkon.

Platnost emisní normy Euro 5 od října tohoto ropku je za dveřmi, ale motory splňující tento požadavek už dávno mají všichni výrobci. Posledních několik měsíců se tedy vývoj ubírá jiným směrem – ke snižování spotřeby paliva. Tento trend podtrhuje současný hospodářský útlum. Přesto je jasné, že například na novince, kterou Volvo Trucks nyní odahalilo, pracovalo již před začátkem krize.

Tři objemy a SCR

Nová řada motorů Volvo Trucks obsahuje jednotky o objemu sedmi, jedenácti a třinácti litrů. Ty vyhovují požadavkům normy Euro 5. Díky množství technických vylepšení zaměřených na zajištění optimálního spalování a novému katalyzátoru SCR bylo dosaženo zvýšení výkonu a současného snížení emisí a spotřeby pohonných hmot.

Jedenácti a třináctilitrové motory jsou nyní při volnoběhu o 2 dB tišší, což přispívá ke zlepšení komfortu řidiče a omezení hlučnosti vůči životnímu prostředí. Volvo Trucks v minulosti označovalo své agregáty písmeny A či B v závislosti na použité technologii dočišťování výfukových plynů SCR či EGR. Nová generace nese jednotné označení C, pod nímž se ukrývá výhradně selektivní katalytická redukce SCR.

Až o tři procenta

U vozů vybavených 13litrovým motorem Volvo v kombinaci se systémem I-Shift lze dosáhnout až tříprocentního snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozí verzí (kompatibilita s budoucí normou Euro 5). Modernizované agregáty nabízejí nejen nižší spotřebu pohonných hmot, ale také vyšší výkon a točivý moment. Výkonové rozpětí pokrývá oblast od 176 kW (240 k) do 515 kW (700 k).

Více síly, méně paliva

Motor Volvo D13 používaný v řadách FH a Volvo FM se nyní dodává ve výkonových verzích až do 397 kW (540 k), tedy o 20 koní více než u jeho předchůdce. Maximální točivý moment vzrostl o 100 N.m na 2600 N.m a je k dispozici již od 1000 otáček za minutu, zatímco plochá část křivky točivého momentu staršího motoru D13A520 začínala při 1050 ot. za min. Díky tomu novinka nabízí bohatší možnosti využití než dříve, plynulejší jízdu a rychlejší reakce. V kombinaci s vyšším točivým momentem agregát umožňuje méně časté řazení a poskytuje nižší spotřebu pohonných hmot.

Jednotky D13C a D11C jsou nyní dodávány ve specifikacích splňujících normu Euro 5 nebo v úpravách vyhovujících normě EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) pro vozy obzvláště šetrné k životnímu prostředí.

Zájemci o ekologickou ultra verzi EEV mohou volit z variant D13C 420, 460 a 500. Doufejme, že se legislativa i v Česku natolik posune, aby se dopravci díky bonusům ze strany státu vyplatilo koupit a provozovat verzi EEV. Výrobce dokázal splnit emisní normu EEV díky upravené selektivní katalytické redukci.

Více verzí jedenáctilitru

Minulý rok společnost Volvo Trucks uvedla pro řadu FM nový 11litrový motor. Byl určen především pro využití v oblasti dopravy těžkých nákladů, například cisteren nebo objemných břemen. Škála ”C” motorů nabízí více výkonových verzí: 330, 370, 410 a 450 koní. Dosud byly k dispozici jen dvě o 390 a 430 k. Díky úpravám poskytuje nový agregát D11C Euro 5 snížení spotřeby paliva o dvě procenta, maximum točivého momentu vzrostlo o 50 N.m.

Rovněž motor D11C bude k dostání v provedení EEV, které zajistí technologie SCR. V nabídce najdeme všechny varianty kromě nejsilnější.

Osvědčený sedmilitr

Motor Volvo D7, který je vhodný pro střední nákladní vozy Volvo FL a Volvo FE, se nyní dodává ve více výkonových verzích. Všechny splňují emisní normu Euro 5.

Upravená převodovka

Velkou roli v možné úspoře paliva hraje převodové ústrojí. Automatizovaná získávají čím dál větší oblibu. Ta vychází nejen z menších nároků na kvalitu řidiče(a také nákladů na něj), ale také z postupného vylepšování těchto ústrojí. Počátky automatizovaných převodovek nebyly oslnivé. Většinou potřebovaly spoustu času ke změně stupňů, což zejména ve stoupáních přineslo vyšší spotřebu paliva ve srovnání s přímo řazenými ústrojími. Volvo Trucks s převodovkou I-Shift urazilo velmi dlouhou trasu a na základě našich zkušeností ji můžeme jen chválit.

Více než polovina nákladních vozů Volvo FH a Volvo FM prodaných v Evropě používá I-Shift. Nyní byl přizpůsoben tak, aby vyhovoval vyššímu výkonu nových motorů a zajišťoval co nejnižší ztráty energie v hnacím ústrojí. Převodovka nyní dostala řadu praktických funkcí pro snížení spotřeby paliva. Jedná se především o vylepšený volnoběh I-Roll, jenž se automaticky aktivuje, pokud není vyžadován tah motoru či jeho spoluúčast na brzdění.

Řidič může předat I-Shiftu informaci, zda je nákladní vůz zatížen, či ne. Tomuto nastavení se pak přizpůsobí systém řazení. Není-li vozidlo naloženo těžkým nákladem, je spotřeba pohonných hmot stejně nízká jako u nákladních vozů vybavených softwarovou sadou „Dálková přeprava a úspora paliva“.

V obtížných situacích řidičům pomáhá několik nových funkcí. Patří mezi ně například lepší přenos točivého momentu na hnaná kola na silnicích s kluzkým povrchem. Převodovka v těchto případech snižuje nutnost změny stupně a přispívá tak k lepšímu rozjezdu a ovladatelnosti na špatných silnicích. Tyto funkce jsou určeny pro různé oblasti použití, například stavebnictví nebo svoz dřeva.

I-Shift nově nabízí možnost jízdy v dopravních kolonách s použitím regulátoru volnoběhu, který snižuje nutnost zbytečného podřazování a zajišťuje snazší regulaci rychlosti.

Ke snížení spotřeby paliva přispívají rovněž nové převodové poměry náprav s redukcí v náboji kola.

TECHNICKÉ PARAMETRYD13C Euro 5D13C EEVD11C Euro 5D11C EEV
Verze pro FM380, 420, 460, 500420, 460, 500 330, 370, 410, 450330, 370, 410
Verze pro FH420, 460, 500, 540420, 460, 500 - -
Dočišťování výfukových plynůSCRSCRSCRSCR
Největší točivý moment (N.m)1900–26002100–2500 1600–21501600–1950
Největší výkon brzdy VEB (kW/ot. za min)300/2300 (verze 380 a 420)300/2300 (verze 420)290 kW/2400 (všechny verze)290/2400 (všechny verze)
Největší výkon brzdy VEB+ (kW/ot. za min)375/2300 (všechny verze)375/2300 (všechny verze) - -
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m)1000 N.m v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy1000 v klidu a 650 za jízdy
Interval výměny oleje (km)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)100 000 (olej kvality VDS4)

TECHNICKÉ PARAMETRYD7F Euro 5
Verze pro FL240, 260, 290
Verze pro FE240, 260, 300, 340
Největší točivý moment (N.m)940–1300
Motorová brzda (kW/ot. za min)188/2800 (všechny verze)
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m)600
Interval výměny oleje (km)100 000 (olej kvality VDS3 nebo VDS4)

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky Volvo Volvo Trucks

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…