Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover Evoque – Junior z dobré rodiny

David Bureš
Diskuze (28)
Nejmenší, nejlehčí a nejúspornější. Takový je nový Evoque, pokud se na něj podíváte měřítkem Range Roveru. Dnešní doba ale žádá i jiné ústupky…

Předzvěstí modelu Evoque byl koncept Land Rover LRX z Detroitu 2008, který se tentýž rok ukázal i v Ženevě. Sériová verze se představila pod názvem Range Rover Evoque.

Především díky netypickému vzhledu auta zvolilo marketingové oddělení i poněkud netradiční způsob jeho odhalování. Na začátku letošního července nejprve představila v londýnském Kensington Palace třídveřovou verzi, aby o pár dní později uveřejnila oficiální fotografie zamaskovaných testovacích prototypů v rámci marketingové akce v několika světových metropolích. V srpnu byly na Severní smyčce Nürburgringu přistiženy další, které tentokrát prozrazovaly, že se chystá i pětidveřové provedení.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme  

Přestože se Evoque pyšní mnohými premiérami, není prvním třídveřovým autem této značky. První Range Rover totiž v roce 1970 debutoval právě v třídveřové podobě, pětidveřová verze byla uvedena na trh až v roce 1981. Druhá generace z roku 1994 byla už vyráběna jen s pěti dveřmi a tento trend u Range Roveru pokračuje dodnes. Třídveřový Range se tak do nabídky vrací po 17 letech, ovšem jako menší a zcela samostatný model.

Automobilka chce těžit z dobrého zvuku značky Range Rover, přitom je ale jasné, že zákazníky bude lovit hlavně u konkurence. Tento podsegment je pro Land Rover nový a přímá konkurence je silná. Cílová skupina se proto bude do značné míry překrývat s majiteli dražších kompaktních aut, jako jsou nejlevnější verze BMW nebo VW Scirocco.

Vzhled LRX s minimem změn

Vzhled Evoque přímo vychází z prototypu Land Rover LRX. Díky pečlivé práci designérů bylo nutné změnit jen minimum detailů, aniž by utrpěl luxus kabiny a typický off-road design všech Range Roverů. Podle slov šéfa designu Land Roveru, Gerryho McGoverna je Evoque „významný evoluční krok ve vzhledu vozů Range Rover.“

Vedení značky auto označuje jako cross-coupé, tedy třídveřové terénní auto, což se odráží i v jeho křivkách. Přední část prošla oproti ostatním modelům značky jistou evolucí. Typická maska dostala dvě lamely s mnoha otvory pro lepší chlazení. Svítilny jsou ve srovnání s dalšími modely nižší a dodávají autu agresivní výraz. Ploché kapotě dominuje mohutný nápis Range Rover a nechybí ani tradiční dvojice chladicích otvorů po stranách. Příď je oproti konceptu LRX vyšší, a to kvůli předpisům na ochranu chodců a zástavbě již existujícího motoru.

Profil auta se od LRX liší asi nejvíce. Základem zůstaly svalnaté proporce a plovoucí střecha, většina detailů ale byla upravena. Tenká přední světla na boku přecházejí přes podběhy kol k bočním chladicím otvorům. Tato linka dále šikmo nahoru pokračuje k zadním světlometům. Druhou linku tvoří tvar plovoucí střechy, která se směrem k zádi auta postupně snižuje. Minimalistická linie zmenšujících se oken je v kontrastu masy plechu zvýrazněna černými sloupky. V černém zbarvení je i dolní část, která přechází přes oblouky blatníků.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme  

Tvrdým oříškem se pro konstruktéry stal interiér auta. Úkolem bylo zařídit, aby jeho koncepce zůstala shodná s tím v LRX, ale aby byl zároveň praktický a prostorný. Důležité bylo také zachovat luxusní auru větších Range Roverů.

Vnitřek je tvořen jednoduchou a čistou architekturou, designéři dbali na pozornost k detailům a jejich kvalitnímu zpracování. Řidič sedí o poznání níže než u zbytku modelové řady, jeho pozornost se vedle kapličky s přístroji bude upírat na 8palcovou dotykovou obrazovku. Pod ní se tak jako u nových vozů Volvo nachází odkládací prostor.

Použité materiály se liší podle stupně výbavy, v základní Pure je většina povrchu v hliníkovém vzhledu, Prestige kombinuje dvojitě prošívanou kůži s hliníkem a dřevem. Doplňkem jsou i sedačky z ručně zpracované kůže Windsor s dvojitým prošíváním. V každém takto vybaveném autě je použito více než 10m2 této jemné kůže.

Ve sportovním Dynamic jsou ovladače v kontrastních barvách, kožené sedačky jsou doplněny sportovními detaily. Příplatková pevná panoramatická střecha pak zvětšuje vnitřní prostor a lépe jej prosvětluje.

Range Rover Junior

Evoque zachoval celkové rozměry LRX, tudíž je nejmenším sériově prodávaným Range Roverem historie.

Model je dlouhý (přesněji řečeno krátký) jen 4350 mm, což je o 438 mm méně než u Range Roveru Sport a o 150 mm méně než u Land Rover Freelander 2.

Evoque je s výškou 1534 mm extrémně nízký, Range Rover Sport je vyšší o 283 mm, Land Rover Freelander 2 o 206 mm. Jedině v hodnotě rozvoru se Evoque blíží k ostatním modelům, jeho 2660 mm je tatáž míra, co má Freelander 2.

Zavazadlový prostor má 487 l, automobilka se však nezmiňuje, jestli (a o kolik litrů) jde sklopením zadních sedadel dále zvětšit.

Range Rover Evoque - porovnání rozměrů s ostatními modely značky
Model Range Rover Evoque Land Rover Freelander 2 Range Rover Sport Range Rover
Délka [mm] 4350 4500 4788 4972
Šířka [mm] 1894 1910 1928 1956
Výška [mm] 1534* 1740 1817 1863
Rozvor [mm] 2660* 2660 2745 2880
Objem zav. prostoru [l] 487 755-1670 958-2013 535-2099

* Neoficiální hodnoty

Třídveřový Evoque nemá na trhu žádného přímého konkurenta. Podle slov vedení továrny však má být největším protivníkem mnichovské BMW X1.

Nejmenší model řady X je svými rozměry „baby Range Roveru“ celkem blízko, je o 104 mm delší a o 11 mm vyšší. Evoque jej překonává velikostí zavazadelníku, s 487 l je 67 l větší. Dodejme však, že X1 má nastavitelný sklon zadních opěradel, díky kterým se dá zavazadlový prostor zvětšit až na 490 l. Mezi další konkurenty můžeme řadit i podstatně větší Mercedes-Benz GLK nebo Volvo XC60, ty jsou delší o 175 mm, respektive o 278 mm.

Range Rover Evoque - porovnání rozměrů s konkurencí
Model Range Rover Evoque BMW X1 Volvo XC60 Mercedes-Benz GLK
Délka [mm] 4350 4454 4628 4525
Šířka [mm] 1894 1798 1891 1840
Výška [mm] 1534* 1545 1672 1689
Rozvor [mm] 2660* 2760 2774 2755
Objem zav. prostoru [l] 487 420-1350 490-1450 450-1550

* Neoficiální hodnoty

Motory: Důraz na hmotnost a účinnost

Nejmenší Range bude nabízen se třemi motory, dvěma dieselovými a jedním benzinovým. Naftové agregáty jsou úpravami převzaty z faceliftovaného Land Roveru Freelander 2, benzinový motor je zcela nový, ale jeho původ lze vystopovat také u Fordu.

Dieselový čtyřválec TD4 se vstřikováním common-rail a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek dosahuje výkonového maxima 140 kW. Oproti jednotce ve Freelanderu se pyšní 60 % nových, nebo upravených komponent a podle předpokladu má v menším Evoque nižší spotřebu paliva. Slabší turbodiesel eD4 má výkon 110 kW.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme  

K oběma dieselům s manuální převodovkou je dodáván start-stop systém (u Range Roveru premiérově), který dále sníží emise CO2 a spotřebu paliva v normovaném cyklu až o 8 %. I šestistupňová automatická převodovka AW F-21 má vyšší účinnost, a to díky optimalizovanému ozubenému soukolí a oleji s nízkou viskozitou.

Pro ty, kterým nafta nevoní, bude k dispozici také přímovstřikový přeplňovaný zážehový dvoulitr Si4 s duálním variabilním časováním ventilů (sacích i výfukových) a výkonem 178 kW. Motor váží o 40 kg méně než řadový šestiválec i6 (3,2 l,173 kW) dodávaný pro Land Rover Freelander. Evoque s novým zážehovým motorem zrychluje z 0 na 96 km/h za 7,1 s.

Range Rover Evoque - technická data
Motor Si4 TD4 eD4
Převodovka 6M (6A) 6M (6A) 6M (6A)
Zdvihový objem [cm3] - 2179 2179
Válce/ventily 6/ 4/4 4/4
Největší výkon [kW] 178 140 110
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 420 420 420

První Range s pohonem 4x2

Evoque je kromě vzhledu atypický i podvozkem. Poprvé v historii může být vybaven pohonem jen předních kol. Automobilka tvrdí, že tato možnost je určena pro zákazníky, kteří nevyžadují terénní schopnosti a dávají přednost úspornějšímu provozu. Díky snížení hmotnosti o 75 kilogramů Evoque 4x2 s čtyřválcovým dieselem eD4 produkuje jen 130 g/km CO2, což konkuruje i některým malým autům.

Konstrukce podvozku vzdáleně připomíná řešení z Freelanderu 2, nicméně použité materiály byly vybírány tak, aby maximálně snížily jeho hmotnost. Zavěšení všech kol je nezávislé.

Elektrický posilovač řízení (EPAS) byl vyladěn pro lepší reakce kolem středu řízení a lineární charakter. Pro vylepšení přesnosti a zpětné vazby byl hřeben řízení namontován na přední pomocný rám. Vůz je naladěn tak, aby byl komfortní jako Range Rover Sport, ale s minimem bočních náklonů.

Systém pohonu všech kol Terrain Response je známý z ostatních modelů značky. Základem je mezinápravová elektronicky řízená spojka Haldex, která rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle aktuálních jízdních podmínek.

Terrain Response je možné nastavit do čtyř režimů – „Obecná jízda“ (pro běžné ježdění a lehký terén), „Tráva / štěrk / sníh“ (pro kluzký povrch a terén), „Bahno a vyjeté koleje“ a „Písek“. Další nastavení „Dynamic“ zlepšuje reakce řízení, je však dostupné jen ve vozech, vybavených odpružením Adaptive Dynamic s adaptivními tlumiči MagneRide.

Obrazovka DualView, hi-fi Meridian a mnoho dalšího

Malý Range Rover je plný moderní elektronické výbavy. Jmenujme například parkovací asistent, monitorování mrtvého úhlu výhledu řidiče, celkem pět kamer včetně zadní, která slouží při couvání, bezklíčový vstup, elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru nebo adaptivní přední světlomety s automatickým tlumením.

Multimediální prvky představují navigace s harddiskem, příjem digitální a satelitní televize, přehrávač DVD je možné doplnit o obrazovky v zadních sedadlech, bezdrátová sluchátka a dálkový ovladač.

Osmipalcová dotyková obrazovka DualView umožňuje spolujezdci sledovat jiný obraz než řidiči, samozřejmostí je bezdrátové rozhraní Bluetooth a možnost připojení externích zdrojů hudby. Třešničkou na dortu v oblasti audio zařízení představuje nový hi-fi systém Meridian s nezvykle vysokým počtem 17 reproduktorů o celkovém výkonu 825 W.

Komfortu vedle zmíněných vylepšení podvozku zajisté napomůže duální klimatizace. Ta obsahuje funkci Park Heater, která předehřeje vůz před samotným odjezdem. Časovač je možné nastavit podle opakujícího se týdne, nebo jednorázově až 16 dní předem.

Testovací prototypy reklamou

V poslední fázi testování vyjely prototypy Evoque do ulic, jako pojízdná reklama. Jednotlivá auta byla speciálně maskovaná názvy a GPS mapami jedenácti světových metropolí. Automobily reprezentovaly Londýn, New York, Los Angeles, Sao Paulo, Paříž, Miláno, Madrid, Berlín, Sydney, Šanghaj a Moskvu. Na rozdíl od tradičně maskovaných prototypů, které se výrobci snaží maximálně utajit, měly prototypy Evoque vzbudit pozornost a zájem o nový vůz.

Automobilka rovněž spolupracuje s Victorií Beckham, která bude v budoucnu navrhovat speciální edice vozu. První práce slavné manželky ještě slavnějšího fotbalisty bude projekt Evoque Special Edition.

Evoque se bude prodávat ve více než 160 zemích světa, dodávky vozů prvním zákazníkům začnou v létě 2011. Ceny by měly začínat na částce 30.000 liber (zhruba 850 tisíc Kč).

Pětidveřová verze potvrzena

Autosalon v Los Angeles byl měsíc po oficiální premiéře třídveřového Evoque místem odhalení pětidveřové verze.

Range Rover Evoque se dvěma páry dveří si ponechal stejnou délku (4350 mm) a šířku (1894 mm), je však o 30 mm vyšší. Evoque tak v obou verzích zůstává nejmenším, nejlehčím a nejúspornějším modelem značky.

Viditelné změny na karoserii se omezují na minimum, přesto jsou poměrně rozsáhlé. Vyšší celková výška znamená o 30 mm víc prostoru nad hlavami předních cestujících. Směrem dozadu se střecha svažuje méně, cestující v zadní řadě tedy získávají nad hlavou o 40 mm víc místa proti výchozí verzi. Tyto úpravy si samozřejmě vyžádaly zcela nové boční prosklení i nové dveře zavazadlového prostoru.

Pětidveřový Evoque je kvůli všem těmto změnám o 30 kg těžší než třídveřová verze. Stále však zůstává o 85 kg lehčí než obdobná verze Land Roveru Freelanderu 2.

Technika pětidveřového provedení je shodná s tou u třídveřového. Tak jako třídveřový Evoque bude i ten s pěti dveřmi nabízen ve třech stupních výbavy, v základní Pure je většina interiéru v neutrálních barvách, Prestige kombinuje dvojitě prošívanou kůži s hliníkem a dřevem, pneumatiky jsou obuty na 19palcová kola. Sportovní Dynamic se liší upraveným nárazníkem, mřížkou chladiče, koncovkami výfuku a 20palcovými koly, interiéru takto vybaveného auta dominují sportovní sedačky.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme  

David Bureš
Diskuze (28)
30. 11. 2010 09:56
Re: Ubohé!!!
Tak! Neživíš, tak nepřepínej. :-)
30. 11. 2010 04:29
Re: Když vidím tu kreaturu,
Ty to máš s výběrem jednoduchý...pro tebe nemusí nikdo nic vyrábět. jen VW udělat pár modelů na sklad, až je dojezdíš, aby jsi si převzal nejeté.

Smutný případ.
30. 11. 2010 04:28
Re: evoque
Zkušenost souseda: RR V8TD, 2007, najeto 150kkm a bez výraznějších problémů, resp. nikdy nestál u krajnice.
30. 11. 2010 04:26
Re: Ubohé!!!
Kdo platí, ten vede... Jinak to nefunguje. ;-)
Avatar - kolmar
29. 11. 2010 23:35
Re: Ubohé!!!
Indove to nevedou!! Tata to kupil, no co ja viem manazment a hlavne vyvojovy tim zostal ten stary dobry... urcite sa toho dost zmenilo, no indovia nove vozy nevymyslaju!! na to maju inych.