8.5. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Připomeňte si zapomenutou značku KrAZ. Co tahle sovětská automobilka vyráběla?

 

V roce 1946 založená firma dodnes funguje. Na území Ukrajiny sídlící podnik dnes spolupracuje s Renaultem nebo MANem.

Automobilový průmysl bývalého Sovětského svazu možná nikdy nedosahoval kvalit západoevropských či amerických výrobců, přesto na území kdysi největší země světa fungovalo množství automobilek. Vedle těch nejznámějších značek (Lada, Moskvič, ZiL) v SSSR existovaly i méně známé automobilové firmy. Mezi ně nepochybně patří KrAZ.

KrAZ, neboli Kremenčugskij avtomobilnyj zavod, je automobilka sídlící v městě Kremenčuk, které se dnes nachází na území Ukrajiny. Od svých počátků se zaměřovala na těžké nákladní vozy, na nějž se specializuje dodnes. Ve svém portfoliu má však také armádní vozidla nebo návěsy.

Video

Historie firmy dnes sídlící na střední Ukrajině se začala psát v roce 1945. Tehdejší rozkaz lidového komisaře pro dopravní trasy z 31. srpna dal vzniknout mostárně, která během následujících osmi let postavila na 600 mostů, třeba přes řeky Moskva, Dněpr, Volha nebo Dněstr.

Na výrobu nákladních vozidel došlo až později. V roce 1956 firma začala vyrábět zemědělské stroje, konkrétně kombajny, kterých za dva roky produkce vzniklo na 11.000 exemplářů, aby se v roce 1958 příkazem Ústředního výboru komunistické strany SSSR přeorientovala na výrobu těžkých nákladních vozidel. Ta se do Kremenčuku přesunula z Jaroslavle, tamější závod se totiž postupně výhradně zaměřil na produkci motorů.

Připomeňte si sovětský džíp LuAZ 969: Víte, že to byla první předokolka ze SSSR?

První kamiony

První vozy ze závodu KrAZ vyjely 10. dubna 1959, jednalo se o vůbec první nákladní vozidla ukrajinské produkce. Tehdy se jednalo o montáž, na desetitunové třínápravové nosiče KrAZ 222 6x4 byly používány dovážené díly. Stejně jako v případě odvozeného dvanáctitunového valníku KrAZ 219 byl jejich základem JAZ 210 poháněný dvoudobým šestiválcem – dodávaný právě závodem z Jaroslavle (JaMZ – Jaroslavlskij Motornyj Zavod).

Pomoc v Černobylu

Výroba postupně narůstala, spolu s čímž se rozšiřovala nabídka. Konkrétně šlo o verzi 6x6 (KrAZ 214) nebo tahač návěsů (KrAZ 221). V roce 1964 pak automobilka vstoupila do druhé fáze, když model KrAZ 219 nahradila valníkem KrAZ 257, který se stal základem množství dalších verzí. Měl kapotovanou budku s čtyřdobým osmiválcem v útrobách, přičemž po několika modifikacích se vyrábí dodnes.

Vozy se přitom z Kremenčuku vyvážely do 26 zemí světa, mimo jiné do Vietnamu, Indie nebo Argentiny. I díky tomu automobilka mohla 30. prosince 1968 oslavit 100.000 vyrobených náklaďáků. Právě v následujících desetiletí se KrAZ dostává do svého nejúspěšnějšího období. V roce 1971 obdrží závod pochvalu v podobě Řádu Lenina za včasné splnění pětiletého plánu a zvládnutí výroby nových modelů. V roce 1986 pak závod za jediný rok postavil rekordních 30.655 automobilů.

Legendy východního bloku: Hurá do terénu

Právě rok 1986 byl pro KrAZ zajímavý i z jediného hlediska. Firma musela reagovat na tehdejší havárii v černobylské atomové elektrárně, když bezprostředně po výbuchu dostala od vlády úkol navrhnout speciální vozidlo, které by na místě nehody pomáhalo s odklízením následků. Výsledkem tak byly speciály na bázi KrAZu 256 B1 s olověnou kabinou, které měly sloužit k odvozu radioaktivního odpadu a stavebního materiálu na výstavbu tzv. sarkofágu kryjícího poškozený reaktor. Osmnáct vozidel bylo postaveno ani ne za měsíc. Na místě nehody po ukončení svých úkolů zůstaly, kvůli svému ozáření.

KrAZ žije dále

Na rozdíl od jiných sovětských automobilových výrobců zůstal KrAZ fungovat i po rozpadu Sovětského svazu, přičemž nadále zůstal významným producentem těžkých nákladních vozů, který vyváží do řady zemí světa. Nejen v domovské Ukrajině tak slouží na stavbách, v dolech, u přepravních společností či u armády. Třeba v roce 2004 dodala na 2.300 vozidel do Iráku, v rámci poválečné pomoci, o dva roky později pak oslavila 800.000 postavených vozidel od zahájení produkce. Jubilejním vozem se stal KrAZ 6446.

Buchanka slaví 60 let. Připomeňte si historii legendárního UAZu 450

Aktuální nabídka podle informací na webových stránkách firmy čítá 33 základních modelů v 350 verzích a 1.500 různých konfiguracích s různým počtem náprav. Vedle náklaďáků jde také o přívěsy. Slouží u stavebních firem, veřejných službách, v dolech, u lesnických společností, u těžařských společností nebo ozbrojených sil. Dnes míří 70 % produkce do zahraničí, vozy jsou vyváženy do 70 zemí světa, k Angole, Bulharsku či Kubě nedávno přibyly třeba Filipíny nebo Thajsko. Vedle vozidel vlastní konstrukce pak KrAZ spolupracuje i s firmami MAN a Renault, když využívá jejich kabiny.
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí

Politici mají i pro otrlé jedince vždy připravené nějaké…

Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního…

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Včera

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

 

iSport.cz

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale měla bych být šťastná, ne?

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale…

Na začátku loňského roku se zdálo, že Petra Kvitová bude muset s tenisem skončit, ale v tomto roce už má na…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“ velvyslance Turecka. A co svoboda projevu?

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“…

Česká advokátní komora potrestala advokátku Kláru Samkovou za slova, kterými „proklela“ tureckého velvyslance…

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…