Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si sovětský džíp LuAZ 969: Víte, že to byla první předokolka ze SSSR?

David Bureš David Bureš 3. 6. 2017 • 14:41
31
13
Zobrazit náhledy (31)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Ze sovětských offroadů je dodnes známá hlavně Lada Niva nebo UAZ 469, zajímavým výrobkem sovětských automobilek ale byl i LuAZ 969.

Když se řekne sovětská automobilka, naprostá většina automobilových fanoušků si vybaví VAZ vyrábějící vozy značky Lada, případně specialisty na terénní vozy UAZ a GAZ či luxusní ZiL. Znalci si možná vzpomenou i na ZAZ vyrábějící Záporožce nebo moskevský AZLK vyrábějící Moskviče. Naopak automobilka LuAZ, neboli Lucký automobilový závod, je dnes prakticky zapomenut. A tak si připomeňme jeho nejvýznamnější dílo, LuAZ 969.

Továrna sídlící v městě Luck, které dnes leží na západě Ukrajiny, začala fungovat v roce 1951. Tehdy se specializovala na opravu nákladních nebo zemědělských vozidel, což vyplývá i z tehdejšího názvu. Ve svých počátcích se firma jmenovala LARZ, Lucký závod na opravdu vozidel.

První vlastní dílo přišlo až na konci padesátých let, a to v podobě armádního džípu LuAZ 967. Ten byl vyvinut na základě zkušeností z vietnamské války, kdy si Sověti uvědomili, že potřebují lehké terénní vozidlo ve stylu amerického „džípu.“ Pro některá použití byl tehdy užívaný GAZ 69 až příliš těžký a velký, a tak byl postaven LuAZ 967, který byl dokonce obojživelný.

A právě na jeho základech vznikl v roce 1966 LuAZ 969 V (jako Volyň), známý též jako ZAZ 969. Původně ho totiž vyvíjela automobilka ZAZ, která rovněž leží na dnešní Ukrajině, ve městě Záporoží, na jihozápadě země. Na rozdíl od výchozího modelu byl 969 určen pro civilní zákazníky. Jednalo se až o čtyřmístný pick-up s plátěnou střechou, který byl dlouhý asi 3.270 mm.

Rozdíl mezi oběma verzemi byl v podvozku. Zatímco automobil nabízený jako LuAZ byl čtyřkolkou (s připojitelnou zadní nápravou), jak se na terénní vůz sluší a patří, ZAZ byl pouze předokolkou. Jednalo se tak o vůbec první sériově vyráběné auto s pohonem předních kol od sovětské automobilky. Nešlo však o záměr, jako spíše z nouze ctnost, automobilka neměla dostatečné zásoby dílů pro pohon obou náprav, a tak se muselo přijít s tímto řešením.

O pohon automobilu se staral vzduchem chlazení vidlicový (!) čtyřválec známý ze Záporožce. Motor o objemu 887 cm3 dosahoval výkonu 22 kW, přičemž byl spárován se čtyřstupňovou převodovkou s redukcí.

Jak už to tak u sovětských automobilů bývá, i LuAz 969 zůstal ve výrobě dlouhá léta, a to až do roku 2001. Během dlouhého života byl nicméně postupně modernizován. Od roku 1971 přešel výhradně na pohon všech kol, rok 1975 znamenal příchod modelu 969 A s větším, 1,2litrovým motorem o výkonu 29 kW, který však zůstával atypickým vidlicovým čtyřválcem. Opět se jednalo o techniku ze Záporožce. Výraznější modernizace nastala v roce 1979, tehdy uvedený model 969 M dostal přepracovanou příď nebo vylepšený interiér se sedačkami z Žigulíku nebo s osvětlením. Novinkou byl také posilovač brzd.

Tato varianta vydržela v produkci až do začátku devadesátých let, kdy přišla další modernizace. Auto bylo přejmenováno na LuAZ 1302, lehce změnilo vzhled a dostalo nový motor, kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 1091 cm3 z modelu ZAZ Tavrija, který dosahoval výkonu 39 kW. Vedle osobních variant přitom byla k dispozici i nákladní verze nebo sanitka.

LuAZ 1302 nakonec vydržel ve výrobě až do roku 2001, Lucká automobilka se tehdy postupně přeorientovala na výrobu autobusů. To když jí koupila společnost Bogdan Group. Tento offroad byl oceňován hlavně pro svoji jednoduchou techniku, která se na ukrajinských a ruských samotách vždy vyplatila. Naopak s bezpečností byl vždy na štíru, na ní se při jeho konstrukci nemyslelo. Stejně tak ideální nebylo ani zpracování nebo komfort.

Sovětskému džípu se přitom nedařilo jen na domácím trhu, ale také třeba v Itálii, kam byl vyvážen. Na Apeninském poloostrově LuAZ dokonce upravovala společnost Martorelli, která do něj montovala čtyřválcovou jedenáctistovku z tehdejšího Fordu Fiesta. V Česku, respektive Československu pak dokonce v roce 1979 dostal na mezinárodní výstavě v Českých Budějovicích Zlatou medaili jako jeden z nejlepších vozů pro obyvatele venkova.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
4. 6. 2017 22:39
Re: Zlata medaile z mezinarodni vystavy!
Proti gustu... ;-\
Avatar - Barrichello
4. 6. 2017 22:37
Re: Zlata medaile z mezinarodni vystavy!
Vtipný je to že si oblíbili zrovna tuhle krabici :-)
4. 6. 2017 22:26
Re: Zlata medaile z mezinarodni vystavy!
Na komoru! >:-[] >:-[] >:-[]
4. 6. 2017 22:26
Re: Zlata medaile z mezinarodni vystavy!
A co je na tom tak vtipného? Že v Moskvě žije tolik putinovských papalášů a gangsterů? :-O
Avatar - Barrichello
4. 6. 2017 17:04
Re: Zlata medaile z mezinarodni vystavy!
Tak v Rusku skutečně bicykl luxus není a Moskva je smaozřejmě stát ve státě, tam je hlavně největší koncentrace Mercedesu G na světě >:D Každý kdo má v * díru má MB G >:D >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku