Privatizace Škody Auto pomohla podle analytiků firmě i ekonomice
Privatizace Škody Auto do rukou německého Volkswagenu před 20 lety pomohla podle analytiků oslovených ČTK samotné firmě i celé ekonomice. Podle nich byla transakce ukázkovým případem úspěšného prodeje tuzemské firmy a zřejmě i nejúspěšnějším případem polistopadové privatizace. Tato transakce navíc podle ekonomů přivedla do Česka další německé investory, z čehož tuzemská ekonomika těží dodnes.
"Investice Volkswagenu do Škody Auto se ukazuje jako nejúspěšnější případ polistopadové privatizace. Z pohledu české ekonomiky je rozvoj Škody Auto jednoznačně přínosem," uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.
Automobilka podle něj příznivě ovlivnila vývoj zaměstnanosti ve středočeském a libereckém kraji a podpořila příliv zahraničního kapitálu a rozvoj subdodavatelských firem. "Tyto firmy dnes již dosahují takové velikosti, že poskytují dodávky do řady dalších automobilek v Evropě," dodal.
Škoda se díky úspěšnému převodu stala podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška největším českým výrobcem a exportérem. "Je těžko změřitelné, ale naprosto zásadní, kolik dalších německých investorů přivedla do Česka dobrá zkušenost VW s fungováním Škody Auto. Většina z nich do dnešního dne v Česku zůstala," upozornil.
Privatizace Škody Auto je i podle analytika Raiffeisenbank Michala Brožky právem udávána jako povedený případ privatizace. "Finální zájemci byli v podstatě dva - Renault a Volkswagen. Škodu nakonec dostala automobilka, která je dnes patrně nedynamičtějším výrobcem aut na světě. Pro naši ekonomiku se výroba aut stala tahounem ekonomiky se zhruba třetinovým podílem na celkovém průmyslu ČR," uvedl. Navíc podle něj nyní Škoda dokonce konkuruje na některých trzích a v některých segmentech samotnému Volkswagenu.
S tím souvisí podle analytičky Next Finance Markéty Šichtařové spekulace, že Volkswagen společnost Škoda Auto naschvál přibrzďuje, aby nekonkurovala značce Volkswagen. "Takovému názoru nahrává i diskuse o vynuceném omezování výbavy aut Škoda z podzimu minulého roku. Přesto společnosti Volkswagen nelze upřít, že automobilce Škoda Auto umožnila růst a zlepšení reputace během posledních dvaceti let," uvedla.
Rozvoj Škody Auto ovšem přinesl podle Marka i jedno negativum, a to přílišné zaměření ekonomiky na automobilový průmysl. Ten je přitom více citlivý na výkyvy ve světové ekonomice. "Nicméně zde není chyba na straně automobilek, ale spíše ostatních odvětví, případně nevhodné hospodářské politiky," doplnil Marek.
Po vládním rozhodnutí o prodeji automobilky Škoda koncernu Volkswagen zahájil před dvaceti lety, 16. dubna 1991, činnost společný podnik Škoda, automobilová a.s. Škoda se tak stala čtvrtou značkou koncernu, vedle VW, Audi a Seat.