Prodej Opelu: Kolik za něj PSA zaplatí? A co bude s Buickem?
Ta zpráva rezonuje automobilovým světem už takřka jako hotová věc. Minulý týden vyšlo najevo, že francouzská Skupina PSA jedná s General Motors o nákupu značky Opel, přičemž s postupujícími dny se stále více zdá, že se obě strany dohodnou. Přitom má transakce stále mnoho neznámých. Zmapovali jsme ta nejdůležitější:
Kolik PSA zaplatí?
Při každém obchodu jde o cenu, přičemž prodej Opelu není výjimkou. Jestli vás zajímá, kolik taková zavedená automobilová značka může stát, vězte, že v případě Opelu to mají být dvě miliardy dolarů, v přepočtu asi 54 miliard korun. Alespoň o této částce se jedná podle agentury Bloomberg, která se odvolává na zdroje blízké jednání. Zhruba miliardu dolarů má PSA za Opel zaplatit v hotovosti a zbytek v pasivech. Stále se ale jedná o penzijních závazcích vůči zaměstnancům, právech na značku nebo o potenciálních úsporách.
Co s továrnami?
A právě otázka úspor je jedna velká neznámá, která může prodej ještě významně ovlivnit. Přestože Opel v minulých letech prošel restrukturalizací, stále nevydělává, což bude chtít nový vlastník jistě změnit. Jelikož výrobní kapacity Opelu nejsou naplněny tak, jak by měly, řešením je zavřít některou z jeho továren. Jenže to je vždy bolestný krok (mimo jiné kvůli silným odborům), zvlášť s ohledem na to, že Opel už nedávno jeden ze svých závodů zavřel – v roce 2014 ten v Bochumi. V Německu se ale patrně zavírat nebude, už jen proto, že PSA chce Opel uchovat jako německou značkou a fakt, že nový vlastník při jednáních údajně slibuje GM zachovat výrobu v německých továrnách Opelu.
O dost větší strach tak mají dělníci Opelu (respektive sesterské značky Vauxhall) v britských továrnách v Lutonu a Ellesmere Portu, kde se vyrábí modely Vivaro a Astra. Nikde jinde se totiž zavření továrny nevyplatí více. Opel sice vyrábí auta ještě v Polsku a Španělsku, jenže to jsou proti Británii státy s levnou pracovní silou. Po brexitu navíc výroba aut na britských ostrovech zřejmě dále zdraží. A Skupina PSA jako nový vlastník určitě své závody chtít zavírat nebude, natož ty v domovské Francii, kde navíc v roce 2013 ukončovala výrobu v Aulnay.
Kvůli možnému zavírání výrobních závodů a propouštění není divu, že němečtí a britští politici už o následcích možného prodeje Opelu jednali se zástupci General Motors a chtějí v této souvislosti jednat i s vedením PSA. Zvlášť Němce údajně zpráva o prodeji Opelu nemile překvapila. Jednání mezi GM a PSA o prodeji německé značky totiž probíhá už několik měsíců, jenže zatím čistě mezi oběma koncerny. Nejvyšší politici Německa nebo Francie tak o něm vůbec netušili.
Co bude s Buickem?
PSA sice jedná o nákupu Opelu, jenže to není jediná značka, které se celé transakce týká. V první řadě jde také o Vauxhall, což je sesterská značka Opelu, která působí na britských ostrovech a prodává stejné vozy jako výrobce z Rüsselsheimu, jen s vlastními logy. V druhé řadě pak o Buick, který rovněž prodává vozy Opelu se svými znaky – Mokku (Buick Encore), Astru (Verano), Insignii (Regal) nebo Cascadu.
Oficiálně se jedná o prodeji „evropské divize GM,“ což naznačuje, že PSA spolu s Opelem převezme i Vauxhall, zatímco Buick zůstane v držení dosavadního vlastníka. To by dávalo smysl, protože GM si Buick bude chtít udržet, už jen proto, že zatímco Opel prodělává, Buicku se daří. Díky úspěchům na čínském trhu je Buick druhou nejprodávanější značkou GM (po Chevroletu), zatímco duo Opel/Vauxhall je až čtvrté (třetí je značka Wuling určena pro čínský trh).
Spíše než o prodej Buicku tak jde o to, co by tato značka při případném prodeji Opelu nabízela, když aktuálně velkou část její nabídky tvoří vozy s technikou z Rüsselsheimu. Právě o tom se může mezi PSA a GM jednat, pokud by Buick třeba nechtěl místo Opelu nově využívat zásob Chevroletu. Vedle samotných modelů pak jde také o místo výroby. Zatímco pro Čínu má Buick vlastní továrny přímo v nejlidnatější zemi světa, do USA řadu aut dováží na základě spolupráce s Opelem. A to by se muselo řešit, pokud by se spojenectví Opel/Buick rozbilo.
Kdy k prodeji dojde?
Přestože zprávy o prodeji Opelu vyšly na povrch teprve před týdnem, jednání o transakci probíhají už měsíce. I proto se hovoří o tom, že dohoda mezi oběma stranami je blízko. Jasno má být do ženevského autosalonu, podle některých zdrojů už dokonce příští týden. Příští úterý chce Skupina PSA oznámit svoje finanční výsledky za loňský rok, přičemž do té doby by její vedení údajně chtělo mít rámcovou dohodu s GM. Kdy k samotnému prodeji dojde, je však zatím ve hvězdách. Jisté každopádně je, že Opel by GM opustil po více než osmi desetiletích. Součástí amerického koncernu se stal již v roce 1929, britský Vauxhall dokonce ještě o čtyři roky dříve.