Prodeje dieselů v Evropě mírně klesly. Může za to Dieselgate?
Mám dobrou zprávu pro nás všechny - za první čtyři měsíce letošního roku klesly prodeje aut s naftovými motory. Tou špatnou je, že neklesly dost, i nadále drží více než 50 % trhu. Od ledna do dubna totiž meziročně poklesl prodej o pouhé 2,2 %, nafťáky tedy drží 50,1 % trhu s novými automobily, byť v dubnu samotném činil pokles 3,1 % a tržní podíl tedy spadl na 49, 7 %, což by bylo příjemné, pokud by to představovalo trend.
LMC Automotive však dodává, že se diesely drží zejména díky východoevropským trhům, co se týče západní Evropy, tam se prý už diesely pod 50 % dostaly. Největší odliv zájemců o nafťáky je v kategorii malých a kompaktních aut a malých MPV, klesá však prý zájem o naftu v segmentu velkých sedanů. Je ovšem otázkou, do jaké míry je to zásluha Dieselgate, pokud by opravdu zákazníky otřásla, pokles by asi byl dramatičtější, hrob asi pomalu začínají dieselům kopat stále schopnější malé turbobenziny.
Zatímco diesely oslabily, celkový trh nových vozů za první čtyři měsíce vzrostl o 7,7 % na 4,87 milionu aut, to ale ale týká pouze západoevropských trhů. LMC dále předpokládá, že podíl dieselů bude stále pozvolna klesat a to zejména kvůli jejich vyšší ceně, kterou si vyžádají úpravy, související se splněním stále přísnějším emisních norem. Analýza dále na některých trzích prorokuje v příštích letech výrazný nárůst podílu elektromobilů a hybridů a to na úkor jak naftových, tak klasických benzinových motorů.