Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodloužená Octavie předána vládě...

Karel Fojtík
Pvní dva automobily Škoda Octavia s prodlouženým rozvorem a v luxusním provedení po prezentaci převzal Úřad vlády České republiky. Předseda vlády České republiky Miloš Zeman při slavnostní prezentaci prohlásil, že "česká vláda bude napříště jezdit v...

Pvní dva automobily Škoda Octavia s prodlouženým rozvorem a v luxusním provedení po prezentaci převzal Úřad vlády České republiky. Předseda vlády České republiky Miloš Zeman při slavnostní prezentaci prohlásil, že "česká vláda bude napříště jezdit v českých vozech".

Na následném brífinku pro novináře předseda představenstva Škoda Auto Vratislav Kulhánek zdůraznil přesvědčení, že "Octavia se stává vládním vozem jednak proto, že je česká, jednak a hlavně proto, že je konkurenceschopným produktem díky své špičkové kvalitě a vysoké užitné hodnotě v poměru s cenou". Spolu s úspěšným prodejem vozů Škoda ve světě je zakázka vlády České republiky potvrzením faktu, že "image značky Škoda se vrátil na evropskou úroveň". Člen představenstva odpovědný za technický vývoj Wilfried Bockelmann seznámil novináře s technickým parametry prodlouženého vozu Škoda Octavia.

ŠKODA OCTAVIA - prodloužená verze

Prodloužená limuzína Octavia byla připravena v technickém vývoji ŠKODA-AUTO a.s. Vychází z luxusní úrovně výbavy Laurin & Klement rozšířené o další prvky. Mimo jiné došlo také k prodloužení karoserie, což si vyžádalo novou konstrukci nebo úpravy některých dílů.

Design a technické úpravy

Prodloužená verze limuzíny Octavia se od sériového provedení liší v řadě parametrů.

Díly podvozku automobilu byly prodlouženy o 80 mm, tím se zvětšil rozvor náprav na 2592 mm (série 2512 mm) a celková délka vozu na 4591 mm (série 4511 mm). Prodloužení karoserie dosáhli konstruktéři rozšířením v oblasti středního sloupku (tzv. B-sloupku). Tím se zvětšil prostor pro cestují na zadních sedadlech a měl by vzniknout dostatek místa pro pohodlné pracoviště.

Důsledkem prodloužení je řada dalších změn v konstrukci vozidla. Jde především o novou střechu, prahy, výztuhy a již zmíněný střední sloupek. Upraveny byly i mnohé stávající díly. Odpovídajícím způsobem musela být například modifikována elektroinstalace vozu, palivový, výfukový a brzdový systém.

Opticky zaujme rozšířený střední sloupek v podobě širokého pásu mezi předními a zadními dveřmi, který plynule spojuje linie vozu. Zároveň ukrývá dodatečné výztuhy zaručující vysokou míru pasivní bezpečnosti. Při pohledu zezadu upoutá pozornost chromovaná lišta osvětlení poznávací značky.

Světlomety mají tzv. čirou optiku s integrovanými mlhovými světly. Šestnáctipalcová kola z lehkých slitin jsou opatřená nízkoprofilovými pneumatikami.

Motor

Prodloužená verze limuzíny Octavia je standardně vybavena osvědčeným přeplňovaným motorem 1,8 Turbo /110 kW s dvacetiventilovou technikou.

Bezpečnost

Náročné požadavky na bezpečnost vozu splnili vývojáři již při konstrukci karoserie, zejména v oblasti středových sloupků. Použitím řady výztuh optimalizovaných na počítačích dosáhli velmi dobré parametry v tuhosti karoserie. Použití dvouokruhových kotoučových brzd vpředu i vzadu s vysokým brzdným účinkem v kombinaci s antiblokovacím systémem ABS a elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS zaručuje dobrou ovladatelnost vozu i v kritických situacích. Vůz je standardně vybaven airbagem řidiče i spolujezdce s přitahovači bezpečnostních pasů a bočními airbagy vpředu.

Vnitřní výbava - komfort a funkce

V souvislosti s popsanými úpravami bylo nutné nově zkonstruovat některé díly interiéru - například obložení středních sloupků, obložení prahů, panel stropu a koberce.

Podobně jako u výchozí verze výbavy Laurin & Klement jsou sedadla, loketní opěrky mezi předními a zadními sedadly, rukojeť a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy a výplně dveří provedeny v exkluzivní béžové kůži. Vůz nabízí veškerý komfort od dálkového ovládání centrálního zamykání, přes elektronicky řízenou klimatizaci Climatronic, až po kvalitní autorádio ŠKODA s možností ovládání CD měniče. Kožené loketní opěrky mezi předními i zadními sedadly skrývají odkládací prostory. Vyhřívaná, výškově stavitelná sedadla s bederními opěrkami jsou u této verze již ve standardním provedení, stejně jako autoalarm či tempomat.

Zajímavou novinkou jsou parkovací senzory umístěné v zadním nárazníku, které s dostatečným předstihem varují řidiče při couvání před možností nárazu do překážky nacházející se za vozidlem. Systém tvoří čtveřice senzorů, které vysílají a přijímají ultrazvukový signál, řídící elektronika pro vyhodnocení přijatých informací a akustický měnič. Nepřerušovaný výstražný tón při zařazení zpátečky hlásí, že systém je aktivován a překážka se nachází v bezpečné vzdálenosti za zadním nárazníkem. S dalším zkracováním vzdálenosti přejde v přerušovaný signál se stupňující se frekvencí. Při vzdálenosti menší než 20 cm signalizuje, opět nepřerušovaným tónem, oblast nebezpečí nárazu.

Zvláštní výbava

- mobilní telefon umístěný v přední loketní opěrce

- dvojice čtecích lamp, integrovaná do stropní výplně nad zadními sedadly (doplňující standardní výbavu dvěmi čtecími svítilnami umístěnými mezi zadními stropními madly)

- výklopný odkládací stůl na opěře předního sedadla

- výstražné zařízení (odnímatelný modrý maják ve spojení s akustickou signalizací)



Karel Fojtík