13.10. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Progresivní řízení: Stejně zatáčet, méně ale točit volantem

 

Jednou z technických zajímavostí platformy MQB skupiny Volkswagen je takzvané progresivní řízení. Co od něj můžete očekávat?

Při čtení testů aut se běžně vyskytují pojmy jako „přesné řízení“, „strmé řízení“ či „komunikativní řízení“. Co to přesně znamená, ale mnohdy nemají jasno ani ti, kdo tyto pojmy běžně používají. Jak to vnímám já? Zatímco strmost řízení lze exaktně vyjádřit převodovým poměrem ve střední poloze v součinnosti s poloměrem otáčení vozidla, zbylé dva pojmy jsou spíše subjektivního rázu. Ti co mají zkušenosti s auty vyráběnými řekněme před 20 až 30 lety budou tvrdit, že žádné dnešní auto nemá citlivé nebo chcete-li komunikativní řízení. Citlivé řízení bývalo dříve nedílnou složkou aktivní bezpečnosti. Vnímavému řidiči říkalo něco o vlastnostech povrchu, po kterém jede. Pokud řízení náhle zlehklo, bylo jasné, že asi nejede po hrubém suchém asfaltu… Dnes je tato vlastnost dost potlačena. Proč? Protože vozidla mají asistenční systémy jízdní dynamiky, které na vzniklý smyk zareagují dříve než řidič, a to včetně toho zkušeného. Citlivé řízení je totiž obyčejně méně komfortní. A dnešní řidiči se chtějí spíše nechat vést, než sami řídit…

Ford nabídne novou generaci adaptivního řízení (+video)

Nicméně přesnost řízení ani dnešním autům nechybí. Naopak je lepší, než bývala v minulosti. Dle mého názoru má vozidlo tím přesnější řízení, čím lépe či čistěji vedou přední kola v oblouku takzvaně stopu. Zde se nabízí přirovnání k lyžím, nejlépe těm carvingovým. Ty také umějí vykroužit zcela čistý oblouk. Nebo ke kolejovým vozidlům. Jistě i proto existuje slovní spojení „vůz jede jako po kolejích,“ znamenající že má velmi přesné řízení.

Úplně nejpřesnější by řízení bylo v případě, že by zavěšení kol nepoužívalo žádné pružné členy, tedy silentbloky. Čím jsou silentbloky tužší, tím je větší předpoklad pro přesnější řízení. Přesnost řízení ale ovlivňují i jiné vlastnosti. Kromě geometrie přední nápravy je to kupříkladu hmotnost přední části. Čím je příď auta těžší, tím obtížnější je udělat řízení přesnější. I proto mají vozy Audi s podélně uloženými motory tu nejsložitější a tedy kinematicky nejdokonalejší přední nápravu.

Převod kontra poloměr otáčení

Řízení vozu je strmé, jestliže má vůz malý počet otáček volantu mezi plnými rejdy (dorazy). To je samozřejmě pravdivé tvrzení, byť ne zcela. Dám příklad. Máte vozidlo kompaktní třídy, které mezi plnými rejdy vyžaduje třeba jenom 2,5krát otočit volantem. Pokud ale bude jeho poloměr otáčení řekněme 12 až 13 metrů, pak jeho řízení nijak výjimečně strmé není. Důležitý je zde převodový poměr x:1. Měří se ve střední poloze a platí, že čím je číslo „x“ menší, tím je řízení strmější a naopak. To znamená, že řízení s převodem 14:1 je strmější než se 17:1. Poměr udává, o kolik stupňů musíte natočit volant (na jednu či druhou stranu) aby se přední kola vychýlila o jeden stupeň.

Problém je, že snižování převodového poměru a tedy zvyšování strmosti řízení má své limity. Řešením je takzvané řízení s proměnným převodem v závislosti na úhlu natočení volantu a potažmo kol.

Posilovače řízení: Místo hydrauliky elektřina

Nic nového pod sluncem

Variabilní převod řízení není žádnou novinkou, úplně poprvé jej nabídla Lancia v roce 1984 u modelu Thema. Postupem doby se tento systém zabydlel v celé řadě automobilů a to jak s hřebenovým, tak maticovým řízením. Ale vždycky ve spojení s hydraulickým posilovačem.

S nástupem elektromechanických posilovačů byla snaha nabídnout to stejné také s nimi. Jedním z pionýrů v zavádění tohoto je koncern Volkswagen v rámci techniky MQB. Takzvané progresivní řízení zatím najdete standardně jenom u sportovních verzí jednotlivých modelů. Za příplatek jej lze mít třeba v Seatu Leon také v civilních variantách.

Jedná se o jakousi nadstavbu konvenčního řízení. Posilovač řízení v principu zůstává, pouze jeho krokový motor je silnější. Zcela nová je ozubená tyč řízení. Namísto hřebenu s konstantním rozložením příček po celé délce je zde použit hřeben, jehož příčky jsou ve střední části přímé, svírající s podélnou osou souměrnosti tyče méně ostrý úhel. Naopak v krajních polohách jsou příčky hřebenu výrazně zešikmené a zároveň zakulacené. Pokud by byly dostatečně dlouhé, tvořily by šroubovici. Při laickém pohledu proto hřeben vypadá, jako by jej někdo špatně vyrobil.

Konvenční kontra variabilní

Zatímco u běžného řízení VW Golf potřebujete k docílení stejného rejdu a tedy poloměru otáčení otočit volantem na každou stranu přibližně 1,5krát (tedy tři otáčky mezi krajními rejdy), je toto s progresivním řízením sníženo o půl otáčky na každou stranu, tedy mezi plnými rejdy o jednu celou. V praxi je tak stejný rejd (poloměr otáčení) dosažitelný s menším počtem otáček volantu.

Toho se docílí tím, že převod řízení je v krajních polohách výrazně menší než okolo středu a tedy řízení se s natočením volantu stává strmější. Přechod mezi převody je samozřejmě co možná nejplynulejší, přičemž se začíná měnit zhruba od šedesátistupňového natočení volantu na každou stranu. Největším oříškem při vývoji bylo vyhladit přechod mezi různě tvarovanou částí hřebenu, aby to nepůsobilo rušivě. Tady údajně pomohl právě elektromotor posilovače řízení. U hydraulických systémů to problém není, a to díky vlastnostem proudění kapalin v uzavřeném prostoru.

Ferrari si patentovalo přesnější systém řízení


Současné modely s elektromechanickým posilovačem a variabilním převodem (výběr)

  • Škoda Octavia RS
  • Volkswagen Golf GTI/GTI Performance
  • Volkswagen Golf R
  • Seat Leon Cupra
  • Ford Focus ST
  • BMW 1, 2, 3 a 4
  • Audi S3

Automobily, které používaly variabilní převod v minulosti

  • Lancia Thema Mk1
  • Ford Puma
  • Jaguar X-Type
  • BMW 5 (E34), 7 (E32) a 8 (E31), (maticové řízení)

Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Auto začne vyrábět Octavii také v Rusku Škoda Auto začne vyrábět Octavii také v Rusku

Škoda Auto začne příští rok vyrábět model Octavia také v…

Babiš jednal v Bruselu o kvótách: Nesmíme jít slovenskou cestou Babiš jednal v Bruselu o kvótách: Nesmíme jít slovenskou cestou

Začal summit Evropské unie v Bruselu, kde se za Česko…

Komentář Heleny Horské: bitcoin je investiční hračkou pro otrlé Komentář Heleny Horské: bitcoin je investiční hračkou pro otrlé

Bitcoin se postupně odhaluje – ukazuje nám, co vlastně je…

Bulhaři schválili prodej elektrárny Varna, kterou vlastní ČEZ Bulhaři schválili prodej elektrárny Varna, kterou vlastní ČEZ

Bulharský antimonopolní úřad povolil společnosti SIGDA,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Progresivní řízení: Stejně zatáčet, méně…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Dnes 18:55

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

Hasiči vytáhli z Vltavy poslední část trosek lávky. Dva speciální tanky to zvládly za pouhých několik hodin

Hasiči vytáhli z Vltavy poslední část trosek lávky.…

Na nábřeží u Trojské lávky přijel krátce po poledni konvoj s těžkou technikou. Hasiči s její pomocí vytáhli z…

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty Kristelová s Řepkou?

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty…

Internetová slovní přestřelka mezi Pavlem Novotným (36) a Kateřinou Kristelovou (38) skončila. Novotného…

 

iSport.cz

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

Hlaváčková si upraví jméno. Italský manžel má ze změny radost

Hlaváčková si upraví jméno. Italský manžel má ze…

Tenistka Andrea Sestini Hlaváčková vstoupí do nové sezony s rozšířeným příjmením a novou parťačkou, ale opakuje…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…