Prosinec 2016 na Veterán.auto.cz: Trojcípá hvězda a ti druzí

Prosinec 2016 na Veterán.auto.cz: Trojcípá hvězda a ti druzí

V posledním měsíci letopočtu 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali hlavně Mercedesu, legendárnímu typu 170 a modernějšímu „mamutovi“. Doplnily je kapitoly z historie Jaguaru a Panhardu.

Baňatý Jaguar Mark X zdědil legendární dvouvačkový řadový šestiválec XK, nejprve s objemem 3,78, později ve druhé sérii 4,24 l. Extrémně dlouhé, široké, ale zároveň nízké (5,13 x 1,93 x 1,39 m) limuzíny byly určeny hlavně Američanům, těm se však příliš nelíbily. Výbavu měly nicméně bohatou, kromě dřeva na palubní desce a sedadel čalouněných kvalitní kůží třeba piknikové stolky, na přání i skleněnou přepážku mezi předními a zadními sedadly a klimatizaci! Všechna provedení včetně poslední modernizace přeznačené na 420G charakterizovala čtveřice hlavních reflektorů. Ta se často plete s typem 420.

Mercedes-Benz 170 V byl představen 15. února 1936. Série W136, jak ji interně označili, sdílela čtyřválcový motor 1,7 l s typem 170 H (W28), měla jej však umístěný vpředu. Nahradila předchozí „stosedmdesátku“ W15. Na linkách strávila celých devatenáct let, ovšem s přerušením během druhé světové války. Vyráběla se v mnoha karosářských variantách: uzavřených, sportovních (také s větším motorem 1,91 l), užitkových i vojenských. Právě jednoduché pick-upy a dodávky naběhly jako první po konfliktu. Poválečné limuzíny už měly celokovové karoserie místo těch s výdřevou. Objevily se také verze S a D, tu poháněl dokonce naftový čtyřválec. Objem obou agregátů byl na přelomu 40. a 50. let zvýšen na 1,77 l, vozy prošly několika modernizacemi. Mercedesy 170 V (vorn = motor v přídi) byly k vidění i v Československu. Automobilka je považuje za nejstarší předchůdce současné třídy E.

Mnohem mladší, modernější, větší a luxusnější série W140 přezdívaná „mamut“ budila v době debutu kontroverze, mnohým se nelíbila. Stuttgartská automobilka si přitom ještě odpustila stylistické kontroverze, které předvádí dodnes. Navíc na vlajkové lodi nijak nešetřila a tomu odpovídala její hmotnost. Vrcholem nabídky motorů byl šestilitrový dvanáctiválec, první sériový v osobním voze této značky. Na osmilitrový V16 nedošlo, osmiválce měly objem 4,2 a 5,0 l, menší šestiválce 2,8 a 3,2 l, nechyběly ani turbodiesely, zpočátku tříapůllitrový, později menší, ale modernější třílitrový. Vyráběly se i prodloužené státnické limuzíny Pullman, ladič AMG se dostal až na objem 7,3 l. „Mamut“ byl skutečně luxusní, nabídl vyspělé bezpečnostní prvky (ABS, později i brzdový asistent a ESP), které později EU prosadila coby povinnou součást výbavy každého nového vozu.

Panhard Dyna Z se stal nástupcem menší Dyny X. Baculaté auto zaujalo originální konstrukcí i designem. Z předchozího modelu si zachovalo čtyřdobý vzduchem chlazený plochý dvouválec 0,85 l i pohon předních kol. Příď svým tvarem připomínala žabí, nebo rybí tlamu. Dyna Z vážila i při značné délce skoro 4,6 m jen 650 kg. Z hliníku byl totiž nejen motor, ale i karoserie. U druhé série Z2 s mírnými stylistickými změnami už lehký, ale čím dál dražší kov nahradila tradiční ocel, takže auta přibrala na skoro 820 kg. Sympaticky tvarované panhardy uspěly také v automobilových soutěžích včetně Rallye Monte Carlo, speciály s vyladěnými motory pak v Le Mans. Následující model PL17 zdědil upravenou karoserii.

Jaguar Mark X (420G): Velká kočka

Jaguar Mark X nahradil v roce 1961 svého předchůdce Mark IX. Objem 3,8litrového šestiválce XK byl v roce 1964 zvýšen na 4,2 litru. Od roku 1966 se Mark X jmenoval 420G. V říjnu 1961, půl roku po uvedení revolučního sportovního vozu Jaguar E-Type, představil Jaguar na British Motor Show zcela nový velký luxusní vůz Jaguar Mark X. Jeho název odkazoval na pokračování řady Mark VII, VIII a IX, i když se svými předchůdci měl...

Celý článek: Jaguar Mark X (420G): Velká kočka

Mercedes-Benz 170 V (W136): Před 80 lety

Za předchůdce dnešní řady E je považován čtyřválcový Mercedes-Benz 170 V, vyráběný v letech 1936 až 1942 a po válce až do roku 1953. Půl roku před zahájením XI. letních olympijských her v Berlíně, provázených nacistickou propagandou, byl ve stejném městě představen na mezinárodní automobilové a motocyklové výstavě (IAMA) nový model značky Mercedes-Benz. Nesl název 170 V, ze kterého bylo možné vyčíst objem řadového...

Celý článek: Mercedes-Benz 170 V (W136): Před 80 lety

Mercedes-Benz 170 D a 170 S: Poválečné návraty

V roce 1946 byla obnovena výroba osobních vozů Mercedes-Benz předválečným typem 170 V. Od roku 1949 se prodával typ 170 D se vznětovým motorem a luxusní 170 S. Po skončení druhé světové války se musela automobilka Daimler-Benz pustit do opravy poničených továren a vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, materiálu a energie. Přesto byl už v únoru 1946 vyroben v Untertürkheimu první motor...

Celý článek: Mercedes-Benz 170 D a 170 S: Poválečné návraty

Mercedes-Benz W140 (1991-2000): Mamut nejen dvanáctiválcový

Mercedes-Benz dotáhl svůj první dvanáctiválec do sériové produkce až na jaře 1991. Limuzíny série W140 byly těžké, luxusní a okázalé. Dva roky po svém debutu se oficiálně proměnily v třídu S. Na nástupci klasické série W126 se začalo pracovat už v roce 1981. V dubnu 1985 byl dokončen plán a 9. prosince 1986 padlo konečné rozhodnutí o tom, jak bude vypadat. Nakonec zvítězil interní návrh Oliviera Boulaye, první skici přitom nakreslil...

Celý článek: Mercedes-Benz W140 (1991-2000): Mamut nejen dvanáctiválcový

Panhard Dyna Z (1954–1959): Od hliníku k oceli

Panhard vyráběl v padesátých letech lehké osobní vozy s aerodynamickou karoserií a pohonem předních kol vzduchem chlazeným dvouválcem. Francouzská značka Panhard patří k nejstarším automobilovým výrobcům na světě. Pod názvem Panhard et Levassor ji v roce 1887 založili v Paříži René Panhard a Émile Levassor. Po ukončení druhé světové války se Panhard zaměřil na výrobu levných ekonomických vozů s hliníkovými...

Celý článek: Panhard Dyna Z (1954–1959): Od hliníku k oceli

Psali jsme: Listopad 2016 na Veterán.auto.cz: Američané a Italové

Spolupracujeme s TipCars.com
České letectví slaví 100 let. A letí stále výš České letectví slaví 100 let. A letí stále výš

Česká letecká výroba slaví letos sto let. A i po století…

Spojené státy oznámily odchod z Rady OSN pro lidská práva Spojené státy oznámily odchod z Rady OSN pro lidská práva

Spojené státy dnes oficiálně oznámily, že odcházejí z…

Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA

V reakci na celní poplatky, které Spojené státy stanovily…

O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip

Premiér Andrej Babiš (ANO) podle předsedy komunistů…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 






 
Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Včera

Specifický zvuk, přirozené vyvážení a výhoda nízkého těžiště. To je jen několik předností ležatého motoru.




Blesk.cz

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na útěku. Dva Švédové zemřeli

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na…

Z centra města se ozvala střelba, zatím neznámý pachatel, který měl podle prvních zpráv postřelit čtyři lidi, se…

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss 1994 a koňak od „strejdy“ Zemana

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss…

Bývalý prezident Václav Klaus dnes slaví 77. narozeniny, oslavy si přichystal však již na pondělí. Zhruba stovku…

 

iSport.cz

Rusko – Egypt 3:1. Salahův gól nestačil, domácí jsou blízko postupu

Rusko – Egypt 3:1. Salahův gól nestačil, domácí jsou…

Fotbalisté Ruska porazili v druhém utkání na domácím MS Egypt 3:1 a jsou blízko postupu. Pokud ve středu…

Konkurence pro Čecha! Arsenal ulovil jedničku Leverkusenu

Konkurence pro Čecha! Arsenal ulovil jedničku Leverkusenu

Český fotbalový brankář Petr Čech má v Arsenalu nového konkurenta. Londýnský klub z Leverkusen přivedl Bernda…

 

Reflex.cz

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo obrazy autora slavného Výkřiku Edvarda Muncha

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo…

Edvard Munch (1866–1944) je považován za jednoho z nejvýznamnějších expresionistů. Jeho obraz Výkřik se v roce…

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí za 3500 světelných let

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí…

Známý syntetický hlas fyzika Stephena Hawkinga, který kvůli nevyléčitelné chorobě přišel o hlas, byl v pátek…