Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prosinec 2016 na Veterán.auto.cz: Trojcípá hvězda a ti druzí

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V posledním měsíci letopočtu 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali hlavně Mercedesu, legendárnímu typu 170 a modernějšímu „mamutovi“. Doplnily je kapitoly z historie Jaguaru a Panhardu.

Baňatý Jaguar Mark X zdědil legendární dvouvačkový řadový šestiválec XK, nejprve s objemem 3,78, později ve druhé sérii 4,24 l. Extrémně dlouhé, široké, ale zároveň nízké (5,13 x 1,93 x 1,39 m) limuzíny byly určeny hlavně Američanům, těm se však příliš nelíbily. Výbavu měly nicméně bohatou, kromě dřeva na palubní desce a sedadel čalouněných kvalitní kůží třeba piknikové stolky, na přání i skleněnou přepážku mezi předními a zadními sedadly a klimatizaci! Všechna provedení včetně poslední modernizace přeznačené na 420G charakterizovala čtveřice hlavních reflektorů. Ta se často plete s typem 420.

Mercedes-Benz 170 V byl představen 15. února 1936. Série W136, jak ji interně označili, sdílela čtyřválcový motor 1,7 l s typem 170 H (W28), měla jej však umístěný vpředu. Nahradila předchozí „stosedmdesátku“ W15. Na linkách strávila celých devatenáct let, ovšem s přerušením během druhé světové války. Vyráběla se v mnoha karosářských variantách: uzavřených, sportovních (také s větším motorem 1,91 l), užitkových i vojenských. Právě jednoduché pick-upy a dodávky naběhly jako první po konfliktu. Poválečné limuzíny už měly celokovové karoserie místo těch s výdřevou. Objevily se také verze S a D, tu poháněl dokonce naftový čtyřválec. Objem obou agregátů byl na přelomu 40. a 50. let zvýšen na 1,77 l, vozy prošly několika modernizacemi. Mercedesy 170 V (vorn = motor v přídi) byly k vidění i v Československu. Automobilka je považuje za nejstarší předchůdce současné třídy E.

Mnohem mladší, modernější, větší a luxusnější série W140 přezdívaná „mamut“ budila v době debutu kontroverze, mnohým se nelíbila. Stuttgartská automobilka si přitom ještě odpustila stylistické kontroverze, které předvádí dodnes. Navíc na vlajkové lodi nijak nešetřila a tomu odpovídala její hmotnost. Vrcholem nabídky motorů byl šestilitrový dvanáctiválec, první sériový v osobním voze této značky. Na osmilitrový V16 nedošlo, osmiválce měly objem 4,2 a 5,0 l, menší šestiválce 2,8 a 3,2 l, nechyběly ani turbodiesely, zpočátku tříapůllitrový, později menší, ale modernější třílitrový. Vyráběly se i prodloužené státnické limuzíny Pullman, ladič AMG se dostal až na objem 7,3 l. „Mamut“ byl skutečně luxusní, nabídl vyspělé bezpečnostní prvky (ABS, později i brzdový asistent a ESP), které později EU prosadila coby povinnou součást výbavy každého nového vozu.

Panhard Dyna Z se stal nástupcem menší Dyny X. Baculaté auto zaujalo originální konstrukcí i designem. Z předchozího modelu si zachovalo čtyřdobý vzduchem chlazený plochý dvouválec 0,85 l i pohon předních kol. Příď svým tvarem připomínala žabí, nebo rybí tlamu. Dyna Z vážila i při značné délce skoro 4,6 m jen 650 kg. Z hliníku byl totiž nejen motor, ale i karoserie. U druhé série Z2 s mírnými stylistickými změnami už lehký, ale čím dál dražší kov nahradila tradiční ocel, takže auta přibrala na skoro 820 kg. Sympaticky tvarované panhardy uspěly také v automobilových soutěžích včetně Rallye Monte Carlo, speciály s vyladěnými motory pak v Le Mans. Následující model PL17 zdědil upravenou karoserii.

Jaguar Mark X (420G): Velká kočka

Jaguar Mark X nahradil v roce 1961 svého předchůdce Mark IX. Objem 3,8litrového šestiválce XK byl v roce 1964 zvýšen na 4,2 litru. Od roku 1966 se Mark X jmenoval 420G. V říjnu 1961, půl roku po uvedení revolučního sportovního vozu Jaguar E-Type, představil Jaguar na British Motor Show zcela nový velký luxusní vůz Jaguar Mark X. Jeho název odkazoval na pokračování řady Mark VII, VIII a IX, i když se svými předchůdci měl...

Celý článek: Jaguar Mark X (420G): Velká kočka

jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni

Mercedes-Benz 170 V (W136): Před 80 lety

Za předchůdce dnešní řady E je považován čtyřválcový Mercedes-Benz 170 V, vyráběný v letech 1936 až 1942 a po válce až do roku 1953. Půl roku před zahájením XI. letních olympijských her v Berlíně, provázených nacistickou propagandou, byl ve stejném městě představen na mezinárodní automobilové a motocyklové výstavě (IAMA) nový model značky Mercedes-Benz. Nesl název 170 V, ze kterého bylo možné vyčíst objem řadového...

Celý článek: Mercedes-Benz 170 V (W136): Před 80 lety

jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni

Mercedes-Benz 170 D a 170 S: Poválečné návraty

V roce 1946 byla obnovena výroba osobních vozů Mercedes-Benz předválečným typem 170 V. Od roku 1949 se prodával typ 170 D se vznětovým motorem a luxusní 170 S. Po skončení druhé světové války se musela automobilka Daimler-Benz pustit do opravy poničených továren a vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, materiálu a energie. Přesto byl už v únoru 1946 vyroben v Untertürkheimu první motor...

Celý článek: Mercedes-Benz 170 D a 170 S: Poválečné návraty

jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni

Mercedes-Benz W140 (1991-2000): Mamut nejen dvanáctiválcový

Mercedes-Benz dotáhl svůj první dvanáctiválec do sériové produkce až na jaře 1991. Limuzíny série W140 byly těžké, luxusní a okázalé. Dva roky po svém debutu se oficiálně proměnily v třídu S. Na nástupci klasické série W126 se začalo pracovat už v roce 1981. V dubnu 1985 byl dokončen plán a 9. prosince 1986 padlo konečné rozhodnutí o tom, jak bude vypadat. Nakonec zvítězil interní návrh Oliviera Boulaye, první skici přitom nakreslil...

Celý článek: Mercedes-Benz W140 (1991-2000): Mamut nejen dvanáctiválcový

jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni

Panhard Dyna Z (1954–1959): Od hliníku k oceli

Panhard vyráběl v padesátých letech lehké osobní vozy s aerodynamickou karoserií a pohonem předních kol vzduchem chlazeným dvouválcem. Francouzská značka Panhard patří k nejstarším automobilovým výrobcům na světě. Pod názvem Panhard et Levassor ji v roce 1887 založili v Paříži René Panhard a Émile Levassor. Po ukončení druhé světové války se Panhard zaměřil na výrobu levných ekonomických vozů s hliníkovými...

Celý článek: Panhard Dyna Z (1954–1959): Od hliníku k oceli

jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni jaguar mercedesbenz vyssistredni luxusni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)