Prosinec 2016 na Veterán.auto.cz: Trojcípá hvězda a ti druzí

Prosinec 2016 na Veterán.auto.cz: Trojcípá hvězda a ti druzí

V posledním měsíci letopočtu 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali hlavně Mercedesu, legendárnímu typu 170 a modernějšímu „mamutovi“. Doplnily je kapitoly z historie Jaguaru a Panhardu.

Baňatý Jaguar Mark X zdědil legendární dvouvačkový řadový šestiválec XK, nejprve s objemem 3,78, později ve druhé sérii 4,24 l. Extrémně dlouhé, široké, ale zároveň nízké (5,13 x 1,93 x 1,39 m) limuzíny byly určeny hlavně Američanům, těm se však příliš nelíbily. Výbavu měly nicméně bohatou, kromě dřeva na palubní desce a sedadel čalouněných kvalitní kůží třeba piknikové stolky, na přání i skleněnou přepážku mezi předními a zadními sedadly a klimatizaci! Všechna provedení včetně poslední modernizace přeznačené na 420G charakterizovala čtveřice hlavních reflektorů. Ta se často plete s typem 420.

Mercedes-Benz 170 V byl představen 15. února 1936. Série W136, jak ji interně označili, sdílela čtyřválcový motor 1,7 l s typem 170 H (W28), měla jej však umístěný vpředu. Nahradila předchozí „stosedmdesátku“ W15. Na linkách strávila celých devatenáct let, ovšem s přerušením během druhé světové války. Vyráběla se v mnoha karosářských variantách: uzavřených, sportovních (také s větším motorem 1,91 l), užitkových i vojenských. Právě jednoduché pick-upy a dodávky naběhly jako první po konfliktu. Poválečné limuzíny už měly celokovové karoserie místo těch s výdřevou. Objevily se také verze S a D, tu poháněl dokonce naftový čtyřválec. Objem obou agregátů byl na přelomu 40. a 50. let zvýšen na 1,77 l, vozy prošly několika modernizacemi. Mercedesy 170 V (vorn = motor v přídi) byly k vidění i v Československu. Automobilka je považuje za nejstarší předchůdce současné třídy E.

Mnohem mladší, modernější, větší a luxusnější série W140 přezdívaná „mamut“ budila v době debutu kontroverze, mnohým se nelíbila. Stuttgartská automobilka si přitom ještě odpustila stylistické kontroverze, které předvádí dodnes. Navíc na vlajkové lodi nijak nešetřila a tomu odpovídala její hmotnost. Vrcholem nabídky motorů byl šestilitrový dvanáctiválec, první sériový v osobním voze této značky. Na osmilitrový V16 nedošlo, osmiválce měly objem 4,2 a 5,0 l, menší šestiválce 2,8 a 3,2 l, nechyběly ani turbodiesely, zpočátku tříapůllitrový, později menší, ale modernější třílitrový. Vyráběly se i prodloužené státnické limuzíny Pullman, ladič AMG se dostal až na objem 7,3 l. „Mamut“ byl skutečně luxusní, nabídl vyspělé bezpečnostní prvky (ABS, později i brzdový asistent a ESP), které později EU prosadila coby povinnou součást výbavy každého nového vozu.

Panhard Dyna Z se stal nástupcem menší Dyny X. Baculaté auto zaujalo originální konstrukcí i designem. Z předchozího modelu si zachovalo čtyřdobý vzduchem chlazený plochý dvouválec 0,85 l i pohon předních kol. Příď svým tvarem připomínala žabí, nebo rybí tlamu. Dyna Z vážila i při značné délce skoro 4,6 m jen 650 kg. Z hliníku byl totiž nejen motor, ale i karoserie. U druhé série Z2 s mírnými stylistickými změnami už lehký, ale čím dál dražší kov nahradila tradiční ocel, takže auta přibrala na skoro 820 kg. Sympaticky tvarované panhardy uspěly také v automobilových soutěžích včetně Rallye Monte Carlo, speciály s vyladěnými motory pak v Le Mans. Následující model PL17 zdědil upravenou karoserii.

Jaguar Mark X (420G): Velká kočka

Jaguar Mark X nahradil v roce 1961 svého předchůdce Mark IX. Objem 3,8litrového šestiválce XK byl v roce 1964 zvýšen na 4,2 litru. Od roku 1966 se Mark X jmenoval 420G. V říjnu 1961, půl roku po uvedení revolučního sportovního vozu Jaguar E-Type, představil Jaguar na British Motor Show zcela nový velký luxusní vůz Jaguar Mark X. Jeho název odkazoval na pokračování řady Mark VII, VIII a IX, i když se svými předchůdci měl...

Celý článek: Jaguar Mark X (420G): Velká kočka

Mercedes-Benz 170 V (W136): Před 80 lety

Za předchůdce dnešní řady E je považován čtyřválcový Mercedes-Benz 170 V, vyráběný v letech 1936 až 1942 a po válce až do roku 1953. Půl roku před zahájením XI. letních olympijských her v Berlíně, provázených nacistickou propagandou, byl ve stejném městě představen na mezinárodní automobilové a motocyklové výstavě (IAMA) nový model značky Mercedes-Benz. Nesl název 170 V, ze kterého bylo možné vyčíst objem řadového...

Celý článek: Mercedes-Benz 170 V (W136): Před 80 lety

Mercedes-Benz 170 D a 170 S: Poválečné návraty

V roce 1946 byla obnovena výroba osobních vozů Mercedes-Benz předválečným typem 170 V. Od roku 1949 se prodával typ 170 D se vznětovým motorem a luxusní 170 S. Po skončení druhé světové války se musela automobilka Daimler-Benz pustit do opravy poničených továren a vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, materiálu a energie. Přesto byl už v únoru 1946 vyroben v Untertürkheimu první motor...

Celý článek: Mercedes-Benz 170 D a 170 S: Poválečné návraty

Mercedes-Benz W140 (1991-2000): Mamut nejen dvanáctiválcový

Mercedes-Benz dotáhl svůj první dvanáctiválec do sériové produkce až na jaře 1991. Limuzíny série W140 byly těžké, luxusní a okázalé. Dva roky po svém debutu se oficiálně proměnily v třídu S. Na nástupci klasické série W126 se začalo pracovat už v roce 1981. V dubnu 1985 byl dokončen plán a 9. prosince 1986 padlo konečné rozhodnutí o tom, jak bude vypadat. Nakonec zvítězil interní návrh Oliviera Boulaye, první skici přitom nakreslil...

Celý článek: Mercedes-Benz W140 (1991-2000): Mamut nejen dvanáctiválcový

Panhard Dyna Z (1954–1959): Od hliníku k oceli

Panhard vyráběl v padesátých letech lehké osobní vozy s aerodynamickou karoserií a pohonem předních kol vzduchem chlazeným dvouválcem. Francouzská značka Panhard patří k nejstarším automobilovým výrobcům na světě. Pod názvem Panhard et Levassor ji v roce 1887 založili v Paříži René Panhard a Émile Levassor. Po ukončení druhé světové války se Panhard zaměřil na výrobu levných ekonomických vozů s hliníkovými...

Celý článek: Panhard Dyna Z (1954–1959): Od hliníku k oceli

Psali jsme: Listopad 2016 na Veterán.auto.cz: Američané a Italové

Spolupracujeme s TipCars.com
Nahřívaná marlbora dostávají konkurenci Nahřívaná marlbora dostávají konkurenci

Tabákový koncern British American Tobacco uvedl na český…

V Benešově roli by v roce 1938 nikdo neobstál lépe, říká historik V Benešově roli by v roce 1938 nikdo neobstál lépe, říká historik

Prezident Edvard Beneš je jednou z nejrozporuplnějších…

Část britských konzervativců požaduje agresivnější vyjednávání s EU Část britských konzervativců požaduje agresivnější vyjednávání s EU

Část rebelů v Konzervativní straně Theresy Mayové…

Zápisník Pavla Otta: Pestrá nabídka Zápisník Pavla Otta: Pestrá nabídka

K prvním billboardům s tvářemi kandidátů se s blížícími…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 






 
Připomeňte si značku Horch. Někdejší předchůdce Trabantu se může vrátit

Připomeňte si značku Horch. Někdejší předchůdce Trabantu se může vrátit

Dnes 08:00

Značku Horch by mohla oživit automobilka Audi. Obě kdysi bývaly součástí skupiny Auto Union, navíc měly i shodného zakladatele.




Blesk.cz

Zemřel vojín Vata z Černých baronů: Milana Šimáčka (†56) zabila rakovina jater

Zemřel vojín Vata z Černých baronů: Milana Šimáčka…

Milan Šimáček, kterého si všichni pamatují z rolí v kultovních filmech Černí baroni a Tankový prapor, zemřel v…

Mexické království strachu a hrůzy: Ostrov plný děsivých panenek!

Mexické království strachu a hrůzy: Ostrov plný…

Mexický ostrov Isla de las Muecas není nic pro slabé povahy! Je totiž posetý tisíci, mnohdy pořádně děsivých…

 

iSport.cz

Vede Limberský! Podívejte se na TOP 30 hráčů Sparty, Slavie a Plzně ve FIFA 19

Vede Limberský! Podívejte se na TOP 30 hráčů Sparty,…

Nová FIFA 19 je tu! Kromě vylepšené grafiky a animací má spoust novinek v čele s novou ligou - samotnou…

Sparta mění ředitele! Přichází Čupr, Kotalík zůstává v představenstvu

Sparta mění ředitele! Přichází Čupr, Kotalík zůstává…

Fotbalová Sparta posílí a pozmění své vedení. A změna to nebude jen kosmetická. Do pozice generálního ředitele…

 

Reflex.cz

Politolog Bohumil Doležal: Ohrožení české demokracie je na stupni 11. Z deseti!

Politolog Bohumil Doležal: Ohrožení české demokracie…

Jsme o pořádný krok dál směrem k propasti. Že si řada lidí současnou situaci i tak pochvaluje, je podle…

Bohumil Pečinka: Nehrajme si v komunálních volbách na četníky a zloděje

Bohumil Pečinka: Nehrajme si v komunálních volbách…

Jedním z trendů komunálních voleb ve velkých městech jsou hry na četníky a zloděje v duchu hesla „Pusťte nás…