reklama


První dojmy: Toyota Aygo (Ženeva živě)

První dojmy: Toyota Aygo (Ženeva živě)

 
 

Třetí člen kolínské minirodiny má značku Toyota a přináší několik rekordů. K oficiálním informacím přidáváme i první dojmy přímo z výstaviště.

S délkou 3405 mm je Aygo nejkratší z trojčat, ale i nejmenší Toyotou, jaká kdy byla prodávána v Evropě. Zajímavá je též geneze pojmenování Aygo - jedná se o fonetický přepis sentence "I go", vyjadřující svobodu. Nejstarší japonská automobilka očekává, že minivůz se stane hitem v přeplněných evropských městech a také přivede ke značce nové zákazníky, kteří by měli podle marketingové strategie tvořit 80 - 90% z kupců. Stejně jako druhých dvou členů minirodiny, i malých Toyot vyjede z bran kolínské továrny 100 tisíc ročně.

Zatímco v případě obou zástupců PSA se jedná o přirozené pokračování jejich stylu, pro Toyotu znamená odvážný a hravý design jistý průlom a odhození části dosavadního konzervatismu. Totéž platí i pro invenční křivky a detaily v interiéru. Stejně neobvyklé je u vozu této velikosti primární zaměření na dostatek prostoru pro posádku, které se vyplatilo v podobě rekordních hodnot mezi konkurencí. Nechybí ani dlouhý seznam odkládacích prostor, vyplňujících každé volné místo.

Nové standardy mezi nejmenší vozy přináší i neobvykle vysoká míra standardní bezpečnostní výbavy, ve které nechybí ABS s EBD, čtvero airbagů s vypínačem spolujezdcova, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu, ISOFIX, bezpečnostní sloupek řízení, protiponořovací sedačky či akustická signalizace nezapnutých pásů. Mezi komofortní prvky se zařadí dva různé CD-přehrávače s linkovým vstupem.

O motorizaci se stejně, jako v případě "francouzských" sourozenců, postará dvojice zcela nových motorů. Ten první bude čtyřventilový tříválec 1 L (50 kW a 93 Nm) a čtyřválec common rail zatím nezveřejněného objemu (40 kW), vzniklý z agregátu 1,4 D-4D (HDI). Oba budou dosahovat rekordní hospodárnosti a zážehový motor se navíc zapíše do kronik jako nejlehčí automobilový motor světové produkce (69 kg). Námahu v městských aglomeracích pak řidičům ulehčí dvourežimová robotizovaná převodovka M-MT, známá již z Yarisu.

První dojmy z výstaviště

Kdo chce potkat v Ženevě českého novináře, zamíří na stánek Škody Auto. To platilo ještě minulý rok. Letos kromě stánku škodovky kroužili čeští žurnalisté kolem stánku Peugeotu, Toyoty a Citroënu, kde se v světové premiéře ukázala malá vozítka z Kolína (právě v těchto dnech se rozběhla sériová produkce). U vozů novináři dlouze diskutovali a vozítka náležitě zkoumali.

Z našich poznatků vyplynulo, že automobil odpovídá kvalitou zpracování a charakterem zvolenému segmentu i ceně. Vizuálně se trojčata dramaticky neliší, rozdílná je pouze přední maska, světlomety a zadní světlomety s blatníkem. Například Aygo nese značku nad nárazníkem, zatímco Peugeot 107 na plastovém výběžku nárazníku. Po otevření zadního skla zarazí vysoko položená nakládací hrana a nemožnost otevřít spodní část. Narozdíl např. od C2 se zpřístupňuje zavazadlový prostor pouze otevřené zadní sklo a nikoliv i vyklápěcí spodní část.

Vzhledem k velikosti zavazadelníku 135 litrů se můžeme domnívat, že nakládací předmětů nebude zrovna pohodlné. Při otevření zadního skla nás překvapila instalace zámku přímo na skleněné ploše, s překvapeními ovšem nebyl konec. Zadní dveře zakončené ostrou hranou blatníku postrádaly i v pětidveřovém provedení stahovací okénko a využívaly jednoduchý princip vyklápění okna, který známe z třídveřových modelů.

Na cenové poměry vypadá palubní deska hodnotně, plasty samozřejmě pochází z kategorie tvrdých, ale slušně zpracovaných i slícovaných. Na palubní desce se designérům podařilo úspěšně spojit extravaganci s relativní praktičností, jen nastavení teploty a intenzity větrání se trochu zadrhává. Každopádně přehlednost patří k silným stránkám Ayga, 107 a C1.

Přestože vnější rozměry neukazují na prostorný interiér, poskládají se uvnitř čtyři dospělé osoby. Sezení na zadních sedadlech není za 185 cm vysokým řidičem utrpením, u kolen dokonce zbývá malá rezerva, v oblasti hlavy se naopak jedná o limitní situaci. Pasažér vyšší už bude mít s nalezením optimální cestovní pozice problémy.

Je potěšitelné, že se nezapomnělo na odkládací plochy, kterých jsme v interiéru objevili víc než dost. Další postřehy, tentokrát už z provozu, přineseme v redakčním testu.

Libor Zezulka a Ladislav Čermák




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Odkazy na minulé autosalony:
Paříž 2004
Ženeva 2004

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Devizové intervence můžou skončit už v dubnu Devizové intervence můžou skončit už v dubnu

Uvolnění kurzu koruny vůči euru může být dílem necelých…

Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 




Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video) Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video)

Mluví o sobě jako o nejrychlejší holce ve vesmíru. Právě…

PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů

Kolínská TPCA vyvíjí a bude vyrábět novou generaci…

 



 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč vyrazit na Mauritius

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč…

Na vzácnou známku zapomeňte. Našli jsme sedm jiných důvodů, proč se jet v zimě ohřát na tento rajský ostrov.

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama