Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dojmy: Toyota Aygo (Ženeva živě)

Ladislav Čermák
Diskuze (30)
Třetí člen kolínské minirodiny má značku Toyota a přináší několik rekordů. K oficiálním informacím přidáváme i první dojmy přímo z výstaviště.

S délkou 3405 mm je Aygo nejkratší z trojčat, ale i nejmenší Toyotou, jaká kdy byla prodávána v Evropě. Zajímavá je též geneze pojmenování Aygo - jedná se o fonetický přepis sentence "I go", vyjadřující svobodu. Nejstarší japonská automobilka očekává, že minivůz se stane hitem v přeplněných evropských městech a také přivede ke značce nové zákazníky, kteří by měli podle marketingové strategie tvořit 80 - 90% z kupců. Stejně jako druhých dvou členů minirodiny, i malých Toyot vyjede z bran kolínské továrny 100 tisíc ročně.

Zatímco v případě obou zástupců PSA se jedná o přirozené pokračování jejich stylu, pro Toyotu znamená odvážný a hravý design jistý průlom a odhození části dosavadního konzervatismu. Totéž platí i pro invenční křivky a detaily v interiéru. Stejně neobvyklé je u vozu této velikosti primární zaměření na dostatek prostoru pro posádku, které se vyplatilo v podobě rekordních hodnot mezi konkurencí. Nechybí ani dlouhý seznam odkládacích prostor, vyplňujících každé volné místo.

Nové standardy mezi nejmenší vozy přináší i neobvykle vysoká míra standardní bezpečnostní výbavy, ve které nechybí ABS s EBD, čtvero airbagů s vypínačem spolujezdcova, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu, ISOFIX, bezpečnostní sloupek řízení, protiponořovací sedačky či akustická signalizace nezapnutých pásů. Mezi komofortní prvky se zařadí dva různé CD-přehrávače s linkovým vstupem.

O motorizaci se stejně, jako v případě "francouzských" sourozenců, postará dvojice zcela nových motorů. Ten první bude čtyřventilový tříválec 1 L (50 kW a 93 Nm) a čtyřválec common rail zatím nezveřejněného objemu (40 kW), vzniklý z agregátu 1,4 D-4D (HDI). Oba budou dosahovat rekordní hospodárnosti a zážehový motor se navíc zapíše do kronik jako nejlehčí automobilový motor světové produkce (69 kg). Námahu v městských aglomeracích pak řidičům ulehčí dvourežimová robotizovaná převodovka M-MT, známá již z Yarisu.

První dojmy z výstaviště

Kdo chce potkat v Ženevě českého novináře, zamíří na stánek Škody Auto. To platilo ještě minulý rok. Letos kromě stánku škodovky kroužili čeští žurnalisté kolem stánku Peugeotu, Toyoty a Citroënu, kde se v světové premiéře ukázala malá vozítka z Kolína (právě v těchto dnech se rozběhla sériová produkce). U vozů novináři dlouze diskutovali a vozítka náležitě zkoumali.

Z našich poznatků vyplynulo, že automobil odpovídá kvalitou zpracování a charakterem zvolenému segmentu i ceně. Vizuálně se trojčata dramaticky neliší, rozdílná je pouze přední maska, světlomety a zadní světlomety s blatníkem. Například Aygo nese značku nad nárazníkem, zatímco Peugeot 107 na plastovém výběžku nárazníku.

Po otevření zadního skla zarazí vysoko položená nakládací hrana a nemožnost otevřít spodní část. Narozdíl např. od C2 se zpřístupňuje zavazadlový prostor pouze otevřené zadní sklo a nikoliv i vyklápěcí spodní část.

Vzhledem k velikosti zavazadelníku 135 litrů se můžeme domnívat, že nakládací předmětů nebude zrovna pohodlné. Při otevření zadního skla nás překvapila instalace zámku přímo na skleněné ploše, s překvapeními ovšem nebyl konec. Zadní dveře zakončené ostrou hranou blatníku postrádaly i v pětidveřovém provedení stahovací okénko a využívaly jednoduchý princip vyklápění okna, který známe z třídveřových modelů.

Na cenové poměry vypadá palubní deska hodnotně, plasty samozřejmě pochází z kategorie tvrdých, ale slušně zpracovaných i slícovaných. Na palubní desce se designérům podařilo úspěšně spojit extravaganci s relativní praktičností, jen nastavení teploty a intenzity větrání se trochu zadrhává. Každopádně přehlednost patří k silným stránkám Ayga, 107 a C1.

Přestože vnější rozměry neukazují na prostorný interiér, poskládají se uvnitř čtyři dospělé osoby. Sezení na zadních sedadlech není za 185 cm vysokým řidičem utrpením, u kolen dokonce zbývá malá rezerva, v oblasti hlavy se naopak jedná o limitní situaci. Pasažér vyšší už bude mít s nalezením optimální cestovní pozice problémy.

Je potěšitelné, že se nezapomnělo na odkládací plochy, kterých jsme v interiéru objevili víc než dost. Další postřehy, tentokrát už z provozu, přineseme v redakčním testu.

Libor Zezulka a Ladislav Čermák




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Odkazy na minulé autosalony:

Paříž 2004

Ženeva 2004

Ladislav Čermák
Diskuze (30)
2. 3. 2005 18:18
Re: otrasné
Já na to potřeboval minut 6 Fakt.
2. 3. 2005 18:16
Re: BLECHY
To jsem si ani neuvědomil. I když, my budem psát asi i u autojeřábů
2. 3. 2005 18:15
Re: GTI GTI GTI
Nechtěl jsem tě poškorpit. Opravdu jsem se na toho Espace tak nějak podíval jinak, pod vlivem tvejch zpráv, a ve vteřině mi blesklo hlavou, že je to vlastně krásný auto. Zajímavé. Hory miluju. Nesurfuju. Jak to myslíš s tím pátráním?