První jízdní dojmy: Honda Legend

První jízdní dojmy: Honda Legend

 
 

V poněkud netypickém prostředí jsme si poprvé osahali luxusní a technikou nabitou novinku od Hondy s názvem Legend...

Nový Legend čtvrté generace přichází na evropské trhy po desetiletém působení svého předchůdce. Luxusní limuzína, která se již rok a půl prodává v Japonsku i v USA, přichází se stejným receptem jako předchůdce - bez 45 mm pětimetrová limuzína s napříč uloženým třiapůllitrovým šestiválcem, jedinou motorizací a verzí výbavy bez jakýchkoliv doplatků. Zásadní změnou je pohon všech kol a také rozsáhlé použití hliníku v konstrukci karoserie. Novinka je o 4 cm kratší (!) a má o 11 cm kratší rozvor (!!) než minulý Legend, ve všech ostatních směrech povyrostla také přibrala dva metráky a přiblížila se na dohled dvou tunám pohotovostní hmotnosti. V neposlední řadě je také o 50 tisíc levnější, ač s daleko bohatší výbavou.

První pohled na novince neobjevil žádnou extravaganci či výstřelek - design je konzervativní, uhlazený a očekávatelný, podobně jako zamýšlená cílová skupina zákazníků. Protože jsme na prezentaci, konanou na mosteckém polygonu, přijeli shodou okolností současným kosmickým Civicem 5D, připadali jsme si jak v jiném světě. Přestože složený z krásných detailů, celek působí až příliš nenápadně. Ač po nepříliš krásné minulé generaci se jedná o jednoznačné zlepšení, elegance nádherné předminulé generace zůstává opět zdaleka nedostižena. Z vozu je na hony cítit, že původně nebyl postaven pro Evropu; jeho křivky působí vyloženě americky. Podobné je to uvnitř, kde vládne babylon různých výstupků, koutků a záhybů, hojně čalouněných příjemnou kůží a bohatě zdobených dřevem. Je to efektní a působí to luxusně, nutno ale podotknout, že neokázalé uklizené interiéry současných evropských luxusních limuzín na nás působí lépe. V obřích sedadlech se sedí jak v luxusních kožených klubovkách, vpředu nechybí ani vnitřní ventilace skrz perforovanou kůži. Vzhledem k vnějším rozměrů a předpokládanému využití nás překvapil poněkud stísněný prostor pro zadní cestující. 180 cm vysoký muž zabořil hlavu do stropního čalounění.

Silným dojmem z interiéru je ticho - kromě samotné konstrukce za to může i systém aktivního potlačování hluku; mikrofony ve stropním čalounění snímají zdroje hluku a reproduktory vysílají protivlny. Nízkofrekvenční ruchy takto lze utlumit až o 10 dB. Za zaznamenání stojí inteligentní klimatizace, která předvídá polohu slunce s pomocí GPS a tomu přizpůsobuje proudění vzduchu. Cestování oslazuje také výkonné audio s deseti reproduktory, které přehrává dlouhou řadu formátů včetně audio DVD. Parkování usnadňuje kamera o úhlu 135 stupňů.

Ovládání přináší několik specifik, daných pokročilou konstrukcí. Hned pvní je příjemné - k nastartování stačí jen mžikově pootočit klíčkem, elektronika dokončí nastartování sama. Poněkud neobvyklou kulisu má i pětistupňová samočinná převodovka, kterou je možné ovládat i motýlky pod volantem. Řidič také musí vstřebat enormní množství nepříliš intuitivních ovladačů, rozestřených hlavně po různých místech palubní desky a volantu. Vrcholem je jedenáctisměrný ovladač, kterým se kontroluje uživatelské rozhraní palubního počítače a multimédií.

Jízda je zprostředkována moderním vidlicovým šestiválcem 3,5 l SOHC VTEC. Ten nyní nabízí 217 kW a 351 Nm, kteréžto výkony zrychlí dvoutunovou limuzínu na stovku za výborných 7,3 s a pokračují až k elektronickým 250 km/h. Tím je předurčena jízdní dynamika - moderní motor s variabilním zdvihem a časováním sacích ventilů, proměnnou délkou sacího potrubí i výfuku a objem sací komory poskytuje uspokojivý dostatek síly ve všech otáčkách a svou práci ohlašuje prakticky výhradně otáčkoměrem. Pětistupňový automat za špičkovými schopnostmi motoru trochu zaostává - evropská šesti- a vícerychlostní konkurence je ohledně reakčních a řadicích dob dále. Odpovídající protislužbu vynikajícímu motoru činí vycizelovaný podvozek, používající dvojitá příčná ramena vpředu a víceprvkové zavěšení na opačném konci auta. Praktická ovladatelnost Legendu subjektivně umazala tak půl tuny hmotnosti.

Největší lahůdkou je ale revoluční systém pohonu všech kol; vůz se obešel s jediným diferenciálem na přední nápravě. Kroutící moment na jednotlivá zadní kola transportuje dvojice plynule spínaných elektromagnetických vícelamelových spojek, umožňujících plynulé přelévání síly mezi oběma zadními koly v rozmezí 0 - 100 % na každé. Mezi přední a zadní nápravou se navíc přelévá 30 - 70 % síly podle momentálních adhezních podmínek. Součástí zadní rozvodovky je také tzv. dvourychlostní převodovka, která v oblouku přidá cca 5 % otáček navíc zadní nápravě, která krouží po větším poloměru oblouku. Tím se podařilo úplně eliminovat potřebu mezinápravového diferenciálu.

SH-AWD se jmenuje systém, který Honda vyvíjela více než 10 let a který mj. pomáhá aktivně likvidovat nedotáčivý smyk bez ztráty rychlosti. To jsme si ověřili v praxi na zkušebním polygonu - proti klasickému ESP, které jednotlivá kola jen přbrzďuje, SH-AWD vrací vůz do původního směru i při neustálém zrychlování na kruhové zkušební dráze. Na suchém asfaltu dosáhnout nedotáčivého smyku je opravdu velmi těžké, na tzv. klouzací dráze se vůz udržel přibližně ve stopě i při hodně divokých manévrech. Je to patrně první elektronicky řízená čtyřkolka, která se minimálně vyrovná systému BMW xDrive.

V praxi jsme si vyzkoušeli i systém CMBS - japonskou obdobu evropského pre-crash safety. S pomocí radaru aktivního tempomatu reaguje vůz na blížící se překážku nejdříve akustickým signálem, poté přibrzděním a varovným škubáním za bezpečnostní pás, a nakonec, v blížící se krizi, napnutím bezpečnosntního pásu a silným brzděním. V souladu s Vídeňskou konvencí z roku 1968 však vůz řešení krize předává při nejbližší příležitosti řidiči - sám nezačne panicky brzdit na doraz. I tak se ale jedná o užitečnou pomůcku, která pomůže zejména těm, kteří nedávají za volantem občas pozor. Na vyzkoušení aktivního tempomatu, adaptivních světlometů a dlouhého seznamu vymožeností bohužel nebyl čas ani prostor, vše Vám vynahradíme obvyklým redakčním testem.

Honda Legend přichází za českými zákazníky s agresivní prodejní cenou 1.499.000,-, kterou doslova poráží na hlavu kompletní pětimetrovou konkurenci, která je po dovybavení na úroveň Legendu cca o milion výše. O více než milion dražší je i Lexus LS430 s výkonnějším osmiválcem, ovšem o něco horší výbavou. Již v této sumě je zahrnuta volba tří odstínů koženého čalounění a pěti barev karoserie. Veškerá příplatková výbava se smrskla na několik nepříliš nákladných doplňků, s výjimkou parkovacích senzorů domontovatelných dodatečně. O prodejní úspěch by se tedy Honda bát nemusela, konečné slovo ovšem bude zřejmě mít slabá image a nevýrazný design - tedy dvě věci, které majetní Evropané preferují. Přesto se těšíme, že se se zajímavým vozem budeme setkávat častěji.

Funkce systému SH-AWD

Video

Anketa

Bude nový Legend schopen konkurovat v Evropě zavedeným modelům především z německé produkce?
Spolupracujeme s TipCars.com
Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Ojetá Honda Legend Mk4 (KB): Supertechnika, která zradí jen málokdy Ojetá Honda Legend Mk4 (KB): Supertechnika, která zradí jen málokdy

Co v autě není, nemůže se pokazit. To by ale znamenalo,…

Honda Legend 2015: Prestižní sedan má 382 koní a 460 N.m Honda Legend 2015: Prestižní sedan má 382 koní a 460 N.m

Do nabídky Hondy se vrací model Legend, doposud technicky…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

Vyorálek z První republiky se nezdá! Důvěrnosti s Geislerovou

Vyorálek z První republiky se nezdá! Důvěrnosti s…

Společné vtípky a srdečný smích, důvěrné vítání a něžné polibky na tvář. Takovým způsobem se k sobě měli dva Aňa…

 

iSport.cz

Hubník se vrátil po dvou měsících, ještě nemá formu: Gól si vyčítám

Hubník se vrátil po dvou měsících, ještě nemá formu:…

Kapitán Roman Hubník po téměř dvou měsících nastoupil v základní sestavě Plzně, ale svůj návrat po zranění si…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…

Údajní ruští dobrovolníci bojující po boku ukrajinských separatistů už mají pomník

Údajní ruští dobrovolníci bojující po boku…

Socha věnovaná ruským „dobrovolníkům“ bojujícím na východní Ukrajině byla odhalena přibližně sto kilometrů od…