Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízdní dojmy: Honda Legend

Ladislav Čermák
Diskuze (208)
V poněkud netypickém prostředí jsme si poprvé osahali luxusní a technikou nabitou novinku od Hondy s názvem Legend...

Nový Legend čtvrté generace přichází na evropské trhy po desetiletém působení svého předchůdce. Luxusní limuzína, která se již rok a půl prodává v Japonsku i v USA, přichází se stejným receptem jako předchůdce - bez 45 mm pětimetrová limuzína s napříč uloženým třiapůllitrovým šestiválcem, jedinou motorizací a verzí výbavy bez jakýchkoliv doplatků. Zásadní změnou je pohon všech kol a také rozsáhlé použití hliníku v konstrukci karoserie. Novinka je o 4 cm kratší (!) a má o 11 cm kratší rozvor (!!) než minulý Legend, ve všech ostatních směrech povyrostla také přibrala dva metráky a přiblížila se na dohled dvou tunám pohotovostní hmotnosti. V neposlední řadě je také o 50 tisíc levnější, ač s daleko bohatší výbavou.

První pohled

na novince neobjevil žádnou extravaganci či výstřelek - design je konzervativní, uhlazený a očekávatelný, podobně jako zamýšlená cílová skupina zákazníků. Protože jsme na prezentaci, konanou na mosteckém polygonu, přijeli shodou okolností současným kosmickým Civicem 5D, připadali jsme si jak v jiném světě. Přestože složený z krásných detailů, celek působí až příliš nenápadně. Ač po nepříliš krásné minulé generaci se jedná o jednoznačné zlepšení, elegance nádherné předminulé generace zůstává opět zdaleka nedostižena. Z vozu je na hony cítit, že původně nebyl postaven pro Evropu; jeho křivky působí vyloženě americky. Podobné je to uvnitř, kde vládne babylon různých výstupků, koutků a záhybů, hojně čalouněných příjemnou kůží a bohatě zdobených dřevem. Je to efektní a působí to luxusně, nutno ale podotknout, že neokázalé uklizené interiéry současných evropských luxusních limuzín na nás působí lépe. V obřích sedadlech se sedí jak v luxusních kožených klubovkách, vpředu nechybí ani vnitřní ventilace skrz perforovanou kůži. Vzhledem k vnějším rozměrů a předpokládanému využití nás překvapil poněkud stísněný prostor pro zadní cestující. 180 cm vysoký muž zabořil hlavu do stropního čalounění.

Silným dojmem z interiéru je ticho - kromě samotné konstrukce za to může i systém aktivního potlačování hluku; mikrofony ve stropním čalounění snímají zdroje hluku a reproduktory vysílají protivlny. Nízkofrekvenční ruchy takto lze utlumit až o 10 dB. Za zaznamenání stojí inteligentní klimatizace, která předvídá polohu slunce s pomocí GPS a tomu přizpůsobuje proudění vzduchu. Cestování oslazuje také výkonné audio s deseti reproduktory, které přehrává dlouhou řadu formátů včetně audio DVD. Parkování usnadňuje kamera o úhlu 135 stupňů.

Ovládání

přináší několik specifik, daných pokročilou konstrukcí. Hned pvní je příjemné - k nastartování stačí jen mžikově pootočit klíčkem, elektronika dokončí nastartování sama. Poněkud neobvyklou kulisu má i pětistupňová samočinná převodovka, kterou je možné ovládat i motýlky pod volantem. Řidič také musí vstřebat enormní množství nepříliš intuitivních ovladačů, rozestřených hlavně po různých místech palubní desky a volantu. Vrcholem je jedenáctisměrný ovladač, kterým se kontroluje uživatelské rozhraní palubního počítače a multimédií.

Jízda

je zprostředkována moderním vidlicovým šestiválcem 3,5 l SOHC VTEC. Ten nyní nabízí 217 kW a 351 Nm, kteréžto výkony zrychlí dvoutunovou limuzínu na stovku za výborných 7,3 s a pokračují až k elektronickým 250 km/h. Tím je předurčena jízdní dynamika - moderní motor s variabilním zdvihem a časováním sacích ventilů, proměnnou délkou sacího potrubí i výfuku a objem sací komory poskytuje uspokojivý dostatek síly ve všech otáčkách a svou práci ohlašuje prakticky výhradně otáčkoměrem. Pětistupňový automat za špičkovými schopnostmi motoru trochu zaostává - evropská šesti- a vícerychlostní konkurence je ohledně reakčních a řadicích dob dále. Odpovídající protislužbu vynikajícímu motoru činí vycizelovaný podvozek, používající dvojitá příčná ramena vpředu a víceprvkové zavěšení na opačném konci auta. Praktická ovladatelnost Legendu subjektivně umazala tak půl tuny hmotnosti.

Největší lahůdkou je ale revoluční systém pohonu všech kol; vůz se obešel s jediným diferenciálem na přední nápravě. Kroutící moment na jednotlivá zadní kola transportuje dvojice plynule spínaných elektromagnetických vícelamelových spojek, umožňujících plynulé přelévání síly mezi oběma zadními koly v rozmezí 0 - 100 % na každé. Mezi přední a zadní nápravou se navíc přelévá 30 - 70 % síly podle momentálních adhezních podmínek. Součástí zadní rozvodovky je také tzv. dvourychlostní převodovka, která v oblouku přidá cca 5 % otáček navíc zadní nápravě, která krouží po větším poloměru oblouku. Tím se podařilo úplně eliminovat potřebu mezinápravového diferenciálu.

SH-AWD

se jmenuje systém, který Honda vyvíjela více než 10 let a který mj. pomáhá aktivně likvidovat nedotáčivý smyk bez ztráty rychlosti. To jsme si ověřili v praxi na zkušebním polygonu - proti klasickému ESP, které jednotlivá kola jen přbrzďuje, SH-AWD vrací vůz do původního směru i při neustálém zrychlování na kruhové zkušební dráze. Na suchém asfaltu dosáhnout nedotáčivého smyku je opravdu velmi těžké, na tzv. klouzací dráze se vůz udržel přibližně ve stopě i při hodně divokých manévrech. Je to patrně první elektronicky řízená čtyřkolka, která se minimálně vyrovná systému BMW xDrive.

V praxi jsme si vyzkoušeli i systém CMBS - japonskou obdobu evropského pre-crash safety. S pomocí radaru aktivního tempomatu reaguje vůz na blížící se překážku nejdříve akustickým signálem, poté přibrzděním a varovným škubáním za bezpečnostní pás, a nakonec, v blížící se krizi, napnutím bezpečnosntního pásu a silným brzděním. V souladu s Vídeňskou konvencí z roku 1968 však vůz řešení krize předává při nejbližší příležitosti řidiči - sám nezačne panicky brzdit na doraz. I tak se ale jedná o užitečnou pomůcku, která pomůže zejména těm, kteří nedávají za volantem občas pozor. Na vyzkoušení aktivního tempomatu, adaptivních světlometů a dlouhého seznamu vymožeností bohužel nebyl čas ani prostor, vše Vám vynahradíme obvyklým redakčním testem.

Honda Legend přichází za českými zákazníky s agresivní prodejní cenou 1.499.000,-, kterou doslova poráží na hlavu kompletní pětimetrovou konkurenci, která je po dovybavení na úroveň Legendu cca o milion výše. O více než milion dražší je i Lexus LS430 s výkonnějším osmiválcem, ovšem o něco horší výbavou. Již v této sumě je zahrnuta volba tří odstínů koženého čalounění a pěti barev karoserie. Veškerá příplatková výbava se smrskla na několik nepříliš nákladných doplňků, s výjimkou parkovacích senzorů domontovatelných dodatečně. O prodejní úspěch by se tedy Honda bát nemusela, konečné slovo ovšem bude zřejmě mít slabá image a nevýrazný design - tedy dvě věci, které majetní Evropané preferují. Přesto se těšíme, že se se zajímavým vozem budeme setkávat častěji.

Funkce systému SH-AWD

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/nB9RkQf9a74" style="auto"}

Ladislav Čermák
Diskuze (208)