PSA chystá expanzi elektromobilů. Šéf skupiny se ale jejich rozvoje obává
V souvislosti s přísnějšími emisními normami se zdá, že minimálně blízká budoucnost automobilů bude ve znamení elektrifikovaného a plně elektrického pohonu, a tak stále více výrobců prezentuje své plány na rozvoj takových aut. Mezi ně patří také Skupina PSA, jejíž šéf Carlos Tavares však v elektromobilech vidí spoustu problémů, které zatím nikdo neřeší.
„Současná strategie je z mého pohledu nedostatečná. Automobilový průmysl se rychle a silně mění, ale z hlediska měst a vlád se trochu obávám toho, že nemají soudržný postoj k problematice,“ říká Tavares.
Odkazuje tím na to, že rozvoj elektromobilů není jen o vyvinutí takového automobilu a jeho výrobě. Souvisí s tím náročná produkce baterií vyžadující vzácné kovy a složitou technologii k jejich zisku nebo následná recyklace akumulátorů. „Pokud chcete čistou energii, musíte se zeptat, jak se vyrábí,“ tvrdí k tomu Tavares.
A jde ještě dál, protože tento bývalý vrcholný manažer Renaultu zmiňuje i další související problémy: „Musíme se zamyslet i nad zdaněním, celkovými náklady na vlastnictví, infrastrukturou dobíjecích stanic a dalšími souvisejícími problémy.“ To všechno jsou potíže, které samy automobilky nevyřeší.
Carlos Tavares se tak stal jedním z mála čelných představitelů automobilek, kteří upozornili na související problémy dnes tolik propagovaného elektrifikovaného pohonu.
Navzdory tomu však i Skupina PSA následuje trend a hodlá se elektrifikovanými vozy ve velké míře zabývat. Do roku 2025 chce automobilka elektrifikovat své kompletní portfolio a nabízet alespoň 40 elektrifikovaných vozidel. Kvůli tomu dokonce koncern zastřešující značky Peugeot, Citroën, DS a Opel založil novou divizi specializovanou na vozidla s nízkými emisemi.
První výsledky této strategie uvidíme již v roce 2019, kdy na trh vstoupí Peugeot 3008 i odvozený Opel Grandland X s plug-in hybridním pohonem. Podle dostupných zpráv dostanou přeplňovaný čtyřválec 1.6 THP kombinovaný s elektromotorem u zadní nápravy, což zajistí pohon všech kol. Kombinovaný výkon se pak má pohybovat kolem 220 kW. Příští rok dorazí také nové generace malých hatchbacků Opel Corsa a Peugeot 208, které budou nabídnuty i s čistě elektrickým pohonem. V případě Corsy elektrická verze dorazí v roce 2020.