Qvale Mangusta: Patnáct let starý exot za 973 tisíc korun

 

Název Mangusta je spojen se značkou De Tomaso. Druhé a poslední auto s tímto jménem ji však neneslo. I když...

Sporťák se původně jmenoval De Tomaso Biguá a měl premiéru v Ženevě 1996. Navzdory použití velkosériového osmiválce DOHC Ford z Mustangu nešlo pochopitelně o žádnou garážovou slátaninu, italský výrobce používal americkou techniku tradičně a pohonné ústrojí kupoval přímo od modrého oválu z Ameriky. Postavit jednoduché, přímočaré a výkonné auto byl koneckonců záměr.

Inspirace u TVR

Konstrukci ocelového podvozku dostal na starosti Enrique Scalabroni, muž, který předtím pracoval pro Dallaru, Williams i Ferrari ve formuli 1. Dosti svébytný a neobvyklý design byl pak dílem slavného Marcella Gandiniho. Kolem vývoje projektu ETX se tedy rozhodně nepohybovali diletanti... Inspirovali se u britského TVR Griffith. Tato myšlenka vznikla v hlavě Giordana Casariniho, technického ředitele Maserati a blízkého přítele Alejandra de Tomasa, který jej do své firmy přetáhl. Casarini nakonec zajistil i motory a převodovky.

Původem argentinský bývalý závodník a šéf navíc úporně hledal investora, který by mu pomohl rozjet výrobu. Jeho manufaktura spíše stála, než stavěla auta, provázely ji vleklé finanční problémy a sám de Tomaso měl i vážné zdravotní. V období 1990-1994 ji opustilo pouze 40 (!) vozů. Pak se objevili Američané Kjell a Bruce Qvaleové, otec a syn. Kjell Qvale toho měl za sebou dost, kupříkladu zachránil v 70. letech britský Jensen a před dvěma dekádami dovážel do USA vozy Maserati. Nejprve přejmenovali auto na Mangusta podle slavného modelu De Tomaso (1967-1971). V lednu 2000 debutovalo na autosalonu v Los Angeles. Výrobu poté rozjeli ve své továrně v italské Modeně, ale netrvala dlouho.

Mustang v útrobách

Pod kapotou bychom našli atmosférický hliníkový V8 Cobra SVT 4601 cm3 s výkonem 320 k (236 kW) a 430 N.m točivého momentu. Ten přenášela na zadní kola pětistupňová převodovka Borg-Warner T45, případně se dalo připlatit za čtyřstupňovou samočinnou. Pak ovšem výkon klesl na 191 kW (260 k). Obě verze uháněly minimálně 250 km/h (s manuálem ještě o 7 km/h více), zvládly akcelerovat z klidu na stovku za 6,6, respektive 6,9 s.

Vážily 1520 kg, používaly kola Antera s průměrem 17 a 18 palců a vrtané kotoučové brzdy od Bremba s ABS a kontrolou trakce. Šasi s rozvorem 2670 mm se svařovalo z ocelových laserem řezaných ocelových profilů a zinkovalo u Vaccari & Bosi. Používalo dvojitá trojúhelníková ramena a vinuté pružiny, řízení bylo hřebenové a nepostrádalo posilovač.

Mangustu lze považovat za dvoumístnou. Ano, je 2+2, ale na zadní místa si člověk odloží tak maximálně drobné zavazadlo. Interiér byl vždy v kůži. Nemá skládací pevnou střechu, vrchní díl se odnímal ručně, zadní část se pak dala elektricky sklopit. Tento systém navrhl sám Gandini. Závěrečné práce na designu byly dílem Carla Gaina ze Synthesis, prototyp Mangusty vyjel 10. listopadu 1999, původní Biguá byla zničena dříve při havárii. 4,19 m dlouhá, 1,9 m široká a 1,32 m vysoká karoserie byla z pryskyřičného plastu RTM a vyráběli ji ve francouzském ve Villers-Cotterêts u Stratime Cappelo Systems. Konečné lakování probíhalo u Rovercoat SpA v Itálii.

Necelé tři stovky

V letech 2000-2002 se zrodilo včetně prototypů pouze 292 aut, 284 našlo své zákazníky, kromě Evropy se dostala také do Severní Ameriky. Většina jich našla své majitele právě v USA. Komerční neúspěch zavinila neznámá a nová značka. První vozy se ještě jmenovaly po argentinském zakladateli, ale Qvaleové na nákup nejdůležitějšího práva zapomněli a de Tomaso nakonec z projektu beztak vycouval. Nesly ji pouze kusy prodávané v Itálii a Velké Británii a na přídi zbylo logo. Vzadu však byl většinou nápis Qvale. Mohly mít tři barvy vnitřku (černou, tabákovou hnědou a světlejší capuccino) a šest laků karoserie (stříbrný, zelený, modrý, červený, žlutý a černý).

Počáteční problémy s kvalitou se podařilo vyřešit, původní americká cenovka 79 tisíc dolarů klesla o deset tisíc, ale ani to Mangustu nezachránilo. Plány byly přitom smělé včetně závodní série... Podvozek přitom vynikal tuhostí, žurnalisté po testech chválili výkon i ovladatelnost, jen na nekonvenční styl měli smíšené názory.

O rok později modenskou továrnu převzal MG Rover, který z Mangusty odvodil svou řadu XPower. Původně se Bruce Qvale v červnu 2001 dohodl s představiteli konsorcia Phoenix (majiteli britských značek) Peterem Bealem a Nickem Stephensonem na vytvoření evropské distribuční sítě. Nakonec však Angličané za 7 milionů liber koupili vše. A jak to dopadlo s nimi, víme... Z De Tomasa už zbyla dnes jen nepoužívaná a zatím hibernující značka.

Jeden na prodej

Jeden exemplář Mangusty je aktuálně na prodej. Auto v červené perleti Corallo nabízí dealer Rayco Eurospec Motorcars z pensylvánského Kingstonu. Najelo pouze 31.898 km a tomu odpovídá jeho excelentní stav, nemluvě o tom, že je plně funkční. Mangusta ročníku 2001 je k mání za 39.900 dolarů (973 tisíc korun). Jak je vidět, k pořízení exotického auta, které rozhodně nepotkáte na silnici každý den, není třeba desítek, nebo rovnou stovek milionů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán? Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán?

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 
Zdroj: Rayco Eurospec Motorcars, Wiki

Štítky Detomaso Ford Maserati Sportovní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…