Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Range Rover Evoque MY16: Více komfortu a úspornější motor

David Bureš
Diskuze (6)
Evoque je další model automobilky Jaguar Land Rover, který se dočkal turbodieselu Ingenium. Úspornější motor přispívá k nižším provozním nákladům.

Když model Evoque vstoupil v roce 2011 na trh, způsobil senzaci. Britský výrobce do té doby nenabízel tak stylový a tak malý model se znaky Range Roveru. Doba ale pokročila, a přestože Evoque nadále zůstává oblíbeným, nastal po čtyřech letech produkce ideální čas na modernizaci auta. Evoque modelového roku 2016 jsme si poprvé vyzkoušeli v okolí německého Frankfurtu nad Mohanem.

Ne že by Evoque nějakou změnu potřeboval. Nadále zůstává nejprodávanějším modelem značky, každý třetí prodaný vůz Land Roveru je právě Evoque. Loňský rok dokonce byl pro Evoque prodejně nejúspěšnější v jeho životním cyklu, za rok 2014 se prodalo 125.364 jeho exemplářů. K 31. červenci 2015 pak Evoque měl na svém kontě přesně 446.792 vyrobených kusů.

Výraznější než dříve

Svým vzhledem Evoque nadále patří mezi nejpohlednější SUV na trhu, což je důvodem, proč jsou provedené designové změny minimální. Cílem stylistů bylo udělat modernizované Evoque výraznější a osobitější. Výsledkem je vskutku sportovněji pojatý automobil, mně osobně se ale více zamlouval elegantnější předchůdce.

Sportovnější vzhled vozu dodává nový nárazník inspirovaný Range Roverem Sport ve vrcholném provedení SVR, mřížky po jeho stranách doplněné o diodové mlhovky jsou ale pouze atrapou. Hlavní světlomety jsou nyní širší, za příplatek pak mohou být adaptivní a tvořené diodami. V základu ale Evoque používá halogeny.

Na sportovní notu hraje také kapota, která dostala u verzí HSE Dynamic a Autobiography charakteristické přívody vzduchu. Ty byly dosud vyhrazeny pouze třídveřovému Evoque. Na zádi pak najdeme odlišnou grafiku koncových světel nebo přepracovaný nárazník. Specialitou jsou i dvě ploutvičky ve střešním spoileru u vozů vybavených 3G připojením k internetu.

To interiér se prakticky nezměnil, pokud nepočítáme upravené obložení dveří a sedačky, nové barevné kombinace nebo ambientní osvětlení. To znamená zachování nadále netradičního otočného voliče automatické převodovky nebo osmipalcového displeje multimediálního systému s nízkým rozlišením. Ten je snad jedinou výraznější kaňkou na jinak velice povedené kabině – k luxusně pojatému automobilu zkrátka nepasuje. Vadily nám i pomalejší reakce systému nebo občas zmatečná navigace. Land Rover přitom v Evoque MY16 nabízí nový infotainment, který bude v zákaznických vozech dostupný od příštího roku.

Kabinu ostatně také nebylo třeba měnit. Už dříve jsme Evoque chválili za kvalitní zpracování a perfektní materiály. Sedadla jsou velice pohodlná, volant se příjemně drží, snad jen na ta tlačítka umístěná ve dvou úrovních jsme si museli zvyknout. Vzadu to samozřejmě není kvůli nízké siluetě karoserie s místem žádná velká sláva, i dospělý se sem ale usadí, jen nemá tolik místa v oblasti kolenou.

Místo 2,2litru dvoulitr

Jestliže designové změny nejsou nijak výrazné, pod kapotou modernizovaného Evoque se odehrála malá revoluce. Stávající 2,2litrový turbodiesel vycházející ze společného vývoje Fordu a PSA nahradil moderní dvoulitr vlastní konstrukce z rodiny Ingenium, který už známe z Jaguaru XE nebo Land Roveru Discovery.

Dvoulitr z rodiny Ingenium je i v Evoque nabízen ve dvou výkonových variantách. Slabší nabízí výkon 110 kW a točivý moment 380 N.m, silnější disponuje 132 kW a 430 N.m. Základní provedení je dostupné i s pohonem pouze předních kol, silnější agregát je standardně spárován se čtyřkolkou. Obě varianty je možné kombinovat i s příplatkovým devítistupňovým automatem z dílny ZF.

Celohliníkový čtyřválec je o zhruba 20 kilogramů lehčí než větší předchůdce. S kultivovaností pomáhají oddělené trysky vstřikování, které snižují vibrace a hlučnost. Kvůli splnění emisní normy Euro 6 pak ve výbavě nechybí selektivní katalytická redukce a nízkotlaká recirkulace výfukových plynů.

Alternativou k dvěma verzím vznětového dvoulitru je i nadále dvoulitrový benzinový čtyřválec s obchodním označením Si4. Tento motor si uchoval výkon 177 kW a točivý moment 340 N.m jako dosud.

Na mezinárodní prezentaci jsme se usadili za volant exempláře se silnějším vznětovým dvoulitrem se 132 kW. Síla motoru je optimální, automobil se umí slušně rozpohybovat, zátah ale nevyrazí dech. V nízkých otáčkách je potřeba počítat s ostrými reakcemi na sešlápnutí plynu, pozvolné rozjezdy nám zpočátku dělali potíže. Agregát je velice kultivovaný a jeho zvuk je dobře utlumen, snad jen ve vyšších otáčkách dá najevo svůj vznětový původ.

Kombinace s devítistupňovou automatickou převodovkou se nám zamlouvala. Změna převodů je rychlá a hladká, byť osmistupňový automat v konkurenčním BMW X4 nám přišel ještě o chlup lepší. Řidič si může jednotlivé převody volit pomocí řadicích páček pod volantem, které na pokyny hbitě reagují.

Nový dvoulitr byl použit také kvůli nižší spotřebě. Ta normovaná je podle Land Roveru o zhruba 18 % nižší než u předchůdce. Na definitivní potvrzení tohoto faktu si ale zatím musíme počkat do plnohodnotného testu. Během první krátké jízdy jsme dosáhli průměru 8,5 litru na 100 kilometru, což není zrovna málo. Jezdili jsme ale svižnějším tempem, testovací jízda nás zavedla na okresní silničky a dálnice.

Na podvozek Evoque jsme pěli chválu již v minulosti, přičemž v této oblasti náš názor nemusíme měnit. Evoque se na okresce chová jako nízký hatchback, perfektně sedí, v zatáčkách se nenaklání, zároveň je ale perfektně komfortní. Adaptivní tlumiče si umějí poradit i s většími výtluky.

Snad jen na nerovném povrchu podvozek lehce znervózněl, stačilo však přepnout z dynamického módu do výchozího nastavení a odpružení bylo opět v pořádku. Použitá 19palcová kola pak byla od podběhů docela slyšet. Přesto se odvážíme tvrdit, že je modernizované Evoque o pověstný chlup komfortnější než předchůdce.

Range Rover Evoque MY16 (5dv.) – ceny na českém trhu
Motor 2.0 eD4 2.0 TD4 2.0 TD4 2.0 Si4
Pohon 4x2 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1999 1999 1999 1999
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/4000 110/4000 132/4000 177/5800
Točivý moment [N.m/min] 380/1750 380/1750 430/1750 340/1750
Převodovka 6M 6M (9A) 6M (9A) 9A
Max. rychlost [km/h] 182 182 (180) 200 (195) 217
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,2 10,8 (10,0) 10,0 (9,0) 7,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 4,8 (5,1) 4,8 (5,1) 7,8
Cena Pure [Kč] 955.658 1.006.115 1.087.306 1.179.145
Cena SE [Kč] 1.062.138 1.110.901 1.192.092 1.285.141
Cena SE Dynamic [Kč] 1.184.590 1.231.417 1.312.608 1.405.778
Cena HSE [Kč] - 1.320.473 1.401.785 1.494.955
Cena HSE Dynamic [Kč] - 1.393.920 1.475.111 1.567.313
Cena Autobiography [Kč] - - 1.689.523 1.714.328

Pod milion jen základ

Luxusní pojetí Evoque dokazuje také ceník. Do milionu se vejde pouze základní turbodiesel (110 kW) s pohonem předních kol, který v kombinaci s pětidveřovou karoserií přijde na 955.658 korun. Třídveřové Evoque Coupé pak s tímto motorem stojí 955.259 korun.

Základní verze Pure je sice vybavena dvouzónovou automatickou klimatizací, zadními parkovací senzory, asistentem pro jízdu v pruzích nebo multimediálním systémem, mnohé důležité prvky (xenonová světla, dešťový senzor) jsou ale nabízené až ve vyšších výbavách. Zkoušený Evoque s 2.0 TD4 (132 KW) a automatem tak v druhém nejvyšším provedení HSE Dynamic rázem přišel na více než 1,5 milionu korun. Málo to není, za kvalitu se ale platí, přičemž Evoque si svoji cenovku bezesporu obhájí.

Land Rover navíc tvrdí, že provoz Evoque je levnější než dříve. Provozní náklady má snížit jednak nižší spotřeba nového agregátu, jednak prodloužené servisní intervaly (z 25.000 na 35.000 kilometrů).

Luxusní ladění rovněž dokazuje široká nabídka příplatkové výbavy. Novinkou je bezdotykové samočinné ovládání víka zavazadelníku a trio bezpečnostních systémů – automatické brzdění, asistent jízdy v pruzích a sledování pozornosti řidiče.

Závěr

O kvalitách Range Roveru Evoque nejlépe vypovídá fakt, že by podle našeho názoru ani nemusel být nějak upravován. Zřejmě si to mysleli i v Land Roveru, a tak Evoque pro modelový rok 2016 upravili jen lehce. Zatímco vzhled se nám více líbil u předchůdce, naladění podvozku je snad ještě lepší než dosud. Potěšil nás i kultivovanější vznětový dvoulitr.

David Bureš
Diskuze (6)
14. 10. 2015 00:08
motor
No nevím. Motor vyvíjený PSA a Fordem je nahrazen motorem vlastní (indické) provenience.. Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že z hlediska životnosti a spolehlivosti to nebude to správné halal... ;-\
Avatar - happy_driver
13. 10. 2015 14:00
...
Silnejší a úspornejší diesel opäť dynamicky zaostáva s rozdielom triedy za nemeckou konkurenciou. Pravdepodobne to bude rovnako aj so spotrebou. RR :no:
13. 10. 2015 13:40
Re: chyba mi tam
Asi je to ich súčasná filozofia, že Evoque je len pre určitú skupinu ľudí a s danými výkonnými motormi.
Ale ľahko sa to môže zmeniť, keď EÚ spustí novú emisnú metodiku merania.
A len menej výkonný motor bude garantovať, že nebudú platiť mastné pokuty za každý gram CO2 nad limit.
Avatar - 3_diamanty
13. 10. 2015 11:30
Re: chyba mi tam
ved prave... evoque nie je velky terenny offroad ani dialnicny kriznik... ale skor imidzova hrkalka..... takze absencii slabsieho benzinu proste stale nedokazem prist na kloub a nejde mi to do hlavy ... keby tam dali aj nejaky 110-120kw benzin ( ako ma kaskaj alebo tucson ) tak by to bola parada... a iste mnoho zakaznikov by potesili... ja napriklad keby som bol zakaznik tak pri evoque-u si moc ani nemam co vybrat... dizel nie dakujem... a benzin by som musel volit len v top verzii a to je cenou uz kdesi v stratostere.... chce to aj nejaky "bezny benzin" ..... ktory by zaujal sirsiu skupinu zakaznikov.. 177kw je ozaj az moc.... a ako jedina benzinova motorizacia je to malo.... proste si nevyberiem ;-\
Avatar - Barry Lyndon
13. 10. 2015 11:02
Re: chyba mi tam
ty nabídky motorů pořád ještě vychází z toho, že diesel představuje relevantní alternativu. Je jasné, že bude trvat roky než se nabídka výrobců přizpůsobí nové situaci... Ještě před měsícem si 90% zákazníků SUV pořizovalo smrdutý diesel, takže benzin byl v nabídce jen do počtu a to zpravidla jen jako entry level a top level... To se teď bude měnit...