Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover: Nové informace a velká fotogalerie

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
Land Rover uvolnil nové informace o čtvrté generaci Range Roveru včetně orientačních britských cen. Londýnskou předpremiéru už má za sebou.

Známe podrobnější údaje o motorech pro Evropu. Jejich nabídka čítá pětilitrový zážehový vidlicový osmiválec v mechanicky přeplňované variantě, turbodiesely zastupují agregáty V6 a V8.

Motory

Benzinový agregát LR-V8 Supercharged nabízí 375 kW (510 k) a 625 Nm. Slabší vznětová jednotka TDV6 3,0 l poskytuje 190 kW (258 k), silnější SDV8 4,4 l pak 250 kW (339 k). V roce 2013 přijde na řadu i diesel-hybrid 3,0 l/248 kW (337 k) s elektromotorem, lithium-iontovými články (1,7 kWh) a spotřebou 6,3 l/100 km, ale jen v Evropě a Asii. Pouze pro USA je pak určen atmosférický pětilitrový V8 s 280 kW (380 k) a 508 Nm.

Osmistupňová samočinná převodovka ZF má ještě dvoustupňovou redukci. Jaksi samozřejmý pohon všech kol doplňuje systém Terrain Response 2 Auto, který dokáže monitorovat okolí a nastavit jízdní režim podle aktuálních podmínek (silnice, terén, písek, skály, sníh). Range Rover s kompresorovým osmiválcem zrychluje z 0 na 96 km/h za 5,1 s, americká nepřeplňovaná verze pak během 6,5 s (ta jede až 209 km/h). Čísla u hybridu jsou zatím orientační: stejný sprint zvládne pod 7 vteřin. Nejúspornější je pochopitelně „malý“ turbodiesel, který spotřebuje 7,5 l nafty na 100 km.

Větší a lehčí

Vlajková loď Land Roveru se sice rozměrově zvětšila (měří těsně pod 5 m), oproti třetí generaci ovšem razantně ztratila na váze o 318-420 kg podle specifikace díky hliníkové samonosné konstrukci karoserie a podvozku. Ten je sám o sobě o 39 % lehčí v porovnání s předchůdcem. Nové je vzduchové odpružení, které umožňuje rychlejší projíždění zatáček a auto se méně naklání. Kola mohou mít 18-22 palců a světlá výška v terénu činí maximálně 302 mm. Range Rover zvládne i brod s hloubkou vody 900 mm a může táhnout přívěs o hmotnosti 3,5 t. Ano, stále se jedná o terénní automobil a žádné SUV...

Široký je výčet elektronických asistentů: řízení s elektrickým posilovačem doplňuje samočinný pomocník při podélném parkování, nechybí adaptivní radarový tempomat, nouzové brzdění při nebezpečí kolize, hlídač mrtvého úhlu, varování před kolizí při couvání a systém kamer, které umí dohlížet i na případný přívěs.

Minimální změny vzhledu

Range Rover se zvenčí změnil naoko jen minimálně, poznávacím znakem jsou světlomety do obráceného L. Rovněž přední část je více sešikmená a zajímavě působí větrací otvory v náraznících. O pouhý facelift ale rozhodně nejde. V modernějším diodami osvětleném interiéru pak kromě nové přístrojové desky a středové konzoly nabídne zadním cestujícím o 118 mm více místa pro nohy než předchůdce, majitel jim může objednat i dvojici luxusních samostatných „křesel“.

Rozsáhlé možnosti individualizace není třeba rozvádět. Přítomnost komfortních prvků na palubě je rovněž obsáhlá. Range Rover nabízí například bezklíčkový vstup, elektrické dovírání dveří, otevírání dvoudílného zadního víka, také tažné zařízení ovládají elektromotorky. Audio s 29 (!) reproduktory o výkonu 1700 W nese značku Meridian, přístroje jsou digitální a velká obrazovka uprostřed palubní desky má 8 palců. Zmiňme podporu multimédií včetně hlasového ovládání, klimatizace je až čtyřzónová a vnitřní prostor lze dálkově předehřát. Sedadla mají masážní funkci.

Za 2,2 milionu

Premiéra se odehrála 6. září 2012 v Královské baletní škole v londýnském Richmondu. Tu výstavní si ovšem novinka odbude až v Paříži mezi 29. zářím a 14. říjnem letošního roku. Jejím rodištěm je hlavní továrna v britském Solihullu, která si vyžádala investice ve výši 370 milionů liber (skoro 11,5 miliardy Kč). V USA se začne prodávat ještě v prosinci, v Evropě až začátkem letopočtu 2012. Zamíří na celkem 170 světových trhů. Na těch se Land Roveru daří, za posledních 12 měsíců prodal 280 tisíc aut.

Britské ceny čtvrtého pokolení Range Roveru začínají na 71.295 librách za model Vogue s třílitrovým turbodieselem a končí na 98.395 librách v případě verze Autobigraphy s pětilitrovým kompresorovým osmiválcem. V korunách odpovídají 2,2, respektive 3,05 milionům.

Trocha historie

Luxusní terénní Range Rover se objevil poprvé v roce 1970. Ač se všeobecně tvrdí, že byl prvním vozidlem svého druhu na světě, není to tak docela pravda, o sedm let jej předběhl americký Jeep Grand Wagoneer. První generace „Range“ se vyráběla dlouhých 26 let, poslední dva roky souběžně s druhou (1994-2001). Odcházející třetí tu s námi strávila tedy něco málo přes dekádu, což je v dnešní době spíše výjimkou.

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
9. 9. 2012 20:28
Re: brodivost
No tak do peřejí nebo brodu rozvodněné řeky bych s tím asi nelezl, ale za "normálních" okolností by to uplavat nemalo.
9. 9. 2012 13:35
Re: brodivost
Velkou roli v tom hraje podloží a síla proudu. 90 cm není zase tak moc, aby auto (téhle velikosti) samo od sebe plavalo.
Avatar - kolmar
9. 9. 2012 01:18
Re: brodivost
Tak to samozrejme vidim aj ja :-)

Len tu bolo viac ako sanie rozobrane natekanie vody do interieru - tak som chcel ukazat, ze to pre niekoho je uplne bezne a nikto z auta vodu nevylieval (su aj take videa na internete). A chcel som poukazat aj na mnozstvo elektroniky ktore RRS ma a ... islo to dalej ;-)

Pri hlbke ktoru odhadujem na cca 1,3 metra snorchel byt uz proste musi. Kratkodobo spravis vlnu pred autom a prejdes cca metrovu vodu s trochou stastia, no takuto lejucu sa cez celu kapotu takmer po sklo je uz bez snorchlu riziko jak remen!
8. 9. 2012 22:03
DOMINANCE JAKO SAMOZŘEJMOST
Jedno z mála aut, kterému se vizuálně nedá vytknout vůbec nic. Absolutní korespondence mezi "formou a obsahem", auto s buldočím pohledem a srdcem bonvivána silnic. V nové generaci pak range posouvá svůj status do bezkonkurenčních nebetyčných výšin eurodrzčích velikánů. Zcela přirozená, tvrdá a nesmlouvavá, přitom oduševnělá dominance, aura vítěze, pravda garáže a pravda cesty.

Zde není třeba dlouhých projevů, postačí jen... BRAVO RANGE :yes: :-!
8. 9. 2012 21:30
Re: brodivost
auto z odkazu má ale šnorchl.