Renault detailně představuje turbodiesel 2.0 Blue dCi. V čem se liší proti dosavadnímu dvoulitru?
Nové emisní normy u Renaultu znamenají rozsáhlou rošádu v nabídce motorů. Na vrcholu těch vznětových bude nově stát čtyřválec 2.0 Blue dCi. Automobilka ho sice již začala nabízet, až nyní však detailně představila jeho konstrukci. Prezentuje ji pomocí přiloženého videa.
Turbodiesel 2.0 Blue dCi sice sdílí interní označení M9R s dřívějším čtyřválcem 2.0 dCi, známým třeba z trojkové Laguny, jeho konstrukce je ale zcela odlišná. Jak zjistil server Rnews.cz, základem nového dvoulitru je ve skutečnosti agregát 2.3 dCi, známý z užitkových Renaultů. Obě jednotky sdílejí vrtání 85 mm. Zdvih u novinky je pak 88 mm.
Nový dvoulitr je přeplňován jedním, vodou chlazeným turbodmychadlem, a to v obou výkonových variantách. Ta slabší poskytuje 118 kW a 360 N.m (svým způsobem tak nahrazuje bi-turbo 1.6 dCi), silnější pak 147 kW a rovných 400 N.m. Turbo mimochodem bude mít snímač otáček pro co nejpřesnější regulaci.
Oproti dosavadnímu dvoulitru se pak nový agregát s přídomkem Blue dCi liší zcela novou, kompaktnější hlavou. V ní budou dvojice ventilů uspořádána podélně, a ne příčně, kdy dva sací a dva výfukové ventily ovládaly vždy obě vačky, jako u předchozího turbodieselu. Přední vačka je tedy sací a zadní výfuková, zatímco dosud každá z vaček ovládala sací a výfukové ventily, což do budoucna umožňuje potenciální zástavbu přesuvníku pro variabilní časování ventilů. Na mechanice ventilů je pak mimochodem užit syntetický diamant, stejně jako na pístním čepu, pro snížení tření.
Liší se též systém vstřikování, jelikož novinka využije tu nejmodernější techniku od Bosche, pracující až s tlakem 2500 barů. To je opravdu hodně, zvláště s ohledem na to, že předchůdce pracoval nejvýše s 1600 bary. Common rail rampa navíc bude umístěna uvnitř hlavy, pod krytem, což má snížit hlučnost motoru.
Dnes už samozřejmostí bude vstřikování kapaliny AdBlue. Systém selektivní katalytické redukce je navíc umístěn blíže k motoru pro zajištění jeho vyšší účinnosti.
Motor 2.0 Blue dCi je na českém trhu v tuto chvíli dostupný v modelu Espace, v němž je kombinován výhradně s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC. Do budoucna se však objeví také v modelu střední třídy Talisman. Naopak Koleos si má uchovat čtyřválec o objemu 1995 cm3 a výkonu 130 kW, avšak inovovaný podle nových norem.
Renault Espace – české ceny a technická data nových vznětových dvoulitrů | ||
Motor | 2.0 Blue dCi | 2.0 Blue dCi |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 118/3750 | 147/3500 |
Točivý moment [N.m/min] | 360/1500 | 400/1750-3500 |
Převodovka | 6DS | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,5 | 9,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 5,3 |
Cena Zen [Kč] | 964.900 | - |
Cena Initiale Paris [Kč] | - | 1.153.900 |