26.6. 2013 Michal Fokt

Renault Energy F1-2014: Nový turbomotor pro Formuli 1

 

Renault oficiálně představuje motor V6 1,6 l s elektromototorem, určený pro příští sezonu Formule 1. Všimli jste si jeho označení?

Trošku netradičně na Paris Air Show v Le Bourget představil Renault svůj motor pro příští sezonu Formule 1. Možná tím chtěl naznačit, že šasi s tímto agregátem budou po trati doslova létat... Z pohledu běžného motoristy asi nejvíce osloví samotné označení šestiválce, namísto nicneříkajících alfanumerických kódů vybral pojmenování - Energy F1-2014.

Jak nejspíš víte, jméno Energy používá fracouzská automobilka u svých nejnovějších přeplňovaných benzinových i dieselových motorů, používaných v běžné produkci, takže jde zcela jistě o dobrý marketingový tah.

A co je vlastně pro sezonu 2014 nového? Formule 1 přechází z atmosférických V8 o objemu 2,4 l na turbodymchadlem přeplňované přímovstřikové V6 o objemu 1,6 l, vybavených systémem rekuperace kinetické energie. FIA chce od roku 2014 klást i v F1 velký důraz na ekonomiku provozu, takže mají automobilky nakázáno, jakou maximální spotřebu mohou monoposty mít a na významu tak nabírá hybridní nebo chcete-li ERS (Energy Recovery Systems) část systému.

Zatímco dosud mohl mít elektromotor výkon maximálně 60 kW, nyní je to 120 kW, přičemž maximální otáčky setrvačníku jsou omezeny na 50.000/min. Pokud jde o šestiválec samotný, výkonem se pochopitelně Francouzi nechlubí, nicméně se hovoří o přibližně 600 koních (cca 440 kW) a ví se, že má maximální otáčky 15.000/min (dosud 18.000) a smí spálit maximálně 100 kg paliva za hodinu, což podle Renaultu znamená snížení spotřeby o 40%! Současně si formule musí vystačit se 100 kg paliva na závod. Turbodmychadlo nemá omezený maximální plnící tlak, ale vzhledem k omezenému množství průtoku paliva se očekává víceméně jednotný tlak 3,5 baru.

Přeplňované motory byly ve Formuli 1 v minulosti vcelku běžnou záležitostí, pravidla připouštěla jejich existenci už od předválečné éry, nicméně v posledních letech jsme se setkávali výhradně s atmosférickými motory, turba byla po éře 1500koňových monster z poloviny 80. let v nemilosti už od roku 1989. Ovšem i v éře atmosfér se průběžně downsizovalo i bez přeplňování - z objemu 3,5 l, přes třílitry až po současné 2,4 l a z V12, přes V10 až po V8.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Energy F1-2014: Nový turbomotor…






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…