26.6. 2013 Michal Fokt

Renault Energy F1-2014: Nový turbomotor pro Formuli 1

 

Renault oficiálně představuje motor V6 1,6 l s elektromototorem, určený pro příští sezonu Formule 1. Všimli jste si jeho označení?

Trošku netradičně na Paris Air Show v Le Bourget představil Renault svůj motor pro příští sezonu Formule 1. Možná tím chtěl naznačit, že šasi s tímto agregátem budou po trati doslova létat... Z pohledu běžného motoristy asi nejvíce osloví samotné označení šestiválce, namísto nicneříkajících alfanumerických kódů vybral pojmenování - Energy F1-2014.

Jak nejspíš víte, jméno Energy používá fracouzská automobilka u svých nejnovějších přeplňovaných benzinových i dieselových motorů, používaných v běžné produkci, takže jde zcela jistě o dobrý marketingový tah.

A co je vlastně pro sezonu 2014 nového? Formule 1 přechází z atmosférických V8 o objemu 2,4 l na turbodymchadlem přeplňované přímovstřikové V6 o objemu 1,6 l, vybavených systémem rekuperace kinetické energie. FIA chce od roku 2014 klást i v F1 velký důraz na ekonomiku provozu, takže mají automobilky nakázáno, jakou maximální spotřebu mohou monoposty mít a na významu tak nabírá hybridní nebo chcete-li ERS (Energy Recovery Systems) část systému.

Zatímco dosud mohl mít elektromotor výkon maximálně 60 kW, nyní je to 120 kW, přičemž maximální otáčky setrvačníku jsou omezeny na 50.000/min. Pokud jde o šestiválec samotný, výkonem se pochopitelně Francouzi nechlubí, nicméně se hovoří o přibližně 600 koních (cca 440 kW) a ví se, že má maximální otáčky 15.000/min (dosud 18.000) a smí spálit maximálně 100 kg paliva za hodinu, což podle Renaultu znamená snížení spotřeby o 40%! Současně si formule musí vystačit se 100 kg paliva na závod. Turbodmychadlo nemá omezený maximální plnící tlak, ale vzhledem k omezenému množství průtoku paliva se očekává víceméně jednotný tlak 3,5 baru.

Přeplňované motory byly ve Formuli 1 v minulosti vcelku běžnou záležitostí, pravidla připouštěla jejich existenci už od předválečné éry, nicméně v posledních letech jsme se setkávali výhradně s atmosférickými motory, turba byla po éře 1500koňových monster z poloviny 80. let v nemilosti už od roku 1989. Ovšem i v éře atmosfér se průběžně downsizovalo i bez přeplňování - z objemu 3,5 l, přes třílitry až po současné 2,4 l a z V12, přes V10 až po V8.

Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost!

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu…

Prohra Le Penové bude vzpruhou pro akcie Prohra Le Penové bude vzpruhou pro akcie

Výsledky prezidentských voleb ve Francii mohou významně…

Glosa Jany Havligerové: Ministerský kvapík Glosa Jany Havligerové: Ministerský kvapík

Honem honem, ať to máme pod střechou. Premiér dal členům…

Potravináři a obchodníci se opět přou o marže Potravináři a obchodníci se opět přou o marže

Obchodní řetězce si na potraviny dávají přirážku až…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Energy F1-2014: Nový turbomotor…






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Dnes 08:00

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu Vision-E. My jsme si ho včera dopoledne prohlédli přímo v Mladé Boleslavi.




Blesk.cz

Největší bolest zesnulé Špinarové (†65): Po vraždě bratra ochrnula!

Největší bolest zesnulé Špinarové (†65): Po vraždě…

Velkou ránu v srdci zanechaly Věře Špinarové (†65) nejen její nevydařené lásky, ale i tragická smrt bratra. Toho…

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na ní nebezpečné bakterie

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na…

Pokud si navaříte velké množství rýže a část si necháte „na potom“, může vás postihnout otrava jídlem. Je to…

 

iSport.cz

Brazílie má po další výhře jistotu, jako první postupuje na MS 2018

Brazílie má po další výhře jistotu, jako první…

Fotbalisté Brazílie jako první tým postoupili na mistrovství světa 2018 a připojili se tak k pořádajícímu Rusku.…

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

 

Reflex.cz

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš pro Reflex o svých prezidentských ambicích

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš pro Reflex o…

Profesor Jiří Drahoš dnes oficiálně oznámil svou kandidaturu na prezidenta. Jaké má odcházející předseda…