Renault Mégane živě: Dárek k jubileu (+video)
Renault je jednou z mála automobilek, nabízejících u svých vozů aktivní řízení všemi koly. To bylo ve druhé polovině osmdesátých a první polovině devadesátých let docela v kurzu. Úspěšné tažení systémů řízení všech kol ale zhatil nástup stabilizačních systémů. Jsou mnohem levnější a v nejdůležitějších aspektech řízení všemi koly uspokojivě zastoupí.
Až u třetí generace Laguny Renault představil řízení všemi koly pojmenované 4Control. A nabízí jej i u nejnovější generace svých modelů. S příchodem čtvrtého vydání Méganu je tato technika poprvé k vidění rovněž v kompaktním segmentu. Najdete ji standardně u sportovní varianty GT. To by mělo spolu s podvozkem laděným divizí Renault Sport vozu zajistit nadprůměrné jízdní vlastnosti.
Zase větší
Přesuňme se ale k běžným variantám vozu. Nová generace je zase o něco větší. Na délku povyrostla o 94 mm na 4359 mm. Zároveň je ale vůz s výškou 1447 mm nižší, a to o 25 mm. Na první pohled zvenku zaujme výrazná přední část v duchu poslední generace modelu Espace. Ta, jak se zdá, bude hlavním identifikačním znakem nové generace Renaultů. Základní varianty mají diodové svítilny pro denní svícení, vyšší verze nabídnou dokonce plně diodové hlavní světlomety. Výrazné logo značky zasahuje až do kapoty motoru. Její otevření usnadňují plynové vzpěry.
Vzhled vozu nám přišel dynamičtější než dosud, jistě i zásluhou zkrácených předních a zadních převisů karoserie. Zadní partie, zejména při pohledu zboku, ale v autorovi článku trochu evokuje současný Peugeot 308. Že by výsledek nějakých přesunů v rámci francouzského automobilového průmyslu?
Po vzoru Espace
Pojďme se podívat, jak je na tom novinka v kabině. Tady na první pohled zaujme 8,7palcová obrazovka rozhraní R-Link. To už známe z nové generace Espace. Nepamatujeme si, že bychom něco takového viděli v jiném voze kompaktního segmentu. Je to vlastně takový tablet. Kdo je na něj zvyklý, tomu se s rozhraním R-link bude pracovat výborně. Škoda jen, že ovládání klimatizace a ventilace je samostatnými tlačítky pouze z části.
Zákazník bude mít u nového Méganu na výběr z pěti variant čalounění. Kromě elektricky stavitelné bederní opěrky nabídne vůz také jednoduchou masážní funkci. První usednutí do interiéru odhalí příjemně nízko umístěná přední sedadla. Jejich tvar je taktéž zdařilý. Škoda jen, že sklon opěradla nastavujete v krocích, nikoliv plynule.
Tvar palubní desky je jednoduchý. Měkké plasty jsou ale pouze v horní části. Ta spodní si musí vystačit s tvrdými. Díky nízkému posazu je palubní deska rovněž docela vysoká. Přístrojový štít kombinuje displej TFT zobrazující digitálně rychlost jízdy a graficky otáčky motoru s pseudo analogovými ukazateli stavu paliva a teploty chladicí kapaliny motoru. Přítomnost posledně jmenovaného ukazatele chválíme.
Kladem francouzské novinky je také vnitřní prostor. Rozvor náprav narostl na 2669 mm a v kabině je to vidět. Figurant vysoký 185 cm se za sebe bez problému posadí. Zadní lavice je usazena o dost výše než přední sedadla. Kvůli tomu je prostor ve svislém směru limitován.
Zavazadelník nabízí objem 384 litrů dle normy VDA. Podle Renaultu je druhý největší ve svém segmentu. Při prohlídce jsme si všimli dost utopené podlahy, zřejmě z důvodu vyztužení karoserie vozu. Chválíme pravidelný tvar kufru, jímž se třeba nová konkurenční Astra od Opela pochlubit rozhodně nemůže.
Vůz bude od začátku nabízen se třemi zážehovými přeplňovanými motory TCe 100, TCe 130 a TCe 205. První dva jmenované jsou standardně spojeny s manuální převodovkou, TCe 130 může mít alternativně sedmistupňový dvouspojkový automat EDC7, který je v nejvýkonnější verzi standardem.
Vznětové motory zastupují Energy dCi 90, 110 a 130. Pouze prostřední z nich je v nabídce rovněž se samočinnou převodovkou, šestistupňovou dvouspojkovou. V roce 2016 se pak představí i varianta Energy dCi 165 EDC6 pro model GT.
Nový Mégane dorazí na český trh v březnu 2016. Verze kombi, u nás i nadále pojmenovaná Grand tour, přijede v září příštího roku. Na jiných trzích včetně Francie ale ponese označení Estate.