Renault vyvinul dvoutaktní dvouválec o objemu 0,7 l
Připadají vám japonské kei minivozy s malými motůrky směšné a Evropy naprosto nedůstojné? Možná je to je jinak a Japonci pouze předběhli dobu, s motory s malými kubaturami i počty válců začínají i evropské automobilky a to mnohem ortodoxněji. Kdo by neznal dvouválcový TwinAir 0,9 l od Fiatu? A to ještě nic není - Renault teď představil motor, který jde ještě mnohem dál.
Zbrusu nový francouzský dvouválec má objem jen 0,73 l, spaluje naftu a jedná se o starý dobrý dvoutakt! Vznikl rozpůlením motoru 1.5 dCi a je tedy o 50 % menší a váží méně, než 100 kg, což představuje oproti výchozí patnáctistovce 40kg výhodu. Renault současně slibuje, že bude dvouválec o 15 % úspornější, než srovnatelný čtyřválec a co je důležité, neměl by být hlučnější a zvuk by měl být stejný, jako u čtyřtaktního čtyřválce.
Jedná se zatím o prototyp, takže nejsou známy přesné parametry, nicméně výkon by se měl pohybovat v rozmezí 35-50 kW, zatímco točivý moment by měl činit až 145 N.m. Je tedy jasné, že jde o přeplňovaný motor, co byste ale asi nečekali, je osazen jak turbodmychadlem, tak kompresorem!
Proslýchá se, že Renault chce tento motor nasadit primárně na rozvojových trzích, kde je tlak na nízké náklady extrémní, ale uvést něco takového i v Evropě je od toho už jen krůček... Výrobní náklady budou oproti čtyřválci zhruba poloviční, ale i tak bude stát víc, než benzinový motor s obdobnými parametry, přičemž nejdražšími komponenty na něm pochopitelně bude zmíněný kompresor a turbo.
Na motoru se před uvedením na trh bude ještě dále pracovat a časový horizont zatím nebyl upřesněn, už teď je ale určitě namístě se zeptat - těšíte se na takovouto automobilovou budoucnost?