Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nádherná renovace Hondy CRX levná opravdu nebyla...

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Původní drobné kupé Honda CRX se vyrábělo v letech 1983 až 1987. Dnes jde o ceněné auto. Přesto dát za renovaci tohoto vozu 10.000 dolarů je možná trochu moc.

V 80. letech se japonská Honda prezentovala jako automobilka vyrábějící sportovně střižená vozidla. Prestižní model NSX byl sice v té době teprve na rýsovacích prknech, avšak sportovní akcent byl přesto jasný. Kromě většího kupé Prelude, které ve třetí generaci přineslo jako první auto na světě aktivní řízení všemi koly (pokud tedy nepočítáte lunární vozidlo z posledních misí Apollo), Honda od roku 1983 nabízela také menší kupé CRX na technickém základě řady Civic.

Původně se toto auto psalo CR-X, později bez pomlčky. Od roku 1987 se vyráběla druhá generaci na bázi Civicu čtvrté generace, o pět let později vystřídaná třetí, poslední, která ale byla ideově odlišná než oba předchůdci. S přídomkem del-sol dostala dvoumístnou karoserii typu Targa. Výroba probíhala až do roku 1998 bez uvedení nástupce.

Hondu má v krvi

A zatímco na druhou či třetí generaci modelu CRX čas od času narazíte dokonce i v české kotlině, první vydání je už těžkou raritou. A to dokonce i v zámoří, kde se těchto aut prodalo kdysi značné množství.

Jedním z důvodů, proč se nový majitel rozhodl udělat z vraku zase krásné auto, byla jeho láska ke starším vozům této značky. Vždyť svoji první Hondu si tento muž koupil ještě coby student a jednalo se o Civic z roku 1988. Následovaly tři generaci Civicu Si, což je v USA označení pro sportovnější verzi modelu. Následovala kouzelná Integra Type-R, dva roadstery S2000, dvě Acury TSX, což je americká Honda Accord, a vášeň pro Hondy zakončil úžasný stroj NSX z roku 1992.

Proč si ale vybral k renovaci zrovna tento vůz? Obecně vzato se nejedná o nic speciálního ani nikterak výkonného. Hlavním důvodem bylo majitelovo nadšení do vozů Honda. Co je pro jiného obyčejným autem, může pro někoho být auto snů.

Původní majitel této CRX byl zaměstnanec dealerství Hondy v texaském Austinu. Auto bylo původně vystaveno na prodejně. Nový majitel v roli zachránce se rozhodl vůz zrenovovat do původního stavu.

Spočívala pod stromy

Příběh tohoto konkrétního exempláře se začal psát v roce 1984, přičemž vůbec nevypadal tak jako dnes. Jeho stávající majitel auto nalezl odstavené pod stromy někde v Texasu ve městě Austin a zachránil jej před jistou smrtí. Vůz byl nepojízdný, takže bylo potřeba jej odvézt na „plaťáku“ za jiným autem. Nový majitel vozu, který se jej rozhodl zrenovovat, byl při tom ve velmi úzkém kontaktu s původním vlastníkem, který mu auto coby vrak přenechal.

Vůz měl zcela vypuštěné a tedy zdeformované pneumatiky, takže aby se mohl snáze pohnout, jako první auto dostalo nová kola s obutím. Ty původní od Michelin byly vyrobeny v roce 1990! Následovaly další součástky a také hodně práce. Renovace totiž nebyla vůbec jednoduchá. Plastové díly karoserie (například nárazníky) byly jižanským sluncem zcela zničené. Ještě hůře na tom ale byla karoserie, na mnohem místech rezavá, což znamenalo poškozené části vyříznout a nahradit novými. Kupodivu třeba krycí panely karoserie nebylo až takový problém sehnat, ovšem stálo to majlant. V tomto novému majiteli velice pomohla společnost HeelToe Automotive, která měla řadu součástek stále na skladě.

V rámci renovace majitel použil zadní mlhové svítilny z japonského CRX. Sklo výklopných dveří pocházelo z USA, jeho plastovou roletu nový majitel pořídil až na dalekém Novém Zélandu. Nový lak ctil původní barevný odstín. Celá renovace trvala dva roky a spolkla 10.000 dolarů, tedy zhruba 230.000 korun.

Svižný, hlavně však úsporný

Původní Honda CRX měla být dvoumístnou variantou Civicu třetí generace. V té době se japonská značka příliš nehonila za výkony a dynamikou. CRX tak kombinovalo spíše příjemné svezení se sportovním pocitem a hlavně velmi dobrou úsporností charakterizovanou spotřebou paliva 4,7 litru na 100 km. Vzhledem k velmi příznivé hmotnosti 725 kg však ke svižnému svezení plně postačoval čtyřválec 1.3 s výkonem 58 koní (42 kW), případně větší patnáctistovka se 76 koňmi (56 kW). Až pozdější verze s přídomkem Si nabídla výkon 105 koní (77 kW).

Po mnoha letech Honda obnovila myšlenku modelu CRX s malým hybridním kupé CR-Z, které také nemá nijak oslnivé jízdní výkony, ale opět vyniká skvělou úsporností a také ohleduplností vůči životnímu prostředí.

Foto: Kurt Bradley, Seth Hamilton

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
1. 2. 2019 11:20
Krásné auto
v ČR ve většině poznamenané vesnickým tuzingem :/ Pamatuji si jednu chudinku, která vypadala hůře, než z bčkové počítačové hry... RIP