1.2. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nádherná renovace Hondy CRX levná opravdu nebyla...

 

Původní drobné kupé Honda CRX se vyrábělo v letech 1983 až 1987. Dnes jde o ceněné auto. Přesto dát za renovaci tohoto vozu 10.000 dolarů je možná trochu moc.

V 80. letech se japonská Honda prezentovala jako automobilka vyrábějící sportovně střižená vozidla. Prestižní model NSX byl sice v té době teprve na rýsovacích prknech, avšak sportovní akcent byl přesto jasný. Kromě většího kupé Prelude, které ve třetí generaci přineslo jako první auto na světě aktivní řízení všemi koly (pokud tedy nepočítáte lunární vozidlo z posledních misí Apollo), Honda od roku 1983 nabízela také menší kupé CRX na technickém základě řady Civic.

Původně se toto auto psalo CR-X, později bez pomlčky. Od roku 1987 se vyráběla druhá generaci na bázi Civicu čtvrté generace, o pět let později vystřídaná třetí, poslední, která ale byla ideově odlišná než oba předchůdci. S přídomkem del-sol dostala dvoumístnou karoserii typu Targa. Výroba probíhala až do roku 1998 bez uvedení nástupce.

Hondu má v krvi

A zatímco na druhou či třetí generaci modelu CRX čas od času narazíte dokonce i v české kotlině, první vydání je už těžkou raritou. A to dokonce i v zámoří, kde se těchto aut prodalo kdysi značné množství.

Jedním z důvodů, proč se nový majitel rozhodl udělat z vraku zase krásné auto, byla jeho láska ke starším vozům této značky. Vždyť svoji první Hondu si tento muž koupil ještě coby student a jednalo se o Civic z roku 1988. Následovaly tři generaci Civicu Si, což je v USA označení pro sportovnější verzi modelu. Následovala kouzelná Integra Type-R, dva roadstery S2000, dvě Acury TSX, což je americká Honda Accord, a vášeň pro Hondy zakončil úžasný stroj NSX z roku 1992.

Honda S2000 – Borec až do konce

Proč si ale vybral k renovaci zrovna tento vůz? Obecně vzato se nejedná o nic speciálního ani nikterak výkonného. Hlavním důvodem bylo majitelovo nadšení do vozů Honda. Co je pro jiného obyčejným autem, může pro někoho být auto snů.

Původní majitel této CRX byl zaměstnanec dealerství Hondy v texaském Austinu. Auto bylo původně vystaveno na prodejně. Nový majitel v roli zachránce se rozhodl vůz zrenovovat do původního stavu.

Spočívala pod stromy

Příběh tohoto konkrétního exempláře se začal psát v roce 1984, přičemž vůbec nevypadal tak jako dnes. Jeho stávající majitel auto nalezl odstavené pod stromy někde v Texasu ve městě Austin a zachránil jej před jistou smrtí. Vůz byl nepojízdný, takže bylo potřeba jej odvézt na „plaťáku“ za jiným autem. Nový majitel vozu, který se jej rozhodl zrenovovat, byl při tom ve velmi úzkém kontaktu s původním vlastníkem, který mu auto coby vrak přenechal.

Vůz měl zcela vypuštěné a tedy zdeformované pneumatiky, takže aby se mohl snáze pohnout, jako první auto dostalo nová kola s obutím. Ty původní od Michelin byly vyrobeny v roce 1990! Následovaly další součástky a také hodně práce. Renovace totiž nebyla vůbec jednoduchá. Plastové díly karoserie (například nárazníky) byly jižanským sluncem zcela zničené. Ještě hůře na tom ale byla karoserie, na mnohem místech rezavá, což znamenalo poškozené části vyříznout a nahradit novými. Kupodivu třeba krycí panely karoserie nebylo až takový problém sehnat, ovšem stálo to majlant. V tomto novému majiteli velice pomohla společnost HeelToe Automotive, která měla řadu součástek stále na skladě.

V rámci renovace majitel použil zadní mlhové svítilny z japonského CRX. Sklo výklopných dveří pocházelo z USA, jeho plastovou roletu nový majitel pořídil až na dalekém Novém Zélandu. Nový lak ctil původní barevný odstín. Celá renovace trvala dva roky a spolkla 10.000 dolarů, tedy zhruba 230.000 korun.

Svižný, hlavně však úsporný

Původní Honda CRX měla být dvoumístnou variantou Civicu třetí generace. V té době se japonská značka příliš nehonila za výkony a dynamikou. CRX tak kombinovalo spíše příjemné svezení se sportovním pocitem a hlavně velmi dobrou úsporností charakterizovanou spotřebou paliva 4,7 litru na 100 km. Vzhledem k velmi příznivé hmotnosti 725 kg však ke svižnému svezení plně postačoval čtyřválec 1.3 s výkonem 58 koní (42 kW), případně větší patnáctistovka se 76 koňmi (56 kW). Až pozdější verze s přídomkem Si nabídla výkon 105 koní (77 kW).

Po mnoha letech Honda obnovila myšlenku modelu CRX s malým hybridním kupé CR-Z, které také nemá nijak oslnivé jízdní výkony, ale opět vyniká skvělou úsporností a také ohleduplností vůči životnímu prostředí.

Foto: Kurt Bradley, Seth Hamilton

Spolupracujeme s TipCars.com
Katar chce být jedničkou na poli sportovních akcí na Blízkém východě Katar chce být jedničkou na poli sportovních akcí na Blízkém východě

Mistrovství světa ve fotbale, které se odehraje v roce…

Nová inovační strategie zdůrazní výzkum a vývoj Nová inovační strategie zdůrazní výzkum a vývoj

Rostoucí výdaje státu na výzkum a vývoj, zvýšení daňových…

Konec čekání, v Česku odstartuje Apple Pay Konec čekání, v Česku odstartuje Apple Pay

Dlouho očekávaná služba bezkontaktních plateb Apple Pay…

Češi platí za mobilní data nejvíc v Evropě, tvrdí studie Češi platí za mobilní data nejvíc v Evropě, tvrdí studie

Češi platí za jeden gigabyte (GB) stažených dat…

 

Štítky Honda Sportovní

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Evropský trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje. Toyota předstihla Škodu, Peugeot druhý

Evropský trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje. Toyota předstihla Škodu, Peugeot druhý

Včera

Nový rok začal na evropských trzích tam, kde ten minulý skončil. Pokles prodejů nových automobilů pokračuje.




Blesk.cz

Majitelé žádali pro Lolu smrtící injekci. Zanedbanou fenku zachránila veterinářka

Majitelé žádali pro Lolu smrtící injekci. Zanedbanou…

Ošklivě si osud zahrál s fenkou Lolou, kterou převzal do své péče Psí domov U Lišky ve Střílkách na Kroměřížsku.…

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Unikátní službu v podobě pořízení auta přes internet spouští od února inovační laboratoř AuresLab pro prodejce…

 

iSport.cz

Sáček: Pokřiky fanoušků? Máme pochopení. Dočkala rádi přivítáme

Sáček: Pokřiky fanoušků? Máme pochopení. Dočkala…

Druhá jarní výhra, ale opět bez fanfár. Sparta dokázala na Dukle dvakrát otočit skóre a po výsledku 3:2 sebrala…

Havířov - Kladno 0:2. Jágr se vrátil po roce, vedle Plekance nebodoval

Havířov - Kladno 0:2. Jágr se vrátil po roce, vedle…

Jaromír Jágr je zpátky! Legendární útočník se po roce a jednom dni objevil v zápase, v 57. kole Chance ligy…

 

Reflex.cz

Vladimír Mertlík: Únor bílý – komouš sílí. Někdo by měl KSČM říct, jaký je rok a v jaké zemi žijí

Vladimír Mertlík: Únor bílý – komouš sílí. Někdo by…

Nic na světě se nemění – jen kostýmy a kulisy, tvrdí Zpětné zrcátko při historických ohlédnutích. Věčnou…

Strach z temných sil: Tisíce nápisů zahánějících zlo v anglické jeskyni a posunutá vesnice

Strach z temných sil: Tisíce nápisů zahánějících zlo…

Obyvatelé vesnice Creswell ve střední Anglii museli být před několika staletími přesvědčeni, že brány pekla se…