Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Fordy budoucnosti na tajném testovacím polygonu v Belgii

Jan Mička
Diskuze (1)
Ford a technologie budoucnosti? Automobilka nás nechala nakouknout pod pokličku v oblasti testovacího polygonu v belgickém Lommelu.

Fordův testovací polygon v Lommelu je jednou z nejstřeženějších oblastí ve zdejším okolí. Zařízení dovoluje nasimulovat prakticky všechny jízdní situace vyjma těch, pro které jsou nutné velmi nízké teploty.

Během informačně obsáhlého jednodenního programu jsme byli zasvěceni do právě vyvíjených systémů a technologií, které se ve vozech Ford objeví během příštích pěti let. Nejdůležitější funkce nám byly představeny prostřednictvím testovacích prototypů a to ve fázi, kdy je k jejich chodu stále potřeba zavazadlový prostor plný počítačů. Bude velmi zajímavé sledovat, jak rychel se systémy během let vyvinou a potřebná elektronická zařízení zmenší.

Automatický parkovací asistent

Automatický parkovací asistent je v současnosti docela běžná elektronická funkce. Ford jej nabízí již dlouho, pozadu nezůstávají ani koncerny Volkswagen a PSA nebo prémiové automobilky. Aby však vůz sám zaparkoval bez jakékoliv asistence, a to i za předpokladu, že se uvnitř něj vůbec nenacházíte, je zatím mezi mainstreamovými značkami docela nevídaná věc.

Systém je vyvíjen jak z komfortního, tak zcela praktického hlediska. Jistě se denně setkáváte se situací, kdy horko těžko hledáte parkovací místo. Když jej konečně najdete, vejde se do něj vůz skutečně na centimetry a již nezbývá prostor pro otevření dveří. Co teď? Před samotným parkováním si jednoduše vystoupíte a necháte vůz, ať všechno udělá za vás. Systém se aktivuje stisknutím tlačítka na klíči a obstarává jak změny směru, tak řazení. Prostor kolem vozu hlídá dvanáct zcela sériových parkovacích senzorů, které posílají data řídicí jednotce. Ta vyhodnotí, zda se v některých situacích vyplatí točit plný rejd nebo bude bezpečnější couvnout a vstříc parkovacímu prostoru vyjet pod jiným úhlem. Ze tří demonstrovaných pokusů najel Ford Focus do improvizované garáže velmi přesně a podle logicky provedených kroků.

Nemohla nás však nenapadnout otázka, jak se systém zachová, když se náhle v blízkosti vozu objeví chodec a hrozilo by jeho zranění. Vše opět sledují staré dobré parkovací senzory, které překážku detekují bez ohledu na skutečnost, zda se jedná o člověka či cokoliv jiného. Veškerou zodpovědnost za škody však stále nese řidič, který musí být při procesu parkování v pohotovosti. Jsme zvědavi, jak se k zavedení systému zachová naše legislativa.

Automatický vyhýbací manévr

S touto funkcí jsme se u Fordu dosud nesetkali. Systém jsme vyzkoušeli v modelu Focus, neméně naplněném počítači jako v případě demonstrace automatického parkování.

Automobil pomocí kamer, trojice radarů a ultrazvukových senzorů během jízdy monitoruje okolí a v případě nutnosti je schopen sám obstarat bezpečné vyhnutí překážce. Ve spolupráci se systémem automatického krizového brzdění je v závislosti na aktuální rychlosti vyhodnoceno, jaký manévr bude bezpečnější. Při rychlosti nad 50 km/h se bez debaty přistupuje k vyhýbání, přičemž je řidič o zásahu vozidla akusticky i vizuálně varován. Nad touto hranicí již navíc není žádné omezení. Čím rychleji jedete, tím větší prostor senzory sledují. V minimální, tedy padesátikilometrové rychlosti, je před vozem kontrolována oblast dvaceti metrů, při maximální rychlosti se prostor až desetinásobně zvětší. Řidič je však stále brán jako největší autorita. V případě, že se funkce při hrozbě nebezpečí aktivuje a on do její činnosti zasáhne, je to bráno jako pokyn k vypnutí systému.

V souvislosti s velmi rychlým průběhem manévru nás napadlo, jak se systém zachová na mokrém či zasněženém povrchu. Zástupci Fordu nám sdělili, že systém zohledňuje i tyto faktory a měl by být schopen značného přizpůsobení. Stoprocentní funkčnost potvrdily testy v zasněžených švédských oblastech.

Upozornění na dopravní situaci

Jak jinak nejrychleji získat informace o dopravní situaci než od vozidel, která již vámi vybranou oblasti projela? Velmi účinný systém vyvíjí Ford ve spolupráci s dalšími automobilkami. V budoucnu spolu budou nová vozidla komunikovat a navzájem se informovat o dopravních omezeních, zácpách či volně pobíhající zvěři v nepřehledných úsecích.

Systém nám byl představen za pomoci dvou Fordů S-Max, které spolu prozatím komunikovaly prostřednictvím Wi-Fi. Jeden z vozů vždy zaznamenal aktuální dopravní situaci a se značným předstihem data odeslal druhému. Po vyhodnocení řídicí jednotkou se varování objevilo na displeji informačního systému. Rozpoznání jednotlivých omezení funguje na stejném principu jako systém pro automatický vyhýbací manévr. Opět tedy byly zapojeny kamery, radary a další elektronická zařízení.

Ford MyKey aneb mějte dohled nad svými dětmi

I když začínající řidiči absolvují autoškol bez ztráty kytičky, je mnohdy těžké jim drahý a výkonný vůz jen tak přenechat. Systém Ford MyKey, který funguje jako pojistka proti horkokrevným „závodníkům“ s ještě mokrým řidičákem, vám může do jisté míry ulevit. Ve svém voze si jednoduše nastavíte, jakou maximální rychlostní může jet nebo jaká bude maximální úroveň hlasitosti rádia. Samozřejmě, vážné nehody se vždycky nestávají jen ve vysokých rychlostech, prevence je však vždycky vítaná.

eCall: Automatické přivolání pomoci

Systém automatického přivolání pomoci po autonehodě se v současnosti velmi rozšiřuje. Jak by také ne, když bude muset být podle Evropské unie součástí výbavy všech vozů, které sjedou z výrobních linek od 1. října 2015.

Kritériem pro spuštění automatického přivolání pomoci je aktivace airbagů. Systém vůbec nezajímá, zda je posádka mimo vědomí nebo zcela při smyslech. Součástí volání je udání přesné polohy autonehody pomocí GPS, což značně usnadní dohledání vozu záchrannými složkami.

Jan Mička
Diskuze (1)
10. 10. 2013 13:48
Ubuntu Linux
Ahaho, ved to je Ubuntu linux na tej malej obrazovke v Smaxe
Co sa stalo s tym Windowsom, co tam maju teraz? Zeby odisiel spolu s Mulallym do Microsoftu?

Ten kamuflovany zadok Focusu to uz je facelift? Takze tie svetla tam nechaju :'-(