29.12. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rinspeed Mono Ego: Co měl společného s Hyundaiem Coupe?

 

V roce 1997 oslavila švýcarská společnost Rinspeed design AG dvě desetiletí existence. Jako dárek si dala jednomístný sporťák, pojmenovaný příznačně Mono Ego.

V roce 1997 již tradičně na domácím ženevském autosalonu vystavovala také švýcarská firma Rinspeed Design AG vedená tehdy 41letým Frankem M. Rinderknechtem. Oproti minulým létům byl však uvedený rok pro společnost velmi významný. Oslavila totiž dvě desetiletí existence. Zpočátku se zaměřovala na úpravy automobilů, čili tuning, od začátku 90. let však začala vyvíjet také vlastní automobily, které byly vždy velice svérázné.

Ve spojení s módou

Video

Podobně jako u předchozích a rovněž pozdějších kreací, i v tomto případě využil Rinspeed specializované firmy, které dodaly specifické komponenty vozu Mono Ego. Tak třeba pneumatiky měl na starosti Dunlop, který vyvinul pláště o rozměru vpředu 245/65 R16, vzadu 275/70 R16 s novým, specificky řešeným vzorkem běhounu tak, aby je bylo možné „obout“ na rovněž svébytná kola vozu od společnosti Antera o průměru 16 palců. Uvedený nový vzorek plášťů Dunlop záhy uvedl na trh a tedy v sériové výrobě.

Rinspeed E-Go Rocket má dvacet let. Tehdy ještě ve Švýcarsku dělali super auta

Za podvozkem či přesněji odpružením vozu Mono Ego stála společnost Eibach, tehdy dodávajíc pérování i do vozů Formule 1, která vyvinula tlumiče stavitelné ve čtyřech pozicích, což umožňovalo měnit kromě tuhosti také světlou výšku vozu. Navíc je vystavovala coby svůj technický „highlight“ na svém stánku v Ženevě. Za výfukovým systémem s trojicí koncovek uprostřed karoserie vzadu stál Remus a třeba čalounění kabiny, konkrétně podlahové koberce svěřil Rinspeed domácí firmě Rieter Automotive Systems. Vesměs se jednalo o společnosti, s nimiž Švýcaři spolupracovali i na jiných projektech, například na o rok mladším voze E-Go Rocket, o němž jsme také před časem psali.

Stejně jako E-Go Rocket, byla také stavba staršího vozu Mono Ego svěřena Američanům, konkrétně společnosti TLC Carossiers sídlící na Floridě. O přepravu jediného exempláře přes oceán do Evropy se postarala Lufthansa Cargo. Z dalších participujících subjektů zmíníme Burg Design, které stálo za digitalizací všech výkresů.

Pro zajímavost uvedeme ještě původ předních světlometů a zadních svítilen, které byly spolu s vnějšími zpětnými zrcátky převzaty z vozu Hyundai Coupe, na některých trzích nazývaného Tiburon. Vzpomínáte na kupé od Hyundai s jakoby „nateklým“ designem karoserie? Součástí auta byla také stylová taška na golfové hole, která pocházela od švýcarské cestovní společnosti De´Shama.

Raketa pro egoisty

Vývoj vozu Mono Ego probíhal s využitím výpočetní techniky, konkrétně programů podporujících počítačové konstruování (CAD) a dále výrobu (CAM). Na začátku byl model auta v měřítku 1:10, na němž se prováděly nezbytné úpravy před zhotovením finálního vozu ve skutečné velikosti.

Rinspeed Snap chce ohromit možností jednoduché výměny karoserie

Základem auta se stal obvodový rám z ocelových trubek, tvořící základní plošinu. Tedy řešení, které se velmi podobalo americkým zvyklostem, které přežily v masové míře do 90. let. Na něj tvůrci upevnili karoserii z hliníkových slitin ve snaze udržet hmotnost vozu na co nejnižší úrovni. To se podařilo na výbornou, o čemž svědčí údaj 960 kg.

Do uvedené snahy o snížení hmotnosti dobře zapadl mechanicky přeplňovaný osmiválec z lehkých slitin o výkonu 410 koní (302 kW) uložený vpředu podélně za přední nápravou a pohánějící zadní kola. Mono Ego díky němu dokázalo dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidu za pouhých 4,8 sekundy. Maximální rychlost udávaná výrobcem činila 258 km/h. Zda ale někdy auto takhle rychle jelo, je otázkou.

V kabině, s jak jinak než pouze jedním sedadlem vyvedeným ve žluté barvě, nechyběl hi-fi sytém firmy Philips zahrnující také tehdy velmi sporadicky rozšířenou satelitní navigaci.

Podobně jako o rok mladší E-Go Rocket bylo i Mono Ego navrženo tak, aby splňovalo legislativní požadavky zemí Evropské unie. To pro případ, kdyby se objevil movitý zájemce s cílem koupit si tento velmi zvláštní vůz. Zda se nějaký našel, nám ale není známo.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů

Tunely by měly vzniknout především jako součásti…

Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza

Češi ztrácejí zájem o práci v cestovním ruchu. Zatímco v…

Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera

Novým předsedou německé vládní Křesťanskosociální unie se…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk komunistů i nacistů

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk…

Černý baron, havíř, účetní, kameraman nebo prostě dědeček. Emil Pražan (91) toho v životě zažil hodně. „Dnes…

 

iSport.cz

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Jislová se propadla na sedmé místo

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Jislová se…

ONLINE | Minulý týden překvapily třetím místem ve štafetě v Oberhofu. Jen šest dní po bronzovém úspěchu budou…

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším přestupu i Šilhavém

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším…

Byl součástí vlny, která po vzestupu Viktorie Plzeň vzala bundesligu útokem. Zatímco František Rajtoral, Václav…

 

Reflex.cz

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá velryba aneb Hon na leviatana

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá…

Komiksy jsou skvělé médium, kde mohou autoři s relativně malou produkcí dosáhnout nevídaných divů. Tak třeba…