Řízený bankrot GM a Chrysleru se povedl, zachránil přes 4 miliony pracovních míst

Řízený bankrot GM a Chrysleru se povedl, zachránil přes 4 miliony pracovních míst

Před čtyřmi lety zkrachovaly dvě největší americké automobilky. Jak se ovšem zdá, všechno zlé je k něčemu dobré.

Chrysler vyhlásil bankrot v květnu 2009, General Motors jej následoval o měsíc později. Jediným výrobcem z tzv. Velké trojky, který takto nedopadl, byl tedy Ford. Do záchrany se zapojila americká vláda, respektive tamní ministerstvo financí, které oběma automobilkám poskytlo půjčky a stalo se tak jejich podílníkem. Jde o tzv. řízený bankrot dle kapitoly 11 úpadkového práva USA. První jmenovaný uzavřel alianci s Fiatem a prakticky se z Evropy stáhl, zůstal jen Jeep. Druhý zrušil značky Pontiac, Saturn a po neúspěšném prodeji do Číny i Hummer. Finanční injekce pro obě společnosti stála vládu Spojených států 62 miliard dolarů (aktuálně přes 1,2 bilionu Kč).

GM, které vykazovalo ztrátu 172 miliard dolarů (dnes odpovídá 3,4 bilionům korun), bylo ovšem oddluženo, získalo nové úvěry a postavilo se „na vlastní nohy“. Celková bilance obchodu je však pro stát v červených číslech - konkrétně ve ztrátě 11,9 miliard dolarů (237 mld. Kč), o které přišel díky akvizici Chrysleru Fiatem. Ten vykazoval v době bankrotu dluhy ve výši 4,5 mld. USD (dnes 89,6 miliard korun). Odpůrci „socialistických“ zásahů do fungování, nebo spíše nefungování soukromých firem ovšem jásat nemohou. Proč? Můžeme spekulovat nad tím, jak by oba koncerny dopadly při klasické běžné likvidaci dle kapitoly 7 zmíněného práva. Ale teď trocha faktů.

Podle studie amerického Výzkumného centra automobilového průmyslu CAR (Center Of Automotive Research) vládní operace zachránila přímo 2,6 milionu pracovních míst nejen v obou automobilkách, ale i u mnoha jejich subdodavatelů. Pokud by k ní nedošlo, do roku 2010 by počet nezaměstnaných dokonce došel k číslu 4,15 milionu (!), což samozřejmě vyvolá obrovský sociální problém. Stát navíc mohl přijít o mnohem více, konkrétně o 104 miliard dolarů (2,07 bilionu korun dle současného kurzu). Pochopitelně na vybraných daních. což je navíc logicky mnohem vyšší číslo než zmíněná konečná ztráta. K extrému naštěstí nedošlo, makroekonomické dopady jsou tak mnohem menší. Nutno dodat, že studie byla zpracována nezávisle, můžeme ji tudíž sice považovat za spekulativní, ale zároveň se na ní nepodílel ani jeden z výrobců. Samotné CAR tvrdí, že se jedná o jedno z nejlepších rozhodnutí ohledně ekonomické vládní intervence ve Spojených státech.

Americká vláda již nevlastní žádné akcie GM. Restrukturalizace koncernu bude i nadále pokračovat. Vedení nedávno oznámilo konec značky Chevrolet v Evropě (2016) po dvanácti letech od převzetí jihokorejského Daewoo. Taktéž výrobní linky australské divize Holden utichnou, a to o další rok později.

Psali jsme: Potvrzeno: Holden skončí s výrobou automobilů v roce 2017

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha schválila změny územního plánu kvůli novým tramvajovým tratím Praha schválila změny územního plánu kvůli novým tramvajovým tratím

Hlavní město nechá zpracovat změny územního plánu, které…

 
Zdroj: Center Of Automotive Research

Štítky Fiat Ford Hummer Chevrolet Chrysler Jeep Ekonomika Výroba

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc? Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou…

 





 
Simsony v Žabovřeskách nad Ohří: Malé, ale milé

Simsony v Žabovřeskách nad Ohří: Malé, ale milé

Dnes 13:43

Příměr z titulku platí jak pro kdysi populární motocykly a skútry Simson, tak pro jejich muzeum v Žabovřeskách nad Ohří. Založil ho nadšenec značky Petr Hradecký.




Blesk.cz

Hotovo. Drahoš získal dostatek podpisů pro kandidaturu, „potáhne“ proti Zemanovi

Hotovo. Drahoš získal dostatek podpisů pro…

Bývalý šéf Akademie věd Drahoš k dnešnímu dni nasbíral 78 321 podpisů, což stačí pro kandidaturu na prezidenta.…

V Praze mají vzniknout dvě nové tramvajové tratě: Vedení s tím počítá v územním plánu

V Praze mají vzniknout dvě nové tramvajové tratě:…

Nové tramvajové trati z Jižního Města do Kobylis a ze Smíchova do Michle. Se záměrem výstavby počítá vedení…

 

iSport.cz

Střelec Lafata se po 400. startu v lize smál: Už se asi blížím konci

Střelec Lafata se po 400. startu v lize smál: Už se…

Kolikrát už zachránil Spartu? I včera proti Slovácku byl kapitán David Lafata spasitelem. Jeden gól vstřelil,…

SESTŘIH: Bayern vykročil za obhajobou. V hustém dešti přehrál Leverkusen 3:1

SESTŘIH: Bayern vykročil za obhajobou. V hustém…

Fotbalisté Bayernu Mnichov zahájili útok na rekordní šestý bundesligový titul za sebou vítězstvím 3:1 nad…

 

Reflex.cz

Rusko staví most, kterým chce anektovaný Krym spojit s Ruskem. Bude mu to k něčemu?

Rusko staví most, kterým chce anektovaný Krym spojit…

Zhruba 5 tisíc dělníků pracuje již dva roky na stavbě mostu, který má spojovat poloostrov Kerč s Ruskem…

Je to horkem, nebo začal Landa hulit?

Je to horkem, nebo začal Landa hulit?

Na oficiální facebookové stránce zpěváka a vlastence Daniela Landy se objevil text jeho nového šlágru. Jak na…