Řízený bankrot GM a Chrysleru se povedl, zachránil přes 4 miliony pracovních míst

Řízený bankrot GM a Chrysleru se povedl, zachránil přes 4 miliony pracovních míst

Před čtyřmi lety zkrachovaly dvě největší americké automobilky. Jak se ovšem zdá, všechno zlé je k něčemu dobré.

Chrysler vyhlásil bankrot v květnu 2009, General Motors jej následoval o měsíc později. Jediným výrobcem z tzv. Velké trojky, který takto nedopadl, byl tedy Ford. Do záchrany se zapojila americká vláda, respektive tamní ministerstvo financí, které oběma automobilkám poskytlo půjčky a stalo se tak jejich podílníkem. Jde o tzv. řízený bankrot dle kapitoly 11 úpadkového práva USA. První jmenovaný uzavřel alianci s Fiatem a prakticky se z Evropy stáhl, zůstal jen Jeep. Druhý zrušil značky Pontiac, Saturn a po neúspěšném prodeji do Číny i Hummer. Finanční injekce pro obě společnosti stála vládu Spojených států 62 miliard dolarů (aktuálně přes 1,2 bilionu Kč).

GM, které vykazovalo ztrátu 172 miliard dolarů (dnes odpovídá 3,4 bilionům korun), bylo ovšem oddluženo, získalo nové úvěry a postavilo se „na vlastní nohy“. Celková bilance obchodu je však pro stát v červených číslech - konkrétně ve ztrátě 11,9 miliard dolarů (237 mld. Kč), o které přišel díky akvizici Chrysleru Fiatem. Ten vykazoval v době bankrotu dluhy ve výši 4,5 mld. USD (dnes 89,6 miliard korun). Odpůrci „socialistických“ zásahů do fungování, nebo spíše nefungování soukromých firem ovšem jásat nemohou. Proč? Můžeme spekulovat nad tím, jak by oba koncerny dopadly při klasické běžné likvidaci dle kapitoly 7 zmíněného práva. Ale teď trocha faktů.

Podle studie amerického Výzkumného centra automobilového průmyslu CAR (Center Of Automotive Research) vládní operace zachránila přímo 2,6 milionu pracovních míst nejen v obou automobilkách, ale i u mnoha jejich subdodavatelů. Pokud by k ní nedošlo, do roku 2010 by počet nezaměstnaných dokonce došel k číslu 4,15 milionu (!), což samozřejmě vyvolá obrovský sociální problém. Stát navíc mohl přijít o mnohem více, konkrétně o 104 miliard dolarů (2,07 bilionu korun dle současného kurzu). Pochopitelně na vybraných daních. což je navíc logicky mnohem vyšší číslo než zmíněná konečná ztráta. K extrému naštěstí nedošlo, makroekonomické dopady jsou tak mnohem menší. Nutno dodat, že studie byla zpracována nezávisle, můžeme ji tudíž sice považovat za spekulativní, ale zároveň se na ní nepodílel ani jeden z výrobců. Samotné CAR tvrdí, že se jedná o jedno z nejlepších rozhodnutí ohledně ekonomické vládní intervence ve Spojených státech.

Americká vláda již nevlastní žádné akcie GM. Restrukturalizace koncernu bude i nadále pokračovat. Vedení nedávno oznámilo konec značky Chevrolet v Evropě (2016) po dvanácti letech od převzetí jihokorejského Daewoo. Taktéž výrobní linky australské divize Holden utichnou, a to o další rok později.

Psali jsme: Potvrzeno: Holden skončí s výrobou automobilů v roce 2017

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita.…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod

Na první pohled to vypadá, že AutoCont po sedmadvaceti…

 
Zdroj: Center Of Automotive Research

Štítky Fiat Ford Hummer Chevrolet Chrysler Jeep Ekonomika Výroba

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Dnes 18:51

Výroba legendární Lady Niva, dnes nazývané 4x4, byla zahájena už v roce 1977. A v továrně v Toljatti probíhá dodnes.




Blesk.cz

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20 metrů vysoké rozhledny, zemřela v nemocnici

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20…

Do zoologické zahrady v Praze vyjížděli v neděli dopoledne záchranáři. Z dřevěné rozhledny, která se nachází v…

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do školy, z bytu se ozýval křik, prozradil starosta

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do…

Davídek a Leonard Lackóovi, děti, které před týdnem jejich rodiče unesli z dětského centra, bydlely v bytě v…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem posunul své hranice

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem…

Argentinská hvězda Lionel Messi přispěl jedním gólem ve středečním utkání Ligy mistrů s Olympiakosem Pireus k…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…