Řízený bankrot GM a Chrysleru se povedl, zachránil přes 4 miliony pracovních míst

Řízený bankrot GM a Chrysleru se povedl, zachránil přes 4 miliony pracovních míst

Před čtyřmi lety zkrachovaly dvě největší americké automobilky. Jak se ovšem zdá, všechno zlé je k něčemu dobré.

Chrysler vyhlásil bankrot v květnu 2009, General Motors jej následoval o měsíc později. Jediným výrobcem z tzv. Velké trojky, který takto nedopadl, byl tedy Ford. Do záchrany se zapojila americká vláda, respektive tamní ministerstvo financí, které oběma automobilkám poskytlo půjčky a stalo se tak jejich podílníkem. Jde o tzv. řízený bankrot dle kapitoly 11 úpadkového práva USA. První jmenovaný uzavřel alianci s Fiatem a prakticky se z Evropy stáhl, zůstal jen Jeep. Druhý zrušil značky Pontiac, Saturn a po neúspěšném prodeji do Číny i Hummer. Finanční injekce pro obě společnosti stála vládu Spojených států 62 miliard dolarů (aktuálně přes 1,2 bilionu Kč).

GM, které vykazovalo ztrátu 172 miliard dolarů (dnes odpovídá 3,4 bilionům korun), bylo ovšem oddluženo, získalo nové úvěry a postavilo se „na vlastní nohy“. Celková bilance obchodu je však pro stát v červených číslech - konkrétně ve ztrátě 11,9 miliard dolarů (237 mld. Kč), o které přišel díky akvizici Chrysleru Fiatem. Ten vykazoval v době bankrotu dluhy ve výši 4,5 mld. USD (dnes 89,6 miliard korun). Odpůrci „socialistických“ zásahů do fungování, nebo spíše nefungování soukromých firem ovšem jásat nemohou. Proč? Můžeme spekulovat nad tím, jak by oba koncerny dopadly při klasické běžné likvidaci dle kapitoly 7 zmíněného práva. Ale teď trocha faktů.

Podle studie amerického Výzkumného centra automobilového průmyslu CAR (Center Of Automotive Research) vládní operace zachránila přímo 2,6 milionu pracovních míst nejen v obou automobilkách, ale i u mnoha jejich subdodavatelů. Pokud by k ní nedošlo, do roku 2010 by počet nezaměstnaných dokonce došel k číslu 4,15 milionu (!), což samozřejmě vyvolá obrovský sociální problém. Stát navíc mohl přijít o mnohem více, konkrétně o 104 miliard dolarů (2,07 bilionu korun dle současného kurzu). Pochopitelně na vybraných daních. což je navíc logicky mnohem vyšší číslo než zmíněná konečná ztráta. K extrému naštěstí nedošlo, makroekonomické dopady jsou tak mnohem menší. Nutno dodat, že studie byla zpracována nezávisle, můžeme ji tudíž sice považovat za spekulativní, ale zároveň se na ní nepodílel ani jeden z výrobců. Samotné CAR tvrdí, že se jedná o jedno z nejlepších rozhodnutí ohledně ekonomické vládní intervence ve Spojených státech.

Americká vláda již nevlastní žádné akcie GM. Restrukturalizace koncernu bude i nadále pokračovat. Vedení nedávno oznámilo konec značky Chevrolet v Evropě (2016) po dvanácti letech od převzetí jihokorejského Daewoo. Taktéž výrobní linky australské divize Holden utichnou, a to o další rok později.

Psali jsme: Potvrzeno: Holden skončí s výrobou automobilů v roce 2017

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
Zdroj: Center Of Automotive Research

Štítky Fiat Ford Hummer Chevrolet Chrysler Jeep Ekonomika Výroba

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…