Potvrzeno: Holden skončí s výrobou automobilů v roce 2017
Poté, co Ford nedávno zveřejnil úmysl zastavit výrobu aut v Austrálii v roce 2016, přidává se Holden. Automobilka potvrdila nedávné neoficiální informace, koncern General Motors uzavře její továrnu v roce 2017.
Důvody jsou jednoduché: malý místní trh, vysoké výrobní náklady a silný australský dolar, který komplikuje export Holdenů na jiné trhy. Dnes je jediným takovým Holden Commodore, který se s motorem 6,2 l V8 z Corvette prodává v USA v omezených počtech jako Chevrolet SS. Protože australská divize už delší dobu generuje ztráty, rozhodl se GM pro radikální řešení.
Pro značku jako takovou se mnoho nezmění. Bude prodávat přeznačené verze globálních modelů, které už beztak tvoří dnes většinu portfolia – jedná se o nám dobře známé modely Spark, Aveo (v Austrálii Barina), Cruze, Malibu, Volt, Trax a Captiva. Tuto paletu přeznačených Chevroletů doplňují SUV Captiva 5 (u nás Opel Antara) a Colorado (Isuzu D-Max). V Austrálii se vyrábí jen největší modely Commodore, Caprice a Ute.
Továrna v Elizabeth se uzavře, jaká bude budoucnost těchto modelů, zatím není zřejmé. V provozu nicméně zůstane designérské studio a také výroba motorů v Port Melbourne bude pokračovat dál. GM v této továrně vyrábí agregáty V6 nejen pro Holden, ale i pro další divize – pohání mimo jiné Opel Insignia OPC nebo Chervolet Captiva.
Zatímco značka Holden nekončí, s australským automobilovým průmyslem to jde z kopce. Samotný Holden propustí 2900 zaměstnanců, u dodavatelů by mohlo zaniknout až 50 tisíc pracovních míst. A Toyota, poslední zbývající výrobce činný v Austrálii, se netají tím, že konec Fordu a Holdenu natolik omezí řetězec subdodavatelů, že i lokální produkce japonské značky by mohla ztratit ekonomický smysl.