17.9. 2017 Jiří Baborský

Rolls-Royce Phantom VIII: Exkluzivně jsme vyzkoušeli nové nejluxusnější auto světa!

 

Událostí sezony bylo jmenování nového vládce všech aut. Krátce po korunovaci se Rolls-Royce Phantom VIII zastavil v Praze a my jsme byli u toho.

Máte doma čtrnáctiletého potomka? Pak si představte, že Rolls-Royce Phantom se vyráběl přesně tak dlouho. Od roku 2003 až do letošního ledna, a to jen s jednou výraznější modernizací. Ale i na Jeho Výsost jednou dojde, stalo se tak 27. července. Tehdy se představila zcela nová, osmá generace. Svět tak po půlročním bezvládí opět získal automobilového krále. Měsíc nato se potenciálním zákazníkům a médiím ukázal v Praze a Světu motorů udělil exkluzivní soukromou audienci. Díky tomu vás můžeme pozvat na návštěvu jiného světa. Tam za dveře tlusté jak vrata od atomového krytu, do království ticha, kde se mísí vůně nejjemnější kůže s buketem whisky v zadním baru, nad hlavou září stovky hvězd a místo trávy tu rostou koberce z heboučké jehněčí vlny. „Zujte se a vyzkoušejte to měkoučko naboso. To jinde nezažijete,“ nabádá nás s úsměvem Christopher Duff, designér interiéru. A má pravdu…

Ani metr!

I když jsme dělali nejsmutnější oči, jaké dovedeme, nesvezli jsme se. Zaměstnanci továrny v britském Goodwoodu zatím ručně sestavili jen výstavní exempláře, které teď jedou premiérové turné po světě. Stříbrný základní model a fialový s prodlouženým rozvorem. Auto, které zkoumáme, je tedy přímo kus z prvních oficiálních snímků.

Rolls-Royce Phantom a jeho historie: Sedm aristokratických pokolení

Tyto dva phantomy nejsou nijak registrované a nesmějí se dostat do provozu. Snad skončí v muzeu, možná poslouží pro interní školení, v nejhorším případě je jednou sešrotují. První objednané kusy se začnou vyrábět koncem letošního roku, k zákazníkům ovšem přijedou nejdříve počátkem toho příštího. A jak se nám podařilo zjistit, na seznamu čekatelů už jsou i čeští zájemci. Ten nejlačnější si nový phantom závazně objednal dokonce dřív, než jej viděl. Tomu říkáme loajalita a absolutní důvěra.

Kolosální v každém směru

Phantom je po generace věrný určitým designovým prvkům a zásadám. Zákazníci to tak vyžadují, čekat revoluci by bylo bláhové. Přesto nám novinka na první pohled přišla až příliš podobná předchůdci. Čím déle ale chodíme kolem šestimetrové karoserie a zkoumáme centimetr po centimetru, uvědomujeme si rozdíly. Předně je příď o 10 cm vyšší a boční linie směrem k zádi plynule klesá, což vytváří velmi dynamickou siluetu. Příď s jediným párem diodovo-laserových světlometů působí jemnějším dojmem, může za to také méně dominantní chrám masky poprvé zapuštěný do kapoty.

Škoda že časopis nedokáže zprostředkovat trojrozměrný zážitek, skutečné rozměry phantomu jsou fascinující. Jako byste postavili na kola katedrálu. Nedávno jsme testovali Bentley Mulsanne a připadal nám obrovský. Teď víme, že není. A se základní cenou osm milionů vlastně ani není tak drahý. Rolls-Royce si cení nový phantom minimálně na 11.850.000 Kč, prodloužená verze EWB začíná na 14,2 milionu. Tak co, začínáte šetřit? Ty koberečky jsou vážně nepopsatelně hebké.

Ve zkratce

  • Díky lehkým materiálům, jako je hliník a karbon vyztužující například sloupky karoserie, váží obrovský phantom pouze 2600 kg, tedy jen o 150 kg víc než menší model Ghost.
  • Dosud atmosférický dvanáctiválec dostal dvě turbodmychadla, díky nimž vzrostl výkon z 338 na 420 kW a točivý moment z 720 na 900 N.m.
  • Nová modulární podvozková platforma dovoluje snadno měnit rozvor náprav i rozchod kol, což usnadňuje stavbu zakázkových karoserií. Těm se chce Rolls-Royce věnovat více než dosud.
  • Mezi nové prvky výbavy patří laserová dálková světla nebo monitorování celého okolí vozu.
  • Kamera snímá povrch vozovky před autem a dává signály tlumičům, které tak mohou s předstihem nastavit optimální tuhost.
  • Dvouvrstvá skla mají tloušťku 6 mm, v autě je 130 kg hlukové izolace a speciální tlumicí hmotou jsou vyplněné i pneumatiky. Phantom při rychlosti 100 km/h mezigeneračně ztichl o 10 %.
  • Jediný viditelný odkaz na mateřský koncern BMW představuje grafika multimediálního systému, odpovídající mnichovským vozům.

Základní údaje

  • Zážehový dvanáctiválec 6,75 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly
  • Výkon 420 kW
  • Točivý moment 900 N.m
  • Automatická osmistupňová převodovka
  • Pohon zadních kol
  • Zrychlení 0-100 km/h za 5,1 s
  • Maximální rychlost 250 km/h

Tři otázky pro Christophera Duffa, designéra interiéru

Jak dlouho jste na vnitřku pracoval?

Vývoj trval čtyři roky. Na začátku mě šéf posadil na zadní sedadlo minulé generace a řekl mi: „Zavři oči a představ si, že máš za sebou velmi náročný a rušný den. Teď jedeš konečně domů a chceš jediné – absolutní relax a dokonalé pohodlí. Takové prostředí teď navrhni.“

Jak se zrodil nápad na galerii v přístrojové desce?

Hledali jsme nový způsob, jak zákazníkům dopřát maximální možnost individualizace. A zjistili, že palubní deska skýtá neuvěřitelný, přitom dosud nevyužitý prostor.

Je v interiéru něco, co byste dnes navrhl jinak?

Obvykle designéři po dokončení práce najdou prostor k dalšímu vylepšení. Ale abych byl upřímný, ve phantomu bych nezměnil vůbec nic.

Spolupracujeme s TipCars.com
Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou

Peníze navíc pro protestující praktické, dětské lékaře a…

Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru

Po zkušenostech s posledním vývojem staveb jaderných…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Rolls-Royce Phantom a jeho historie: Sedm aristokratických pokolení Rolls-Royce Phantom a jeho historie: Sedm aristokratických pokolení

Prestižní značka z Britských ostrovů odhaluje novou…

Rolls-Royce Phantom Shooting Brake: Je superluxusní kombi dobrý nápad? Rolls-Royce Phantom Shooting Brake: Je superluxusní kombi dobrý nápad?

Když se slavný výrobce luxusních aut rozhodl vstoupit do…

 



 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to schytává i od slavných!

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to…

Má tu holku rád vůbec někdo jiný kromě Jaromíra Jágra? Řady děvčat, jež se ní obouvají, jsou totiž pořád početnější.

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají: Orangutaní schovávaná

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají:…

Na lásku teprve čekají. Kamarádi ale už jsou a společné hry si umí užít. Orangutani Mawar (28) a Pagy (16) v…

 

iSport.cz

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává, Liverpool má rekord

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává,…

Uběhlo dlouhých pět let od doby, kdy Ligu mistrů naposledy ovládl anglický tým. Chelsea s Petrem Čechem v brance…

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i vypínák Stříteského

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i…

MOMENTY KOLA | Ani šest zápasů 14. kola hokejové Tipsport extraligy nenudilo, ačkoliv se tentokrát obešlo bez…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…