Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania zkoumá možnosti odpočinku pro zvýšení bezpečnosti řidičů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania se podílí na studii, jejímž cílem je zjistit, jak mohou v budoucnosti odpočívat řidiči autonomních nákladních vozidel, a také identifikovat možné způsoby měření odpočinku.

Švédský Národní výzkum institut pro silnice a dopravu vede zajímavý projekt, na němž se jako jeden z hlavních partnerů podílí i společnost Scania.

Tento projekt se věnuje možnostem odpočinku řidičů a mezi jeho další cíle patří zjišťování algoritmů detekce emocí pro pozitivní, rozčilené, vyděšené a neutrální stavy mysli a využití dat z projektu k vývoji existujících algoritmů pro detekci ospalosti.

Další oblastí výzkumu je zjišťování, sledování a pochopení důvodů, proč dochází k rozptylování řidičů z povolání za volantem a rovněž je věnována pozornost shromažďování údajů, odhalujících, zda mohou specifické vlastnosti cesty vyvolat určitě psychické stavy řidiče.

Součástí projektu je 24 dnů dlouhé období intenzivního testování deseti řidičů vozidla Scania nové generace S, s nímž denně ujedou 460 km za pět a půl až šest hodin. Pro každého řidiče jsou naplánovány dvě po sobě následující cesty denně. Řidiči přitom mají během testů na sobě celkem 13 snímačů a trojice kamer snímá každý pohyb jejich obličeje.

Základem pro zisk prvních dat je nejprve předběžný test v simulátoru. Následuje den, v němž řidič řídí polovinu cesty, následně je vystřídán a zbytek cesty absolvuje jako spolujezdec. Řidič, který jej v druhé půlce cesty nahradil za volantem, v tomto testu zároveň zastupuje systém autonomního řízení, a proto spolu řidiči nemohou komunikovat. Následující den je pak testovaný řidič celý den v kabině sám.

Prozatím nejsou k dispozici žádná data, ale tým výzkumníku překvapilo, že na řidičích jsou po šestihodinové jízdě mnohem menší známky únavy, než se podle prvních měření v simulátoru očekávalo.

Pro sledování a detekci jejich fyzické námahy mají na sobě řidiči řadu elektrod, sledujících jejich srdeční frekvenci, galvanickou odezvu pokožky (elektrické změny na kůži), napětí v ramenou a mrkání očí. Každý řidič je také vybaven monitorem zápěstí, zaznamenávajícím srdeční frekvenci, pot a další parametry. Zároveň jsou zde tři již výše zmíněné kamery.

Všechna zařízení generují skutečně obrovské množství dat, která se má pohybovat okolo tří terabajtů za den. Tato data mají být analyzována, aby mohla pomoci definovat, kdy řidiči odpočívali, byli ospalí ve stresu atd. Vědci doufají, že získané poznatky se v budoucnosti uplatní ve zvýšení bezpečnosti řidičů a silničního provozu.

Na výzkumném projektu se také podílejí École polytechnique fédérale de Lausanne, Stockholmská univerzita, Univerzita v Uppsale, Univerzita v Chemnitzi, Centrum pro výzkum a technologii Hellas, Smart Eye, Ford a TomTom.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)