Scania zkoumá možnosti odpočinku pro zvýšení bezpečnosti řidičů

 

Scania se podílí na studii, jejímž cílem je zjistit, jak mohou v budoucnosti odpočívat řidiči autonomních nákladních vozidel, a také identifikovat možné způsoby měření odpočinku.

Švédský Národní výzkum institut pro silnice a dopravu vede zajímavý projekt, na němž se jako jeden z hlavních partnerů podílí i společnost Scania.

Tento projekt se věnuje možnostem odpočinku řidičů a mezi jeho další cíle patří zjišťování algoritmů detekce emocí pro pozitivní, rozčilené, vyděšené a neutrální stavy mysli a využití dat z projektu k vývoji existujících algoritmů pro detekci ospalosti.

Další oblastí výzkumu je zjišťování, sledování a pochopení důvodů, proč dochází k rozptylování řidičů z povolání za volantem a rovněž je věnována pozornost shromažďování údajů, odhalujících, zda mohou specifické vlastnosti cesty vyvolat určitě psychické stavy řidiče.

Součástí projektu je 24 dnů dlouhé období intenzivního testování deseti řidičů vozidla Scania nové generace S, s nímž denně ujedou 460 km za pět a půl až šest hodin. Pro každého řidiče jsou naplánovány dvě po sobě následující cesty denně. Řidiči přitom mají během testů na sobě celkem 13 snímačů a trojice kamer snímá každý pohyb jejich obličeje.

Základem pro zisk prvních dat je nejprve předběžný test v simulátoru. Následuje den, v němž řidič řídí polovinu cesty, následně je vystřídán a zbytek cesty absolvuje jako spolujezdec. Řidič, který jej v druhé půlce cesty nahradil za volantem, v tomto testu zároveň zastupuje systém autonomního řízení, a proto spolu řidiči nemohou komunikovat. Následující den je pak testovaný řidič celý den v kabině sám.

Prozatím nejsou k dispozici žádná data, ale tým výzkumníku překvapilo, že na řidičích jsou po šestihodinové jízdě mnohem menší známky únavy, než se podle prvních měření v simulátoru očekávalo.

Scania: Nákladní doprava směřuje k jízdě v konvojích

Pro sledování a detekci jejich fyzické námahy mají na sobě řidiči řadu elektrod, sledujících jejich srdeční frekvenci, galvanickou odezvu pokožky (elektrické změny na kůži), napětí v ramenou a mrkání očí. Každý řidič je také vybaven monitorem zápěstí, zaznamenávajícím srdeční frekvenci, pot a další parametry. Zároveň jsou zde tři již výše zmíněné kamery.

Všechna zařízení generují skutečně obrovské množství dat, která se má pohybovat okolo tří terabajtů za den. Tato data mají být analyzována, aby mohla pomoci definovat, kdy řidiči odpočívali, byli ospalí ve stresu atd. Vědci doufají, že získané poznatky se v budoucnosti uplatní ve zvýšení bezpečnosti řidičů a silničního provozu.

Na výzkumném projektu se také podílejí École polytechnique fédérale de Lausanne, Stockholmská univerzita, Univerzita v Uppsale, Univerzita v Chemnitzi, Centrum pro výzkum a technologii Hellas, Smart Eye, Ford a TomTom.

Spolupracujeme s TipCars.com
Penta a DPP založí kvůli stavbě metra D společný podnik Penta a DPP založí kvůli stavbě metra D společný podnik

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a investiční skupina…

Akcie, měny & názory Jiřího Kostky: Burza a nový školní rok Akcie, měny & názory Jiřího Kostky: Burza a nový školní rok

Dění na pražské burze tento týden připomíná začátek…

Plzeň odsouhlasila fúzi teplárny s Plzeňskou energetikou ze skupiny EPH Plzeň odsouhlasila fúzi teplárny s Plzeňskou energetikou ze skupiny EPH

Zastupitelé Plzně schválili dnes fúzi stoprocentně…

 
Zdroj: Scania

Štítky Scania Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
BMW nabízí první ochutnávku nové generace X5

BMW nabízí první ochutnávku nové generace X5

Dnes 14:53

BMW se pomalu začíná připravovat na premiéru čtvrté generace modelové řady X5. Novinka prozatím své linie ukrývá pod maskováním, ale automobilka poodhalila její testování za polárním kruhem i v Jihoafrické republice.




Blesk.cz

Bouřky a přívalové deště řádí na jihozápadě Čech. Zahrozí kroupy i vichr

Bouřky a přívalové deště řádí na jihozápadě Čech.…

Silné bouřky zasáhly jihozápadní Čechy, v Karlovarském kraji hřmí již od čtvrtečního rána. Bouřky způsobily i…

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli lávě modrými plameny

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli…

Už téměř měsíc žijí obyvatelé havajského ostrova ve strachu z vybuchující sopky Kilauea. Ta nadále chrlí…

 

iSport.cz

Anorexie!? Švýcary šokovala fotka českého skokana na lyžích Štursy

Anorexie!? Švýcary šokovala fotka českého skokana na…

Je tohle ještě v pořádku? Švýcarská média zaujal skokan na lyžích Vojtěch Štursa, který dal na Instagram fotku,…

Je dohoda o dluzích majitele Slavie blízko? Tvrdík se fotil s šéfy J&T

Je dohoda o dluzích majitele Slavie blízko? Tvrdík…

Nejistota kolem majitele Slavie by mohla skončit už tento týden. Podle informací Hospodářských novin se rýsuje…

 

Reflex.cz

Witold Pilecki: Hrdina, který se nechal zavřít do Osvětimi, aby z ní utekl a ukázal světu nacistická zvěrstva

Witold Pilecki: Hrdina, který se nechal zavřít do…

Roman Jezierski, Tomasz Serafiński, Druh nebo jednoduše Witold. Pilecki byl svého času znám pod různými jmény…

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se pospíchá, na jihu chvátá. Mapy ukazují rozdíly používání slov

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se…

Je obecně známo, že některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek…