Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat el-Born oficiálně: Španělský bratr elektrovozu Volkswagen ID. ujede až 420 km

David Bureš
Diskuze (51)

Elektromobil od Seatu přijíždí se zcela novým designem. Koncepce je shodná jako u Volkswagenu I.D, což znamená, že jde o vůz s prvky hatchbacků a MPV.

Seat bude další značkou, která se na blížícím se autosalonu v Ženevě pochlubí elektromobilem. Ještě před zahájením výstavy automobilka odhalila jeho první fotografie. Podle očekávání se koncept jmenuje Seat el-Born a je to sourozenec připravovaného Volkswagenu ID.

El-Born sice s ID. sdílí základní koncepci automobilu kombinujícího prvky kompaktního hatchbacku a MPV (může dokonce lehce připomínat někdejší Alteu), jinak je ale zcela odlišný. Design je mnohem výraznější, jak byste od španělské značky sázející na emoce tak nějak očekávali. Styl je přitom zcela odlišný od dnešních Seatů (nejde jen o chybějící masku chladiče), jediným známým prvkem jsou snad propojená koncová světla jako u SUV Tarraco.

Nově řešený je také interiér, který využívá nejmodernější koncepci s volně stojícím displejem multimediálního systému s úhlopříčkou 10" na vrchu palubní desky a digitálním přístrojovým štítem. Zajímavostí je i volič převodovky, ukrytý u kapličky s přístroji.

Autu navíc chybí tradiční středový tunel, místo něj je mezi předními sedadly rozměrný odkládací prostor. Umožňuje to nová platforma MEB, speciálně vyvinutá pro elektromobily, kterou Seat el-Born bude sdílet s Volkswagenem ID. a dalšími elektrovozy z dílny koncernu VW Group.

O technice v útrobách Seat zatím přiznal jen to, že elektromotor poskytuje výkon 150 kW, díky němuž automobil zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 7,5 sekundy. Dojezd pak díky použití baterií s kapacitou 62 kWh činí 420 kilometrů podle normovaného cyklu WLTP. Rychlonabíjení se silou 100 kW navíc umožní dobít akumulátor na 80 % jeho kapacity za pouhých 47 minut.

Sériová verze se má začít prodávat v roce 2020. O výrobu se postará závod v německém Cvikově, kde se bude vyrábět i VW ID.

Seat el-Born nebude jediným elektromobilem na ženevském stánku této španělské značky. Druhým bude Seat Minimó, elektrické mikroautíčko ve stylu Renaultu Twizy, které ukazuje budoucnost městské mobility.

David Bureš
Diskuze (51)

Doporučujeme

Avatar - Roland Von Wagen
2. 3. 2019 13:53
Do kufru po žebříku.
Ta nákladová hrana je na MPV proklatě vysoko. VW by měl přijít s něčím praktičtějším, jestli chce z elektrovozu udělat masovku.
Avatar - elektrikar
2. 3. 2019 12:13
Re: Masová výroba autonomních aut se blíží
Vlastním elektrické auto 2 roky a mám s ním najeto 42 000km. Není mi tedy jasné o čem mě pořád chceš přesvědčovat.

A teď k té statistice. Letní sezóna trvá asi 4 měsíce, což je asi 100 dnů. Průměrná dovolená trvá 10 dní, takže to stálé vytížení je asi 10% a vzhledem k faktu, že v autě jede v drtivé většině několik osob, dost lidé jezdí autobusy a nebo létá letadly, a většina rodin dnes vlastní několik auta, tak si to asi umíš představit sám, že? Ale když jsi zabedněný a nedokážeš pochopit, že elektrické auto přirozeně změní tvoje spotřebitelské chování a uvažování, tak s tím ti bohužel já nedokážu pomoci. Také by jsi se divil, kolik je hezkých lokalit v dojedu BEV, a že přirozeně začneš tyto lokality vyhledávat, protože je to pohodlnější než řešit cestu do Dubrovníku.
2. 3. 2019 11:52
Re: Masová výroba autonomních aut se blíží
Opět základní chyba - na 2 dovolené za rok si půjčím auto.

A protože mne už nebaví pořád za někoho lovit ryby, pokusím se tě naučit ty ryby lovit - tedy uvažovat.

Kdy, ve kterém období si budeš potřebovat to auto půjčit ? Kdy, ve kterém období si to auto bude potřebovat půjčit soused, ostatní obyvatelé města, ČR, Německa, Evropy ? A co budou s těmi auty půjčovny dělat, když je nebude nikdo chtít, kdo tozaplatí ? Kolik aut budeou mít půjčovny ?

Opět jsem v rozporu průměr / maximum.
2. 3. 2019 11:48
Re: Masová výroba autonomních aut se blíží
Nejsem žádný odborník na ICT, zabývám se udržitelností financování veřejně spravovaných statků ;-) , takže nemohu s Vámi nijak polemizovat. O autonomním řízení trochu něco vím hlavně z literatury a obecně dostupných informací. Když jsem ještě pracoval v komerční sféře zabýval jsem se dlouhodobým plánováním a odhady trendů ve vývoji segmentů. Je to pro mě taková zábava s dívat, kam velké firmy investují a co by z toho asi mohlo být (mimo ještě větší kopec financí do firemní pokladny). Obecně s Vámi souhlasím, že jakýkoliv "skoro dokonalý" systém nebo výrobek je z hlediska nákladů/výnosů blbost. Chápu obavu lidí, kteří se živí tím, že řídí auta, autobusy nebo náklaďáky, ale všichni ostatní si myslím, že mohou být v klidu, že by jim někdo zakazoval jejich koníček ;-)
Avatar - elektrikar
2. 3. 2019 11:31
Re: Masová výroba autonomních aut se blíží
A říká ti něco ekonomika provozu? Pokud potřebujes maximum, tak si kup diesel, nebo benzín. Nemám s tím nejmenší problém. Jediné co by bylo dobré, přestat se * do lidí, kteří upřednostní ekonomiku a pohodlí provozu místo maxima, a na ty 2 dovolené za rok si půjčí ICE auto z půjčovny.

Aneb raději budu 98,5% svých cest jezdit pohodlným BEV bez smradu a olejů, které si nabiju ve své garáži za 0,35Kč/km a veřejné nabíjčky mě tím pádem vůbec nezajímají, než 100% svých cest spalovacím autem, které sice ujede 700km na nádrž, ale co víc?