Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zavzpomínejte si na nejstarší kousek historie značky Seat. Že vám něco připomíná?

Stanislav Kolman
Diskuze (11)
Španělská automobilka je tu s námi takřka sedm desítek let, během kterých vyprodukovala celou řadu modelů. Ty první možná neznáte, ale jistě vám budou povědomé...

Ateca, Leon, Toledo, Ibiza. Modely automobilky Seat, které dnes velmi dobře známe a považujeme za nedílnou součást evropského automobilového trhu. Historie společnosti se však začala psát už v padesátých letech minulého století, kdy společnost poháněná španělskou vládou začala stavět auta ve spolupráci s italským Fiatem. Nejen tyto produkty přivezla před časem do Prahy, v jejímž okolí jsme se s vozy mohli seznámit a nasát tehdejší atmosféru.

Ještě před jednotlivými vozy krátké historické ohlédnutí. Společnost Seat (Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A.) vznikla roku 1950 a o tři roky později slavnostně otevřela továrnu Zona Franca. V roce 1957 přináší spolupráce s Fiatem první hmatatelné ovoce, výrobní linky opouští Seat 600 vycházející z Fiatu 600. Jedenáct let od zahájení výroby produkuje značka miliontý automobil.

V roce 1973 vzniká technické centrum v Martorellu, o rok později už má značka na svém kontě dva miliony vozů, což v roce dalším slaví otevřením centra. Počátkem osmdesátých let začínají první námluvy s Volkswagenem, roku 1982 pak vzniká dohoda o průmyslové a hospodářské spolupráci. O čtyři roky později už Španělé exportují auta do Evropy a závěrem osmdesátek staví další továrnu v Martorellu. Píše se rok 1991, když Seat představuje světu Toledo, první model, jehož vývoj zastřešovala skupina VW.

Dnes si u prodejců automobilky můžete prohlédnout modely Mii, Ibiza, Leon, Toledo, rodinnou Alhambru a dvě nová SUV – Atecu a Aronu. Kromě tohoto Španělé pracují na sedmimístném SUV Tarraco, koncernovém sourozenci Škody Kodiaq. A jak ukazují čísla z posledních měsíců, prodejně se společnosti daří.

Seat 800: Malé poprvé

Model 800 uvedla španělská automobilka na trh v roce 1964 a tehdy sehrál velmi důležitou roli. Šlo totiž o první model značky z vlastního vývoje, na který později navázaly vozy 850 a 127. Osmistovka nejenže snadno rozšířila modelovou řadu, ale ještě dala možnost vlastního automobilu rodinám, které si toho času nemohly dovolit větší a finančně náročnější vozy. Ve srovnání s vozem 600 D neměl tento kousek více sedadel či větší zavazadlový prostor, avšak nárůst rozvoru o 18 cm znamenal více prostoru pro posádku uvnitř.

Zaměříme-li se na pohonné ústrojí, vůz poháněl řadový zážehový čtyřválec s objemem 767 cm3 s výkonem 25 koňských sil při 4800 otáčkách a 40 N.m točivého momentu při 2500 otáčkách. Čtyřstupňová mechanická převodovka se zpětným chodem posílala sílu na zadní kola, přičemž vůz se zvládl rozpohybovat na maximální rychlost až 108 km/h. Při vnějších rozměrech 3475 x 1380 x 1350 mm a rozvoru 2180 mm vážil vůz rovných 635 kilogramů.

Výroba 800 probíhala v kooperaci s karosárnou Carrocerias Costa. Na tom tehdy nebylo nic zvláštního, španělská automobilka u modelových řad s nízkým objemem výroby často spolupracovala s externími dodavateli. V tomto případě dostala společnost skelety karoserií, které upravila a nalakované dodávala zpět do výrobny Seatu, kde už pokračovala finální montáž.

Osmistovka se nakonec u prodejců příliš dlouho neohřála. Už v roce 1966 byl představen vůz 850, který se o rok později dočkal čtyřdveřové varianty, nástupce modelu 800. Zatímco šestistovek vzniklo za dobu produkce téměř 800.000 kusů, čtyřdveřové 800 je o poznání exkluzivnější, historické prameny hovoří o 18.200 kusech.

Seat 850: Se sportovním duchem

Psal se rok 1966 a devět let po premiéře Seatu 600 ukázali Španělé model 850 s větší porcí prostoru a výkonu. Nabídka byla vskutku pestrá: dvou- či čtyřdveřové varianty, bohaté výbavy Special či Special Luxury, kupátka Coupé a Sport Coupé a dokonce i kabriolet, jehož oficiální označení bylo Sport, ale takřka každý mu říkal Spider.

Dvoudveřové provedení ve verzi Special dorazilo na španělský trh v roce 1967, v porovnání s běžnou variantou poskytovalo o 10 koní více výkonu, vyšší kompresní poměr, ale dostalo třebas i odlišný karburátor a sběrné výfukové potrubí s oddělenými kanály, což svého času bylo dost neobvyklé.

Výše popsané změny udělaly z motoru slušný sportovní základ, čemuž pomáhaly i krátké převody. Auto disponovalo výkonem 52 koní a jelo až 142 km/h. Akcelerace z klidu na stovku za 21,2 s sice dnes působí poněkud úsměvně, ale nezapomeňme, že se bavíme o době před více než padesáti lety. Výkonový potenciál vozu si dokonce vysloužil nasazení kotoučových brzd vpředu. Kromě změn v technice došlo i na inovaci interiéru, jenž dostal sportovní detaily a ozdobné prvky.

Seat 1200 Sport Bocanegra: Velké poprvé

Osmistovka sice byla pro Seat důležitým milníkem, ale určitě nemá na příjezd modelu 1200 Sport v závěru roku 1975. Šlo o první auto španělské značky s vlastním designem a první Seat, který byl zcela vyvinut v Technickém centru v Martorellu. Kupé s atraktivním designem poutalo pozornost především díky nárazníku z černého polyuretanu, jenž společně s lemováním ve stejné barvě utvářel dojem robustní masky. Jistě netřeba vysvětlovat, proč si model vysloužil právě označení Bocanegra (černá ústa).

Karoserie a interiér jsou dílem italského designéra Alda Sessana. Model 1200 Sport byl zároveň posledním vozem Seatu, jenž v názvu odkazoval na zdvihový objem pohonné jednotky. V tomto případě šlo o čtyřválcovou dvanáctistovku z modelu 124, jež poskytovala výkon 67 koní při 5600 otáčkách a 90 N.m točivého momentu v 3700 otáčkách. Technické centrum Seatu muselo konstrukci motoru lehce přepracovat a přizpůsobit ji příčnému uložení namísto podélného. I v tomto případě (stejně jako u čtyřdveřového modelu 850) spolupracoval Seat se společností Inducar, jež tvořila partnera při tvorbě karoserie.

O rok později se řada rozšířila o výkonnější variantu 1430 (77 k). Celkem bylo zhotoveno 19.322 těchto automobilů (11.619 v provedení 1200 a zbylých 7713 ve variantě Sport. To ale neznamenalo definitivní konec označení Bocanegra. Roku 2008 přivezli Španělé na ženevský autosalon prototyp Seat Sport Coupé Bocanegra s černým předním nárazníkem a spoilerem, jenž prozrazoval linie čtvrté generace Ibizy. Studie sklidila úspěch a Seat se posléze rozhodl prodávat limitku Ibiza Bocanegra. Do roku 2012 vzniklo 4706 exemplářů.

Stanislav Kolman
Diskuze (11)
22. 6. 2018 08:29
Re: A ještě před
Koukam, ze seat opravdu nikdy nebyla automobilka, ale spis tovarna, kde si z ruznych aut sestavuji sva jako z lega >:D Moc hezky priklad je druha generace Ibizy - predek z trojkoveho golfa, casti naprav z dvojkoveho, zadek a interier z Pola...
21. 6. 2018 20:35
Re: Seat 133
Tak to je poměrně přesné :-) :-) :-)
Avatar - Stejsn
21. 6. 2018 13:56
Ad. Bocanegra
v článku by stálo za to zmínit, proč má Černá držka nasávací otvory na zadních blatnících, ačkoliv má motor vpředu. To je taky docela zajímavá historka.
Avatar - Stejsn
21. 6. 2018 13:42
Re: Seat 133
Jo, to bylo jako když 127ka vlezla na malucha... 8-s
Avatar - Stejsn
21. 6. 2018 13:41
Re: A ještě před
První Seat "vlastní" konstrukce byla Ronda. Teda vlastní... španělé ukradli Ritmo a museli se s Fiatem soudit, že ho neukradli. Soud nakonec kupodivu vyhráli. Z Rondy pak vzešla Ibiza, která ale podvozkově je v podstatě taky Ritmo.