Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza 1.2 TSI/66 kW vs. Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kW

Martin Machala
Diskuze (97)
Škoda Fabia se vrátila na pozici nejprodávanějšího auta v Česku. Koho jiného si měl čerstvě faceliftovaný Seat Ibiza vybrat za soupeře?


ÚVOD


ÚVOD

Bezmála tři roky v řadě vládla českému trhu Škoda Octavia. A my ve Světě motorů jsme pravidelně psali, jak se tuzemský zákazník pomalu, ale jistě přesouvá do hájemství nižší střední třídy, která se stala už pár let zpátky (tím, že SDA dává octavii do střední, je to na velké a složité přepočítávání) nejžádanějším segmentem. Což o to, segment C táhne pořád nejvíc (za letošek 33 %). Stačilo ale, aby se představila Škoda Fabia třetí generace, a do českého zákazníka jako když střelí. V červenci po bezmála třech letech sesadila z 1. pozice octavii a první místo zopakovala v srpnu. A aby toho nebylo málo, minulý měsíc pronikla poprvé v dějinách i mezi deset nejžádanějších modelů Evropy, tedy do společnosti golfů, passatů či focusů!

Seatu Ibiza se daří výrazně méně. Za letošek se malých španělských vozů prodalo 1516 kousků, ibize tak v rámci segmentu B patří čtvrté místo za fabií, fi estou a polem. Nedávno faceliftované provedení by se rádo posunulo žebříčkem mezi medailisty!

DOJEM


DOJEM

Pokrok správným směrem?

Facelift, to je vždy ošemetná záležitost. Zvlášť v případech, kdy i po nějaké době původní tvary stále „fungují“. Jako v případě Seatu Ibiza, který se sice v aktuální generaci poprvé objevil už v roce 2008, o čtyři roky později ale malý španělský model absolvoval první facelift. Nutno říct, že velmi povedený, modernizace vzhledu jednoznačně prospěla a ibizu efektivně omladila.

I proto je facelift s číslem dvě minimální, z vnějšku rozpoznatelný prakticky jen díky alternativně dodávaným světlometům s páskem diod LED. Testovaná ibiza však tímto prvkem nedisponovala, orientovat jsme se tak museli jenom podle nové barevné kombinace s fialovou Velvet. No… Rozhodně jsme už viděli vkusnější sladění odstínů, fialová nás rušila hlavně v interiéru. Zde se již modernizace připomíná důrazněji, mohla by však ještě přidat. Esteticky působivá nebyla přístrojovka ibizy nikdy, dojem nepovýší nové provedení rádia. Tedy v levnější, pětipalcové verzi. Větší přístroj s úhlopříčkou 6,5 palce bude prostor středového panelu vyplňovat jistě hodnotněji. Takto působí přístrojová deska i přes většinové zastoupení kvalitních plastů dost chudě.

Barvičky, konkrétně červené, jsme se dočkali také v interiéru fabie. Mohutné rozšíření výrazného odstínu na středovém tunelu nebylo v redakci přijato jednohlasně, že se ale s takto zbarvenou Fabií Monte Carlo odlišíte, na to se spolehnout můžete. U vnějšího designu panovala shoda již naprostá. Červená Fabia Monte Carlo vypadá zkrátka skvěle!

Pořizovací nákladyKia Rio
1.25 CVVT/62 kW
Seat Ibiza
1.2 TSI/66 kW
Škoda Fabia
1.2 TSI/66 kW
Základní cena229 980 Kč1) (Active)288 900 Kč (Reference)268 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů229 980 Kč1) (Active)288 900 Kč (Reference)268 900 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorůABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Boční/hlavové airbagyANO/ANOANO/6600 KčANO/ANO
Klimatizace30 000 KčAno5000 Kč3)
MlhovkyNe11 500 Kč2)4100 Kč
Dálkový centrálAnoAno4000 Kč
Elektrické ovládaní P/Z oknaNe/NeAno/2700 Kč5000 Kč3)/Ne
Elektrické ovládaní zrcátkaAnoAno5000 Kč3)
Palubní počítačAnoAno2000 Kč
TempomatNe11 500 Kč2)Ne
RádioAno (CD a MP3)Ano (USB)6500 Kč
Litá kolaNe11 500 Kč2)17 400 Kč
Metalíza12 000 Kč11 200 Kč10 900 Kč
Porovnání cen229 980 Kč (100 %)288 900 Kč (o 26 % horš.)268 900 Kč (o 17 % horš.)
Známka4)1,002,001,75
POŘADÍ  2. 1.
1) Akční cena, 2) paket Technology, 3) paket Active Plus, 4) známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

PROSTOR A POHODLÍ


PROSTOR A POHODLÍ

Kde se ztratily?

Dvanáctistovky TSI s výkonem 66 kW nejsou jediným pojítkem mezi oběma malými hatchbacky, společná je také platforma (byť se rozvor liší o centimetr ve prospěch fabie).

O to víc překvapí značný rozdíl v efektivitě využití poskytnutého hardwaru. Zatímco ve fabii jsme si nemohli stěžovat na žádném z míst (dokonce ani vzadu nad hlavou, a to byl testovaný exemplář vybaven panoramatickou střechou), v ibize jsme se přece jen trochu tísnili. Vpředu jsme byli ještě v zásadě spokojeni, zadní sedačky ale poskytnou plnohodnotný komfort nejvýš dorostu. Se 180 cm jsme měli minimální prostor pro kolena i hlavu. Na šířku to už sice bylo o něco lepší (i v porovnání se škodovkou), delší cestu bychom zde však absolvovat nechtěli.

Údaje o testovaných vozidlechSeat IbizaŠkoda Fabia
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 159/1163/4
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm)91-98/92, 1-8/191-97/93, 1-7/3
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm)125/126, 142/143127/125, 140/138
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm)52 x 50/45 x 4952 x 49/47 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm)62 x 5163 x 53
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm)80 x 8785 x 100
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm)72/18767/191

Zase ten zadek…

Vzadu jsme v ibize kromě podprůměrné nabídky prostoru řešili ještě podměrečné sedačky. Hlavně sedák poskytuje stehnům jen velmi omezenou oporu. V tomto směru však nemá čisté svědomí ani fabia. U domácí reprezentantky ale tento neduh souvisí s nízkým uložením sedáku, nikoliv s jeho délkou. V ibize jsme se potýkali také s opěrkou hlavy, jejíž rozsah nastavení vyhoví znovu jen drobnějším postavám.

Na předních místech je přitom vše v naprostém pořádku. Tedy až na tradiční nectnost Seatu v podobě pevného ukotvení pásu. Proč nemůže mít ibiza výškovou regulaci? Jinak se nám sedělo velice pohodlně, vyzdvihnout musíme zejména nadstandardně dimenzovaný sedák – jaký rozdíl proti zadním místům! Neomezovala nás ani opěrka hlavy, i když na první pohled vypadá trochu „vytrčeně“, ve skutečnosti je plnohodnotně pohodlná.

Stejně jako ta ve fabii. I přesto, že jsme tentokrát testovali verzi se sportovními sedačkami (pro Monte Carlo standard), které disponují pevnou opěrkou hlavy. Jak už jsme ale několikrát napsali, naprosté většině řidičů i spolujezdců padne bez problémů. Nemusíte se bát ani přece jen výraznějšího bočního vedení. Ano, přední sedačky jsou opravdu o něco sevřenější, omezovat by ale neměly nikoho.

Opravdu rozdíl?

Zběžný pohled do technických údajů nejprve odhalí docela výrazný rozdíl mezi základními objemy zavazadelníků – 292 litrů ibizy kontra o poznání štědřejších škodováckých 330. Jenže jak se stalo v poslední době nejen u Mladoboleslavských zvykem, do základu je započítán prostor pro náhradní kolo. A ten lze smysluplně využít jediným způsobem – zaplnit jej rezervou za příplatek jedenáct stovek. Fabii tedy z výchozích 330 litrů škrtáme pětadvacet a známku v kolonce „Zavazadelník a variabilita odvíjíme od hodnoty 305 l.

Přestože se tak údaje prakticky vyrovnaly, udělili jsme škodovce o čtvrtinu lepší známku. Důvodem je právě zmíněný dodatek „variabilita.“ Sklopení zadních opěradel totiž u seatu probíhá postaru, je nutné nejdříve odklopit sedák. Jistě, úkon navíc, zase ale zajistí rovnou plochu. Tedy měl by, ibiza si ale stejně mírný schod neodpustila. Manipulace se sedákem je navíc za trest. Abyste jej totiž měli vůbec kam odklopit, je nutné posunout přední sedačky blíže přístrojovce. Alespoň v našem případě, za fi guranta vysokého 180 cm se sedák zkrátka nevešel. A kruh s podprůměrným prostorem pro kolena zadních cestujících se uzavírá… Při nakládce musíte v případě ibizy počítat také s menším vstupem do kufru,nepotěší ani vyšší nakládací hrana.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ


MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Sólo pro TSI

Tentokrát k ostrému souboji na poli pohonných jednotek nedojde, čtyřválcová přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkonem 66 kW je pro ibizu s fabií samozřejmě společná. Ofi ciální údaje od výrobce se přesto mírně liší, a to ve zrychlení na stovku (o dvě desetiny ve prospěch seatu), kombinovanou spotřebu zase udává Škodovka o tři deci nižší… Znáte to, jiná hmotnost, aerodynamika, zpřevodování – a hle, desetinka sem a deci tam!

V praxi jsou však rozdíly naprosto zanedbatelné, a jak dokazuje naše měření, pro zákazníka těžko rozpoznatelné. V obou případech však dostanete uživatelsky velmi přívětivý motor, jen nenechávejte otáčky spadnout k patnácti stům. Oba výrobci sice svorně hlásí, že maximum točivého momentu se nachází už ve 1400 otáčkách, v reálném provozu jsme však v těchto vodách lovili marně a na citelnější zátah napjatě čekali.

Podobně také na nižší spotřebu paliva. Udávané kombinace jsou tradičním nesmyslem (zážehové jednotky samozřejmě nevyjímaje), přesto jsme doufali v lepší dosahované průměry. Nejčastěji jsme totiž nebezpečně atakovali sedmilitrovou hranici, což za dobrý výsledek rozhodně považovat nelze. Střídmější nároky vyžadovaly citlivější přístup, případně výskyt mimo dálniční prostor a ucpané ulice měst. No, docela nemilé překvapení. Rozvody s vytahaným řetězem však majitele dvanáctistovek TSI už trápit nebudou. Oba modely totiž svorně používají novou generaci jednotek, která přešla na řemen.

Údaje o testovaných vozidlechSeat Ibiza 1.2 TSI/66 kWŠkoda Fabia 1.2 TSI/66 kW
Motor, ventilový rozvodpřeplňovaný zážehový čtyřválec, DOHCpřeplňovaný zážehovýčtyřválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3)11971197
Největší výkon (kW/ot. za min)66/440066/4400-5400
Největší točivý moment (N.m/ot. za min)160/1400-3500160/1400-3500
Převodovkamanuální 5°manuální 5°
Délka x šířka x výška (mm)4034 x 1693 x 14283992 x 1732 x 1467
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm)2460, 1465/14572470, 1463/1457
Rozměr pneumatik215/45 R16215/40 R17
Provozní/užitečná hmotnost (kg)1164/4911109/530
Objem zavazadelníku (l)292/900330/1150
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km)45/91845/978
Nejvyšší rychlost (km/h)184182
Emise CO2 (g/km)119105
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5.; 6. RS (80-120 km/h) (s)11,0/18,411,4/17,8
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h (ot./min)30003000
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m)38,138,6
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h)48,1/87,2/126,248,3/86,9/125,2
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km)7,17,2

JÍZDA


JÍZDA

Dvě sestry

Tak jak se nám holky vybavené stejným podvozkovým základem předvedly při vyhýbacím manévru na letištní ploše? Ibiza vždy platila za jedno z jízdních měřítek malé třídy. A musíme uznat, že se ani po letech na tomto faktu nic zásadního nezměnilo. Rychlou změnu směru jízdy stále zvládá velice mrštně, vadilo nám však řízení se zbytečně důsledným posilovačem. Ani ve fabii nejsou parkovací manévry pro ženskou ručku namáhavou činností, přitom si škodovka ponechala zdravou míru zpětné vazby.

Podvozek pak nabízí překvapivý komfort i na sedmnáctipalcových kolech. Jak sami dobře víte z našich testů, u odpružení nejnovější fabie se Škodovka velmi soustředila na pohodlí. Ani s velkými koly nemusíte před každou sebemenší nerovností zběsile cukat volantem, fabia i na sedmnáctkách tlumí velmi dobře. Dokonce lépe než ibiza s pneumatikami o palec menšími, která si na dírách bouchne přece jenom víc.

Řazení pětistupňových převodovek je přesné a jde zlehka. Koncern nás sice v poslední době párkrát kvalitou řazení stoprocentně nepřesvědčil, k pětikvaltům fabie ani ibizy však výtek nemáme.

ZÁVĚR


ZÁVĚR

Koncernové sestry využívající stejnou techniku patří v obou případech jednoznačně na špičku segmentu. Prvenství ve srovnávacím testu si odnáší domácí fabia, která ibizu předčila hlavně v nabídce prostoru. Tady má Španělka největší rezervy. Škodovka přesvědčila také komfortnějším podvozkem a aktuálnějším designem. Seat se snaží, facelift ale není všemocný, a hlavně interiér už stylově nestíhá.

Pořadí Škoda Fabia 1.2 TSI/66 kWSeat Ibiza 1.2 TSI/66 kW
Průměr celkem1,321,44
PlusyKomfortnější podvozekAgilní jízdní vlastnosti
 Prostornější vnitřekPřehledná přístrojovka
 Atraktivnější designŠirší nabídka verzí
MínusyNízko uložený zadní sedákMéně prostorný interiér
 Chudší základní výbavaNepohodlné zadní sedačky

HodnoceníZa testované oblasti se uděluje známkaod 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Seat Ibiza 1.2 TSI/66 kWŠkoda Fabia 1.2 TSI/66 kW
DOJEM
Design 1,501,25
Dílenské zpracování1,251,25
Průměr1,381,25
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost2,001,50
Sedadla1,751,50
Zavazadelník a variabilita1,501,25
Ovládací prvky1,001,00
Průměr1,561,31
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika1,001,00
Pružnost1,251,25
Spotřeba2,002,00
Průměr1,421,42
JÍZDA
Řazení1,251,25
Řízení1,251,00
Brzdy1,251,25
Ovladatelnost1,501,50
Jízdní komfort1,751,50
Průměr1,401,30
CELKEM
Průměr celkem1,441,32
Závěrečné pořadí2.1.

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (97)
Avatar - Barrichello
19. 10. 2015 08:52
Re: Centrál na DO a palubný pc za PRÍPLATOK ?!
Budeš se divit ale jo :-)
Avatar - Barrichello
19. 10. 2015 08:51
Re: 1,2TSI
Pětiválec je věc >:D >:D To je stejný paskvil jako tříválec.

Bduto 4 nebo 6 nebo 8 nebo 12. I ta V10 není úplně ono ale tam už se to dá tolerovat.
18. 10. 2015 13:37
Centrál na DO a palubný pc za PRÍPLATOK ?!
To ešte vôbec existuje dnes auto, ktoré nemá palubný pc v základnej výbave? 8-s
16. 10. 2015 16:39
Re: 1,2TSI
začal bych tím, že bych si zjistil jestli lada dělá pětiválec, zjistil bych si skutečnou spotřebu daných motorů, nedal bych na to co kdo napíše, taky asi nevěříš že každá amerika jezdí za 20 a víc, a co se týče rozdílu spotřeby v reálu a počítače, tak to se dá taky nastavit aby to lhalo co nejmíň nebo vůbec......
15. 10. 2015 13:44
Nefér porovnání
Zdravím, jen jsem chtěl připomenout, že pokud vezmu Fabi Active+, tak rozhodně nedostanu Monte Carlo, automatickou kimatizaci, navigaci. Takže test o ničem...