SEAT Leon Cupra R na českém trhu za 749.900,-Kč
Novým sportovním vrcholem v nabídce značky SEAT na českém trhu je Leon Cupra R.
Španělský SEAT letos expanduje dvěma směry. Představil se první rodinný model střední třídy nazvaný Exeo, na své si ale přicházejí i příznivci sportovně laděných SEATů. V první polovině roku se na trh dostala nová Ibiza ve verzích FR a Cupra, podzim patří Leónu Cupra R. Jeho českou výstavní premiéru mohli spatřit návštěvníci pražské Autoshow o uplynulém víkendu.
Písmeno R v názvu novinky značí nejvýkonnější motor, jaký se kdy do sériového SEATu dodával. Přeplňovaný čtyřválec 2,0 TSI má výkon zvýšený na 195 kW při 6000 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm mezi 2300 a 5200 min-1. Motor podobných parametrů se dodává také do Audi S3 a VW Golf R. V případě Leónu Cupra R tato pohonná jednotka stačí k akceleraci z klidu na 100 km/h za 6,2 s a nejvyšší rychlost je 250 km/h. Kombinovaná spotřeba je 8,1 l/100 km.
Motor 2.0 TSI je v obou špičkových výkonových variantách (177 kW a 195 kW) vybaven novým vysokotlakým vstřikovacím čerpadlem, které odpovídá zvýšeným požadavkům na výkon. Upravené katalyzátory zajišťují plnění emisní normy EU V. Motor o výkonu 195 kW má navíc výkonnější mezichladič stlačeného vzduchu. Silnější agregát dosahuje maximálního plnicího tlaku 1,9 bar při maximálním výkonu, resp. 2,2 bar při maximálním točivém momentu, zatímco u motoru 2.0 TSI (177 kW) to je v obou případech 1,8 baru. Leon CUPRA R dostal novou výfukovou soustavu s novým tlumičem vzadu.
Leon CUPRA R dostal zesílenou převodovku, která dokáže spolehlivě přenášet točivý moment 350 Nm. Technické centrum SEAT v Martorellu zesílilo synchronizační kroužky 3., 4., 5. a 6. stupně, zatímco ozubená soukolí 3. a 5. převodového stupně se po vytvrzení ještě jednou brousí. Také dráhy řazení byly optimalizovány. Pohyb řadicí páky v kulise byl zkrácen o 6 mm.
V porovnání s modely CUPRA a FR upravili specialisté na podvozky tlumiče a prodloužili silentbloky (vpředu o 1,5 mm, vzadu o 17 mm). Navíc jsou pružiny vpředu a vzadu o 35 %, resp. o 30 % tvrdší než u modelu CUPRA. Stabilizátor zůstal beze změn. Oproti základní verzi Leonu je světlá výška modelu CUPRA R o 17 mm nižší.
SEAT Leon CUPRA R je vybaven vedle ESP a Hill holderu taky elektronickou funkcí XDS, která pomocí selektivního přibrzďování kol napodobuje účinek svorného diferenciálu.
Cupru R prozradí mj. logo R na masce chladiče, pátých dveřích a přístrojovém štítu, ale především obří desetipaprsková 19palcová kola s pneumatikami 225/35 R19. Za nimi se ukrývají zvětšené brzdy s kotouči o rozměrech 345x30 mm vpředu a 286x12 mm vzadu.
Cupra R je na českém trhu nabízena za 749.900,-Kč, Cupra je o 50 tisíc levnější.
SEAT Leon Cupra R a jeho slabší příbuzní | ||||
Motor | 2,0 TDI CR | 2,0 TSI (155 kW) | 2,0 TSI (177 kW) | 2,0 TSI (195 kW) |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1984 | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 125/4200 | 155/ 5300-6200 | 177/5600-6300 | 195/6000 |
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] | 350/1750-2500 | 280/ 1700-5200 | 300/2200-5500 | 350/2300-5200 |
Max. rychlost [km/h] | 214 | 233 | 247 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 7,2 | 6,4 | 6,2 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,3 | 7,3 | 8,1 | 8,1 |
Cena FR [Kč] | 659.900,- | 649.900,- | - | - |
Cena Cupra [Kč] | - | - | 699.900,- | - |
Cena Cupra R [Kč] | - | - | - | 749.900,- |