Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW) – A nechcete si raději připlatit?

David Bureš
Diskuze (64)

Aktuální Seat Leon je tu s námi už od loňského roku, zatím nám ale dělali čest jeho dražší varianty. Tentokrát v redakční garáži zaparkovalo dostupnější provedení.

Motor, jízdní vlastnosti


Seat Leon čtvrté generace na trh dorazil loni, v rámci tehdejší rozsáhlé mezigenerační proměny kompaktů z dílny koncernu VW Group. Tehdy totiž vedle Leonu na trh postupně dorazily i jeho sourozenci Audi A3, Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Leon se tak v redakční garáži už zastavil, většinou však v nějakém dražším provedení. Jak ale jezdí běžnému motoristovi dostupnější verze?

A právě na to odpovídá dnešní test. Aktuální Leon jsme už v minulých měsících vyzkoušeli jako hatchback se silným turbodieselem 2.0 TDI (110 kW) nebo jako kombík s plug-in hybridním pohonem. Společnost nám už dělaly i ostré modely Leonu se znáčky Cupra. Jenže to jsou spíše okrajové záležitosti, typický zákazník bude hledat jinde, jeho pozornost upoutá třeba zážehový čtyřválec 1.5 TSI ve slabší variantě s 96 kW. A právě ten jsme v Leonu vyzkoušeli tentokrát.

Cenové dilema

Právě testovaný čtyřválec 1.5 TSI (96 kW) může leckterého zákazníka lákat. Proti základnímu tříválci 1.0 TSI (81 kW) přidává jeden válec navíc, což mnozí zákazníci nadále kvitují (byť se tříválce prokázaly jako spolehlivé), navíc je cenově dostupnější než základní turbodiesel 2.0 TDI (85 kW).

Patnáctistovku pro Leon pořídíte za ceny od 607.900 korun, což je navíc částka vztahující se už na druhý stupeň Style. To 2.0 TDI (85 kW) vyjde na 614.900 Kč, navíc v základním stupni Reference. To znamená, že patnáctistovka už v základu disponuje takovými prvky jako 16" litá kola, třízónová automatická klimatizace, sportovní kožený multifunkční volant, tempomat, průvlak na lyže, zadní loketní opěrka nebo kolenní airbag řidiče a hlavové i boční airbagy vzadu, za což všechno se pro základní Reference musí připlácet.

Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW) Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW)

V našem případě jsme ale testovali populární sportovně laděný derivát FR. Vedle stylových prvků jako 17" kola z lehkých slitin, sportovní nárazníky nebo výplně dveří v umělé kůži však přidává také výbavové prvky, mimo jiné LED mlhovky vpředu, digitální přístrojový štít s 10,25" obrazovkou a čalounění kombinující tkaninu s kůží. Nechybí ani sportovní naladění podvozku, který je navíc o 15 mm snížen.

To všechno už v případě 1.5 TSI (96 kW) dostanete za 654.900 korun. To samo o sobě není zrovna málo, dnešní auta ale zkrátka nejsou levná. Spíše se však nabízí otázka, zda už si v takovém případě nepřiplatit za silnější 1.5 TSI naladěné na 110 kW. Je totiž už jen o 25.000 korun dražší, což se u takové verze vcelku ztratí. Pro stupeň Style však silnější patnáctistovka dostupná není, a tak v jeho případě toto dilema nehrozí.

Kultivovaný, se solidní spotřebou

Já osobně bych u verze s cenovkou přes 650.000 korun toto dilema měl, byť sama o sobě je základní verze patnáctistovky povedeným motorem. Jedná se o kultivovanou a pečlivě odhlučněnou jednotku, která se nijak netrápí ani v nízkých otáčkách, zatímco v těch vyšších poskytuje docela zajímavý zvuk.

Za svoji práci pak nežádá moc, dlouhodobá spotřeba se zastavila na průměru 6,6 l/100 km. Když bylo po Praze volno, dalo se městem projet klidně za 5,5 litru na 100 km, při vyšší hustotě dopravy apetit vzrostl na stále solidních sedm litrů. A na dálnici se patnáctistovka rovněž snadno vešla pod 7 l/100 km. Při 140 km/h mimochodem motor točí na šestý převodový stupeň 2800 otáček.

Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW) Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW)

Dynamika je pak sice solidní, v určitých jízdních situacích jsem si ale přesto říkal, že bych si asi už připlatil na 110kW té-es-íčko. Musíte počítat s vcelku silným turboefektem, do 1500 otáček se toho moc neděje, aby v 2000 otáčkách motor silně zatáhl. Na dálnici se pak při plném naložení už projeví přece jen nižší elán. A vzhledem k tomu, že u kombíku se očekává využití jeho přepravních schopností, jeví se pro něj silnější patnáctistovka jako vhodnější volba.

Mimochodem 1.5 TSI ve verzi s 96 kW se v některých oblastech liší od silnějšího provedení se 110 kW i technicky, ne jen výkonem. Pracuje v Millerově cyklu a má turbodmychadlo s variabilní geometrií klapek ve statoru. Liší se i vyšším kompresním poměrem (12,5:1 proti 10,5:1).

Radostná jízda

Slabší patnáctistovku navíc pořídíte výhradně se šestistupňovým manuálem. U něj jsem si osobně zprvu zvykal na chod spojkového pedálu, samotné řazení mi ale přišlo příkladné, sportovně tuhé a s krátkými drahami. Navíc při něm používáte krásnou, krátkou řadicí páku s příjemně se držící hlavicí.

Naladění Leonu je obecně spíše tuhé, jak bývá u Seatů zvykem, což je u verze FR dále zdůrazněno již zmíněným sníženým podvozkem o 15 mm. Obecně mě chování Leonu sedlo, auto je to velice hbité a je radost ho řídit.

Na druhou stranu s příplatkovými 18" koly si podvozek už občas bouchne. Na to má ostatně vliv i použití jen jednoduché zadní nápravy s vlečenými rameny. Víceprvek je totiž u Leonu podobně jako u Octavie vyhrazen až silnějším variantám nad 110 kW, případně vozům s pohonem všech kol nebo plug-in hybridům. Leon tak posádkou na nerovnostech občas lehce natřese. Na dálnici zase musíte počítat s hlukem od okolo vanoucího vzduchu.

Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW) Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW)

Design, interiér


Zvnějšku krasavec, ale co ten vnitřek?

Testovaný kousek pak dokazuje, jak to dnešnímu Leonu sekne, a to klidně i v "obyčejné" bílé barvě. Ostré rysy se správnou mírou agresivity zkrátka Španělovi dodávají povedený sportovní výraz. Ale pozor, na bílé zrovna neušetříte, za bílý odstín Candy se připlácí 6.900 korun. Jediným lakem bez příplatku je tak červená Pure.

Nasednutí dovnitř pak ukazuje, že k redakčnímu testu dorazil opravdu kousek ve spíše dostupnější verzi, bližší cílové klientele. Testovaný exemplář totiž neměl vrcholnou "televizi", tedy multimediální systém s 10" dotykovou obrazovkou, ale běžnější provedení s osmipalcovým displejem.

Jenže to se rychle ukázalo, že není zrovna výhra, a tak bych silně uvažoval nad těmi dodatečnými 10.000 Kč za 10" infotainment, byť bych větší displej sám o sobě nepotřeboval. Leon totiž v nové generaci i kvůli obecně mladší klientele značky vsadil prakticky výhradně na dotykové ovládání, což je v tomto případě ještě více ke zlosti než u vrcholného infotainmentu.

Osmipalcové řešení totiž dostalo několik tlačítek pro vstup do vybraných zákoutí menu a otočné ovladače pro nastavení rádia. Jenže postrádá samostatné ovládání klimatizace. Nejsou tu totiž ty dotykové plošky pro nastavení teploty klimatizace z větší verze, a tak se pro její změnu musíte trefit do malého číslíčka na dotykovém displeji a až následně ji upravit. Jak takový jednoduchý krok, kterému se navíc zpravidla nevyhnete, za jízdy odvádí pozornost, jistě nemá smysl blíže popisovat.

Kdyby přitom infotainment měl samostatné ovládání teploty klimatizace, vlastně bych mu neměl co vyčítat. Rychle reaguje na pokyn, displej je pěkně po ruce a i v ovládání se rychle zorientujete. Stejně tak nemám výhrady k digitálnímu přístrojovému štítu s 10,25" obrazovkou. Seat navrhl různá grafická zobrazení zajímavě a dostatečně odlišně, že dávají smysl, zvlášť když všechna zůstávají dostatečně přehledná. Vše lze navíc dále konfigurovat podle potřeb řidiče, a tak si na obrazovce můžete zobrazit data, která chcete.

Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW) Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW)

Stejně tak výhrad nemám k sedadlům nebo poskytovanému prostoru. Vzadu je opravdu bohatý prostor, což souvisí i s dlouhým rozvorem 2.684 mm. Potěší i doslova obří zavazadelník s udávaným objemem 620 litrů. Využitelnost zvyšují jeho pravidelné tvary, nechybí ani praktické prvky jako dvojitá podlaha nebo průvlak na lyže. Benefitem jsou v tomto směru i rozměrné odkládací prostory v kabině.

Závěr


Závěr

Nový Seat Leon ST je povedeným automobilem. Vypadá skvěle a pěkně se s ním jezdí, byť na 18" kolech se už na českých cestách projeví tužší naladění podvozku - na nerovném povrchu si už občas bouchne. Zásadní nevýhodu tak vidím jen jedinou, a to sázku na dotykové ovládání bez samostatného panelu nastavení klimatizace. Mladá klientela Seatu to možná ocení, při jízdě to ale jen odvádí pozornost.

Testovaný motor 1.5 TSI ve slabší verzi s výkonem 96 kW je pak otázkou preferencí. Pokud vybíráte spíše v nižší cenové hladině, je pro vás vhodnou volbou, s kultivovaným chováním, solidní dynamikou a nízkou spotřebou. Pokud však už hledáte mezi vrcholnými verzemi, třeba u zákazníky oblíbené varianty FR, stojí zapřemýšlet nad tím, zda nesáhnout po silnějším 1.5 TSI se 110 kW. Pro kombík často využívaný pro jízdu v plném obsazení nebo s plným kufrem je bezesporu vhodnější volbou. Příplatek za něj už není takový, a tak bych třeba já měl při výběru jasno.

Nejlevnější verze modelu 524.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Reference)
Základ s testovaným motorem 607.900 Kč (1.5 TSI/96 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků 654.900 Kč (1.5 TSI/96 kW FR)
Testovaný vůz s výbavou 695.700 Kč (1.5 TSI/96 kW FR)

Plusy

  • Rozumná spotřeba
  • Pohodlné sedačky
  • Bohatá výbava
  • Prostorná kabina
  • Objemný zavazadelník
  • Dobře odhlučněný motor
  • Povedený design

Minusy

  • Ovládání jen přes displej
  • Bouchání od zadních kol
  • Silnější 1.5 TSI (110 kW) není o tolik dražší
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (64)

Doporučujeme

Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW)
Cena základní sestavy 654 900 Kč
Výbava základní sestavy 17" kola z lehkých slitin, osm airbagů, dojezdové rezervní kolo, automatické brzdění, automatické udržování v jízdním pruhu, full LED světlomety, LED mlhovky vpředu, ambientní osvětlení, digitální přístrojový štít s 10,25" displejem, dvojité dno zavazadelníku, sportovní kožený multifunkční volant, sportovní sedadla vpředu, XDS, třízónová automatická klimatizace, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, multimediální systém s 8,25" displejem, rádio se sedmi reproduktory, bluetooth handsfree, samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko, čalounění kombinující látku s kůží, tempomat, zadní parkovací čidla, přepínač jízdních režimů atd. Kč
Cena testované sestavy 695 700 Kč
Výbava testované sestavy Bílý lak Candy (+6.900,-), 18" kola z lehkých slitin (+17.500,-), akční paket Technology FR - parkovací asistent, vyhřívání volantu a předních sedadel, full-LED světlomety, zadní parkovací kamera, bezklíčový vstup (+12.500,-), příprava pro tažné zařízení (+3.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.1
Emise CO2: 117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 1600
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1303 / 572
Rozměr pneu: 225/40 R18
Seat Leon ST 1.5 TSI (96 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4642
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1437
d) rozvor (mm): 2684
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1516
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 965
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1445
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 10. 2022 18:48
příspěvek
Jen chci doporučit a varovat nepřidávejte žádná aditiva do motoru. Motor dokáže sám v určitém cyklu rozpuštět nakarbonované nečistoty a jaké koliv přísady jsou spíše na škodu.
1. 1. 2022 14:53
1,5 tsi 96 kw
Mám 1,5 tsi 96 kw ve výbavě Excelence od listopadu 2019, najeto 25t. km. Jezdím většinou kratší trasy, Prahu a okolí. Používám aditivum Vif a za dva roky mám průměr 5,5 l. Dálnice 6 - 6,5 l, delší trasy i pod 5 l. Do 170 zrychlení dost slušné, max. rychlost už trvá déle. Za mě slušné auto za tenkrát super peníze.
Avatar - Typhoon
17. 12. 2021 18:37
Re: Motor
A kdo chce jet z Prahy do Ostravy a zpět bez přenocování, koupí si spalovák.
Avatar - Typhoon
17. 12. 2021 18:35
Re: Motor
Neřekl bych, že kvalty jsou moc dlouhé. Spíš jen ta dvojka, je poněkud vzdálená od jedničky a na to jsem si dlouho zvykal.
Jinak jsem rád, že jsem Leona koupil před rokem. Za přesně to samé dnes chtějí o 32100,- Kč víc.
15. 12. 2021 08:38
Re: Deja-vu?
Voči niektorým súčasným to bol pán reaktor, aj keď nerád čítal príručky k autu a čo nebolo podľa zvyklostí VW, to v aute nenašiel atým pádom to v aute proste nebolo... ;-)