Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience – Příjemné svezení na každý den

Ondřej Mára
Diskuze (73)

Modernizovaný Seat přijel s novou verzí Xperience a prostřední zážehovou motorizací, což je překvapivě silná kombinace. Přesto má pár nedostatků.

Design, interiér


Seat představil model Ateca, sourozence Škody Karoq, již v roce 2016, kdy se jednalo o první vstup značky do segmentu SUV. Od té doby jsme si mohli atecu vyzkoušet několikrát, včetně roční zastávky dlouhodobého vozu, a nechyběl ani test ostře laděné Cupry Ateca. V roce 2020 prošlo kompaktní SUV modernizací a od té doby jsme si vyzkoušeli jen jeho sportovnější verzi Cupra, nyní však v garáži konečně skončila i civilnější verze s běžnou motorizací.

Na snímcích v galerii totiž vidíte Seat Ateca v prostředím výbavovém stupni Xperience, který byl jednou z novinek v rámci modernizace, a osazený 1,5litrovým zážehovým čtyřválcem v kombinaci s automatickou převodovkou DSG a pohonem předních kol. A hned na úvod můžu říct, že se jedná o nesmírně příjemné auto na každodenní cestování. Má však i své vady.

Dobrodruh Xperience

Začněme samotným výbavovým stupněm Xperience, který měl do nabídky modelu ateca přinést trochu dobrodružnějšího a terénního charakteru. Poznávacím znamením této verze je například robustní chromovaná maska chladiče, kterou lemují v rámci faceliftu upravené světlomety se standardní Full LED technologií.

Výbava Xperience dále zahrnuje i černé lemy blatníků a spodní části karoserie doplněné o stříbrné vložky předního a zadního nárazníku, chromované boční lišty a chromované lišty oken. Ve standardu navíc zákazníci dostávají i zadní LED svítilny s dynamickými blinkry a vůz je standardně posazen na 18“ litých discích Performance I, obutých do pneumatik o rozměru 215/50 R18 (tedy u verzí s předním pohonem).

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience

Testovaný vůz ovšem dostal 18“ kola Performance II (+21.900 Kč) nebo příplatkový modrý lak, který všaj zatím chybí v ceníku.

Dodejme, že ateca v rámci faceliftu získala upravený přední i zadní nárazník, díky čemuž se celková délka vozu protáhla o 18 mm na celkových 4.381 mm. Novinkou je také stylový nápis Ateca na pátých dveřích pod tradičním logem automobilky.

Celkový vzhled vozu přitom navzdory stáří a vlastně jen decentní modernizaci stále vypadá elegantně. Zvolená barevná kombinace pak podtrhuje šmrnc vozu a osobně mi přijde skvěle zvolená.

Novinky v kabině

Kabina atecy prošla v rámci modernizace další digitalizací, nově tak může nabídnout například digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce a vylepšený infotainment systém s úhlopříčkou 8,25 až 9,2 palce. Automobilka také rozšířila možnosti konektivity a v rámci nové výbavy Xperience si pohrála i se samotným vzhledem kabiny.

Oproti nižší výbavě Style se ve středové konzole objevil otočný volič jízdních režimů Seat Drive Profile, ambientní osvětlení nabízí vícebarevné osvětlení dveřních panelů a prahy dveří kryjí osvětlené stříbrné lišty.

Nový je sportovně tvarovaný multifunkční volant s výhřevem a pádly řazení, jehož věnec padne krásně do rukou, výplně dveří jsou vyrobeny z odolnějšího čalounění s naznačeným prošíváním a dekor palubní desky, včetně obložení infotainmentu a části středové konzole, je ve stříbrném provedení.

Testovaný vůz byl vybaven větším 9,2palcovým infotainmentem, který oproti nižší verzi a modelům před modernizací nenabízí už žádná hardwarová tlačítka. Rozumí si ovšem s bezdrátovou konektivitou Apple CarPlay a díky zabudované eSim kartě nabízí i různé propojené funkce.

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience

Sportovní polokožená sedadla s příjemným bočním vedením jsou standardně čalouněna v provedení šedá/černá Boston, testovaný vůz však dostal čalounění Dinamica. Stropnice pak standardně nabízí šedé čalounění.

V rámci příplatkové výbavy měl vůz dostat například akční paket Technology (+33.000 Kč), který obsahuje Connectivity box, vyhřívané čelní sklo Climacoat, parkovací asistent, velurové čalounění Dinamica nebo paket Safe Driving. Paket by měl obsahovat také digitální přístrojový štít, jak ovšem v galerii vidíte, testovaný vůz nabízel klasické budíky, které byly po dlouhé době velmi příjemnou změnou. Malý informační displej pak stále nabízí naprostý dostatek informací.

Zamrzí drobné nedostatky

Kabina je tedy celkově velmi příjemná, stejně jako nastupování a pozice za volantem. O dostatku prostoru v kabině atecy psali v dlouhodobém testu již kolegové a já nemohu jinak než souhlasit. Sednout si sám za sebe není nejmenší problém a zavazadelník se standardním objemem 510 litrů, po sklopení opěradel dělených v poměru 40:60 až 1604 litrů, nabízí dostatek prostoru a snadno využitelné tvary. Jeho využitelnost navíc zvyšuje příplatkové dvojité dno (3.900 Kč), zásuvka na 230 V (2.500 Kč) nebo bezdotykové elektrické ovládání 5. dveří (7.900 Kč).

Znovu zopakuji příjemně navržený volant, který padne krásně do rukou, nebo pohodlná sedadla. Dojem ale trochu kazil opět lehce svéhlavý infotainment, který nereagoval vždy zcela rychle a během týdne i několikrát zamrzl. Jinak skvělý dojem z kabiny navíc trochu kazilo i lehké povrzávání elegantních stříbrných dekorů kolem infotainmentu, kdy dekor často využíváte jako oporu ruky pro přesnější ťukání na displej, nebo kolem voliče převodovky.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlatý benzínový střed

Pod kapotou testovaného vozu pracoval 1,5litrový zážehový čtyřválec, který je střední cestou mezi 1,0litrovým tříválcem (81 kW) a vrcholným 2,0litrovým čtyřválcem, který je vždy automaticky spojen s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Testovaná patnáctistovka, naladěná na nejvyšší výkon 110 kW s nejvyšším točivým momentem 250 Nm, je dostupná jak s šestistupňovým manuálem, tak i sedmistupňovým automatem DSG (za příplatek 50.000 Kč), kterým byl osazen testovaný vůz.

Pohonné ústrojí přitom ve standardním nastavení potěší především vyznavače klidné jízdy. Motor je příjemně kultivovaný, odhlučněný a převodovka se ho vždy snaží držet v nižších otáčkách. Při akceleraci je pak mnohdy až zvláštní, jak dlouho automatická převodovka váha s podřazením. Čtyřválec se však i v nižších otáčkách chová ukázkově a navíc se stále pozvolna sbírá a zrychluje. Při silnějším sešlápnutí akcelerátoru, nebo zvolení sportovního režimu, ovšem automat začne měnit rychlosti podstatně svižněji.

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience

Při provozní hmotnosti lehce přes 1.400 kilogramů nemá motor problém rozpohybovat auto ani ke svižnější jízdě, ostatně akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá za 8,6 sekundy a maximální rychlost je až 200 km/h. Vytočená patnáctistovka ovšem není na poslech zas tak příjemná a navíc řidič přichází o důraz techniků na nižší spotřebu.

Při poklidné jízdě ustálenou rychlostí se totiž na přístrojovém štítu pravidelně objevovala ikonka Eco, která symbolizuje aktivaci systému ACT. Při nízké zátěži je totiž motor schopen odstavit půlku válců, což jsem sledoval poměrně často.

A za kolik tedy Ateca 1.5 TSI s DSG jezdí? Při poklidném tempu není problém pohybovat se v rozmezí 6,4 až 7 l/100 km. Svižnější přesuny pak obvykle zvýšily průměrnou spotřebu zhruba na úrovně 7 až 8 l/100 km a přes hranici 8 l/100 km jsem se dostal jen výjimečně.

Jednoduše pohodář

Ostatně ke klidné jízdě vybízí i naladění podvozku, který oproti ostatním modelům značky Seat není zbytečně tvrdý, ale příjemně komfortní. I na rozbitých českých okreskách se tak auto zvládá většinu času příjemně pohupovat a dokonce i větší nerovnosti zvládá jen s lehkým dusotem.

Navzdory vyššímu komfortu podvozku je ale standardně variabilní řízení příjemně jisté a přesné, takže si stále můžete užít svižnější jízdu, čemuž napomáhá i standardní elektronická uzávěrka předního diferenciálu XDS. V nižších rychlostech, zejména tedy ve městě, pak oceníte lehký chod řízení a snadnou manévrovatelnost.

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience

Závěr


Závěr

Ačkoliv jsem od Seatu Ateca neměl žádná velká očekávání, již v polovině společného týdne jsem si říkal, že jde vlastně o strašně příjemné auto na každodenní ježdění. Trošku mě sice zamrzel infotainment, který předvádí neplechu u stále většího množství aut různých značek, a přejít nemohu ani drobné povrzávání některých dekorů, na které by mělo mít nové auto ještě spoustu času.

Celkově vzato je ale ateca jednoduše příjemným parťákem na cesty. Dobře vypadá, má prostornou kabinu i zavazadelník, komfortní podvozek a dobře odhlučněný motor s naprosto dostačujícím výkonem a solidní spotřebou. Člověk si skoro říká, co víc by si mohl ještě přát. Osobně bych si ale uměl představit třeba ještě dostupnější cenu.

Po představení modernizovaného Seatu Ateca se základní cena posunula lehce nad hranici 600.000 Kč, nyní však základní tříválcový litr začíná již od 639.000 Kč. Výkonnější patnáctistovka začíná v základní výbavě Style od 689.900 Kč a v kombinaci s převodovkou DSG, dostupnou od výbavy Xperience, už jsme na ceně od 814.900 Kč. Přidejte pár prvků příplatkové výbavy, které tentokrát nebylo zas tak moc, a rázem jsme na ceně 893.800 Kč. A to už mi na příjemné „daily“ auto přijde krapet moc.

Nejlevnější verze modelu 639.900 Kč (Style, 1.0 TSI, 81 kW)
Základ s testovaným motorem 689.900 Kč (Style, 1.5 TSI, 110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 814.900 Kč (Xperience 1.5 TSI DSG, 100 kW)
Testovaný vůz s výbavou 893.800 Kč (Xperience 1.5 TSI DSG, 100 kW)

Plusy

  • Elegantní vzhled
  • Komfortní podvozek
  • Ergonomie
  • Slušná spotřeba
  • Prostornost  

Minusy

  • Zadrhávající infotainment
  • Povrzávání dekoru Vysoká cena  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (73)

Doporučujeme

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience
Cena základní sestavy 814 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola Performance I, automatická 2zónová klimatizace Climatronic, čalounění šedá/černá Boston, dešťový senzor, DAB, stříbrné obložení karoserie, dojezdové rezervní kolo, elektromechanická parkovací brzda, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, ESC, Front Assist, Full LED světlomety, Full Link, Chromové lišty oken, Kessy, LED mlhovky, Navigační systém 9,2“, paket chrom v interiéru, podélný střešní nosič, prodloužená záruka 5 let / 100.000 km, progresivní řízení, samozatmívací zrcátko, Seat Connect, Seat Drive Profile, Multifunkční volant, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívání volantu a předních sedadel, zadní LED světla dynamická, zadní parkovací kamera. Kč
Cena testované sestavy 893 800 Kč
Výbava testované sestavy 18“ kola Performance II, Akční paket Technology Xperience, Alarm, Bezdotykové ovládání 5. dveří, Connectivity box, Čalounění Dinamica, dvojité dno zavazadelníku, paket Safe Driving L+, Paket Schránky, Parkovací asistent, Příprava pro tažné, Vyhřívané čelní sklo Climacoat, Zásuvka 230 V Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 1604
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 532
Rozměr pneu: 215/50 R18
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4381
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2621
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1541
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 845
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 855
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
4. 3. 2022 13:57
Re: Difuzor
Že X je verze před faceliftem jsem zaznamenal... ale nějak jsem se o to nezajímal, tak nevím, co to konkrétně znamená pro zákazníka (krom jiný masky)...
4. 3. 2022 13:06
Re: Difuzor
JJ, nejlepší na tom je to, když máš s něčím najeto násobně víc než pindalové a stejně budou rachtat řetězy, když jim sáhneš na fandu (značku). :-!
Avatar - woody-alien
4. 3. 2022 12:12
Re: Difuzor
Přesně tak :yes: Proč by se měl člověk nechat svazovat ve volbě nějakou ideologií nebo zarputilým fandovstvím ? A taky jak píše webpaja, to "vyjde nejlíp" není jenom o ceně...
Avatar - woody-alien
4. 3. 2022 11:58
Re: Difuzor
Na tom není nic složitýho....všechny X modely přišly po modernizacích/faceliftech o označení X. Čili Grandland je Grandland X po faceliftu.
http://www.auto.cz/…risel-o-x-139504

U Mokky by to bylo horší, protože to byla nejdřív jenom Mokka, pak Mokka X a teď zase jenom Mokka. ;-) Takové plýtvání prací specializovaného oddělení. :-[]

"Ono X je první vlaštovkou nového systému označování crossoverů a SUV od Opelu – v budoucnu budou všechny tyto modely X. S tímto nápadem přišlo nové oplácké oddělení, které se specializuje jen a jen na názvy automobilů. A vymysleli X… Jen pro jistotu, srandu si nedělám. Tento tým kreativců opravdu existuje a toto je jeden z jejich prvních pracovních plodů. Určitě se tedy můžeme těšit i na další písmena!"
Avatar - Emel
4. 3. 2022 08:57
Re: Difuzor
Asi by to nebyla moje první volba... a moc se neorientuju v tom Grandland vs. Grandland X... ale je za zajímavý peníze.