Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy

Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
23 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (51)

Modelová řada Leon, tahoun rostoucích prodejů značky Seat, dostává další verzi, tentokrát terénně laděnou X-Perience. Jak se chová španělský skaut, jsme zjišťovali v okolí Barcelony.

Automobilka Seat ještě nedávno platila za jedinou černou ovci koncernu Volkswagen. S příchodem třetí generace Leonu se situace ovšem začíná měnit. Prodeje stoupají o desítky procent ročně, na čemž má zásluhu především tento model, který se kromě běžných verzí nabízí například i jako ostrá Cupra. Nejnovější přírůstek s přídomkem X-Perience ale míří do terénu. Nebo alespoň na polňačky a kamenité cesty.

Móda oplastovaných kombi nevybledla ani v dnešní době sportovně-užitkových aut, která ale mnohdy omdlévají při představě výletu mimo zpevněné povrchy. Leon X-Perience je na tuto událost ale vcelku slušně vybaven, kromě standardního pohonu všech kol (později bude k dispozici i verze s pohonem pouze přední nápravy), jenž je řešen pomocí mezinápravové spojky Haldex páté generace, nabídne také světlou výšku 172 mm (Octavia Scout má 171 mm), což je o patnáct milimetrů více než v případě běžné čtyřkolky.

RozměrySeat Leon X-PerienceŠkoda Octavia Scout
Délka4543 mm4685 mm
Šířka1816 mm1814 mm
Výška1481 mm1531 mm
Rozvor2630 mm2679 mm
Zavazadlový prostor587 l/-610/1740 l

Nechybí samozřejmě ani plasty po celém obvodu karoserie, které kromě ochranné funkce plní i tu estetickou. V případě šedé a hnědé metalízy, které jsme měli k dispozici, ale tolik nevynikly. My bychom zvolili šviháckou červenou, která je navíc bez příplatku. Ze subjektivního hlediska to Leonu X-Perience sluší, ostatně jako dalším zástupcům modelové řady. V interiéru je změn mnohem méně, prakticky se dostalo jen na ochranné dveřní lišty logo X-Perience na volantu nebo speciální čalounění.

V nabídce v současné době figurují tytéž pohonné jednotky jako u zmiňované Octavie Scout, výjimku ovšem tvoří 1.6 TDI o výkonu 81 kW, jehož cena začíná pod 600 tisíci. Nejprodávanější ale podle všeho bude slabší provedení motoru 2.0 TDI se 110 kW, jenž je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Tuto verzi jsme se rozhodli vyzkoušet jako první, už jen pro srovnání se standardní variantou s pohonem obou náprav a touto motorizací, kterou jsme se dopravili k pražskému letišti.

Už u Scoutu jsme si pochvalovali pohodlný podvozek, který se dokázal vyrovnat s drtivou většinou silničních nástrah. U Leonu jsme měli trochu obavy, aby se sportovnější naturel španělské značky negativně nepodepsal pod jízdním komfortem. Naštěstí se tak nestalo a i na 18palcových kolech jezdí Leon X-Perience podobně plavně jako český sourozenec. V nabídce příplatkové výbavy navíc nebudou chybět adaptivní tlumiče, které jízdní projev ještě zlepší. Proti tomu verze 2.0 TDI/110 kW FR s pohonem 4x4 je znatelně tvrdší.

Řízení jsme přepnuli do režimu Sport, ve kterém příjemně ztuhlo a nechalo se bez námitek vodit i svižnějším tempem. Na klikatých okreskách v okolí katalánské metropole jsme prověřili jízdní vlastnosti v běžném provozu. Prvotní mírná nedotáčivost během okamžiku zmizela a zadní náprava pomohla vykroužit oblouk zatáčky jako u mnohem sportovnějších modelů. Zde se projevil systém XDS na obou nápravách. Nechyběla ovšem ani off-roadová vložka na zhruba kilometrové trati, jež se z části skládala z úzké lesní cesty a rozorané polňačky. Nejednalo se o nic vyloženě náročného, co by nezvládla běžná čtyřkolka. Pasáže s vysokými přejezdy ovšem ukázaly výhody vyšší světlé výšky, díky které jsme ani jednou nedřeli spodkem auta o zem. Běžný uživatel se tedy nemusí obávat, že by někde uvíznul. Tedy v případě, pokud nepodlehne terénnímu vábení a nevjede do teritoria pravých off-roadů.

Druhým testovaným motorem byla 135 kW varianta dvoulitrového dieselu, která je spojena pouze se šestistupňovým DSG. Výkon zní slibně, vždyť tímto motorem disponují Golf GTD a Octavia RS, které se nemusejí za svou dynamiku vůbec stydět. Temperament ovšem v tomto případě krotila zmiňovaná převodovka a celkově pohodové naladění, vhodné především na delší dálniční přesuny. Slabší dvoulitr nám paradoxně připadal výbušnější a jízdně příjemnější. Spotřeba se pohybovala na podobné úrovni jako u slabší varianty s manuálem, tedy 6,8 litru. Tuto hodnotu ovšem bereme s odstupem, jelikož jízdní styl a dynamika nebyly v obou případech totožné.

Seat Leon X-Perience – technická data
Motor1.8 TSI1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Převodovka6 DSG6 MT6 MT6 DSG
Zdvihový objem (cm3)1798159819681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Výkon (kW)13281110135
Točivý moment (N.m/min)280/1350-4000250/1500-3000320/1750-3000380/1750-3000
Maximální rychlost (km/h)221184208224
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,211,68,77,1
Spotřeba (l na 100)6,54,74,94,9
Cena (Kč)655 900599 900643 900718 900

Srovnání s mladoboleslavským sourozencem bude Leon X-Perience pronásledovat asi vždy. V tomto případě musíme uznat, že oba dva vozy patří na samotnou špičku svých modelových řad. Naladění podvozku je na špičkové úrovni, ani navzdory větším kolům a vyšší světlé výšce jsme nezaznamenali úbytek komfortu nebo výraznější boční náklony. Moderní techniku (motory, převodovky, pohon všech kol) známe již z běžných verzí, větších překvapení jsme se tedy nedočkali, což ovšem nehodnotíme jako zklamání. O osudu verze X-Perience rozhodne především cenová politika, která je v tomto případě nastavena velmi zajímavě, zejména ve vztahu k octavii, jež je až o 39 000 Kč dražší.

Vstoupit do diskuze (51)