Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy
Modelová řada Leon, tahoun rostoucích prodejů značky Seat, dostává další verzi, tentokrát terénně laděnou X-Perience. Jak se chová španělský skaut, jsme zjišťovali v okolí Barcelony.
Automobilka Seat ještě nedávno platila za jedinou černou ovci koncernu Volkswagen. S příchodem třetí generace Leonu se situace ovšem začíná měnit. Prodeje stoupají o desítky procent ročně, na čemž má zásluhu především tento model, který se kromě běžných verzí nabízí například i jako ostrá Cupra. Nejnovější přírůstek s přídomkem X-Perience ale míří do terénu. Nebo alespoň na polňačky a kamenité cesty.
Móda oplastovaných kombi nevybledla ani v dnešní době sportovně-užitkových aut, která ale mnohdy omdlévají při představě výletu mimo zpevněné povrchy. Leon X-Perience je na tuto událost ale vcelku slušně vybaven, kromě standardního pohonu všech kol (později bude k dispozici i verze s pohonem pouze přední nápravy), jenž je řešen pomocí mezinápravové spojky Haldex páté generace, nabídne také světlou výšku 172 mm (Octavia Scout má 171 mm), což je o patnáct milimetrů více než v případě běžné čtyřkolky.
Rozměry | Seat Leon X-Perience | Škoda Octavia Scout |
Délka | 4543 mm | 4685 mm |
Šířka | 1816 mm | 1814 mm |
Výška | 1481 mm | 1531 mm |
Rozvor | 2630 mm | 2679 mm |
Zavazadlový prostor | 587 l/- | 610/1740 l |
Nechybí samozřejmě ani plasty po celém obvodu karoserie, které kromě ochranné funkce plní i tu estetickou. V případě šedé a hnědé metalízy, které jsme měli k dispozici, ale tolik nevynikly. My bychom zvolili šviháckou červenou, která je navíc bez příplatku. Ze subjektivního hlediska to Leonu X-Perience sluší, ostatně jako dalším zástupcům modelové řady. V interiéru je změn mnohem méně, prakticky se dostalo jen na ochranné dveřní lišty logo X-Perience na volantu nebo speciální čalounění.
V nabídce v současné době figurují tytéž pohonné jednotky jako u zmiňované Octavie Scout, výjimku ovšem tvoří 1.6 TDI o výkonu 81 kW, jehož cena začíná pod 600 tisíci. Nejprodávanější ale podle všeho bude slabší provedení motoru 2.0 TDI se 110 kW, jenž je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Tuto verzi jsme se rozhodli vyzkoušet jako první, už jen pro srovnání se standardní variantou s pohonem obou náprav a touto motorizací, kterou jsme se dopravili k pražskému letišti.
Už u Scoutu jsme si pochvalovali pohodlný podvozek, který se dokázal vyrovnat s drtivou většinou silničních nástrah. U Leonu jsme měli trochu obavy, aby se sportovnější naturel španělské značky negativně nepodepsal pod jízdním komfortem. Naštěstí se tak nestalo a i na 18palcových kolech jezdí Leon X-Perience podobně plavně jako český sourozenec. V nabídce příplatkové výbavy navíc nebudou chybět adaptivní tlumiče, které jízdní projev ještě zlepší. Proti tomu verze 2.0 TDI/110 kW FR s pohonem 4x4 je znatelně tvrdší.
Řízení jsme přepnuli do režimu Sport, ve kterém příjemně ztuhlo a nechalo se bez námitek vodit i svižnějším tempem. Na klikatých okreskách v okolí katalánské metropole jsme prověřili jízdní vlastnosti v běžném provozu. Prvotní mírná nedotáčivost během okamžiku zmizela a zadní náprava pomohla vykroužit oblouk zatáčky jako u mnohem sportovnějších modelů. Zde se projevil systém XDS na obou nápravách. Nechyběla ovšem ani off-roadová vložka na zhruba kilometrové trati, jež se z části skládala z úzké lesní cesty a rozorané polňačky. Nejednalo se o nic vyloženě náročného, co by nezvládla běžná čtyřkolka. Pasáže s vysokými přejezdy ovšem ukázaly výhody vyšší světlé výšky, díky které jsme ani jednou nedřeli spodkem auta o zem. Běžný uživatel se tedy nemusí obávat, že by někde uvíznul. Tedy v případě, pokud nepodlehne terénnímu vábení a nevjede do teritoria pravých off-roadů.
Druhým testovaným motorem byla 135 kW varianta dvoulitrového dieselu, která je spojena pouze se šestistupňovým DSG. Výkon zní slibně, vždyť tímto motorem disponují Golf GTD a Octavia RS, které se nemusejí za svou dynamiku vůbec stydět. Temperament ovšem v tomto případě krotila zmiňovaná převodovka a celkově pohodové naladění, vhodné především na delší dálniční přesuny. Slabší dvoulitr nám paradoxně připadal výbušnější a jízdně příjemnější. Spotřeba se pohybovala na podobné úrovni jako u slabší varianty s manuálem, tedy 6,8 litru. Tuto hodnotu ovšem bereme s odstupem, jelikož jízdní styl a dynamika nebyly v obou případech totožné.
Seat Leon X-Perience – technická data | ||||
Motor | 1.8 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Převodovka | 6 DSG | 6 MT | 6 MT | 6 DSG |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 | 1598 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Výkon (kW) | 132 | 81 | 110 | 135 |
Točivý moment (N.m/min) | 280/1350-4000 | 250/1500-3000 | 320/1750-3000 | 380/1750-3000 |
Maximální rychlost (km/h) | 221 | 184 | 208 | 224 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7,2 | 11,6 | 8,7 | 7,1 |
Spotřeba (l na 100) | 6,5 | 4,7 | 4,9 | 4,9 |
Cena (Kč) | 655 900 | 599 900 | 643 900 | 718 900 |
Srovnání s mladoboleslavským sourozencem bude Leon X-Perience pronásledovat asi vždy. V tomto případě musíme uznat, že oba dva vozy patří na samotnou špičku svých modelových řad. Naladění podvozku je na špičkové úrovni, ani navzdory větším kolům a vyšší světlé výšce jsme nezaznamenali úbytek komfortu nebo výraznější boční náklony. Moderní techniku (motory, převodovky, pohon všech kol) známe již z běžných verzí, větších překvapení jsme se tedy nedočkali, což ovšem nehodnotíme jako zklamání. O osudu verze X-Perience rozhodne především cenová politika, která je v tomto případě nastavena velmi zajímavě, zejména ve vztahu k octavii, jež je až o 39 000 Kč dražší.