27.10. 2014

Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy

 

Modelová řada Leon, tahoun rostoucích prodejů značky Seat, dostává další verzi, tentokrát terénně laděnou X-Perience. Jak se chová španělský skaut, jsme zjišťovali v okolí Barcelony.

Automobilka Seat ještě nedávno platila za jedinou černou ovci koncernu Volkswagen. S příchodem třetí generace Leonu se situace ovšem začíná měnit. Prodeje stoupají o desítky procent ročně, na čemž má zásluhu především tento model, který se kromě běžných verzí nabízí například i jako ostrá Cupra. Nejnovější přírůstek s přídomkem X-Perience ale míří do terénu. Nebo alespoň na polňačky a kamenité cesty.

Móda oplastovaných kombi nevybledla ani v dnešní době sportovně-užitkových aut, která ale mnohdy omdlévají při představě výletu mimo zpevněné povrchy. Leon X-Perience je na tuto událost ale vcelku slušně vybaven, kromě standardního pohonu všech kol (později bude k dispozici i verze s pohonem pouze přední nápravy), jenž je řešen pomocí mezinápravové spojky Haldex páté generace, nabídne také světlou výšku 172 mm (Octavia Scout má 171 mm), což je o patnáct milimetrů více než v případě běžné čtyřkolky.

Rozměry Seat Leon X-Perience Škoda Octavia Scout
Délka 4543 mm 4685 mm
Šířka 1816 mm 1814 mm
Výška 1481 mm 1531 mm
Rozvor 2630 mm 2679 mm
Zavazadlový prostor 587 l/- 610/1740 l

Nechybí samozřejmě ani plasty po celém obvodu karoserie, které kromě ochranné funkce plní i tu estetickou. V případě šedé a hnědé metalízy, které jsme měli k dispozici, ale tolik nevynikly. My bychom zvolili šviháckou červenou, která je navíc bez příplatku. Ze subjektivního hlediska to Leonu X-Perience sluší, ostatně jako dalším zástupcům modelové řady. V interiéru je změn mnohem méně, prakticky se dostalo jen na ochranné dveřní lišty logo X-Perience na volantu nebo speciální čalounění.

Ceny Seatu Leon X-Perience: V Česku od 599.900 Kč

V nabídce v současné době figurují tytéž pohonné jednotky jako u zmiňované Octavie Scout, výjimku ovšem tvoří 1.6 TDI o výkonu 81 kW, jehož cena začíná pod 600 tisíci. Nejprodávanější ale podle všeho bude slabší provedení motoru 2.0 TDI se 110 kW, jenž je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Tuto verzi jsme se rozhodli vyzkoušet jako první, už jen pro srovnání se standardní variantou s pohonem obou náprav a touto motorizací, kterou jsme se dopravili k pražskému letišti.

Už u Scoutu jsme si pochvalovali pohodlný podvozek, který se dokázal vyrovnat s drtivou většinou silničních nástrah. U Leonu jsme měli trochu obavy, aby se sportovnější naturel španělské značky negativně nepodepsal pod jízdním komfortem. Naštěstí se tak nestalo a i na 18palcových kolech jezdí Leon X-Perience podobně plavně jako český sourozenec. V nabídce příplatkové výbavy navíc nebudou chybět adaptivní tlumiče, které jízdní projev ještě zlepší. Proti tomu verze 2.0 TDI/110 kW FR s pohonem 4x4 je znatelně tvrdší.

Řízení jsme přepnuli do režimu Sport, ve kterém příjemně ztuhlo a nechalo se bez námitek vodit i svižnějším tempem. Na klikatých okreskách v okolí katalánské metropole jsme prověřili jízdní vlastnosti v běžném provozu. Prvotní mírná nedotáčivost během okamžiku zmizela a zadní náprava pomohla vykroužit oblouk zatáčky jako u mnohem sportovnějších modelů. Zde se projevil systém XDS na obou nápravách. Nechyběla ovšem ani off-roadová vložka na zhruba kilometrové trati, jež se z části skládala z úzké lesní cesty a rozorané polňačky. Nejednalo se o nic vyloženě náročného, co by nezvládla běžná čtyřkolka. Pasáže s vysokými přejezdy ovšem ukázaly výhody vyšší světlé výšky, díky které jsme ani jednou nedřeli spodkem auta o zem. Běžný uživatel se tedy nemusí obávat, že by někde uvíznul. Tedy v případě, pokud nepodlehne terénnímu vábení a nevjede do teritoria pravých off-roadů.

Druhým testovaným motorem byla 135 kW varianta dvoulitrového dieselu, která je spojena pouze se šestistupňovým DSG. Výkon zní slibně, vždyť tímto motorem disponují Golf GTD a Octavia RS, které se nemusejí za svou dynamiku vůbec stydět. Temperament ovšem v tomto případě krotila zmiňovaná převodovka a celkově pohodové naladění, vhodné především na delší dálniční přesuny. Slabší dvoulitr nám paradoxně připadal výbušnější a jízdně příjemnější. Spotřeba se pohybovala na podobné úrovni jako u slabší varianty s manuálem, tedy 6,8 litru. Tuto hodnotu ovšem bereme s odstupem, jelikož jízdní styl a dynamika nebyly v obou případech totožné.

Seat Leon X-Perience – technická data
Motor 1.8 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Převodovka 6 DSG 6 MT 6 MT 6 DSG
Zdvihový objem (cm3) 1798 1598 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Výkon (kW) 132 81 110 135
Točivý moment (N.m/min) 280/1350-4000 250/1500-3000 320/1750-3000 380/1750-3000
Maximální rychlost (km/h) 221 184 208 224
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 11,6 8,7 7,1
Spotřeba (l na 100) 6,5 4,7 4,9 4,9
Cena (Kč) 655 900 599 900 643 900 718 900

Srovnání s mladoboleslavským sourozencem bude Leon X-Perience pronásledovat asi vždy. V tomto případě musíme uznat, že oba dva vozy patří na samotnou špičku svých modelových řad. Naladění podvozku je na špičkové úrovni, ani navzdory větším kolům a vyšší světlé výšce jsme nezaznamenali úbytek komfortu nebo výraznější boční náklony. Moderní techniku (motory, převodovky, pohon všech kol) známe již z běžných verzí, větších překvapení jsme se tedy nedočkali, což ovšem nehodnotíme jako zklamání. O osudu verze X-Perience rozhodne především cenová politika, která je v tomto případě nastavena velmi zajímavě, zejména ve vztahu k octavii, jež je až o 39 000 Kč dražší.

Ondřej Šámal, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Seat Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ostrý hot hatch ještě ostřejší! Přivítejte Seat Leon Cupra R Ostrý hot hatch ještě ostřejší! Přivítejte Seat Leon Cupra R

Naznačovaná vrcholná verze Seatu Leon Cupra je realitou.…

Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…