27.10. 2014

Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy

 

Modelová řada Leon, tahoun rostoucích prodejů značky Seat, dostává další verzi, tentokrát terénně laděnou X-Perience. Jak se chová španělský skaut, jsme zjišťovali v okolí Barcelony.

Automobilka Seat ještě nedávno platila za jedinou černou ovci koncernu Volkswagen. S příchodem třetí generace Leonu se situace ovšem začíná měnit. Prodeje stoupají o desítky procent ročně, na čemž má zásluhu především tento model, který se kromě běžných verzí nabízí například i jako ostrá Cupra. Nejnovější přírůstek s přídomkem X-Perience ale míří do terénu. Nebo alespoň na polňačky a kamenité cesty.

Móda oplastovaných kombi nevybledla ani v dnešní době sportovně-užitkových aut, která ale mnohdy omdlévají při představě výletu mimo zpevněné povrchy. Leon X-Perience je na tuto událost ale vcelku slušně vybaven, kromě standardního pohonu všech kol (později bude k dispozici i verze s pohonem pouze přední nápravy), jenž je řešen pomocí mezinápravové spojky Haldex páté generace, nabídne také světlou výšku 172 mm (Octavia Scout má 171 mm), což je o patnáct milimetrů více než v případě běžné čtyřkolky.

Rozměry Seat Leon X-Perience Škoda Octavia Scout
Délka 4543 mm 4685 mm
Šířka 1816 mm 1814 mm
Výška 1481 mm 1531 mm
Rozvor 2630 mm 2679 mm
Zavazadlový prostor 587 l/- 610/1740 l

Nechybí samozřejmě ani plasty po celém obvodu karoserie, které kromě ochranné funkce plní i tu estetickou. V případě šedé a hnědé metalízy, které jsme měli k dispozici, ale tolik nevynikly. My bychom zvolili šviháckou červenou, která je navíc bez příplatku. Ze subjektivního hlediska to Leonu X-Perience sluší, ostatně jako dalším zástupcům modelové řady. V interiéru je změn mnohem méně, prakticky se dostalo jen na ochranné dveřní lišty logo X-Perience na volantu nebo speciální čalounění.

Ceny Seatu Leon X-Perience: V Česku od 599.900 Kč

V nabídce v současné době figurují tytéž pohonné jednotky jako u zmiňované Octavie Scout, výjimku ovšem tvoří 1.6 TDI o výkonu 81 kW, jehož cena začíná pod 600 tisíci. Nejprodávanější ale podle všeho bude slabší provedení motoru 2.0 TDI se 110 kW, jenž je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Tuto verzi jsme se rozhodli vyzkoušet jako první, už jen pro srovnání se standardní variantou s pohonem obou náprav a touto motorizací, kterou jsme se dopravili k pražskému letišti.

Už u Scoutu jsme si pochvalovali pohodlný podvozek, který se dokázal vyrovnat s drtivou většinou silničních nástrah. U Leonu jsme měli trochu obavy, aby se sportovnější naturel španělské značky negativně nepodepsal pod jízdním komfortem. Naštěstí se tak nestalo a i na 18palcových kolech jezdí Leon X-Perience podobně plavně jako český sourozenec. V nabídce příplatkové výbavy navíc nebudou chybět adaptivní tlumiče, které jízdní projev ještě zlepší. Proti tomu verze 2.0 TDI/110 kW FR s pohonem 4x4 je znatelně tvrdší.

Řízení jsme přepnuli do režimu Sport, ve kterém příjemně ztuhlo a nechalo se bez námitek vodit i svižnějším tempem. Na klikatých okreskách v okolí katalánské metropole jsme prověřili jízdní vlastnosti v běžném provozu. Prvotní mírná nedotáčivost během okamžiku zmizela a zadní náprava pomohla vykroužit oblouk zatáčky jako u mnohem sportovnějších modelů. Zde se projevil systém XDS na obou nápravách. Nechyběla ovšem ani off-roadová vložka na zhruba kilometrové trati, jež se z části skládala z úzké lesní cesty a rozorané polňačky. Nejednalo se o nic vyloženě náročného, co by nezvládla běžná čtyřkolka. Pasáže s vysokými přejezdy ovšem ukázaly výhody vyšší světlé výšky, díky které jsme ani jednou nedřeli spodkem auta o zem. Běžný uživatel se tedy nemusí obávat, že by někde uvíznul. Tedy v případě, pokud nepodlehne terénnímu vábení a nevjede do teritoria pravých off-roadů.

Druhým testovaným motorem byla 135 kW varianta dvoulitrového dieselu, která je spojena pouze se šestistupňovým DSG. Výkon zní slibně, vždyť tímto motorem disponují Golf GTD a Octavia RS, které se nemusejí za svou dynamiku vůbec stydět. Temperament ovšem v tomto případě krotila zmiňovaná převodovka a celkově pohodové naladění, vhodné především na delší dálniční přesuny. Slabší dvoulitr nám paradoxně připadal výbušnější a jízdně příjemnější. Spotřeba se pohybovala na podobné úrovni jako u slabší varianty s manuálem, tedy 6,8 litru. Tuto hodnotu ovšem bereme s odstupem, jelikož jízdní styl a dynamika nebyly v obou případech totožné.

Seat Leon X-Perience – technická data
Motor 1.8 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Převodovka 6 DSG 6 MT 6 MT 6 DSG
Zdvihový objem (cm3) 1798 1598 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Výkon (kW) 132 81 110 135
Točivý moment (N.m/min) 280/1350-4000 250/1500-3000 320/1750-3000 380/1750-3000
Maximální rychlost (km/h) 221 184 208 224
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 11,6 8,7 7,1
Spotřeba (l na 100) 6,5 4,7 4,9 4,9
Cena (Kč) 655 900 599 900 643 900 718 900

Srovnání s mladoboleslavským sourozencem bude Leon X-Perience pronásledovat asi vždy. V tomto případě musíme uznat, že oba dva vozy patří na samotnou špičku svých modelových řad. Naladění podvozku je na špičkové úrovni, ani navzdory větším kolům a vyšší světlé výšce jsme nezaznamenali úbytek komfortu nebo výraznější boční náklony. Moderní techniku (motory, převodovky, pohon všech kol) známe již z běžných verzí, větších překvapení jsme se tedy nedočkali, což ovšem nehodnotíme jako zklamání. O osudu verze X-Perience rozhodne především cenová politika, která je v tomto případě nastavena velmi zajímavě, zejména ve vztahu k octavii, jež je až o 39 000 Kč dražší.

Ondřej Šámal, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Seat Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah! Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah!

Velmi úspěšné spojení závodníka Petra Fulína a značky…

Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením

Zamrzlé jezero v Laponsku se stalo místem setkání…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…