Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi RS TDI – Nafta patří do kamen

25.9. 2013
Verdikt
 

Škoda Octavia umí ve své nejvýkonnější verzi RS potrápit i sportovně založená auta. Zajímalo nás, zda to platí také pro dieselovou variantu: je tak dobrá jako její benzinové dvojče?

Není všechno zlato, co se třpytí. Ačkoliv vypadá zelené kombi s RS doplňky a osmnáctipalcovými koly nádherně, nenechte se zmást: pod kapotou není benzin a levý pruh dálnice váš nikdy nebude...

Zážehová Octavia RS nás nadchla: Velmi rychlé, praktické a solidně vybavené auto stojí jenom lehce přes 600.000 korun. Spousta zákazníků s větším ročním nájezdem kilometrů se však benzinu bojí a raději by zvolila naftu. Když si k tomu připočtete fakt, že Evropa je zvláště „zatížená“ na turbodieselová kombi, je poměrně logické, proč Škoda nabízí také naftové RS.

Na jeho přítomnost jsme si v modelovém portfoliu již dávno zvykli, o turbodieselové Fabii RS nemluvě. I obchodní cestující chtějí mít pocit „sportovního“ vozu, proti tomu nelze nic namítat. Obvykle je velmi důležité, z jakého pohledu se na celý automobil budete dívat, v případě RS TDI je však úhel pohledu ještě zásadnější než jindy.

Benzin a pak dlouho nic

Octavia RS TDI má jeden zásadní problém: na showroomu vedle ní stojí o deset tisíc korun levnější benzinová verze. Ta má výhodu lehčí přídě (s nárůstem hmotnosti nad přední nápravou u turbodieselové verze se však podvozkáři popasovali dobře) a o několik řádů lepšího motoru.

TEST Škoda Octavia Combi RS TSI – Král všech kombi

Zatímco před deseti lety automobilky investovaly nemalé peníze do vývoje moderních common railů, benzinové agregáty stály tak trochu mimo hlavní proud. Trend se však v posledních několika letech otočil a kdo nemá moderní přeplňovaný zážehový čtyřválec (nebo tříválec) s nízkou udávanou spotřebou a relativně vysokým výkonem, jako by nebyl. Dvoulitrové TSI o pěkném výkonu 162 kW sice ani náhodou není nejsilnějším čtyřválcem na trhu, ve srovnání s testovaným TDI však jde o vysloveně sportovní motor.

obrázek [600 x 355]  

Je samozřejmě nefér porovnávat obě paliva (byť milovníci nafty rádi srovnávají stejné objemy, jen jaksi zapomínají dodat, že jejich favorit má turbodmychadlo a porovnávaný benzin ne), nicméně když jsou agregáty zastavěny do stejně vypadajícího vozu s přídomkem RS, nevyhneme se tomu. Turbodiesel je tradičně silný v nízkých otáčkách, mezi dvěma až třemi tisíci mají přední kola plno práce, aby generovaný moment 380 N.m přenesla na asfalt. Nástup síly z nejnižších otáček není tak plynulý jako třeba u nových turbodieselů od Mazdy, mezi stavem vypnuto pod 1.500 otáčkami a zapnuto při 2.000 min-1, což jsou otáčky nejvyššího točivého momentu, je však poměrně příkrý. Nicméně proti turboefektu některých turbodieselů minulosti jde o homeopatický odvárek.

Před rokem: Škoda Octavia II RS 2.0 TSI vs. Škoda Octavia II Combi RS 2.0 TDI

Ve vyšších rychlostech turbodieselu (ve srovnání s benzinem) poměrně rychle dochází dech a nad 200 km/h už se vozu moc zrychlovat nechce. Také pružné zrychlení nás trochu zklamalo, RS zkrátka v dynamických aspektech nepůsobí sportovním dojmem. Bude to možná znít vůči značce RS tvrdě, ale opravdu nečekejte nic jiného, než rychlé naftové kombi s velmi solidním podvozkem, ušitým na míru českým cestám.

Ve srovnání s Golfem GTD se motor zdál být o něco hůře odhlučněný, na rozdíl od benzinové verze však neobtěžoval umělý generátor zvuku - vylepšení zvuku je mnohem přirozenější. Agregát z rodiny EA288 si nechá líbit i vyšší otáčky, ve kterých sice neexceluje, ale ani výrazněji nevadne. Ještě příjemnější však bylo zjištění, že je od nízkých otáček až po ty vysoké solidně kultivovaný a nemá slabé místo ve zvukovém projevu. Navíc dva vyvažovací hřídele odvádějí dobrou práci. V tomto ohledu a vzhledem k výkonu bychom jenom těžko hledali (nejen v daném segmentu) povedenější naftový čtyřválec.

obrázek [600 x 402]  

Samočinná dvouspojková převodovka DSG je s turbodieselem (tradičně) sladěna velmi dobře. Nezmatkuje, neškube a pokud ji netrápíte ve sportovním módu, kdy se před akcelerací pohybujete těsně pod maximem točivého momentu, takže ze „silného“ naftového pásma rychle vystoupíte, skvěle vám poslouží. Absence páček pod volantem jde na vrub předsériovosti kusu, sériové vozy budou pádla mít.

TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

Umí i šetřit

Jak už jste asi pochopili, nákup naftového RS vám nebudeme rozmlouvat pouze v případě, kdy ročně najezdíte velkou porci kilometrů. I proto je doslova klíčová spotřeba paliva, protože pak by automobil ztratil i svůj poslední trumf.

Naštěstí (nebo bohužel?), turbodieselové RS umí jít do sebe a jezdit za hodně málo. Dokonce jsme při jízdě mimo město o mnoho nezaostali za tovární spotřebou: s lehkou nohou stačí pět litrů na 100 km a ani nebudete nikoho na okresce zdržovat, protože za rychlostními limity nikterak výrazně zaostávat nebudete. Dálniční stovka zvýšila odběr na šest litrů, motor na šestý (nejvyšší) stupeň v tu chvíli točí zhruba 1.700 otáček.

Při rychlé jízdě se výhoda nafty začíná zmenšovat, sportovní svezení znamená atakování dvanáctilitrové hranice, přičemž výsledné tempo není s benzinovou verzí srovnatelné. Průměrná spotřeba během testu se pohybovala mezi sedmi a osmi litry na 100 km.

obrázek [600 x 271]  

Závěr

Pokud to prostě musí být turbodieselová Octavia, jděte do toho. Avšak nezapomínejte na dvě věci: za svoje peníze můžete mít výrazně rychlejší automobil v podobě benzinové verze, navíc na začátku příštího roku by měl dorazit Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m) a karoserií kombi v nabídce. A nutno podotknout, že Leonu to v kombíku opravdu sluší!

Video

Nejlevnější verze modelu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem629.900 Kč (2.0 TDI/135 kW RS)
Testovaný vůz s výbavou880.900 Kč (2.0 TDI/135 kW Combi RS DSG)

Plusy

  • Dílenské zpracování a sériová výbava
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
  • Objemný zavazadelník, užitečné zatížení
  • Spotřeba při klidné jízdě

Minusy

  • Aerodynamický hluk od oken ve vysokých rychlostech
  • RS Combi povinně s elektrickým otvíráním pátých dveří
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi RS TDI

Cena v základní výbavě: 629 900 Kč Cena v testované výbavě: 880 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT (barevný), sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování oken, bixenonové světlomety s natáčením, malý kožený paket, kovové pedály, vyhřívání předních sedadel, přední mlhovky, autorádio Swing s osmi reproduktory, sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, litá 17” kola, elektricky ovládané páté dveře, kůží potažený volant atd.

Výbava testovaného vozu:metalíza (+8.700,-), černý designový paket – střešní ližiny, maska chladiče, kryty zrcátek (+6.500,-), litá 18“ kola (+5.100,-), bezklíčové odemykání a startování Kessy (+10.000,-), Performance Mode Selection a Performance Sound Generator (+4.200,-), panoramatická střecha (+32.000,-), multifunkční kapsa v zavazadlovém prostoru (+1.000,-), zásuvka 220 V (+2.500,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), zatmavená zadní okna (+4.500,-), navigace Columbus (+35.500,-), komfortní telefonování Bluetooth s hlasovým ovládáním (+7.500,-), Automatic Parking Assistant – parkovací čidla a robotizované parkování podélně a kolmo k vozovce (+31.000,-), přední mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-) atd.

První český autonomní vlak má vyjet do tří let První český autonomní vlak má vyjet do tří let

Konsorcium tuzemských firem vedených AŽD Praha investuje…

Policie se zatím bez odezvy pokouší kontaktovat Babiše mladšího Policie se zatím bez odezvy pokouší kontaktovat Babiše mladšího

Policie se pokouší o navázání přímého kontaktu s Andrejem…

Komentář Lukáše Kovandy: Evropě chybějí lídři Komentář Lukáše Kovandy: Evropě chybějí lídři

Nejedeme v tom sami. V Británii mají také vládní krizi.…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi RS TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.4 / 5.1
Emise CO2:132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1507 / 566
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4685
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi RS TDI – Nafta patří do kamen







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 






 
Australská rallye po 1. dnu: Vedou citroëny, na titul útočí Ogier

Australská rallye po 1. dnu: Vedou citroëny, na titul útočí Ogier

Dnes 14:55

Oba vozy továrního týmu Citroën po prvním dnu Australskou rallye, třináctý a závěrečný podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

Drsný útok na Daru kvůli Rytmusovi: Jsi zlá osoba, zakopal bych tě pod černou zem!

Drsný útok na Daru kvůli Rytmusovi: Jsi zlá osoba,…

Dopřáli si sice období příměří, jenže zdá se, že válka mezi expartnery Darou Rolins (45) a Patrikem Vrbovským…

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok do zimy. Na horách až -10°C

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok…

Třetí listopadový víkend udělá definitivní tečku za dny babího léta. V neděli k nám začne proudit studený vzduch…

 

iSport.cz

Berbr a Damková opět neuspěli u soudu. Sudí Kocián se nemusí omlouvat

Berbr a Damková opět neuspěli u soudu. Sudí Kocián…

Fotbalový rozhodčí Radek Kocián se nemusí za výroky v médiích omlouvat místopředsedovi Fotbalové asociace ČR…

Televizní experti, kteří zmizeli! Řada kariér měla smutný konec

Televizní experti, kteří zmizeli! Řada kariér měla…

Přenos z fotbalových zápasů s experty ve studiu? Dnes běžná praxe, která má v Anglii mnohem bohatší tradici než…

 

Reflex.cz

Mayová bojuje o přežití v čele vlády a brexit míří do další slepé uličky

Mayová bojuje o přežití v čele vlády a brexit míří…

Souboj o podobu a vlastně i přežití brexitu dospěl v těchto dnech na další, rozhodující křižovatku. Po měsících…

Bohumil Pečinka: Bude z Česka mečiarovské Slovensko?

Bohumil Pečinka: Bude z Česka mečiarovské Slovensko?

Pročetl jsem si stovky výpovědí na sítích ohledně dnešní politické krize a zaujal mě jeden typ reakce. Tito lidé…