TEST Škoda Octavia Combi RS TDI – Nafta patří do kamen
Není všechno zlato, co se třpytí. Ačkoliv vypadá zelené kombi s RS doplňky a osmnáctipalcovými koly nádherně, nenechte se zmást: pod kapotou není benzin a levý pruh dálnice váš nikdy nebude...
Zážehová Octavia RS nás nadchla: Velmi rychlé, praktické a solidně vybavené auto stojí jenom lehce přes 600.000 korun. Spousta zákazníků s větším ročním nájezdem kilometrů se však benzinu bojí a raději by zvolila naftu. Když si k tomu připočtete fakt, že Evropa je zvláště „zatížená“ na turbodieselová kombi, je poměrně logické, proč Škoda nabízí také naftové RS.
Na jeho přítomnost jsme si v modelovém portfoliu již dávno zvykli, o turbodieselové Fabii RS nemluvě. I obchodní cestující chtějí mít pocit „sportovního“ vozu, proti tomu nelze nic namítat. Obvykle je velmi důležité, z jakého pohledu se na celý automobil budete dívat, v případě RS TDI je však úhel pohledu ještě zásadnější než jindy.
Benzin a pak dlouho nic
Octavia RS TDI má jeden zásadní problém: na showroomu vedle ní stojí o deset tisíc korun levnější benzinová verze. Ta má výhodu lehčí přídě (s nárůstem hmotnosti nad přední nápravou u turbodieselové verze se však podvozkáři popasovali dobře) a o několik řádů lepšího motoru.
Zatímco před deseti lety automobilky investovaly nemalé peníze do vývoje moderních common railů, benzinové agregáty stály tak trochu mimo hlavní proud. Trend se však v posledních několika letech otočil a kdo nemá moderní přeplňovaný zážehový čtyřválec (nebo tříválec) s nízkou udávanou spotřebou a relativně vysokým výkonem, jako by nebyl. Dvoulitrové TSI o pěkném výkonu 162 kW sice ani náhodou není nejsilnějším čtyřválcem na trhu, ve srovnání s testovaným TDI však jde o vysloveně sportovní motor.
skoda octavia testy nizsistredni
Je samozřejmě nefér porovnávat obě paliva (byť milovníci nafty rádi srovnávají stejné objemy, jen jaksi zapomínají dodat, že jejich favorit má turbodmychadlo a porovnávaný benzin ne), nicméně když jsou agregáty zastavěny do stejně vypadajícího vozu s přídomkem RS, nevyhneme se tomu. Turbodiesel je tradičně silný v nízkých otáčkách, mezi dvěma až třemi tisíci mají přední kola plno práce, aby generovaný moment 380 N.m přenesla na asfalt. Nástup síly z nejnižších otáček není tak plynulý jako třeba u nových turbodieselů od Mazdy, mezi stavem vypnuto pod 1.500 otáčkami a zapnuto při 2.000 min-1, což jsou otáčky nejvyššího točivého momentu, je však poměrně příkrý. Nicméně proti turboefektu některých turbodieselů minulosti jde o homeopatický odvárek.
Ve vyšších rychlostech turbodieselu (ve srovnání s benzinem) poměrně rychle dochází dech a nad 200 km/h už se vozu moc zrychlovat nechce. Také pružné zrychlení nás trochu zklamalo, RS zkrátka v dynamických aspektech nepůsobí sportovním dojmem. Bude to možná znít vůči značce RS tvrdě, ale opravdu nečekejte nic jiného, než rychlé naftové kombi s velmi solidním podvozkem, ušitým na míru českým cestám.
Ve srovnání s Golfem GTD se motor zdál být o něco hůře odhlučněný, na rozdíl od benzinové verze však neobtěžoval umělý generátor zvuku - vylepšení zvuku je mnohem přirozenější. Agregát z rodiny EA288 si nechá líbit i vyšší otáčky, ve kterých sice neexceluje, ale ani výrazněji nevadne. Ještě příjemnější však bylo zjištění, že je od nízkých otáček až po ty vysoké solidně kultivovaný a nemá slabé místo ve zvukovém projevu. Navíc dva vyvažovací hřídele odvádějí dobrou práci. V tomto ohledu a vzhledem k výkonu bychom jenom těžko hledali (nejen v daném segmentu) povedenější naftový čtyřválec.
skoda octavia testy nizsistredni
Samočinná dvouspojková převodovka DSG je s turbodieselem (tradičně) sladěna velmi dobře. Nezmatkuje, neškube a pokud ji netrápíte ve sportovním módu, kdy se před akcelerací pohybujete těsně pod maximem točivého momentu, takže ze „silného“ naftového pásma rychle vystoupíte, skvěle vám poslouží. Absence páček pod volantem jde na vrub předsériovosti kusu, sériové vozy budou pádla mít.
Umí i šetřit
Jak už jste asi pochopili, nákup naftového RS vám nebudeme rozmlouvat pouze v případě, kdy ročně najezdíte velkou porci kilometrů. I proto je doslova klíčová spotřeba paliva, protože pak by automobil ztratil i svůj poslední trumf.
Naštěstí (nebo bohužel?), turbodieselové RS umí jít do sebe a jezdit za hodně málo. Dokonce jsme při jízdě mimo město o mnoho nezaostali za tovární spotřebou: s lehkou nohou stačí pět litrů na 100 km a ani nebudete nikoho na okresce zdržovat, protože za rychlostními limity nikterak výrazně zaostávat nebudete. Dálniční stovka zvýšila odběr na šest litrů, motor na šestý (nejvyšší) stupeň v tu chvíli točí zhruba 1.700 otáček.
Při rychlé jízdě se výhoda nafty začíná zmenšovat, sportovní svezení znamená atakování dvanáctilitrové hranice, přičemž výsledné tempo není s benzinovou verzí srovnatelné. Průměrná spotřeba během testu se pohybovala mezi sedmi a osmi litry na 100 km.
skoda octavia testy nizsistredni
Závěr
Pokud to prostě musí být turbodieselová Octavia, jděte do toho. Avšak nezapomínejte na dvě věci: za svoje peníze můžete mít výrazně rychlejší automobil v podobě benzinové verze, navíc na začátku příštího roku by měl dorazit Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m) a karoserií kombi v nabídce. A nutno podotknout, že Leonu to v kombíku opravdu sluší!
Nejlevnější verze modelu | 334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 629.900 Kč (2.0 TDI/135 kW RS) |
Testovaný vůz s výbavou | 880.900 Kč (2.0 TDI/135 kW Combi RS DSG) |
Plusy
- Dílenské zpracování a sériová výbava
- Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
- Objemný zavazadelník, užitečné zatížení
- Spotřeba při klidné jízdě
Minusy
- Aerodynamický hluk od oken ve vysokých rychlostech
- RS Combi povinně s elektrickým otvíráním pátých dveří
- Kratší naměřená délka zadního sedáku
- Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka