Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SEAT loni zaznamenal ztrátu 391 mil. Euro, letos představí Ibizu ST a novou Alhambru

Diskuze (30)
Španělský SEAT hospodařil i v roce 2009 se ztrátou. Místo úsporných opatření ale sází na velké investice do vývoje a obměňování modelového portfolia.

Provozní výsledek SEATu za rok 2009 je -391 milionů Euro. Španělská automobilka tak ve srovnání s rokem 2008 ještě prohloubila svou ztrátu, tehdy byla 141 milionů Euro. Obrat klesl ve stejném období o 15 % na 4,101 miliardy Euro. Počet aut dodaných zákazníkům klesl o 8,5 % na 337 tisíc kusů (retail).

Hlavní příčinou poklesu je dramatický propad domácího španělského trhu, který je klíčovým odbytištěm SEATu – tvoří 34 % příjmů. Naopak před ještě větší ztrátou SEAT zachránily velké trhy, kde byly spuštěny programy na podporu prodeje nových aut. Růst prodeje španělská automobilka zaznamenala v Německu (zde dokonce o 37 %), Francii a Velké Británii.

Nejvyšší a současně nejstabilnější prodejní čísla má modelová řada Ibiza. Se 171 tisíci kusy zaznamenala pokles o 9,2 % a představuje 56 % všech SEATů prodaných v loňském roce. Druhým nejprodávanějším je kompaktní hatchback León (64 tisíc ks, 21 % ze všech modelů) a třetí Altea XL (19 tisíc ks, 6 % celkových prodejů). Toto pořadí se ve srovnání s rokem 2008 nezměnilo.

Největší propad prodejů zaznamenaly dva modely, které loni ukončily svou kariéru: Córdoba a Toledo. S velkým poklesem zájmu se potýká také poloterénní Altea Freetrack. Modelová řada Exeo, která se stala novou vlajkovou lodí automobilky, má po prvním roce na trhu 21 tisíc prodaných kusů, český konkurent Škoda Superb dosáhl loni téměř přesně dvojnásobku (44 tisíc ks).

Letos se SEAT zaměří na uvedení dvou novinek: kombi Ibiza ST, které se začne prodávat zkraje léta, a dosud nepředstavenou novou generaci velkého MPV Alhambra, jehož uvedení na trh je naplánováno na říjen. Kromě toho dojde k obměně nabídky motorů u ostatních modelů.

Od roku 2010 očekává automobilka další ztrátu. Bude ale usilovat o posílení pozice značky na trhu. Loni bylo proinvestováno 510 milionů Euro, z nich 110 směřovalo na vývoj. Investice se projeví především v modelové ofenzívě, která je plánována na rok 2012. Tehdy by měla roční produkce továrny v Martorellu přesáhnout 500 tisíc aut. Loni byla 301 tisíc ks, automobilka tak počítá s nárůstem o 60 %.

SEAT bude ve své domovské továrně vyrábět mimo jiné Audi Q3, které se představí v roce 2011.

SEAT: počet prodaných aut v roce 2009 (wholesale)
Model20092008změna [ks]změna [%]
Ibiza170.833188.232-17.399-9,2
Córdoba6.32419.531-13.207-67,6
Altea13.33117.747-4.416-24,9
Altea XL18.83531.925-13.090-41,0
Altea Freetrack1.1162.982-1.866-62,6
León64.44794.180-29.733-31,6
Toledo1.4084.820-3.412-70,8
Exeo12.8370+12.837100
Exeo ST8.1760+8.176100
Alhambra5.92310.040-4.117-41,0
Celkem (wholesale)303.230369.457-66.227-17,9

Poznámka: tabulka a z ní vycházející údaje v textu uvádějí wholesale, tedy dodávky výrobce prodejcům. Celkový počet 337 tisíc aut je retail, tzn. prodeje koncovým zákazníkům.

Diskuze (30)
28. 3. 2010 17:24
Vývoj není vidět
Do jakého vývoje jen ten Seat investuje...? Je snad Exeo model plný inovací a nebo je to stará Audi v jiném kabátě? Ibiza s platformou od VW taky nebude vlastní vývoj. Viděl bych to na vývoj nových pedálů, řadící páky a číselníků na přístrojové desce. :-(
27. 3. 2010 22:04
Re: SEAT - DESIGNOVÝ GURU
Nech už toho prosimtě, si k smíchu.
27. 3. 2010 20:56
Re: SEAT - DESIGNOVÝ GURU
Ako mohla uvedená trojka prevziať štýl Leóna, keď z týchto áut León nie je najstarší? Vynašiel si cestovanie v čase?
27. 3. 2010 19:53
Re: SEAT - DESIGNOVÝ GURU
Jaký omyl? Tvrdím, že styl Leon je nyní styl GURU v tom významu, že je to jediná životaschopná designová odpověď na Golfa. Odpověď, kterou (aktuálně) po Leonovi převzala uvedená trojka.
Avatar - peter_ko
27. 3. 2010 18:33
Re: SEAT - DESIGNOVÝ GURU
On a priznat chybu? To skor zacnu psy na Mars lietat...