23. série Top Gearu skončila. Jak obstáli noví moderátoři?
Uplynulá, 23. série pořadu Top Gear je za námi. Po šesti odvysílaných epizodách s novými moderátory je tak ideální čas na zhodnocení šestice tváří, které nahradily Clarksona, Hammonda a Maye. Některé z nich bychom rádi vídali častěji, jiným bychom klidně dali „padáka.“
Chris Evans
Britský rozhlasový moderátor byl první oznámenou tváří nového Top Gearu, když se dokonce zdálo, že pořad bude uvádět sám, ve spolupráci s pravidelně se střídajícími hosty. K tomu ale naštěstí nedošlo, protože Chris Evans patří mezi největší zklamání nového Top Gearu.
Evans se zpočátku až příliš snažil být novým Clarksonem, přebíral jeho styl, avšak bez jeho charakteristického humoru. Později si sice našel svoji polohu a testy Zenosu E10 S nebo McLarenu 675 LT zaujal, jeho nepříjemný hlas a častý řev však až na výjimky zůstávaly. Když se Evans uklidnil, dokázal, že autům rozumí, nebylo to ale moc často. I s ohledem na jeho údajné spory s ostatními moderátory (Evansovi se prý nelíbí, že jsou chválení a jemu samotnému je dávána vina za kritizovaný pořad) musíme říci, že by nám rozhodně nevadilo, kdyby 23. série byla pro Evanse první a zároveň i poslední. Minimálně by jeho role měla být zúžena, protože některé z ostatních postav zaujaly mnohem více.
Chris Harris
Jmenovec Evanse, Harris nabídl v novém Top Gearu přesně to, na co jsou jeho fanoušci léta zvyklí – spoustu smyků, divokou jízdu a analytické ohodnocení jednotlivých aut, kterému nechybí vtip. Jestli souhlasíte s Harrisovým hodnocením jednotlivých aut podle toho, jak umí driftovat, museli jste být nadšeni. Mně osobně trochu vadilo, že Harris nepřišel s ničím novým. Jeho recenze byly stejné jako v minulosti, zkrátka bylo jedno, jestli je natáčel pro Top Gear nebo jiné pořady. To ale nemění nic na tom, že jeho testy stojí za to. Harris navíc často dával najevo své nadšení, což se třeba o Evansovi nedá říct. Kdyby „opičák“ (jeho typická přezdívka snad kvůli politické korektnosti nezazněla) dostal více prostoru, rozhodně bychom se nezlobili.
Eddie Jordan
Někdejší majitel stejnojmenné stáje ve Formuli 1 se v novém Top Gearu objevoval jen sporadicky, vlastně pouze v soutěžích, jako byla jízda s luxusními SUV v Africe a jízda do Benátek. I v těchto krátkých vystoupeních však potěšil. Jordan si našel vlastní roli podivínského „strejdy,“ který díky svému častému podvádění umožňoval ostatním, aby si z něj mohli pravidelně střílet. Prostě něco jako Hammond a jeho vybělené „křeččí“ zuby. Škoda jen, že osmašedesátiletý manažer toho k samotným autům moc neřekl. Top Gear nadále zůstává automobilová show, a tak by nějaké hodnocení nebo názor neměly chybět. V tomto ohledu má „Eddie“ rozhodně co zlepšovat.
Matt LeBlanc
Top Gear býval ryze britským pořadem, herec Matt LeBlanc jej ale okořenil americkým stylem, což rozhodně nebylo na škodu. Američan známý hlavně postavou Joeyho ze seriálu Přátelé si našel svůj styl, jednotlivá auta jednoduše hodnotil z pohledu někoho, koho baví řízení a může si je dovolit koupit. Od LeBlanca jsme se tak dočkali zajímavých postřehů i vtipných scének, ať už jedení sendviče v Porsche 911R nebo krkolomného nastupování do Arielu Nomad.
LeBlanc navíc dokázal, že umí pobavit takřka v jakékoliv situaci. Bavil při testech, soutěžích i ve studiu. LeBlanc třeba dostal na starosti uvádění Stiga jeho vtipnými charakteristikami (někdo říká, že...), což byla v role, v níž nezklamal. Nejen poznámka, že Stigův ušní maz má barvu britské závodní zelené, pobavila. LeBlanc zkrátka nejenže zaujal americké publikum, na které jistojistě primárně cílil, ale také všechny ostatní. Jestliže BBC hledalo „nového Clarksona,“ LeBlanc jím se stylem svým vlastním může být.
Rory Reid
V domovské Británii je Rory Reid sice poměrně známý automobilový novinář, globální publikum ho ale do příchodu k Top Gearu neznalo. Ostatně Reid se moderátorem stal jen díky konkurzu mezi fanoušky pořadu. A vítězství v tomto konkurzu bylo zasloužené, Reid se totiž stal jedním z nejlépe hodnocených moderátorů „nového“ Top Gearu.
Reid se vystupování mezi notně známějšími moderátory nezalekl, ba naopak. Vystupování v Top Gearu si vyloženě užíval, neustále sršel nadšením, přitom však nezapomínal na zajímavé postřehy k jednotlivým autům i vtipné glosy (osmiválcový mustang je skoro tak ekologický jako Volkswagen). Reid se spolu s Harris ujal i moderování přidružené show Extra Gear, nabízející záběry z natáčení a další zajímavé materiály, kterého se zhostil také na výbornou. Jestli by někdo měl dostat více prostoru na úkor Evanse, je to vedle Harrise právě Reid.
Sabine Schmitz
Nebudeme zastírat, že jsme od německé závodnice čekali více. V jedné z epizod sice pobavila rychlou jízdou s Audi R8 V10 Plus, po níž Evansovi na místě spolujezdce bylo nevolno, jinak ale nepředvedla vlastně nic zajímavého. Prostě taková šedá myš, na kterou jsme rychle zapomněli. Vlastně ani ženský prvek do show nevnesla, auta hodnotila na základě toho, že závodí. Vůči Sabine to možná bude kruté, musíme ale říci, že pokud by se v nadcházející sérii Top Gearu už neobjevila, nic by se nestalo. Jednoduše bychom si toho možná ani nevšimli...
The Stig
Součástí týmu Top Gearu zůstává i tajemný jezdec The Stig, který je jednou z mála návazností na předchozí moderátorský tým. Stoprocentně nevíme, zda se pilot skrývající se v bílém overalu změnil, či ne (Evans pouze uvedl, že Stiga si ponechali), tajemný jezdec ale zůstává stejný: nemluví a jezdí rychle. Z tempa neslevil, ba naopak, s McLarenem 675 LT zajel nový rekord tratě Top Gearu.
Finální zhodnocení
Po šesti odvysílaných epizodách už je prostor na zhodnocení jednotlivých moderátorů nového Top Gearu. Zatímco Chrise Evanse a možná i Sabine Schmitz bychom se klidně pro následující série zbavili, Rorymu Reidovi, Mattu LeBlancovi a Chrisu Harrisovi bychom dali více prostoru, aby plně předvedli, co umí. Stejně tak by nám ani nadále nevadil ani „podivín“ Eddie Jordan. O Stigovi pak není sporu, bez tajemného jezdce, který se dotkl všech Nedotknutelných, bychom si Top Gear ani neuměli představit. A jaký je váš názor na nové moderátory Top Gearu?