Škoda 450: Předchůdce slavné Felicie debutoval před 60 lety

 

Sportovní Felicii, půvabný sportovní kabriolet zná každý. Měl ale svého přímého předchůdce v modelu 450, který slaví kulatiny. Mnozí oba dodnes zaměňují...

Mladoboleslavská automobilka uvažovala o otevřeném voze na základě řady 440/445 už v polovině 50. let minulého věku coby protiváze malých britských sporťáků. Dvoumístný prototyp 440 Sport, představený veřejnosti v září 1956 v Brně ale příliš nezaujal. Nebyl vlastně ničím jiným než Spartakem s uříznutou střechou, dokonce i víko zavazadlového prostoru měl stejné. Až na panoramatické čelní sklo a bezrámová boční okna nevypadal příliš sportovně, záď působila nevzhledně a bachratě a bylo jasné, že se musí změnit. Ještě předtím, nejpozději v prosinci 1956 byl ovšem zelený exemplář vybaven dvoukarburátorovým čtyřválcem OHV 1089 cm3 s výkonem padesáti koní a přeznačen na 450-1. Motor dostal zvýšenou kompresi na 8,4:1 díky použití deflektorů na pístech a překonstruované sání včetně o 1 mm většího průměru ventilů.

Vývoj však pokračoval dalším prototypem 450-2 z března 1957, už a uspořádáním 2+2, mnohem elegantnější, delší a nižší zádí a oblejší maskou místo lichoběžníkové. Hrdlo palivové nádrže se přestěhovalo z hrany pravého zadního blatníku taktéž na pravou stranu, ale k většímu víku zavazadelníku a zároveň pod kryt. „Kufr“ se otevíral páčkou za levými dveřmi, ty bylo nutné nejprve otevřít. Nová palubní deska, kterou zdědily i pozdější sériové vozy, postrádala oproti 440 Sport otáčkoměr. Boční okna dostala rámečky, které se však stahovaly i s nimi. Praktická skládací střecha, respektive její trubková konstrukce se však musela změnit, byla příliš vysoká, neforemná, netěsnila a špatně se s ní manipulovalo. Také chromovaný rám čelního skla konstruktéři zesílili.

Pořádný rozruch

Návštěvníci 3. ročníku Výstavy československého strojírenství (Mezinárodní strojírenský veletrh se z ní stal až později) přesně o rok později po představení 440 Sport, tedy v září 1957, poznali na vlastní oči, že se dílo zdařilo. A přišlo jich opravdu hodně: 1,6 milionu. V říjnu téhož roku vyvolala 450 pořádný rozruch i na autosalonu v Londýně.

Pod kapotou vrcholného provedení řady 440/445/450 zůstal podélně uložený čtyřválec objemu necelého 1,09 l s výkonem 36,8 kW (50 k)/5500 min-1 a dvěma spádovými karburátory Jikov 32 SOPb. Škodovka, tehdy AZNP (Automobilové závody, národní podnik) se vrátila k předválečné konvenci: trojčíslí značilo počet válců a koňských sil v útrobách. Celá série vyznávala klasickou koncepci se zadním pohonem. Čtyřstupňová manuální převodovka měla řadicí páku ještě na sloupku řízení a přenášela 74,5 N.m v 3500 otáčkách. Dělené nápravy s příčným listovým perem vpředu i vzadu přinesly slušné jízdní vlastnosti i na špatných cestách. Podvozek disponoval rozvorem 2,4 m. Na zadní nápravě byly použity teleskopické tlumiče, zatímco vpředu ještě pákové. Za patnáctipalcovými koly se skrývaly bubnové brzdy, řízení bylo šroubové maticové.

V případě 450 (interně typu 984) nešlo tedy o roadster, ale vlastně o kabriolet. A náležitě atraktivní! Zadní lavice v jinak docela prostorném interiéru byla samozřejmě skutečně nouzová, navíc si nebylo o co opřít záda. Nicméně auta sloužila i jako rodinná, takže se tam musely vměstnat dokonce dvě děti, dokonce už takřka dospělé slečny. Přední jednodílné sedadlo tedy logicky dostalo dělená sklopná opěradla, aby se přístup dozadu alespoň trochu usnadnil. Sportovně vyhlížející škodovka se obešla rovněž mimo jiné bez vnitřního zpětného zrcátka. 4,07 m dlouhá, 1,60 m široká a 1,38 m vysoká 450 jela až 128 km/h, přitom se průměrně spokojila devíti litry benzinu na 100 km. O vyložený sporťák tedy samozřejmě nešlo, jenže k takovému se běžný smrtelník stejně nedostal...

Volně

V bývalém Československu byla tahle bomba k mání na volném trhu, bez poukazu, na který musel zájemce čekat a ještě jej nedostal každý... Stála 42.000 Kčs. V Kvasinách vzniklo do konce roku 1957 pouze deset předprodukčních vozů, od května 1958 do počátku následující sezóny pak další tisícovka sériových. Pochopitelně hlavně na export, devizy byly potřeba. Do zahraničí putovaly zhruba dvě třetiny: hlavně do západní části tehdy rozděleného Německa, Velké Británie a také do USA, kde mladoboleslavská automobilka tehdy ještě působila. Tam se vyvezlo celkem 408 exemplářů. Fotograf Vilém Heckel pořídil sérii snímků s úřadující Miss této země Charlotte Sheffield (1936-2016), americká královna krásy pózovala u „showcaru“ už ve zmíněném Londýně.

Nedostatečná tuhost karoserie se vyřešila až koncem roku 1958, vozy vzniklé do prosince byly výztuhami prahů vybaveny dodatečně. Kromě tradiční hranaté skládací plátěné střechy se brzy objevil i bílý laminátový hardtop. Ten se vyráběl postupným vrstvením textilie a pryskyřice, což se však v praxi příliš neosvědčilo. Následně byl použit nástřik směsi sklolaminátových vláken s plnivem do formy. Autům to s pevnou odnímatelnou střechou skutečně slušelo...

Felicia

Nástupnická Felicia (typ 994) z února 1959 měla už po vzoru Octavie lichoběžníkovou přední nápravu s vinutými pružinami místo příčného listového pera, „teleskopy“ a příčným zkrutným stabilizátorem. Řazení se přestěhovalo na středový tunel, dříve vyvýšená a zaoblená palubní deska s trojicí kruhových přístrojů (centrálním rychloměrem, ukazatelem stavu paliva vlevo a teploměrem chladicí kapaliny na druhé straně) se změnila. Na zadních blatnících přibyly v jedenašedesátém decentní ploutvičky v americkém stylu s většími koncovými světly, upravena byla také mřížka chladiče, nyní nižší a „utopená“. Přišla i výkonnější verze Super typu 996 (1221 cm3/40,5 kW/54 k). Do roku 1964 vyrobila automobilka celkem 14.863 Felicií. Kapacita kvasinského závodu dosažení vyšších čísel neumožňovala, i když zákazníci nejen ze Západu po nich prahli...

Technika vynikala spolehlivostí a robustností, takže ještě na začátku 90. let minulého věku bylo možné potkat vozy v běžném provozu. I když vesměs patřičně unavené a notně ohlodané hnědým morem. Už tehdy je ale začali vyhledávat veteránisté a sběratelé, což platí vlastně dodnes. Řada 450/Felicia je prostě nadčasová...

Foto:: archiv Škoda Auto, Vilém Heckel, autor

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží

Turecko prudce zvýšilo cla na dovoz některého amerického…

Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům

Britská Royal Bank of Scotland zaplatí ve Spojených…

Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté

Růst české ekonomiky meziročně zpomalil o téměř dva…

Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí

KSČM si po desetiletích teprve přičichla k moci, a už se…

 
Zdroj: Škoda, AR, SM, archiv ACZ

Štítky Škoda Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Škoda 1100 OHC typ 968: Charismatickému sporťáku je šedesát Škoda 1100 OHC typ 968: Charismatickému sporťáku je šedesát

V Mladé Boleslavi se rodily sportovní vozy i v 50. letech…

Škoda 440: Spartak slaví šedesáté narozeniny Škoda 440: Spartak slaví šedesáté narozeniny

Škoda 440 se stala v padesátých letech minulého století…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají někoho, kdo se postará o 55 koček!

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají…

Máte rádi kočky a rádi byste bydleli v odlehlém ostrovním ráji? Tak toto zaměstnání je pro vás jako dělané!…

 

iSport.cz

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic. Přemožitel Slavie narazí na Ajax

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic.…

Český trenér Radoslav Látal si s fotbalisty Trnavy ve skupině Ligy mistrů nezahraje. Po úvodní remíze 1:1 ze…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Když byl na tomto webu zveřejněn příspěvek o nebezpečnosti stávajícího Turecka pro Evropu, svým způsobem mě to…

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa do kamerunského pohoří Alantika

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa…

Před pár lety jsem na několik dnů vyšplhal do kamerunských hor. Muž středního věku Issa, průvodce z kmene Koma,…