Škoda 450: Předchůdce slavné Felicie debutoval před 60 lety

 

Sportovní Felicii, půvabný sportovní kabriolet zná každý. Měl ale svého přímého předchůdce v modelu 450, který slaví kulatiny. Mnozí oba dodnes zaměňují...

Mladoboleslavská automobilka uvažovala o otevřeném voze na základě řady 440/445 už v polovině 50. let minulého věku coby protiváze malých britských sporťáků. Dvoumístný prototyp 440 Sport, představený veřejnosti v září 1956 v Brně ale příliš nezaujal. Nebyl vlastně ničím jiným než Spartakem s uříznutou střechou, dokonce i víko zavazadlového prostoru měl stejné. Až na panoramatické čelní sklo a bezrámová boční okna nevypadal příliš sportovně, záď působila nevzhledně a bachratě a bylo jasné, že se musí změnit. Ještě předtím, nejpozději v prosinci 1956 byl ovšem zelený exemplář vybaven dvoukarburátorovým čtyřválcem OHV 1089 cm3 s výkonem padesáti koní a přeznačen na 450-1. Motor dostal zvýšenou kompresi na 8,4:1 díky použití deflektorů na pístech a překonstruované sání včetně o 1 mm většího průměru ventilů.

Vývoj však pokračoval dalším prototypem 450-2 z března 1957, už a uspořádáním 2+2, mnohem elegantnější, delší a nižší zádí a oblejší maskou místo lichoběžníkové. Hrdlo palivové nádrže se přestěhovalo z hrany pravého zadního blatníku taktéž na pravou stranu, ale k většímu víku zavazadelníku a zároveň pod kryt. „Kufr“ se otevíral páčkou za levými dveřmi, ty bylo nutné nejprve otevřít. Nová palubní deska, kterou zdědily i pozdější sériové vozy, postrádala oproti 440 Sport otáčkoměr. Boční okna dostala rámečky, které se však stahovaly i s nimi. Praktická skládací střecha, respektive její trubková konstrukce se však musela změnit, byla příliš vysoká, neforemná, netěsnila a špatně se s ní manipulovalo. Také chromovaný rám čelního skla konstruktéři zesílili.

Pořádný rozruch

Návštěvníci 3. ročníku Výstavy československého strojírenství (Mezinárodní strojírenský veletrh se z ní stal až později) přesně o rok později po představení 440 Sport, tedy v září 1957, poznali na vlastní oči, že se dílo zdařilo. A přišlo jich opravdu hodně: 1,6 milionu. V říjnu téhož roku vyvolala 450 pořádný rozruch i na autosalonu v Londýně.

Pod kapotou vrcholného provedení řady 440/445/450 zůstal podélně uložený čtyřválec objemu necelého 1,09 l s výkonem 36,8 kW (50 k)/5500 min-1 a dvěma spádovými karburátory Jikov 32 SOPb. Škodovka, tehdy AZNP (Automobilové závody, národní podnik) se vrátila k předválečné konvenci: trojčíslí značilo počet válců a koňských sil v útrobách. Celá série vyznávala klasickou koncepci se zadním pohonem. Čtyřstupňová manuální převodovka měla řadicí páku ještě na sloupku řízení a přenášela 74,5 N.m v 3500 otáčkách. Dělené nápravy s příčným listovým perem vpředu i vzadu přinesly slušné jízdní vlastnosti i na špatných cestách. Podvozek disponoval rozvorem 2,4 m. Na zadní nápravě byly použity teleskopické tlumiče, zatímco vpředu ještě pákové. Za patnáctipalcovými koly se skrývaly bubnové brzdy, řízení bylo šroubové maticové.

V případě 450 (interně typu 984) nešlo tedy o roadster, ale vlastně o kabriolet. A náležitě atraktivní! Zadní lavice v jinak docela prostorném interiéru byla samozřejmě skutečně nouzová, navíc si nebylo o co opřít záda. Nicméně auta sloužila i jako rodinná, takže se tam musely vměstnat dokonce dvě děti, dokonce už takřka dospělé slečny. Přední jednodílné sedadlo tedy logicky dostalo dělená sklopná opěradla, aby se přístup dozadu alespoň trochu usnadnil. Sportovně vyhlížející škodovka se obešla rovněž mimo jiné bez vnitřního zpětného zrcátka. 4,07 m dlouhá, 1,60 m široká a 1,38 m vysoká 450 jela až 128 km/h, přitom se průměrně spokojila devíti litry benzinu na 100 km. O vyložený sporťák tedy samozřejmě nešlo, jenže k takovému se běžný smrtelník stejně nedostal...

Volně

V bývalém Československu byla tahle bomba k mání na volném trhu, bez poukazu, na který musel zájemce čekat a ještě jej nedostal každý... Stála 42.000 Kčs. V Kvasinách vzniklo do konce roku 1957 pouze deset předprodukčních vozů, od května 1958 do počátku následující sezóny pak další tisícovka sériových. Pochopitelně hlavně na export, devizy byly potřeba. Do zahraničí putovaly zhruba dvě třetiny: hlavně do západní části tehdy rozděleného Německa, Velké Británie a také do USA, kde mladoboleslavská automobilka tehdy ještě působila. Tam se vyvezlo celkem 408 exemplářů. Fotograf Vilém Heckel pořídil sérii snímků s úřadující Miss této země Charlotte Sheffield (1936-2016), americká královna krásy pózovala u „showcaru“ už ve zmíněném Londýně.

Nedostatečná tuhost karoserie se vyřešila až koncem roku 1958, vozy vzniklé do prosince byly výztuhami prahů vybaveny dodatečně. Kromě tradiční hranaté skládací plátěné střechy se brzy objevil i bílý laminátový hardtop. Ten se vyráběl postupným vrstvením textilie a pryskyřice, což se však v praxi příliš neosvědčilo. Následně byl použit nástřik směsi sklolaminátových vláken s plnivem do formy. Autům to s pevnou odnímatelnou střechou skutečně slušelo...

Felicia

Nástupnická Felicia (typ 994) z února 1959 měla už po vzoru Octavie lichoběžníkovou přední nápravu s vinutými pružinami místo příčného listového pera, „teleskopy“ a příčným zkrutným stabilizátorem. Řazení se přestěhovalo na středový tunel, dříve vyvýšená a zaoblená palubní deska s trojicí kruhových přístrojů (centrálním rychloměrem, ukazatelem stavu paliva vlevo a teploměrem chladicí kapaliny na druhé straně) se změnila. Na zadních blatnících přibyly v jedenašedesátém decentní ploutvičky v americkém stylu s většími koncovými světly, upravena byla také mřížka chladiče, nyní nižší a „utopená“. Přišla i výkonnější verze Super typu 996 (1221 cm3/40,5 kW/54 k). Do roku 1964 vyrobila automobilka celkem 14.863 Felicií. Kapacita kvasinského závodu dosažení vyšších čísel neumožňovala, i když zákazníci nejen ze Západu po nich prahli...

Technika vynikala spolehlivostí a robustností, takže ještě na začátku 90. let minulého věku bylo možné potkat vozy v běžném provozu. I když vesměs patřičně unavené a notně ohlodané hnědým morem. Už tehdy je ale začali vyhledávat veteránisté a sběratelé, což platí vlastně dodnes. Řada 450/Felicia je prostě nadčasová...

Foto:: archiv Škoda Auto, Vilém Heckel, autor

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jana Vávry: Královská banalita Glosa Jana Vávry: Královská banalita

Zaručeným receptem na globální mediální pozornost je…

Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Nedělní prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

 
Zdroj: Škoda, AR, SM, archiv ACZ

Štítky Škoda Kabriolet

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 



Škoda 1100 OHC typ 968: Charismatickému sporťáku je šedesát Škoda 1100 OHC typ 968: Charismatickému sporťáku je šedesát

V Mladé Boleslavi se rodily sportovní vozy i v 50. letech…

Škoda 440: Spartak slaví šedesáté narozeniny Škoda 440: Spartak slaví šedesáté narozeniny

Škoda 440 se stala v padesátých letech minulého století…

 



 
Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Dnes 08:00

Armáda České republiky má pestrý vozový park. Prohlédněte si nákladní vozidla značky Tatra, bojový speciál Kajman s technikou značky Land Rover, pásový obojživelný transportér nebo tank pro boj s ohněm.




Blesk.cz

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná slova táty Aničky (†18), která před smrtí napsala vzkaz na rozloučenou

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná…

Stovky motorek a roj lampionů štěstí vyprovodily v sobotu osmnáctiletou bojovnici Aničku ze Žamberka na její…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne ukazuje prohnilost spořádané dánské rodiny

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne…

Tým Kamily Zlatuškové, někdejší kreativní producentky České televize a proděkanky FAMU, vybudoval letos na…

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém. Zůstane mu jen Faltýnek?

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém.…

Když před pěti lety Andrej Babiš mířil do prvních voleb s hnutím ANO, stavěl svou image z velké části na známých…