Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci tuzemským dodavatelům

Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci tuzemským dodavatelům

 

Někteří čeští dodavatelé jsou na škodovce velmi závislí a dovoz asijských dílů by ohrozil jejich existenci. Nevěří však, že by automobilka k takovému kroku přistoupila, vyplývá z ankety ČTK.

Velké komplikace by některým tuzemským dodavatelům mladoboleslavské automobilky Škoda Auto způsobilo, pokud by firma přistoupila k dovozu dílů z Asie. O tomto záměru škodovky informoval minulý týden na svých webových stránkách týdeník Ekonom s odvoláním na člena představenstva společnosti zodpovědného za ekonomiku Holgera Kintschera. Někteří čeští dodavatelé jsou však na škodovce velmi závislí a dovoz asijských dílů by ohrozil jejich existenci. Nevěří však, že by automobilka k takovému kroku přistoupila, vyplývá z ankety ČTK.

"Škodovka je pro nás bytostně důležitý odběratel a tohle by pro nás byla velká rána," řekl ČTK Jiří Drašnar, ředitel firmy IMS z České Třebové, která dodává díly například do nové fabie, roomsteru nebu superbu. "Obávám se, že by se z toho stala koncernová záležitost, což by bylo ještě horší," podotkl Drašnar s tím, že koncern VW představuje pro IMS asi 80 procent obratu.

Nevěří však, že by se automobilka k dovozu dílů z Asie nakonec uchýlila. "Podle mě jde o nátlak na snížení ceny, což dělají automobilky obecně a občas dost nevybíravě," řekl. Projevuje se to prý především u dlouhodobých projektů, z kterých již často dodavatelé nemají žádný zisk. Cena materiálů a energií stále roste, ale firmy dodávají automobilce díly za stále stejné původně nasmlouvané ceny. "Jediný způsob, jak se bránit, je snažit se nebýt závislí na jednom odběrateli,"dodal Drašnar.

S tím souhlasí i jednatel firmy Unispo, která na Mladoboleslavsku vyrábí automobilové díly a komponenty, Miroslav Plch: "Většina tuzemských firem se již snaží nebýt na Škodovce zcela závislá, je třeba mít více stálých odběratelů," řekl ČTK. Přesto by se Unispa případná ztráta Škody Auto jako odběratele dotkla výrazně.

"Představují zhruba 40 procent našeho obratu, to samo o sobě znamená zásadní problém. Museli bychom tomu přizpůsobit výrobu, ale ustáli bychom to," sdělil Plch. Ani on ovšem nevěří, že by škodovka začala asijské díly dovážet. "Chápu to jako nátlak na snížení ceny. Je to ale zvláštní, každý rok vykazují miliardové zisky a my se tu pak bavíme o desetinách procenta," dodal Plch.

Velkým zákazníkem je Škoda Auto také pro nymburskou Cadence Innovation, která automobilce dodává například lakované nárazníky, mřížky chladiče, dveřní výplně, přístrojové desky a středové konzoly nebo například hybridní 5. dveře pro model Roomster Scout. Škodovka pro firmu znamená 62 procent obratu. "Je z toho zřejmé, že jde o velmi důležitého zákazníka, dá se říct klíčového. Rozhodně bychom to pocítili výrazně, ale zatím jsme se o tom ve firmě nebavili," řekla ČTK Šárka Syrovátková z Cadence.

V klidu ovšem zůstávají výrobci prototypů, mezi které patří například společnost Stolfig. Škoda Auto pro ně představuje pouze jednoho z řady zákazníků. "Nepředpokládám, že by se to nás nějak dotklo. Tam by zřejmě šlo jen o sériovou výrobu dílů," řekla ČTK jednatelka Margit Pelíšková.

Čínský závod, který montuje Octavie, podle Kintschera již téměř sto procent potřebných dílů nakupuje v Číně. Kvalita je stejná jako v ČR, nákupní ceny o pět až 15 procent nižší. "Náklady na dopravu zatím tuto výhodu eliminují, ale v budoucnu by se to mohlo změnit," poznamenal Kintscher.

Podle serveru ekonom.cz chce Škoda v Číně montovat i vozy Fabia a Superb. Čínští dodavatelé tak budou vyrábět větší množství dílů, a to by jim mohlo umožnit další snížení ceny. "Žádné rozhodnutí o dovozu z Číny ale dosud nepadlo," doplnil Kintscher.

Škoda loni nakoupila výrobní materiál (zejména díly) za téměř 120 miliard korun, o rok dříve za 109 miliard. Na české dodavatele z toho připadá asi 61 procent. Automobilka předpokládá, že letos její nákup výrobního materiálu vzroste asi o 15 procent, ale v Evropě a tedy i v Česku jen zhruba o deset procent.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se

Deník E15.cz dostal od železničářů ojedinělou možnost…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl, nechci ho vystavit peklu

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl,…

Slavný český fotbalista Tomáš Řepka (43) byl ženatý s modelkou Vlaďkou Erbovou (36). Jejich vztah ale…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

I včera fotografoval Martin Straka na Colours of Ostrava, a i včera vznikla z jeho snímků unikátní série.…