Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci tuzemským dodavatelům

Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci tuzemským dodavatelům

 

Někteří čeští dodavatelé jsou na škodovce velmi závislí a dovoz asijských dílů by ohrozil jejich existenci. Nevěří však, že by automobilka k takovému kroku přistoupila, vyplývá z ankety ČTK.

Velké komplikace by některým tuzemským dodavatelům mladoboleslavské automobilky Škoda Auto způsobilo, pokud by firma přistoupila k dovozu dílů z Asie. O tomto záměru škodovky informoval minulý týden na svých webových stránkách týdeník Ekonom s odvoláním na člena představenstva společnosti zodpovědného za ekonomiku Holgera Kintschera. Někteří čeští dodavatelé jsou však na škodovce velmi závislí a dovoz asijských dílů by ohrozil jejich existenci. Nevěří však, že by automobilka k takovému kroku přistoupila, vyplývá z ankety ČTK.

"Škodovka je pro nás bytostně důležitý odběratel a tohle by pro nás byla velká rána," řekl ČTK Jiří Drašnar, ředitel firmy IMS z České Třebové, která dodává díly například do nové fabie, roomsteru nebu superbu. "Obávám se, že by se z toho stala koncernová záležitost, což by bylo ještě horší," podotkl Drašnar s tím, že koncern VW představuje pro IMS asi 80 procent obratu.

Nevěří však, že by se automobilka k dovozu dílů z Asie nakonec uchýlila. "Podle mě jde o nátlak na snížení ceny, což dělají automobilky obecně a občas dost nevybíravě," řekl. Projevuje se to prý především u dlouhodobých projektů, z kterých již často dodavatelé nemají žádný zisk. Cena materiálů a energií stále roste, ale firmy dodávají automobilce díly za stále stejné původně nasmlouvané ceny. "Jediný způsob, jak se bránit, je snažit se nebýt závislí na jednom odběrateli,"dodal Drašnar.

S tím souhlasí i jednatel firmy Unispo, která na Mladoboleslavsku vyrábí automobilové díly a komponenty, Miroslav Plch: "Většina tuzemských firem se již snaží nebýt na Škodovce zcela závislá, je třeba mít více stálých odběratelů," řekl ČTK. Přesto by se Unispa případná ztráta Škody Auto jako odběratele dotkla výrazně.

"Představují zhruba 40 procent našeho obratu, to samo o sobě znamená zásadní problém. Museli bychom tomu přizpůsobit výrobu, ale ustáli bychom to," sdělil Plch. Ani on ovšem nevěří, že by škodovka začala asijské díly dovážet. "Chápu to jako nátlak na snížení ceny. Je to ale zvláštní, každý rok vykazují miliardové zisky a my se tu pak bavíme o desetinách procenta," dodal Plch.

Velkým zákazníkem je Škoda Auto také pro nymburskou Cadence Innovation, která automobilce dodává například lakované nárazníky, mřížky chladiče, dveřní výplně, přístrojové desky a středové konzoly nebo například hybridní 5. dveře pro model Roomster Scout. Škodovka pro firmu znamená 62 procent obratu. "Je z toho zřejmé, že jde o velmi důležitého zákazníka, dá se říct klíčového. Rozhodně bychom to pocítili výrazně, ale zatím jsme se o tom ve firmě nebavili," řekla ČTK Šárka Syrovátková z Cadence.

V klidu ovšem zůstávají výrobci prototypů, mezi které patří například společnost Stolfig. Škoda Auto pro ně představuje pouze jednoho z řady zákazníků. "Nepředpokládám, že by se to nás nějak dotklo. Tam by zřejmě šlo jen o sériovou výrobu dílů," řekla ČTK jednatelka Margit Pelíšková.

Čínský závod, který montuje Octavie, podle Kintschera již téměř sto procent potřebných dílů nakupuje v Číně. Kvalita je stejná jako v ČR, nákupní ceny o pět až 15 procent nižší. "Náklady na dopravu zatím tuto výhodu eliminují, ale v budoucnu by se to mohlo změnit," poznamenal Kintscher.

Podle serveru ekonom.cz chce Škoda v Číně montovat i vozy Fabia a Superb. Čínští dodavatelé tak budou vyrábět větší množství dílů, a to by jim mohlo umožnit další snížení ceny. "Žádné rozhodnutí o dovozu z Číny ale dosud nepadlo," doplnil Kintscher.

Škoda loni nakoupila výrobní materiál (zejména díly) za téměř 120 miliard korun, o rok dříve za 109 miliard. Na české dodavatele z toho připadá asi 61 procent. Automobilka předpokládá, že letos její nákup výrobního materiálu vzroste asi o 15 procent, ale v Evropě a tedy i v Česku jen zhruba o deset procent.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…