Škoda Fabia III: V základu s litrovým tříválcem i pro kombi
Vůz se bude prodávat jako hatchback a kombi. Nepočítá se s verzí RS, naopak brzy po zahájení výroby se objeví sportovnější varianta Monte Carlo. Hatchback bude mít zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Větší kombi dostane jako základ litrový motor, byť jen ten ve výkonnější verzi s 55 kilowatty. Objem zavazadelníku u něj naroste na 530 l včetně prostoru pro rezervu, tedy o dalších 15 litrů více než u současného provedení.
Ano, tak bude vypadat
Nákres, který vidíte, ve všech hlavních rysech odpovídá realitě, kterou jsme na vlastní oči viděli. Tedy přední světlomety se opravdu tvarově velice podobají těm u Octavie, ale na masku chladiče navazují těsně jako u Rapidu. Skutečně poměrně výrazný je prolis v kapotě od znaku výrobce, stejně jako horní linka v boku táhnoucí se od rohu světlometu.
Spodní prolis v boku není v reálu tak výrazný jako na oficiální kresbě, zato „zvedací“ linie zadního okna sedí dokonale. Záď auta nás vůbec překvapila: Jednoznačně odkazuje na první generaci Fabie, vypadá jako její facelift. Někdo řekne nedostatek nápadů, jiný v tom uvidí záměrné připomenutí modelu, který je ve třídě malých automobilů dodnes uznávanou kvalitativní ikonou.
No a co ta obrovská kola? Taková nová Fabia samozřejmě nemá, ale malá také nejsou. Ať základní čtrnáctipalcové či vrcholné sedmnáctky o rozměru 215/40, jsou vždy v jednotlivých rozměrech o stupeň větší než u předchůdce, na průměru to dělá slušných 18 milimetrů.
Estetický efekt je nesporný, ovšem zvýšení setrvačných hmot (zhoršení akcelerace) i gyroskopického momentu (méně přesné ovládání ve vyšších rychlostech) také. U přeplňovaných motorů to vadit nebude, u základního atmosférického litru ovšem ano.
Nová Fabia vypadá mnohem dynamičtěji než stávající. Hlavní zásluhu na tom má o tři centimetry snížená výška a větší šířka opřená o také třícentimetrový nárůst rozchodu kol. Objem zavazadelníku je o dalších 15 litrů větší, tedy u hatchbacku dosahuje hodnoty 330 l bez příplatkového rezervního kola a 315 l s ním.
Centrální zamykání konečně v základu
Nám se dynamičtěji tvarovaná Fabia líbí, mnozí však mohou mít jiný názor. I při menší výšce je totiž na předních sedačkách více místa nad hlavou. Bylo toho dosaženo snížením pozice sezení o zhruba šest centimetrů.
Hodně diskutovaná je vždycky u Škodovek výbava. Nová Fabia zacelí nejostudnější díry, například již nebude existovat bez centrálního zamykání. Standardem bude také šest airbagů, samozřejmě ESP a trochu překvapivě i start/stop u všech motorických verzí. Auta bez klimatizace či elektrického stahování oken sice v ceníku najdete, ale jejich výskyt v praxi bude raritní – počítá se s velmi výhodnými pakety výbavy na přání.
Co se motorů týče, paleta skutečně startuje na tříválcových litrech známých z modelu Citigo. Jejich výkony 44 či 55 kW odpovídají zvyklostem u starších HTP, ale na točivém momentu se podepsalo snížení zdvihového objemu – místo 112 N.m nyní dostanete 95 newtonmetrů. Nový model je o 40 kilogramů lehčí a má lepší aerodynamiku.
Častěji než dříve tak budou muset nastupovat příplatky za turbomotory 1.2 TSI, zde ve výkonových hladinách 66 či 81 kW.
Co nás překvapilo, je, že v době, kdy se diesel v malém voze těžko soukromému majiteli vyplatí, zde budou hned tři výkonové verze nového přeplňovaného hliníkového tříválce 1.4 TDI.
Základní 55 kW jako Greenline s udávanou spotřebou jen 3,1 l na 100 km, nejvýkonnější 77 kW i prostřední 66 kW, který bude dokonce možné mít i se sedmistupňovou převodovkou DSG.
A ještě jen telegraficky. Xenony ve Fabii nebudou, nově se objeví diody pro denní svícení. Novinkou bude systém City Safety, který za pomoci radaru zabudovaného v přídi zastaví automobil při nízkých rychlostech před nečekanou překážkou.
Pokračuje trend, který už začal před dvěma roky a Fabia nebude k mání s navigací. Místo ní v autech dostanete dotykový displej Mirror Link, který umožní připojení chytrých mobilních telefonů s vlastní navigací a plno dalších elektronických radostí.
Rozměry a hmotnosti | Fabia III | Rozdíl oproti Fabii II |
Pohotovostní hmotnost | od 980 kg | -40 kg |
Délka | 3 992 mm | -8 mm |
Výška | 1 467 mm | -31 mm |
Šířka | 1 732 mm | +90 mm |
Rozvor náprav | 2 470 mm | +5 mm |
Rozchod kol vpředu | 1 463 mm | +30 mm |
Rozchod kol vzadu | 1 457 mm | +31 mm |
Škoda Fabia III - Zážehové motory | ||||
Motor | 1.0 MPI | 1.0 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
Válce/ventily | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Největší výkon [kW] | 44 | 55 | 66 | 81 |
Točivý moment [N.m] | 95 | 95 | 160 | 175 |
Převodovka | 5 MT | 5 MT | 5 MT | 6 MT (7 DSG) |
Emise CO2 [g/km] | 106 | 108 | 107 | 110 |
Škoda Fabia III - Vznětové motory | |||
Motor | 1.4 TDI Greenline | 1.4 TDI | 1.4 TDI |
Válce/ventily | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Největší výkon [kW] | 55 | 66 | 77 |
Točivý moment [N.m] | 210 | 230 | 250 |
Převodovka | 5 MT | 5 MT (7 DSG) | 5 MT |
Emise CO2 [g/km] | 82 | 88 | 90 |
Další podrobnosti o nové generaci vozu Škoda Fabia najdete v příštím čísle Světa motorů, které vyjde 21. 7.