17.7. 2014 Martin Vaculík

Škoda Fabia III: V základu s litrovým tříválcem i pro kombi

 

Přinášíme nové detaily o voze Škoda Fabia III, který si odbude světovou premiéru na počátku října na pařížském autosalonu. Naši informátoři již horkou novinku viděli na vlastní oči a dokonce si ji osahali.

Vůz se bude prodávat jako hatchback a kombi. Nepočítá se s verzí RS, naopak brzy po zahájení výroby se objeví sportovnější varianta Monte Carlo. Hatchback bude mít zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Větší kombi dostane jako základ litrový motor, byť jen ten ve výkonnější verzi s 55 kilowatty. Objem zavazadelníku u něj naroste na 530 l včetně prostoru pro rezervu, tedy o dalších 15 litrů více než u současného provedení.

Ano, tak bude vypadat

Nákres, který vidíte, ve všech hlavních rysech odpovídá realitě, kterou jsme na vlastní oči viděli. Tedy přední světlomety se opravdu tvarově velice podobají těm u Octavie, ale na masku chladiče navazují těsně jako u Rapidu. Skutečně poměrně výrazný je prolis v kapotě od znaku výrobce, stejně jako horní linka v boku táhnoucí se od rohu světlometu.

Spodní prolis v boku není v reálu tak výrazný jako na oficiální kresbě, zato „zvedací“ linie zadního okna sedí dokonale. Záď auta nás vůbec překvapila: Jednoznačně odkazuje na první generaci Fabie, vypadá jako její facelift. Někdo řekne nedostatek nápadů, jiný v tom uvidí záměrné připomenutí modelu, který je ve třídě malých automobilů dodnes uznávanou kvalitativní ikonou.

Škoda Fabia III přistižena na dálnici D11 (foto/video)

No a co ta obrovská kola? Taková nová Fabia samozřejmě nemá, ale malá také nejsou. Ať základní čtrnáctipalcové či vrcholné sedmnáctky o rozměru 215/40, jsou vždy v jednotlivých rozměrech o stupeň větší než u předchůdce, na průměru to dělá slušných 18 milimetrů.

Estetický efekt je nesporný, ovšem zvýšení setrvačných hmot (zhoršení akcelerace) i gyroskopického momentu (méně přesné ovládání ve vyšších rychlostech) také. U přeplňovaných motorů to vadit nebude, u základního atmosférického litru ovšem ano.

Nová Fabia vypadá mnohem dynamičtěji než stávající. Hlavní zásluhu na tom má o tři centimetry snížená výška a větší šířka opřená o také třícentimetrový nárůst rozchodu kol. Objem zavazadelníku je o dalších 15 litrů větší, tedy u hatchbacku dosahuje hodnoty 330 l bez příplatkového rezervního kola a 315 l s ním.

Centrální zamykání konečně v základu

Nám se dynamičtěji tvarovaná Fabia líbí, mnozí však mohou mít jiný názor. I při menší výšce je totiž na předních sedačkách více místa nad hlavou. Bylo toho dosaženo snížením pozice sezení o zhruba šest centimetrů.

Hodně diskutovaná je vždycky u Škodovek výbava. Nová Fabia zacelí nejostudnější díry, například již nebude existovat bez centrálního zamykání. Standardem bude také šest airbagů, samozřejmě ESP a trochu překvapivě i start/stop u všech motorických verzí. Auta bez klimatizace či elektrického stahování oken sice v ceníku najdete, ale jejich výskyt v praxi bude raritní – počítá se s velmi výhodnými pakety výbavy na přání.

Škoda Fabia III: Premiéra v říjnu na autosalonu v Paříži, sedan prý bude

Co se motorů týče, paleta skutečně startuje na tříválcových litrech známých z modelu Citigo. Jejich výkony 44 či 55 kW odpovídají zvyklostem u starších HTP, ale na točivém momentu se podepsalo snížení zdvihového objemu – místo 112 N.m nyní dostanete 95 newtonmetrů. Nový model je o 40 kilogramů lehčí a má lepší aerodynamiku.

Častěji než dříve tak budou muset nastupovat příplatky za turbomotory 1.2 TSI, zde ve výkonových hladinách 66 či 81 kW. Co nás překvapilo, je, že v době, kdy se diesel v malém voze těžko soukromému majiteli vyplatí, zde budou hned tři výkonové verze nového přeplňovaného hliníkového tříválce 1.4 TDI.

Základní 55 kW jako Greenline s udávanou spotřebou jen 3,1 l na 100 km, nejvýkonnější 77 kW i prostřední 66 kW, který bude dokonce možné mít i se sedmistupňovou převodovkou DSG.

A ještě jen telegraficky. Xenony ve Fabii nebudou, nově se objeví diody pro denní svícení. Novinkou bude systém City Safety, který za pomoci radaru zabudovaného v přídi zastaví automobil při nízkých rychlostech před nečekanou překážkou.

Pokračuje trend, který už začal před dvěma roky a Fabia nebude k mání s navigací. Místo ní v autech dostanete dotykový displej Mirror Link, který umožní připojení chytrých mobilních telefonů s vlastní navigací a plno dalších elektronických radostí.

Nová Škoda Fabia nepoužije moderní platformu MQB

Rozměry a hmotnosti Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Pohotovostní hmotnost od 980 kg -40 kg
Délka3 992 mm -8 mm
Výška1 467 mm -31 mm
Šířka1 732 mm +90 mm
Rozvor náprav2 470 mm +5 mm
Rozchod kol vpředu1 463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1 457 mm +31 mm

Škoda Fabia III - Zážehové motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI
Válce/ventily3/123/124/164/16
Největší výkon [kW]44 55 66 81
Točivý moment [N.m]95 95 160 175
Převodovka5 MT5 MT5 MT6 MT (7 DSG)
Emise CO2 [g/km]106 108 107 110

Škoda Fabia III - Vznětové motory
Motor1.4 TDI Greenline1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/123/12
Největší výkon [kW]55 66 77
Točivý moment [N.m]210 230 250
Převodovka5 MT5 MT (7 DSG)5 MT
Emise CO2 [g/km]82 88 90

Další podrobnosti o nové generaci vozu Škoda Fabia najdete v příštím čísle Světa motorů, které vyjde 21. 7.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia III: V základu s litrovým…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Škoda Fabia na zemní plyn? Podle všeho již brzy! Škoda Fabia na zemní plyn? Podle všeho již brzy!

Po nahrazení motoru 1.2 TSI motorem 1.0 TSI zůstaly v…

MČR v rallye: Vojtěch Štajf chce být letos ve špičce MČR v rallye: Vojtěch Štajf chce být letos ve špičce

Klokočka Škoda Czech National Team vstupuje do sezony…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…