17.7. 2014 Martin Vaculík

Škoda Fabia III: V základu s litrovým tříválcem i pro kombi

 

Přinášíme nové detaily o voze Škoda Fabia III, který si odbude světovou premiéru na počátku října na pařížském autosalonu. Naši informátoři již horkou novinku viděli na vlastní oči a dokonce si ji osahali.

Vůz se bude prodávat jako hatchback a kombi. Nepočítá se s verzí RS, naopak brzy po zahájení výroby se objeví sportovnější varianta Monte Carlo. Hatchback bude mít zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Větší kombi dostane jako základ litrový motor, byť jen ten ve výkonnější verzi s 55 kilowatty. Objem zavazadelníku u něj naroste na 530 l včetně prostoru pro rezervu, tedy o dalších 15 litrů více než u současného provedení.

Ano, tak bude vypadat

Nákres, který vidíte, ve všech hlavních rysech odpovídá realitě, kterou jsme na vlastní oči viděli. Tedy přední světlomety se opravdu tvarově velice podobají těm u Octavie, ale na masku chladiče navazují těsně jako u Rapidu. Skutečně poměrně výrazný je prolis v kapotě od znaku výrobce, stejně jako horní linka v boku táhnoucí se od rohu světlometu.

Spodní prolis v boku není v reálu tak výrazný jako na oficiální kresbě, zato „zvedací“ linie zadního okna sedí dokonale. Záď auta nás vůbec překvapila: Jednoznačně odkazuje na první generaci Fabie, vypadá jako její facelift. Někdo řekne nedostatek nápadů, jiný v tom uvidí záměrné připomenutí modelu, který je ve třídě malých automobilů dodnes uznávanou kvalitativní ikonou.

Škoda Fabia III přistižena na dálnici D11 (foto/video)

No a co ta obrovská kola? Taková nová Fabia samozřejmě nemá, ale malá také nejsou. Ať základní čtrnáctipalcové či vrcholné sedmnáctky o rozměru 215/40, jsou vždy v jednotlivých rozměrech o stupeň větší než u předchůdce, na průměru to dělá slušných 18 milimetrů.

Estetický efekt je nesporný, ovšem zvýšení setrvačných hmot (zhoršení akcelerace) i gyroskopického momentu (méně přesné ovládání ve vyšších rychlostech) také. U přeplňovaných motorů to vadit nebude, u základního atmosférického litru ovšem ano.

Nová Fabia vypadá mnohem dynamičtěji než stávající. Hlavní zásluhu na tom má o tři centimetry snížená výška a větší šířka opřená o také třícentimetrový nárůst rozchodu kol. Objem zavazadelníku je o dalších 15 litrů větší, tedy u hatchbacku dosahuje hodnoty 330 l bez příplatkového rezervního kola a 315 l s ním.

Centrální zamykání konečně v základu

Nám se dynamičtěji tvarovaná Fabia líbí, mnozí však mohou mít jiný názor. I při menší výšce je totiž na předních sedačkách více místa nad hlavou. Bylo toho dosaženo snížením pozice sezení o zhruba šest centimetrů.

Hodně diskutovaná je vždycky u Škodovek výbava. Nová Fabia zacelí nejostudnější díry, například již nebude existovat bez centrálního zamykání. Standardem bude také šest airbagů, samozřejmě ESP a trochu překvapivě i start/stop u všech motorických verzí. Auta bez klimatizace či elektrického stahování oken sice v ceníku najdete, ale jejich výskyt v praxi bude raritní – počítá se s velmi výhodnými pakety výbavy na přání.

Škoda Fabia III: Premiéra v říjnu na autosalonu v Paříži, sedan prý bude

Co se motorů týče, paleta skutečně startuje na tříválcových litrech známých z modelu Citigo. Jejich výkony 44 či 55 kW odpovídají zvyklostem u starších HTP, ale na točivém momentu se podepsalo snížení zdvihového objemu – místo 112 N.m nyní dostanete 95 newtonmetrů. Nový model je o 40 kilogramů lehčí a má lepší aerodynamiku.

Častěji než dříve tak budou muset nastupovat příplatky za turbomotory 1.2 TSI, zde ve výkonových hladinách 66 či 81 kW. Co nás překvapilo, je, že v době, kdy se diesel v malém voze těžko soukromému majiteli vyplatí, zde budou hned tři výkonové verze nového přeplňovaného hliníkového tříválce 1.4 TDI.

Základní 55 kW jako Greenline s udávanou spotřebou jen 3,1 l na 100 km, nejvýkonnější 77 kW i prostřední 66 kW, který bude dokonce možné mít i se sedmistupňovou převodovkou DSG.

A ještě jen telegraficky. Xenony ve Fabii nebudou, nově se objeví diody pro denní svícení. Novinkou bude systém City Safety, který za pomoci radaru zabudovaného v přídi zastaví automobil při nízkých rychlostech před nečekanou překážkou.

Pokračuje trend, který už začal před dvěma roky a Fabia nebude k mání s navigací. Místo ní v autech dostanete dotykový displej Mirror Link, který umožní připojení chytrých mobilních telefonů s vlastní navigací a plno dalších elektronických radostí.

Nová Škoda Fabia nepoužije moderní platformu MQB

Rozměry a hmotnosti Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Pohotovostní hmotnost od 980 kg -40 kg
Délka3 992 mm -8 mm
Výška1 467 mm -31 mm
Šířka1 732 mm +90 mm
Rozvor náprav2 470 mm +5 mm
Rozchod kol vpředu1 463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1 457 mm +31 mm

Škoda Fabia III - Zážehové motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI
Válce/ventily3/123/124/164/16
Největší výkon [kW]44 55 66 81
Točivý moment [N.m]95 95 160 175
Převodovka5 MT5 MT5 MT6 MT (7 DSG)
Emise CO2 [g/km]106 108 107 110

Škoda Fabia III - Vznětové motory
Motor1.4 TDI Greenline1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/123/12
Největší výkon [kW]55 66 77
Točivý moment [N.m]210 230 250
Převodovka5 MT5 MT (7 DSG)5 MT
Emise CO2 [g/km]82 88 90

Další podrobnosti o nové generaci vozu Škoda Fabia najdete v příštím čísle Světa motorů, které vyjde 21. 7.

Spolupracujeme s TipCars.com
Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního…

Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim

Americké akcie dnes posílily díky dobrým hospodářským…

Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky

Dvoudenní protest vyhlásila opozice proti vytvoření…

Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk

Od summitu G20 v Hamburku uplynuly skoro tři týdny. Akci…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia III: V základu s litrovým…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace

Aktuálně je na trhu třetí generace malého modelu Škoda…

Racing21 na Rallye Český Krumlov 2017: Návrat do první pětky Racing21 na Rallye Český Krumlov 2017: Návrat do první pětky

Druhá etapa krumlovské rallye s posunem o jednu příčku do…

 



 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i Hadamczikovi vnuci

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i…

Tři z největších českých talentů ročníku 2000 a 2001 odcházejí ze Sparty do rakouského Salcburku, který bude od…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří rapper Řezník?

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří…

„Udavač z Těšína“ má nového politického oblíbence. Nechal se vyfotit s panem Okamurou a vstoupil tím do reálné…