Škoda Fabia R5: Nástupce Fabie S2000 se pilně testuje
Nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že Fabia S2000 je nejúspěšnějším soutěžním vozem značky v celé její historii. Tituly mistra Evropy, IRC i asijsko-pacifického šampiona jí patří právem. Zastínila dokonce legendární 130 RS, která se, pravda, na rozdíl od ní objevila také na okruzích. Ale specifikace S2000 se pomalu chystá všeobecně do důchodu a nahrazuje ji R5. Do prestižní kategorie WRC se mladoboleslavská automobilka asi hned tak nevrátí, ale právě nově se rozvíjející třída bude pro ni tou pravou.
Zatímco S2000 ve své původní podobě představovala vozy s dvoulitrovým atmosférickým motorem a pohonem všech kol, R5 mají zážehové agregáty 1.6 Turbo a čtyřkolku. Oproti WRC i S2000 však disponují menším počtem úprav a levnějšími pětistupňovými sekvenčními převodovkami. Výkony přeplňovaných čtyřválců jsou zhruba na stejné úrovni s „eskovými dvoulitry“, tedy kolem 206 kW (280 k). O tom, že se takový vůz chystá v Mladé Boleslavi, se samozřejmě ví už delší dobu, prototyp se starší karoserií mohla veřejnost vidět i v akci.
Ale nyní se konečně objevila první série fotografií z testování speciálu, který má „šaty“ třetí generace. Pravda, zkouší se už přes měsíc a dostal zebří kamufláž, rovněž logo je zatím zakryté. Ale není pochyb o tom, na jaké auto se díváme. Sériové hatchbacky i kombi už známe z Paříže, teď se tedy díváme na novou zbraň českého výrobce. I základ rallyeového auta musí vycházet z produkce, je však podstatně rozšířené včetně podběhů, má na zádi decentní křídlo a také centrálně umístěný výfuk. Motoru i posádce se lépe dýchá díky otvorům v kapotě a ve střeše.
Konkrétní specifikace Fabie R5 včetně rozměrů a výkonů zatím neznáme, na rychlostních zkouškách se objeví nejdříve v polovině příštího roku, dříve to určitě nestihne.