1.11. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

To nejlepší ze škodováckého muzea: Odhalili jsme tajemství Škody Ferat!

 

Dnes černě lakovaný sporťák patří mezi nejobdivovanější díla mladoboleslavské automobilky. Jmenuje se Škoda 110 Super Sport, spíše se mu ale říká Ferat.

Produkce mladoboleslavské automobilky byla v dobách socialismu spojena hlavně se sedany s koncepcí „vše vzadu,“ tedy vzadu uloženým motorem pohánějícím zadní kola. I v té době ale ve Škodě (tehdy AZNP – Automobilové závody, národní podnik) vzniklo pár projektů, které se od této koncepce naprosto odlišovaly. Mezi ně patřila i Škoda 110 Super Sport, dnes známější jako Ferat.

Původní název může mnohým evokovat tehdejší kupé Škoda 110 R, vyráběné mezi lety 1970 a 1980, tak jednoduché to ale není. Společný je vlastně jen motor, řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1107 cm3, na jehož objem číslo v názvu odkazuje. Agregát však v případě 110 Super Sport nebyl uložen vzadu (tedy za zadní nápravou), ale uprostřed (před zadní nápravou).

Základem vozidla interně označovaného Škoda 724 pak byla podlahová plošina s navazujícím pomocným rámem, který nesl poháněcí ústrojí a zavěšení. To mimochodem pocházelo ze sériové Škody 110 L, o zastavení se pak staraly kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu. Samotné panely karoserie byly laminátové, dodané společností Vertex z Hradce Králové.

Zapomenuté prototypy Škoda: Exotické sporťáky

Z hlediska vzhledu měl automobil všechno, co tehdejší sporťák potřeboval. Ostře řezaná karoserie si nezadala s tehdejšími italskými supersporty, autu nechyběly ani „mrkačky,“ tedy výklopné světlomety. Zde se odklápěla jakási světelná rampa, vedoucí přes celou šíři vozu. Šestice kruhových světel měla různé funkce, dvojice byla pro potkávací světla, další dvojice pro dálková a poslední dvě pro mlhovky. Dnes auto svými tvary rozhodně zaujme, v době premiéry ale design nebyl moc kladně hodnocen.

Největší zajímavostí jen 1.120 mm vysokého sporťáku však byl přístup do kabiny. Nastupovalo se pomocí dopředu výklopného krytu zakrývajícího celý interiér, jehož vývoj měla na starosti společnost Jawa. I proto boční okénka nebyla stahovací, ale jen šoupací dopředu. Interiér byl spartánský, kromě pár přístrojů a dvou anatomických sedaček toho tady nebylo moc navíc.

Testy dvou motorů

Také k motoru zajišťoval přístup velký odklápěcí kryt, díky němuž se k němu dostávalo opravdu snadno. Jak bylo řečeno, uprostřed uloženým agregátem byla jedenáctistovka. Konkrétně se jednalo o verzi ze závodní Škody 110 Rallye s dvojitým karburátorem Weber, která poskytovala výkon 54 kW a točivý moment 81 N.m. Spárována byla se čtyřstupňovým manuálem ze Škody 110, který byl umístěn za zadní nápravou.

Zapomenuté české superauto je pořád na prodej. Za šílené peníze...

Parametry se nezdají jako nijak zázračné, což se ostatně projevilo i na schopnostech, 4.060 mm dlouhý sporťák s rozvorem 2.500 mm a pohotovostní hmotností 898 kg zrychloval z 0-100 km/h za dlouhých 15,3 sekundy. Ani maximální rychlost 180 km/h vzhledem k dravému zevnějšku není z dnešního pohledu dechberoucí. Na druhou stranu byl Super Sport mnohem rychlejší než tehdejší sériové modely značky.

V útrobách auta se každopádně později nakrátko objevil čtyřválec o objemu 1147 cm3 o výkonu 76,5 kW, který původně pocházel z okruhových speciálů. S ním se Škodě 110 Super Sport během testování podařilo překonat magickou dvoustovku, konkrétně s hodnotou 211 km/h.

Škoda 110 Super Sport se veřejnosti poprvé ukázala v červenci 1971 v Klatovech na výstavě pořádané při příležitosti Rallye Vltava. V zahraničí si ho poprvé mohli prohlédnout o rok později, na bruselském autosalonu.

Měl se vyrábět!

Dnes se může zdát, že Škoda 110 Super Sport byla jen nějakým cvičením designérů a konstruktérů, jenže není tomu tak. Automobil postavený v Kvasinách se totiž původně měl skutečně vyrábět!

Zapomenuté prototypy Škoda. Znáte tyto exotické stodvacítky?

Začátky projektu se datují do konce uvolněných šedesátých let, kdy se zvažovala výroba sportovního automobilu, který měl zaujmout na exportních trzích. Jeho úkolem bylo přinést do republiky tak potřebné devizy. Automobilka si přitom notně věřila, protože zamýšlený vůz měl v kategorii s motorem okolo 1200 cm3 vyzvat na souboj Opel GT, Alpine A 110 nebo Melkus RS 1000. Potenciální soupeře měl přitom podle vedení AZNP Super Sport překonat, u Opelu byla kritizována archaická tuhá zadní náprava, zatímco u východoněmeckého Melkusu, využívajícího techniku Wartburgu, byl vysmívaný dvoutaktní motor, který u sporťáku nestačil.

Po dokončení a otestování Škody 110 Super Sport si ale v Mladé Boleslavi uvědomili, že takový projekt je v podmínkách normalizace zkrátka nerealizovatelný. A tak skončila v tovární sbírce, kde byla vystavována v mladoboleslavském Autosalonu Škoda, tehdy suplující značkové muzeum.

Ze Super Sportu Ferat

Konec kariéry to ale nakonec nebyl. Deset let po zhotovení se Škoda 110 Super Sport opět objevila na scéně, avšak v upravené podobě. Automobil se totiž rozhodli využít filmaři pro natáčení hororového snímku Upír z Feratu, pojednávajícího o krvežíznivém závodním automobilu, který saje krev ze svého řidiče.

Pro potřeby filmu režiséra Juraje Herze byl automobil upraven výtvarníkem Theodorem Pištěkem. Jednak se změnila barva karoserie, bílý háv nahradil černý s červenými detaily, který k „upírskému“ autu seděl více. Druhak se změnil design, přední část ozdobila tehdy moderní úzké konvenční světlomety místo výklopných, na zádi bylo usazeno vysoké křídlo. Litá kola pak nahradily exotické 15palcové disky BBS, místo původních Barumek pak vůz dnes nese pneumatiky Goodyear.

Od této přestavby realizované automobilky se tak tomuto sporťáku neřekne nijak jinak než Ferat s odkazem na svoji roli ve filmu, kde po jeho boku hrála Dagmar Veškrnová (dnes Havlová) nebo Petr Čepek. Nebyla to ale jediná jeho filmová role, později se vůz ukázal i ve snímku Velká filmová loupež, zatímco ještě před přestavbou se mihl ve filmu Zítra ráno vstanu a opařím se čajem.

Po své hvězdné chvíli se Škoda 110 Super Sport, teď už Ferat, vrátila do Mladé Boleslavi, kde je součástí tamější sbírky Škoda Muzeum. Bývala vystavena přímo v muzeu, aktuálně je k vidění v depozitáři muzea, kde jsme si ho prohlédli i my. A můžete si ho prohlédnout i vy, protože tento depozitář můžete navštívit v rámci své návštěvy mladoboleslavského Škoda Muzeum.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord

Digitální měna bitcoin pokračuje v růstu na nové rekordy…

Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů

Čína, která je nejbližším spojencem Barmy a největším…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná

Akcionářům americké technologické společnosti Snap, která…

Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla

Sociální demokraté (SPD) se nadále odmítají účastnit…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Subaru WRX STI – Konečně funguje!

TEST: Subaru WRX STI – Konečně funguje!

Dnes 15:54

Je to trochu s křížkem po funusu, modernizované WRX STI ale konečně jezdí alespoň zhruba tak, jak si fandové představují.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o triumfu i slavné prohře ve finále

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o…

Ve věku 49 let zemřela Jana Novotná, když prohrála boj s vážnou nemocí. Patřila mezi nejvýraznější tenisové…

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen zoufalci z Itálie

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen…

Dlouholetý palebný kulomet Realu Madrid se zasekl. Cristiano Ronaldo a Karim Benzema, držitelé všech možných…

 

Reflex.cz

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový trh se dostane daleko více heroinu

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový…

I když se mezinárodní síly v Afghánistánu již více než 15 let snaží omezit produkci opia, z kterého se vyrábí…

Trumpova administrativa chce zrušit zákaz dovozu sloních trofejí z Afriky

Trumpova administrativa chce zrušit zákaz dovozu…

Bývalý prezident Spojených států Barack Obama se v roce 2014 zasadil o to, aby si Američané jezdící do Zambie a…