1.11. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

To nejlepší ze škodováckého muzea: Odhalili jsme tajemství Škody Ferat!

 

Dnes černě lakovaný sporťák patří mezi nejobdivovanější díla mladoboleslavské automobilky. Jmenuje se Škoda 110 Super Sport, spíše se mu ale říká Ferat.

Produkce mladoboleslavské automobilky byla v dobách socialismu spojena hlavně se sedany s koncepcí „vše vzadu,“ tedy vzadu uloženým motorem pohánějícím zadní kola. I v té době ale ve Škodě (tehdy AZNP – Automobilové závody, národní podnik) vzniklo pár projektů, které se od této koncepce naprosto odlišovaly. Mezi ně patřila i Škoda 110 Super Sport, dnes známější jako Ferat.

Původní název může mnohým evokovat tehdejší kupé Škoda 110 R, vyráběné mezi lety 1970 a 1980, tak jednoduché to ale není. Společný je vlastně jen motor, řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1107 cm3, na jehož objem číslo v názvu odkazuje. Agregát však v případě 110 Super Sport nebyl uložen vzadu (tedy za zadní nápravou), ale uprostřed (před zadní nápravou).

Základem vozidla interně označovaného Škoda 724 pak byla podlahová plošina s navazujícím pomocným rámem, který nesl poháněcí ústrojí a zavěšení. To mimochodem pocházelo ze sériové Škody 110 L, o zastavení se pak staraly kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu. Samotné panely karoserie byly laminátové, dodané společností Vertex z Hradce Králové.

Zapomenuté prototypy Škoda: Exotické sporťáky

Z hlediska vzhledu měl automobil všechno, co tehdejší sporťák potřeboval. Ostře řezaná karoserie si nezadala s tehdejšími italskými supersporty, autu nechyběly ani „mrkačky,“ tedy výklopné světlomety. Zde se odklápěla jakási světelná rampa, vedoucí přes celou šíři vozu. Šestice kruhových světel měla různé funkce, dvojice byla pro potkávací světla, další dvojice pro dálková a poslední dvě pro mlhovky. Dnes auto svými tvary rozhodně zaujme, v době premiéry ale design nebyl moc kladně hodnocen.

Největší zajímavostí jen 1.120 mm vysokého sporťáku však byl přístup do kabiny. Nastupovalo se pomocí dopředu výklopného krytu zakrývajícího celý interiér, jehož vývoj měla na starosti společnost Jawa. I proto boční okénka nebyla stahovací, ale jen šoupací dopředu. Interiér byl spartánský, kromě pár přístrojů a dvou anatomických sedaček toho tady nebylo moc navíc.

Testy dvou motorů

Také k motoru zajišťoval přístup velký odklápěcí kryt, díky němuž se k němu dostávalo opravdu snadno. Jak bylo řečeno, uprostřed uloženým agregátem byla jedenáctistovka. Konkrétně se jednalo o verzi ze závodní Škody 110 Rallye s dvojitým karburátorem Weber, která poskytovala výkon 54 kW a točivý moment 81 N.m. Spárována byla se čtyřstupňovým manuálem ze Škody 110, který byl umístěn za zadní nápravou.

Zapomenuté české superauto je pořád na prodej. Za šílené peníze...

Parametry se nezdají jako nijak zázračné, což se ostatně projevilo i na schopnostech, 4.060 mm dlouhý sporťák s rozvorem 2.500 mm a pohotovostní hmotností 898 kg zrychloval z 0-100 km/h za dlouhých 15,3 sekundy. Ani maximální rychlost 180 km/h vzhledem k dravému zevnějšku není z dnešního pohledu dechberoucí. Na druhou stranu byl Super Sport mnohem rychlejší než tehdejší sériové modely značky.

V útrobách auta se každopádně později nakrátko objevil čtyřválec o objemu 1147 cm3 o výkonu 76,5 kW, který původně pocházel z okruhových speciálů. S ním se Škodě 110 Super Sport během testování podařilo překonat magickou dvoustovku, konkrétně s hodnotou 211 km/h.

Škoda 110 Super Sport se veřejnosti poprvé ukázala v červenci 1971 v Klatovech na výstavě pořádané při příležitosti Rallye Vltava. V zahraničí si ho poprvé mohli prohlédnout o rok později, na bruselském autosalonu.

Měl se vyrábět!

Dnes se může zdát, že Škoda 110 Super Sport byla jen nějakým cvičením designérů a konstruktérů, jenže není tomu tak. Automobil postavený v Kvasinách se totiž původně měl skutečně vyrábět!

Zapomenuté prototypy Škoda. Znáte tyto exotické stodvacítky?

Začátky projektu se datují do konce uvolněných šedesátých let, kdy se zvažovala výroba sportovního automobilu, který měl zaujmout na exportních trzích. Jeho úkolem bylo přinést do republiky tak potřebné devizy. Automobilka si přitom notně věřila, protože zamýšlený vůz měl v kategorii s motorem okolo 1200 cm3 vyzvat na souboj Opel GT, Alpine A 110 nebo Melkus RS 1000. Potenciální soupeře měl přitom podle vedení AZNP Super Sport překonat, u Opelu byla kritizována archaická tuhá zadní náprava, zatímco u východoněmeckého Melkusu, využívajícího techniku Wartburgu, byl vysmívaný dvoutaktní motor, který u sporťáku nestačil.

Po dokončení a otestování Škody 110 Super Sport si ale v Mladé Boleslavi uvědomili, že takový projekt je v podmínkách normalizace zkrátka nerealizovatelný. A tak skončila v tovární sbírce, kde byla vystavována v mladoboleslavském Autosalonu Škoda, tehdy suplující značkové muzeum.

Ze Super Sportu Ferat

Konec kariéry to ale nakonec nebyl. Deset let po zhotovení se Škoda 110 Super Sport opět objevila na scéně, avšak v upravené podobě. Automobil se totiž rozhodli využít filmaři pro natáčení hororového snímku Upír z Feratu, pojednávajícího o krvežíznivém závodním automobilu, který saje krev ze svého řidiče.

Pro potřeby filmu režiséra Juraje Herze byl automobil upraven výtvarníkem Theodorem Pištěkem. Jednak se změnila barva karoserie, bílý háv nahradil černý s červenými detaily, který k „upírskému“ autu seděl více. Druhak se změnil design, přední část ozdobila tehdy moderní úzké konvenční světlomety místo výklopných, na zádi bylo usazeno vysoké křídlo. Litá kola pak nahradily exotické 15palcové disky BBS, místo původních Barumek pak vůz dnes nese pneumatiky Goodyear.

Od této přestavby realizované automobilky se tak tomuto sporťáku neřekne nijak jinak než Ferat s odkazem na svoji roli ve filmu, kde po jeho boku hrála Dagmar Veškrnová (dnes Havlová) nebo Petr Čepek. Nebyla to ale jediná jeho filmová role, později se vůz ukázal i ve snímku Velká filmová loupež, zatímco ještě před přestavbou se mihl ve filmu Zítra ráno vstanu a opařím se čajem.

Po své hvězdné chvíli se Škoda 110 Super Sport, teď už Ferat, vrátila do Mladé Boleslavi, kde je součástí tamější sbírky Škoda Muzeum. Bývala vystavena přímo v muzeu, aktuálně je k vidění v depozitáři muzea, kde jsme si ho prohlédli i my. A můžete si ho prohlédnout i vy, protože tento depozitář můžete navštívit v rámci své návštěvy mladoboleslavského Škoda Muzeum.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa

Rezidence Sakura skupiny T.E je mezi 16 nejlepšími…

Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159 Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159

Výrobce letecké techniky Aero Vodochody ukázal na…

Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá

Bílý dům odmítl závěry médií, že si prezident Donald…

OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA

Detroit, svého času jedno z nejlidnatějších měst USA…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 





 
Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Včera

Lego stavebnice nejslavnějšího auta Jamese Bonda má dokonce i výbavu svého předobrazu.




Blesk.cz

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět baví. Recenze Wolfenstein II: The New Colossus pro Switch

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět…

Že bude Wolfenstein II: The New Colossus taková bomba, která se z videohry vyklubala, čekal málokdo. Počítalo se…

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila. Dotkl se prý jeho chlouby

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila.…

Americký miliardář a majitel vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk se omluvil britskému jeskynnímu záchranáři za…

 

iSport.cz

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a Kittel, nestihli limit

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a…

Britský cyklista Geraint Thomas je novým vedoucím jezdcem Tour de France. Do žlutého trikotu se oblékl díky…

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent Juve potkal s idolem

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent…

Splnil si sen, možná i jeden z největších životních zážitků. Roman Macek, český záložník Juventusu, na vlastní…

 

Reflex.cz

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci aneb Agrokozel nejvyšším zahradníkem

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci…

Někdy si říkám, že už mne v Česku nemůže nic překvapit, avšak… Premiér Andrej Babiš se nově stal nejvyšším (!!)…

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi probíhaly soutěže o nejkrásnější dívku. Podívejte se

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi…

V současnosti je Írán země, kde vládne tvrdý islámský režim. Ne vždy tomu tak ale bylo. Před islámskou revolucí…