Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda, Hyundai i TPCA zrychlují. Autoprůmysl má našlápnuto k rekordům i letos

Vitek
Diskuze (5)
Úspěšný příběh pokračuje. Loni bylo v tuzemsku vyrobeno nejvíce osobních aut v historii, téměř 1,3 milionu. A podle slov Martina Jahna, šéfa Sdružení automobilového průmyslu, bude letos toto číslo překonáno.

Loni vyjelo z českých závodů 1,298 milionu osobních automobilů (meziroční nárůst o 4,2 procenta), 850 nákladních automobilů (+ 3,5 procenta), 4517 autobusů (+16 procent) a 1727 motocyklů (+ 60,6 procenta).

Ve světové výrobě motorových vozidel zaujalo Česko 13. místo a patřilo do špičky v produkci osobních vozů a autobusů na počet obyvatel. V počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel zaujalo druhé místo a ve výrobě autobusů první.

Největší zásluhu na loňském rekordním výsledku měla Škoda Auto (56,7 procenta), HMMC Nošovice (26,4 procent) a TPCA Czech (16,9 procenta).

Tržby členských firem družení automobilového průmyslu loni vzrostly o sedm procent a export o více než sedm procent. Průměrná mzda překonala hranici 33 tisíc korun. Počet zaměstnanců se navýšil o více než čtyři procenta.

Obrat automobilového odvětví v Česku loni poprvé překonal magickou hranici jednoho bilionu korun. export tvořil 85 procent tržeb. „Česká republika v roce 2014 potvrdila, že je světovou velmocí ve výrobě osobních automobilů a autobusů. Loňská rekordní produkce 1,245 milionu osobních vozů nás řadí celkově na 13. místo ve světě a na druhé místo v počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Letošní vývoj v Evropě, kam směřuje 83 procent exportu automobilek, podle něj naznačuje, že produkce aut v Česku bude možná opět rekordní a rekord čeká i ve výrobě dílů.

Problém výrobci spatřují zejména v nedostatku pracovníků, což by v příštích letech mohlo nejdůležitější odvětví českého hospodářství zbrzdit. „Největší hrozba, které nyní čelíme, je nedostatek kvalifikovaných i nekvalifikovaných pracovníků,“ řekl Jahn. Podle odhadů Sdružení automobilového průmyslu jich bude v nejbližších měsících zapotřebí dalších 52 tisíc.

Počet zaměstnanců automobilek ve sdružení se zvýšil o čtyři procenta na 115.351 osob. Průměrná mzda stoupla o 3,6 procenta na více než 33 tisíc korun a byla tak o 26 procent nad průměrem.

Pokračování růstu i v letošním roce naznačují výsledky za první čtyři měsíce, kdy produkce automobilek vzrostla o téměř 11 procent na 469.321 osobních aut.

V růstu výroby aut i dílů se podle analytika PwC Vojtěcha Opleštila odráží nejen konjunktura evropského a světového trhu, ale i rozšiřování nabídky vozů a spolupráce s dalšími automobilkami. Potvrdil, že hlavním problémem je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, o které v současné době bojují automobilky s firmami i z jiných odvětví. „Další hrozbou můžou být geopolitická rizika, případné negativní výkyvy globální ekonomiky či vývoj v Číně, který by se nepříznivě projevil i v poptávce po evropské produkci,“ dodal Opleštil.

Autor: Jaroslav Matějka, E15

Vitek
Diskuze (5)
5. 6. 2016 14:10
Re: Pád bude hodně bolet
jj
HOŠI TAKY STE PŘEDEVČÍREM [odkaz] SLEDOVALI UDÁLOSTI-KOMENTÁŘE ?? A TOHO ZAPLACENÝHO TRAPÁKA LOULU LOULÍKA s "ADITÍVOVANOU PRÉMIJOVOU NAFTOU" [odkaz] [odkaz] >:D >:D
A jak se u toho culil kulik jeden >:D >:D >:D >:D
.... na kolik mu táhlo? téměř dopenálu k 70desátce a vopindával tam furt dokola jak ELEKTROBIL [odkaz] JEŠTĚ NÉÉÉ, PROTÓÓÓÓŽÉÉÉ DÍZL [odkaz] JEDINĚĚĚĚ UTOPÍMÉÉ V BAŽINĚĚĚ [odkaz] [odkaz]
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
Avatar - rohYpnol
2. 6. 2016 22:34
Re: Pád bude hodně bolet
1) cla se dají obcházet polotovary a dodáváním komponent (což se taky děje)
2) automobilky na západě jsou obvykle "doma", a domácí závod si vždycky podržíš. Navíc ve svém mateřském místě máš obvykle i vývoj a ten tu nepochybně zůstane i kdyby šla výroba třeba na Mars...
Avatar - vabis
2. 6. 2016 22:22
nic není tak horké rohy ;-)
Už od loňska jede hodně hodně firem Daimlerem počínaje JLR konče. Co bude za x let nikdo neřeší, dyť životnost lidí na některých pozicích je třeba 2-3 roky, je třeba urvat dokud to jde. Trh bude sice jiný, ale skokani neporostou donekonečna. Zajímavější bude sledovat, kam se bude ubírat vývoj pohonu.
2. 6. 2016 21:54
Re: Pád bude hodně bolet
Jasně, že vyrobí levněji...ale to by prvně musely být uzavřeny automobilky na západě, kde je cca 3x vyšší mzda než u nás...takže můžeme být nějaký čas v klidu. A nezapomeň na cla, které se v těchto případech nutně zavedou :-)
Avatar - rohYpnol
2. 6. 2016 19:33
Pád bude hodně bolet
Opět růst, který není udržitelný. Opět jen větší závislost na konzumní spotřebě a obměně aut... Z první krize se nikdo nepoučil...

Za jak dlouho dojde automobilkám, že v zemích jako Turecko/Indie/Čína vyrobí totéž za zlomkové ceny jako v ČR...?