Škoda, Hyundai i TPCA zrychlují. Autoprůmysl má našlápnuto k rekordům i letos
Loni vyjelo z českých závodů 1,298 milionu osobních automobilů (meziroční nárůst o 4,2 procenta), 850 nákladních automobilů (+ 3,5 procenta), 4517 autobusů (+16 procent) a 1727 motocyklů (+ 60,6 procenta).
Ve světové výrobě motorových vozidel zaujalo Česko 13. místo a patřilo do špičky v produkci osobních vozů a autobusů na počet obyvatel. V počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel zaujalo druhé místo a ve výrobě autobusů první.
Největší zásluhu na loňském rekordním výsledku měla Škoda Auto (56,7 procenta), HMMC Nošovice (26,4 procent) a TPCA Czech (16,9 procenta).
Tržby členských firem družení automobilového průmyslu loni vzrostly o sedm procent a export o více než sedm procent. Průměrná mzda překonala hranici 33 tisíc korun. Počet zaměstnanců se navýšil o více než čtyři procenta.
Obrat automobilového odvětví v Česku loni poprvé překonal magickou hranici jednoho bilionu korun. export tvořil 85 procent tržeb. „Česká republika v roce 2014 potvrdila, že je světovou velmocí ve výrobě osobních automobilů a autobusů. Loňská rekordní produkce 1,245 milionu osobních vozů nás řadí celkově na 13. místo ve světě a na druhé místo v počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Letošní vývoj v Evropě, kam směřuje 83 procent exportu automobilek, podle něj naznačuje, že produkce aut v Česku bude možná opět rekordní a rekord čeká i ve výrobě dílů.
Problém výrobci spatřují zejména v nedostatku pracovníků, což by v příštích letech mohlo nejdůležitější odvětví českého hospodářství zbrzdit. „Největší hrozba, které nyní čelíme, je nedostatek kvalifikovaných i nekvalifikovaných pracovníků,“ řekl Jahn. Podle odhadů Sdružení automobilového průmyslu jich bude v nejbližších měsících zapotřebí dalších 52 tisíc.
Počet zaměstnanců automobilek ve sdružení se zvýšil o čtyři procenta na 115.351 osob. Průměrná mzda stoupla o 3,6 procenta na více než 33 tisíc korun a byla tak o 26 procent nad průměrem.
Pokračování růstu i v letošním roce naznačují výsledky za první čtyři měsíce, kdy produkce automobilek vzrostla o téměř 11 procent na 469.321 osobních aut.
V růstu výroby aut i dílů se podle analytika PwC Vojtěcha Opleštila odráží nejen konjunktura evropského a světového trhu, ale i rozšiřování nabídky vozů a spolupráce s dalšími automobilkami. Potvrdil, že hlavním problémem je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, o které v současné době bojují automobilky s firmami i z jiných odvětví. „Další hrozbou můžou být geopolitická rizika, případné negativní výkyvy globální ekonomiky či vývoj v Číně, který by se nepříznivě projevil i v poptávce po evropské produkci,“ dodal Opleštil.
Autor: Jaroslav Matějka, E15