3.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Karoq se už vyrábí. Co všechno bylo potřeba k nastartování výroby?

 

Ještě před zahájením sériové výroby Karoqa bylo postaveno 264 předsériových aut. Sloužily k otestování i propagačním účelům.

Škoda minulý týden zahájila ve svém závodě v Kvasinách sériovou výrobu napjatě očekávaného SUV Karoq, který v nabídce nahradí model Yeti. Automobilka nyní nechává nahlédnout pod pokličku příprav na příchod Karoqu. Co všechno bylo potřeba zařídit před zahájením výroby nového SUV?

„První kroky začínají asi 48 měsíců (čtyři roky) před zahájením sériové výroby, kdy se rozhoduje například o místu výroby. Zjišťujeme, zda budeme moci nový model vyrábět na některé stávající výrobní lince, nebo budeme muset stavět na zelené louce,“ přiznává Irena Šubrtová z Řízení projektů Kvasiny.

Jakmile k definitivnímu rozhodnutí o místu výroby dojde, což bývá zhruba 33 měsíců před zahájením produkce, je potřeba objednat lisovací nářadí nebo svařovací technologie nutné pro produkci auta. V té době se začínají vybírat i dodavatelé jednotlivých dílů. Řízení projektů nákupu se přitom musí popasovat s tím, že technická data připraveného auta se v daném období stále upřesňují. Nákupní oddělení tak musí rychle reagovat na termíny a finance a případně změny s dodavateli projednat.

Video: Škoda Karoq už jezdí v provozu, bez maskování!

„Pro každý model samozřejmě existuje celý soubor dokumentů, od kusovníků – detailních seznamů všech dílů, přes montážní návodky až po kontrolní postupy. Zásadní informací z Technického vývoje jsou pro nás zejména rozměry vozu a jeho design nebo požadované množství,“ doplňuje Šubrtová. V případě Karoqu bylo v detailním seznamu na 28.000 položek všech dílů, zhruba 4.800 dílů je nakupovaných od více než 600 externích dodavatelů z téměř 40 zemí světa.

Rok a půl před zahájením sériové výroby daného modelu se projektu začíná intenzivně věnovat Náběhový management automobilky. „V tuto dobu rozjíždíme pravidelná setkání, kde sledujeme aktuální stav projektu. Připravujeme finanční vyhodnocení náběhových nákladů za oblast výroby a také mapujeme potřebné počty předsériových vozů,“ upřesňuje Jiří Závorka z Náběhového managementu. V případě Karoqu jich bylo zhotoveno celkem 264 kusů, které sloužily k otestování nebo k propagačním účelům.

Srovnání: Škoda Karoq vs. Škoda Kodiaq. Opravdu potřebujete sedm míst?

V této době se též zjišťuje, nakolik jsou na nový automobil připraveny dodavatelské firmy. Jednotlivé díly prověřuje Oddělení kvality, Technický vývoj pak automobil testuje. Předsériová auta procházejí pevnostními, nárazovými a dlouhodobými jízdními zkouškami, ověřuje se funkčnost systémů, elektroniky, životnost.

„Vše vychází z podrobně zpracovaného plánu, který je do značné míry ovlivněn homologačními procesy a předpisy tak, aby bylo možné například s vozy najezdit dostatečný počet kilometrů k ověření životnosti jednotlivých komponentů,“ říká Závorka.

Karoq se začal vyrábět na konci letošního července, už rok předtím ale výrobce musí mít zajištěno, že bude mít dostatek výrobních dílů v odpovídající kvalitě. Kvůli tomu je třeba nabídka konkrétního modelu v době zahájení prodeje omezená a rozšiřuje se až postupně, spolu s tím, kdy má výrobce už dostatek potřebných dílů. Konkrétně v případě Karoqu tak kombinace 1.5 TSI (110 kW) s DSG a pohonem všech kol doplní nabídku až v druhé polovině roku 2018, stejně tak až později dorazí specifické kombinace čalounění a výbavy.

Osm měsíců před startem produkce se na montážní lince objeví první ověřovací vůz a pracovníci se začínají školit na výrobu nového auta. Pomocí ověřovací série se ověřují funkce jednotlivých provozních prostředků a montážních zařízení, aby sériová výroba mohla bez problémů začít. Následná nultá série pak definitivně prověří výrobní proces. Nutné je hlavně zajistit, že jsou použité díly skutečně vhodné.

Takhle vypadá nejlevnější Škoda Karoq! Automobilka spustila konfigurátor nového SUV

Měsíc před skutečným zahájením sériové výroby byl celý proces už definitivně připraven. V lisovně společně s dodavateli zkonstruovali a vyrobili nové sériové nářadí. Jde především o nářadí pro velké povrchové výlisky, viditelné na autě na první pohled, tedy postranice, kapotu, zadní víko a blatníky. Také svařovna, lakovna a montáž začlenily nový vůz do svých linek tak, aby nové zařízení bylo připraveno.

Ve středu 26. července pak bylo již všechno hotovo a sériová výroba mohla být slavnostně zahájena. Už se stačilo jen u dokončeného vozu vyfotit a první kusy mohly vyrazit do světa. Než se ale auta dočkají první zákazníci, ještě to nějakou dobu potrvá, v Česku bude prodej zahájen někdy v říjnu. Co se děje v době mezi startem výroby a dodání k zákazníkovi, je už ale jiný příběh. O tom třeba zase někdy jindy...

Spolupracujeme s TipCars.com
Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví

Ceny chat a chalup v Česku v posledních letech rostou,…

Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme

Hnutí ANO nepřipravuje žádný plán B pro případ, že by…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Karoq se už vyrábí. Co všechno bylo…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 

Škoda Karoq Škoda Karoq

Habu - vy co nechápete - podívejte se na SR 71 Habu



Prohlédli jsme si unikátní Škodu Karoq kabrio. Mělo to jeden háček... Prohlédli jsme si unikátní Škodu Karoq kabrio. Mělo to jeden háček...

Čtyřdveřový kabriolet na bázi Škody Karoq je nejnovější…

Škodovka staví Karoq kabriolet! Vznikne díky studentům jejího učiliště Škodovka staví Karoq kabriolet! Vznikne díky studentům jejího učiliště

Projekty žáků učiliště Škodovky už jsou jakousi tradicí.…

 



 
Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Dnes 13:31

Chcete si pustit v autě přes bluetooth hudbu z mobilu, jenže vaše rádio to neumí? Poradíme, jak na to.




Blesk.cz

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny šlehaly 15 metrů vysoko

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny…

Velký požár vypukl v sobotu v největším německém zábavním parku poblíž města Rust, jeho plameny sahaly až do…

Nedožité 90. narozeniny Jiřiny Švorcové (†83): Tajemství její vily!

Nedožité 90. narozeniny Jiřiny Švorcové (†83):…

Jako »žena za pultem« bydlela v obyčejném činžáku. Ve skutečnosti Jiřina Švorcová (†83) žila v přepychové vile v…

 

iSport.cz

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat Benfiku nebo Ajax

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat…

Fotbalisté Plzně budou 30. srpna při losování základních skupin Ligy mistrů s největší pravděpodobností nasazeni…

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu stejně jako hrdina Bale

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu…

Všechny oslavné konfety po triumfu v Lize mistrů ještě nespadly na zem a v médiích už se začalo spekulovat, zda…

 

Reflex.cz

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a vyděsili Paříž. Proč to nerozhodlo světovou válku?

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a…

Ani operačně strategické nezdary pikardské a flanderské ofenzívy neodradily německé velení od snahy zasadit…