3.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Karoq se už vyrábí. Co všechno bylo potřeba k nastartování výroby?

 

Ještě před zahájením sériové výroby Karoqa bylo postaveno 264 předsériových aut. Sloužily k otestování i propagačním účelům.

Škoda minulý týden zahájila ve svém závodě v Kvasinách sériovou výrobu napjatě očekávaného SUV Karoq, který v nabídce nahradí model Yeti. Automobilka nyní nechává nahlédnout pod pokličku příprav na příchod Karoqu. Co všechno bylo potřeba zařídit před zahájením výroby nového SUV?

„První kroky začínají asi 48 měsíců (čtyři roky) před zahájením sériové výroby, kdy se rozhoduje například o místu výroby. Zjišťujeme, zda budeme moci nový model vyrábět na některé stávající výrobní lince, nebo budeme muset stavět na zelené louce,“ přiznává Irena Šubrtová z Řízení projektů Kvasiny.

Jakmile k definitivnímu rozhodnutí o místu výroby dojde, což bývá zhruba 33 měsíců před zahájením produkce, je potřeba objednat lisovací nářadí nebo svařovací technologie nutné pro produkci auta. V té době se začínají vybírat i dodavatelé jednotlivých dílů. Řízení projektů nákupu se přitom musí popasovat s tím, že technická data připraveného auta se v daném období stále upřesňují. Nákupní oddělení tak musí rychle reagovat na termíny a finance a případně změny s dodavateli projednat.

Video: Škoda Karoq už jezdí v provozu, bez maskování!

„Pro každý model samozřejmě existuje celý soubor dokumentů, od kusovníků – detailních seznamů všech dílů, přes montážní návodky až po kontrolní postupy. Zásadní informací z Technického vývoje jsou pro nás zejména rozměry vozu a jeho design nebo požadované množství,“ doplňuje Šubrtová. V případě Karoqu bylo v detailním seznamu na 28.000 položek všech dílů, zhruba 4.800 dílů je nakupovaných od více než 600 externích dodavatelů z téměř 40 zemí světa.

Rok a půl před zahájením sériové výroby daného modelu se projektu začíná intenzivně věnovat Náběhový management automobilky. „V tuto dobu rozjíždíme pravidelná setkání, kde sledujeme aktuální stav projektu. Připravujeme finanční vyhodnocení náběhových nákladů za oblast výroby a také mapujeme potřebné počty předsériových vozů,“ upřesňuje Jiří Závorka z Náběhového managementu. V případě Karoqu jich bylo zhotoveno celkem 264 kusů, které sloužily k otestování nebo k propagačním účelům.

Srovnání: Škoda Karoq vs. Škoda Kodiaq. Opravdu potřebujete sedm míst?

V této době se též zjišťuje, nakolik jsou na nový automobil připraveny dodavatelské firmy. Jednotlivé díly prověřuje Oddělení kvality, Technický vývoj pak automobil testuje. Předsériová auta procházejí pevnostními, nárazovými a dlouhodobými jízdními zkouškami, ověřuje se funkčnost systémů, elektroniky, životnost.

„Vše vychází z podrobně zpracovaného plánu, který je do značné míry ovlivněn homologačními procesy a předpisy tak, aby bylo možné například s vozy najezdit dostatečný počet kilometrů k ověření životnosti jednotlivých komponentů,“ říká Závorka.

Karoq se začal vyrábět na konci letošního července, už rok předtím ale výrobce musí mít zajištěno, že bude mít dostatek výrobních dílů v odpovídající kvalitě. Kvůli tomu je třeba nabídka konkrétního modelu v době zahájení prodeje omezená a rozšiřuje se až postupně, spolu s tím, kdy má výrobce už dostatek potřebných dílů. Konkrétně v případě Karoqu tak kombinace 1.5 TSI (110 kW) s DSG a pohonem všech kol doplní nabídku až v druhé polovině roku 2018, stejně tak až později dorazí specifické kombinace čalounění a výbavy.

Osm měsíců před startem produkce se na montážní lince objeví první ověřovací vůz a pracovníci se začínají školit na výrobu nového auta. Pomocí ověřovací série se ověřují funkce jednotlivých provozních prostředků a montážních zařízení, aby sériová výroba mohla bez problémů začít. Následná nultá série pak definitivně prověří výrobní proces. Nutné je hlavně zajistit, že jsou použité díly skutečně vhodné.

Takhle vypadá nejlevnější Škoda Karoq! Automobilka spustila konfigurátor nového SUV

Měsíc před skutečným zahájením sériové výroby byl celý proces už definitivně připraven. V lisovně společně s dodavateli zkonstruovali a vyrobili nové sériové nářadí. Jde především o nářadí pro velké povrchové výlisky, viditelné na autě na první pohled, tedy postranice, kapotu, zadní víko a blatníky. Také svařovna, lakovna a montáž začlenily nový vůz do svých linek tak, aby nové zařízení bylo připraveno.

Ve středu 26. července pak bylo již všechno hotovo a sériová výroba mohla být slavnostně zahájena. Už se stačilo jen u dokončeného vozu vyfotit a první kusy mohly vyrazit do světa. Než se ale auta dočkají první zákazníci, ještě to nějakou dobu potrvá, v Česku bude prodej zahájen někdy v říjnu. Co se děje v době mezi startem výroby a dodání k zákazníkovi, je už ale jiný příběh. O tom třeba zase někdy jindy...

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba automobilů v Česku slaví rekord Výroba automobilů v Česku slaví rekord

Tuzemská výroba osobních aut loni stoupla o pět procent…

ANO se sbližuje s komunisty ANO se sbližuje s komunisty

Sociální bydlení, surovinová politika, růst minimální…

Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně

Bývalý britský předseda vlády, voják a publicista Winston…

Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Karoq se už vyrábí. Co všechno bylo…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 

Škoda Karoq Škoda Karoq

Habu - vy co nechápete - podívejte se na SR 71 Habu



Tuhle Škodu Karoq si dosyta užijí vaše děti. Je to netradiční dětské hřiště! Tuhle Škodu Karoq si dosyta užijí vaše děti. Je to netradiční dětské hřiště!

Mladoboleslavská automobilka se dlouhodobě prezentuje…

Grafik vytvořil sportovnější Karoq. Podívejte se detailně na všechny změny! Grafik vytvořil sportovnější Karoq. Podívejte se detailně na všechny změny!

V budoucnu se můžeme těšit na minimálně jedno ostřejší…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Tygr Bakoš sestřelil Kometu: Takhle vyrovnanou soutěž nepamatuju

Tygr Bakoš sestřelil Kometu: Takhle vyrovnanou…

V Liberci se zase naplno baví hokejem. Vlna srandovních gólů ustala, naopak Tygři pálí ostrými ve velkém stylu.…

 

Reflex.cz

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…

Madrid: Španělská metropole si vás podmaní nejen svojí krásou

Madrid: Španělská metropole si vás podmaní nejen…

Madrid leží daleko od mořského břehu a daleko od lehkomyslnosti španělských letovisek. Překvapit vás může ale…