3.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Karoq se už vyrábí. Co všechno bylo potřeba k nastartování výroby?

 

Ještě před zahájením sériové výroby Karoqa bylo postaveno 264 předsériových aut. Sloužily k otestování i propagačním účelům.

Škoda minulý týden zahájila ve svém závodě v Kvasinách sériovou výrobu napjatě očekávaného SUV Karoq, který v nabídce nahradí model Yeti. Automobilka nyní nechává nahlédnout pod pokličku příprav na příchod Karoqu. Co všechno bylo potřeba zařídit před zahájením výroby nového SUV?

„První kroky začínají asi 48 měsíců (čtyři roky) před zahájením sériové výroby, kdy se rozhoduje například o místu výroby. Zjišťujeme, zda budeme moci nový model vyrábět na některé stávající výrobní lince, nebo budeme muset stavět na zelené louce,“ přiznává Irena Šubrtová z Řízení projektů Kvasiny.

Jakmile k definitivnímu rozhodnutí o místu výroby dojde, což bývá zhruba 33 měsíců před zahájením produkce, je potřeba objednat lisovací nářadí nebo svařovací technologie nutné pro produkci auta. V té době se začínají vybírat i dodavatelé jednotlivých dílů. Řízení projektů nákupu se přitom musí popasovat s tím, že technická data připraveného auta se v daném období stále upřesňují. Nákupní oddělení tak musí rychle reagovat na termíny a finance a případně změny s dodavateli projednat.

Video: Škoda Karoq už jezdí v provozu, bez maskování!

„Pro každý model samozřejmě existuje celý soubor dokumentů, od kusovníků – detailních seznamů všech dílů, přes montážní návodky až po kontrolní postupy. Zásadní informací z Technického vývoje jsou pro nás zejména rozměry vozu a jeho design nebo požadované množství,“ doplňuje Šubrtová. V případě Karoqu bylo v detailním seznamu na 28.000 položek všech dílů, zhruba 4.800 dílů je nakupovaných od více než 600 externích dodavatelů z téměř 40 zemí světa.

Rok a půl před zahájením sériové výroby daného modelu se projektu začíná intenzivně věnovat Náběhový management automobilky. „V tuto dobu rozjíždíme pravidelná setkání, kde sledujeme aktuální stav projektu. Připravujeme finanční vyhodnocení náběhových nákladů za oblast výroby a také mapujeme potřebné počty předsériových vozů,“ upřesňuje Jiří Závorka z Náběhového managementu. V případě Karoqu jich bylo zhotoveno celkem 264 kusů, které sloužily k otestování nebo k propagačním účelům.

Srovnání: Škoda Karoq vs. Škoda Kodiaq. Opravdu potřebujete sedm míst?

V této době se též zjišťuje, nakolik jsou na nový automobil připraveny dodavatelské firmy. Jednotlivé díly prověřuje Oddělení kvality, Technický vývoj pak automobil testuje. Předsériová auta procházejí pevnostními, nárazovými a dlouhodobými jízdními zkouškami, ověřuje se funkčnost systémů, elektroniky, životnost.

„Vše vychází z podrobně zpracovaného plánu, který je do značné míry ovlivněn homologačními procesy a předpisy tak, aby bylo možné například s vozy najezdit dostatečný počet kilometrů k ověření životnosti jednotlivých komponentů,“ říká Závorka.

Karoq se začal vyrábět na konci letošního července, už rok předtím ale výrobce musí mít zajištěno, že bude mít dostatek výrobních dílů v odpovídající kvalitě. Kvůli tomu je třeba nabídka konkrétního modelu v době zahájení prodeje omezená a rozšiřuje se až postupně, spolu s tím, kdy má výrobce už dostatek potřebných dílů. Konkrétně v případě Karoqu tak kombinace 1.5 TSI (110 kW) s DSG a pohonem všech kol doplní nabídku až v druhé polovině roku 2018, stejně tak až později dorazí specifické kombinace čalounění a výbavy.

Osm měsíců před startem produkce se na montážní lince objeví první ověřovací vůz a pracovníci se začínají školit na výrobu nového auta. Pomocí ověřovací série se ověřují funkce jednotlivých provozních prostředků a montážních zařízení, aby sériová výroba mohla bez problémů začít. Následná nultá série pak definitivně prověří výrobní proces. Nutné je hlavně zajistit, že jsou použité díly skutečně vhodné.

Takhle vypadá nejlevnější Škoda Karoq! Automobilka spustila konfigurátor nového SUV

Měsíc před skutečným zahájením sériové výroby byl celý proces už definitivně připraven. V lisovně společně s dodavateli zkonstruovali a vyrobili nové sériové nářadí. Jde především o nářadí pro velké povrchové výlisky, viditelné na autě na první pohled, tedy postranice, kapotu, zadní víko a blatníky. Také svařovna, lakovna a montáž začlenily nový vůz do svých linek tak, aby nové zařízení bylo připraveno.

Ve středu 26. července pak bylo již všechno hotovo a sériová výroba mohla být slavnostně zahájena. Už se stačilo jen u dokončeného vozu vyfotit a první kusy mohly vyrazit do světa. Než se ale auta dočkají první zákazníci, ještě to nějakou dobu potrvá, v Česku bude prodej zahájen někdy v říjnu. Co se děje v době mezi startem výroby a dodání k zákazníkovi, je už ale jiný příběh. O tom třeba zase někdy jindy...

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Karoq se už vyrábí. Co všechno bylo…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 

Škoda Karoq Škoda Karoq

Habu - vy co nechápete - podívejte se na SR 71 Habu



Karoq zná všechny soupeře v boji o titul Světové auto roku. Kdo na poslední chvíli vypadl? Karoq zná všechny soupeře v boji o titul Světové auto roku. Kdo na poslední chvíli vypadl?

Nové SUV Škodovky je jedním z 35 aut, která jsou uvedena…

Euro NCAP 2017: Škoda Karoq – Pět hvězd pro nástupce modelu Yeti Euro NCAP 2017: Škoda Karoq – Pět hvězd pro nástupce modelu Yeti

Škoda Karoq si z testů organizace Euro NCAP odváží plný…

 



 
Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Dnes 17:35

Připomeňte si, co psali redaktoři Světa motorů o Mercedes-Benzu 300 E-24, když byl nový.




Blesk.cz

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

 

iSport.cz

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi. Žádají přezkoumání

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi.…

Na svazové půdě se bude šetřit údajné simulování hradeckých hráčů. Rovnou tři podněty zaslal jejich páteční…

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City suverénně vede

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City…

Ve šlágru 12. kola anglické ligy porazil Arsenal fotbalisty Tottenhamu 2:0 a dotáhl se na ně v tabulce na rozdíl…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…