Škoda Octavia 1,6 MPI: ADAC radí při přestavbě na LPG

Přestavba benzinového auta na propan-butan patří k nejběžnějším a také k nejlevnějším systémům, představujícím alternativu ke klasickým fosilním palivům. ADAC se proto rozhodl vyzkoušet na voze Škoda Octavia 1,6 MPI dvě v Německu nejběžnější přestavby a porovnal je s úpravou, kterou nabízí samotná mladoboleslavská automobilka.
Vybrány byly systémy Landi Renzo a Prins, které jsou leadery na německém trhu a současně se od sebe v řadě ohledů liší. Zatímco Landi Renzo je certifikována podle normy ECE-R 115, Prins splňuje ECE-R 67. Hlavní rozdíl je v tom, že ECE-R 115 ukládá výrobci systému povinnost dodat kompletní výrobek, přesně uzpůsobený každému konkrétnímu automobilu, ECE-R 67 dává firmě, která instalaci provádí, daleko větší svobodu a to i co se úprav samotného motoru s jeho systémů týče. Kvůli tomu ale každou takovou montáž musí individuálně schválit TÜV.
Přestavba Landi Renzo přijde i s pojištěním na 2074 euro (zahrnuje aktuální akční slevu ve výši 250 euro), Prins stojí 2906 euro. V obou případech je to včetně aditiva Flashlube, respektive Valve Care na ochranu ventilů. Litr stojí 13,2-24,4 euro a vydrží přibližně 17.000 km. K tomu je třeba počítat každých 20.000-25.000 km s inspekčními prohlídkami systému.
Co je možná klíčové při rozhodování o pořízení LPG - ani jedna přestavba nebyla upravena pro vyšší teploty ve spalovacím prostoru, takže nejsou vhodné pro jízdu vysokými rychlostmi, respektive ve vysokých otáčkách. Výrobci dokonce doporučují nepřekračovat rychlost 130 km/h. naproti tomu tovární úprava ze Škodovky má zesílené ventily i ventilová sedla a není tedy třeba dělat žádné kompromisy.
Test všech tří systémů odhalil v průběhu prvního tisíce kilometrů dvě poruchy u Landi Renzo, u Prinse byl vadný adaptér plnění plynu, v obou případech byly problémy v záruce odstraněny. U přestavby od Škoda Auto se problémy nevyskytly, vůz ale vykazoval nejvyšší spotřebu - 9,1 l na 100 km, zatímco Prins spaloval 9,0 l na 100 km a Landi-Renzo jezdilo za 8,8 l propan-butanu na 100 km.
ADAC na základě posouzení všech kritérií doporučuje přestavbu od Škody jako nejjednodušší a nejlepší řešení. Při současné ceně LPG na německém trhu je třeba počítat s tím, že se náklady na přestavbu vrátí v lepším případě až po najetí 75.000 (Landi Renzo), v horším (Prins) až po 87.000 propan-butanových kilometrů, v čemž nejsou započítány náklady na kontrolní prohlídky a aditiva.