Škoda Octavia 1,9 TDi / 66 kW

Škoda Octavia 1,9 TDi / 66 kW

 
 

Další z motorů, který si můžete vybrat při koupi Octavie a který jsme testovali je známý turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců - 1,9 TDi. V tomto případě má nejvyšší výkon 66 kW (o TDi verzi s výkonem 81 kW si můžete počíst ).

Další z motorů, který si můžete vybrat při koupi Octavie a který jsme testovali je známý turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců - 1,9 TDi. V tomto případě má nejvyšší výkon 66 kW (o TDi verzi s výkonem 81 kW si můžete počíst zde).

Dnes můžeme začít výbavou vozu, který nesl označení SLX - tudíž tu nejvyšší. Kromě chybějící klimatizace je výbava SLX natolik bohatá, že většina zákazníků musí být spokojena, pokud zrovna nevyžadují nejnovější "hračky pro dospělé" typu navigační systém a pod. Výbava obsahuje např.: posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, airbag řidiče i spolujezdce, otáčkoměr, výškově stavitelné sedadlo pro řidiče i spolujezdce, opěrky hlavy v předu i vzadu, osvětlení zav. prostoru, pylový filtr, tónovaná skla, mlhovky, palubní počítač, el. ovl. zrcátka, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, 15ti palcová kola z lehkých slitin, el. ovl. střešní okno i boční okna, ABS, ostřikovače světlometů. O úplnosti výbavy SLX svědčí také to, že doobjednat lze už jen klimatizace, rádio, dálkové ovl. centrálního zámku, alarm, rádio a vyhřívání předních sedadel. Poslední dvě položky měli nadstandardně i náš vůz.

Právě díky slušné výbavě je interiér vozu osazen množstvím tlačítek, které mají zpříjemnit život řidiči. Mezi vyloženě praktické se dá zařadit tlačítko uzavření přívodu vzduchu zvenku, které rádi použijete, když řidič plně naložené Tatry před vámi přidá pořádně plyn. Stejně dobře poslouží i tlačítka el. ovládání oken ve př. i zadních dveřích či el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka. Do kategorie méně praktických, ale o to zábavnějších tlačítek patří ty, které jsou umístěny na pravé páčce pod volantem, které ovládají palubní počítač. Jeho display je umístěn na ideálním místě, mezi rychloměrem a otáčkoměrem a podává hodnoty o čase, okamžité spotřebě, průměrné spotřebě, době jízdy a počtu ujetých kilometrů od "vynulování". Výhodou je, že počítač je schopen tyto hodnoty zaznamenávat pro dvě osoby. Je tudíž možné porovnávat např. průměrnou spotřebu "otce a syna".

Celkové ovládání vozu z pohledu řidiče je vyřešeno na jedničku a Octavia se v tomto řadí rozhodně na vrchol své třídy. Všechny ovládací prvky jsou dobře přístupné, logicky značené a precizně vyrobené. Posilovač řízení má dostatečný, ale ne přehnaný účinek, pedály spojky i brzdy pro svou funkci potřebují optimální sílu. Dvě slabiny však při jízdě řidič překonávat přeci jen musí. Jednou je výrazně omezený výhled dozadu (slabina většiny aut typu sedan/hatchback) a druhou je příliš tlustý A sloupek, který výrazně brání výhledu šikmo vpřed ve větších zatáčkách nebo např. na křižovatce. Než začnete psát "rozlobené" e-maily, že je to kvůli pasivní bezpečnosti, vězte, že např. nový Golf (stejný podvozek) má A sloupek podstatně tenší.

Sedadla s dostatečnou délkou sedáku i opěradla patří také ke kladům tohoto vozu, ale zde se už místo pro kritiku najde. Jsou až příliš tvrdá a prospělo by jim výraznější boční vedení u opěradel. Kauzu prostoru pro nohy na zadních sedadlech už asi nemá cenu rozebírat, prostě Octavia zvenku podává dojem vozu většího než ve skutečnosti je. Podélný prostor pro cestující je prostě u Octavie slabinou se kterou se její majitelé musí vyrovnat. Nutno dodat, že prostor nad hlavou je na zadních sedadlech dostatečný.

Jedna z velkých předností Octávky je zavazadlový prostor. Má úctyhodný objem 528 litrů, je plochý bez výstupků a díky výklopným pátým dveřím skvěle přístupný. Důvtip konstruktérů se projevil u plata, které tento prostor zakrývá. Pokud je nutno naložit např. pračku nebo velkou televizi plato musí ven a obvykle vzniká problém kam s ním. Ne však u Octávky, kde se dá plato krásně zasunout za zadní sedadla. Vozy s větším a lépe vyřešeným kufrem než má tato Škodovka lze spočítat na prstech jedné ruky.

Jízdní vlastnosti vozu na suchu i mokru jsou na velmi dobré. Koncernový podvozek je shodný s novým Golfem je jen jinak odladěn a Octávii propůjčuje výbornou směrovou stabilitu. Brzdy mají skvělý účinek a ze stokilometrové rychlosti jsme zastavili vůz do 41,5 metrů, což je výborná hodnota. I po deseti opakováních tohoto testu brzdy výrazně neochably (43,5 m). Pokud k tomu připočítáme výbornou pasivní bezpečnost, vychází nám z Octavie téměř ideální automobil.

1,9 TDi je mimořádně povedený a také osvědčený agregát, který začal svoji pouť nejprve u Audi a VW poté u Seatu a dnes pohání ve dvou výkonových provedeních i Octavie. Verze s výkonem 66 kW, kterou jsme testovali je u Octavie v dobrém poměru výkon/cena, neboť nepřeplňovaný SDi/50 kW je pro mnohé příliš slabý a TDi/81 kW zase moc drahý.

Po nastartování je poměrně dobře slyšet „nýtování diesleu, které však po rozjezdu prakticky ihned výrazně poklesne a po pěti minutách je jízda s tímto motorem hluk výrazně poklesne. Co je pro TDi motory typické je výborný zátah z nízkých otáček (cca 1900 ot/min), který připomíná zážehové motory s objemem okolo dvou litrů. Jízda s TDi se vůbec velmi podobá jízdě se zážehovým motorem. Dobře táhne od spoda, ale i do vyšších otáček se nenechá nutit. Samozřejmě, že nejvyšší otáčky vznětového motoru jsou níže než u zážehového. To však nemusí vadit, využívat nejvyššího výkonu okolo již čtyřech tisíc otáček není nepříjemné.

Spotřeba je jednou z hlavních předností tohoto vozu. Při našem testu, kdy jsme z Octavií TDi ujeli přes 3000 kilometrů a spotřeba se ustálila na hodnotě 6,0 l/100 km. Nutno dodat, že jsme motor rozhodně nešetřili a prakticky neustále jsme využívali jeho výkonu.

TDi s výkonem 66 kW se nám ze zatím testovaných Octavií ( 1,6/55 kW; 1,8/92 kW; 1,9TDi/81 kW), jeví jako nejlepší volba vzhledem k pořizovací ceně vozu, jeho provozních nákladů a také samotného požitku z jízdy.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 483 900 Kč Cena v testované výbavě: 483 900 Kč

Základní výbava:posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, airbag řidiče i spolujezdce, otáčkoměr, výškově stavitelné sedadlo pro řidiče i spolujezdce, opěrky hlavy v předu i vzadu, osvětlení zav. prostoru, pylový filtr, tónovaná skla, mlhovky, palubní počítač, el. ovl. zrcátka, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, 15ti palcová kola z lehkých slitin, el. ovl. střešní okno i boční okna, ABS, ostřikovače světlometů

Macronova Republika v pohybu má nového předsedu. Je jím mluvčí Castaner Macronova Republika v pohybu má nového předsedu. Je jím mluvčí Castaner

Dosavadní mluvčí francouzské vlády Christophe Castaner…

Historik Blažek: Babiš s StB spolupracoval, měl kontrolní roli, je to historický fakt Historik Blažek: Babiš s StB spolupracoval, měl kontrolní roli, je to historický fakt

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.1 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1328
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 510
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1429
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nová Mazda 6 míří do Los Angeles. Pod kapotou nastane revoluce Nová Mazda 6 míří do Los Angeles. Pod kapotou nastane revoluce

Současná generace Mazdy 6 už prodělala řadu dílčích…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla... Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla...

Škoda postavila jen 100 exemplářů Octavie RS v edici WRC.…

Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let! Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let!

Octavie první generace z let 1996 až 2000 jsou stále…

 



 
Prohlédněte si unikátní BMW X5 první generace ve skvělém stavu! Veterán, po němž nikdo netouží

Prohlédněte si unikátní BMW X5 první generace ve skvělém stavu! Veterán, po němž nikdo netouží

Dnes 12:46

Klasicky tvarovaná BMW z přelomu tisíciletí jsou dnes v kurzu. První X5 se to netýká, my však našli jednu ve skvělém stavu, která by lákat mohla!




Blesk.cz

Babišův muž o incidentu v rozhlase: Jak to bylo s nadávkou pro matku Emmy Smetana?

Babišův muž o incidentu v rozhlase: Jak to bylo s…

Výročí 17. listopadu rozhádalo někdejší bojovníky proti komunistickému režimu. Diskuse Českého rozhlasu, které…

Andrea (25) málem přišla o dítě. Nemocnice mě křivě označila za schizofreničku, tvrdí

Andrea (25) málem přišla o dítě. Nemocnice mě křivě…

Andrea Koldová (25) si za posledních pár měsíců prošla nejtěžším obdobím života. V dubnu jí zemřel manžel, v…

 

iSport.cz

Sparta sní o futsalovém trůnu. S cizinci je letos velká šance, říká trenér

Sparta sní o futsalovém trůnu. S cizinci je letos…

Patří mezi největší osobnosti českého futsalu. Kosovský rodák Beni Simitči v roce 1993 založil společně…

Šest kapitánů Sparty: Lafata vyklízí scénu, kouč chtěl pásku pro Čecha

Šest kapitánů Sparty: Lafata vyklízí scénu, kouč…

Celkem osmnáct soutěžních zápasů za sebou mají fotbalisté Sparty po včerejší ligové výhře nad Jihlavou 1:0.…

 

Reflex.cz

Volební povinnost? Děkuji, nechci! Právo volit nechť zůstane i pro naše děti a vnuky nadále právem

Volební povinnost? Děkuji, nechci! Právo volit nechť…

Prezident Miloš Zeman chce v případě svého znovuzvolení mj. také prosazovat tzv. povinnou volební účast. Dovolím…

Zimbabwe se těší na pád Mugabeho. Armáda vyjednává o jeho odstoupení

Zimbabwe se těší na pád Mugabeho. Armáda vyjednává o…

Kdysi bohatý africký stát, bývalá britská kolonie Rhodésie, nyní hospodářsky zdevastovaná země…