Škoda Octavia 1,9 TDi / 66 kW

Škoda Octavia 1,9 TDi / 66 kW

 
 
2.4. 1998

Další z motorů, který si můžete vybrat při koupi Octavie a který jsme testovali je známý turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců - 1,9 TDi. V tomto případě má nejvyšší výkon 66 kW (o TDi verzi s výkonem 81 kW si můžete počíst ).

Další z motorů, který si můžete vybrat při koupi Octavie a který jsme testovali je známý turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců - 1,9 TDi. V tomto případě má nejvyšší výkon 66 kW (o TDi verzi s výkonem 81 kW si můžete počíst zde).

Dnes můžeme začít výbavou vozu, který nesl označení SLX - tudíž tu nejvyšší. Kromě chybějící klimatizace je výbava SLX natolik bohatá, že většina zákazníků musí být spokojena, pokud zrovna nevyžadují nejnovější "hračky pro dospělé" typu navigační systém a pod. Výbava obsahuje např.: posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, airbag řidiče i spolujezdce, otáčkoměr, výškově stavitelné sedadlo pro řidiče i spolujezdce, opěrky hlavy v předu i vzadu, osvětlení zav. prostoru, pylový filtr, tónovaná skla, mlhovky, palubní počítač, el. ovl. zrcátka, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, 15ti palcová kola z lehkých slitin, el. ovl. střešní okno i boční okna, ABS, ostřikovače světlometů. O úplnosti výbavy SLX svědčí také to, že doobjednat lze už jen klimatizace, rádio, dálkové ovl. centrálního zámku, alarm, rádio a vyhřívání předních sedadel. Poslední dvě položky měli nadstandardně i náš vůz.

Právě díky slušné výbavě je interiér vozu osazen množstvím tlačítek, které mají zpříjemnit život řidiči. Mezi vyloženě praktické se dá zařadit tlačítko uzavření přívodu vzduchu zvenku, které rádi použijete, když řidič plně naložené Tatry před vámi přidá pořádně plyn. Stejně dobře poslouží i tlačítka el. ovládání oken ve př. i zadních dveřích či el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka. Do kategorie méně praktických, ale o to zábavnějších tlačítek patří ty, které jsou umístěny na pravé páčce pod volantem, které ovládají palubní počítač. Jeho display je umístěn na ideálním místě, mezi rychloměrem a otáčkoměrem a podává hodnoty o čase, okamžité spotřebě, průměrné spotřebě, době jízdy a počtu ujetých kilometrů od "vynulování". Výhodou je, že počítač je schopen tyto hodnoty zaznamenávat pro dvě osoby. Je tudíž možné porovnávat např. průměrnou spotřebu "otce a syna".

Celkové ovládání vozu z pohledu řidiče je vyřešeno na jedničku a Octavia se v tomto řadí rozhodně na vrchol své třídy. Všechny ovládací prvky jsou dobře přístupné, logicky značené a precizně vyrobené. Posilovač řízení má dostatečný, ale ne přehnaný účinek, pedály spojky i brzdy pro svou funkci potřebují optimální sílu. Dvě slabiny však při jízdě řidič překonávat přeci jen musí. Jednou je výrazně omezený výhled dozadu (slabina většiny aut typu sedan/hatchback) a druhou je příliš tlustý A sloupek, který výrazně brání výhledu šikmo vpřed ve větších zatáčkách nebo např. na křižovatce. Než začnete psát "rozlobené" e-maily, že je to kvůli pasivní bezpečnosti, vězte, že např. nový Golf (stejný podvozek) má A sloupek podstatně tenší.

Sedadla s dostatečnou délkou sedáku i opěradla patří také ke kladům tohoto vozu, ale zde se už místo pro kritiku najde. Jsou až příliš tvrdá a prospělo by jim výraznější boční vedení u opěradel. Kauzu prostoru pro nohy na zadních sedadlech už asi nemá cenu rozebírat, prostě Octavia zvenku podává dojem vozu většího než ve skutečnosti je. Podélný prostor pro cestující je prostě u Octavie slabinou se kterou se její majitelé musí vyrovnat. Nutno dodat, že prostor nad hlavou je na zadních sedadlech dostatečný.

Jedna z velkých předností Octávky je zavazadlový prostor. Má úctyhodný objem 528 litrů, je plochý bez výstupků a díky výklopným pátým dveřím skvěle přístupný. Důvtip konstruktérů se projevil u plata, které tento prostor zakrývá. Pokud je nutno naložit např. pračku nebo velkou televizi plato musí ven a obvykle vzniká problém kam s ním. Ne však u Octávky, kde se dá plato krásně zasunout za zadní sedadla. Vozy s větším a lépe vyřešeným kufrem než má tato Škodovka lze spočítat na prstech jedné ruky.

Jízdní vlastnosti vozu na suchu i mokru jsou na velmi dobré. Koncernový podvozek je shodný s novým Golfem je jen jinak odladěn a Octávii propůjčuje výbornou směrovou stabilitu. Brzdy mají skvělý účinek a ze stokilometrové rychlosti jsme zastavili vůz do 41,5 metrů, což je výborná hodnota. I po deseti opakováních tohoto testu brzdy výrazně neochably (43,5 m). Pokud k tomu připočítáme výbornou pasivní bezpečnost, vychází nám z Octavie téměř ideální automobil.

1,9 TDi je mimořádně povedený a také osvědčený agregát, který začal svoji pouť nejprve u Audi a VW poté u Seatu a dnes pohání ve dvou výkonových provedeních i Octavie. Verze s výkonem 66 kW, kterou jsme testovali je u Octavie v dobrém poměru výkon/cena, neboť nepřeplňovaný SDi/50 kW je pro mnohé příliš slabý a TDi/81 kW zase moc drahý.

Po nastartování je poměrně dobře slyšet „nýtování diesleu, které však po rozjezdu prakticky ihned výrazně poklesne a po pěti minutách je jízda s tímto motorem hluk výrazně poklesne. Co je pro TDi motory typické je výborný zátah z nízkých otáček (cca 1900 ot/min), který připomíná zážehové motory s objemem okolo dvou litrů. Jízda s TDi se vůbec velmi podobá jízdě se zážehovým motorem. Dobře táhne od spoda, ale i do vyšších otáček se nenechá nutit. Samozřejmě, že nejvyšší otáčky vznětového motoru jsou níže než u zážehového. To však nemusí vadit, využívat nejvyššího výkonu okolo již čtyřech tisíc otáček není nepříjemné.

Spotřeba je jednou z hlavních předností tohoto vozu. Při našem testu, kdy jsme z Octavií TDi ujeli přes 3000 kilometrů a spotřeba se ustálila na hodnotě 6,0 l/100 km. Nutno dodat, že jsme motor rozhodně nešetřili a prakticky neustále jsme využívali jeho výkonu.

TDi s výkonem 66 kW se nám ze zatím testovaných Octavií ( 1,6/55 kW; 1,8/92 kW; 1,9TDi/81 kW), jeví jako nejlepší volba vzhledem k pořizovací ceně vozu, jeho provozních nákladů a také samotného požitku z jízdy.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 483 900 Kč Cena v testované výbavě: 483 900 Kč

Základní výbava:posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, airbag řidiče i spolujezdce, otáčkoměr, výškově stavitelné sedadlo pro řidiče i spolujezdce, opěrky hlavy v předu i vzadu, osvětlení zav. prostoru, pylový filtr, tónovaná skla, mlhovky, palubní počítač, el. ovl. zrcátka, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, 15ti palcová kola z lehkých slitin, el. ovl. střešní okno i boční okna, ABS, ostřikovače světlometů

V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení

Ve stotisícovém Hradci Králové by měla vládnout…

Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky

České speciální síly zabily v Afghánistánu jednoho z…

Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI),…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.1 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1328
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 510
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1429
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 






 
BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

Dnes 08:10

Novinka v nabídce BMW chce kombinovat všestrannost SUV s impozantním vzhledem a prostorností luxusního automobilu.




Blesk.cz

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako zázrakem přežila

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako…

K tragické události mohlo dojít v Číně ve městě Ťia-sing v obchodním středisku Wu-jüe Plaza. Žena totiž jako…

 

iSport.cz

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu zakázal zapít dceru

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu…

Ačkoliv je mu teprve 23 let, má toho fotbalista Lukáš Juliš za sebou poměrně dost. Kromě toho, že ve Spartě…

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli jsme líp než na Slovensku!

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Výsledek s Ukrajinou (0:1) ho zklamal, výkon nesmírně potěšil. Reprezentační kouč Jaroslav…

 

Reflex.cz

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka ano: V Québecu jsou si někteří rovnější

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka…

Nově zvolený guvernér kanadské provincie Québec Franois Legault navrhuje zakázat státním zaměstnancům „okázalé…

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou prudce růst i ceny piva

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou…

V důsledku klimatických změn mnou v příštích letech prudce růst ceny piva. Podle nových poznatků může mít…