Škoda Octavia 1,9 TDi / 66 kW

Škoda Octavia 1,9 TDi / 66 kW

 
 

Další z motorů, který si můžete vybrat při koupi Octavie a který jsme testovali je známý turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců - 1,9 TDi. V tomto případě má nejvyšší výkon 66 kW (o TDi verzi s výkonem 81 kW si můžete počíst ).

Další z motorů, který si můžete vybrat při koupi Octavie a který jsme testovali je známý turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců - 1,9 TDi. V tomto případě má nejvyšší výkon 66 kW (o TDi verzi s výkonem 81 kW si můžete počíst zde).

Dnes můžeme začít výbavou vozu, který nesl označení SLX - tudíž tu nejvyšší. Kromě chybějící klimatizace je výbava SLX natolik bohatá, že většina zákazníků musí být spokojena, pokud zrovna nevyžadují nejnovější "hračky pro dospělé" typu navigační systém a pod. Výbava obsahuje např.: posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, airbag řidiče i spolujezdce, otáčkoměr, výškově stavitelné sedadlo pro řidiče i spolujezdce, opěrky hlavy v předu i vzadu, osvětlení zav. prostoru, pylový filtr, tónovaná skla, mlhovky, palubní počítač, el. ovl. zrcátka, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, 15ti palcová kola z lehkých slitin, el. ovl. střešní okno i boční okna, ABS, ostřikovače světlometů. O úplnosti výbavy SLX svědčí také to, že doobjednat lze už jen klimatizace, rádio, dálkové ovl. centrálního zámku, alarm, rádio a vyhřívání předních sedadel. Poslední dvě položky měli nadstandardně i náš vůz.

Právě díky slušné výbavě je interiér vozu osazen množstvím tlačítek, které mají zpříjemnit život řidiči. Mezi vyloženě praktické se dá zařadit tlačítko uzavření přívodu vzduchu zvenku, které rádi použijete, když řidič plně naložené Tatry před vámi přidá pořádně plyn. Stejně dobře poslouží i tlačítka el. ovládání oken ve př. i zadních dveřích či el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka. Do kategorie méně praktických, ale o to zábavnějších tlačítek patří ty, které jsou umístěny na pravé páčce pod volantem, které ovládají palubní počítač. Jeho display je umístěn na ideálním místě, mezi rychloměrem a otáčkoměrem a podává hodnoty o čase, okamžité spotřebě, průměrné spotřebě, době jízdy a počtu ujetých kilometrů od "vynulování". Výhodou je, že počítač je schopen tyto hodnoty zaznamenávat pro dvě osoby. Je tudíž možné porovnávat např. průměrnou spotřebu "otce a syna".

Celkové ovládání vozu z pohledu řidiče je vyřešeno na jedničku a Octavia se v tomto řadí rozhodně na vrchol své třídy. Všechny ovládací prvky jsou dobře přístupné, logicky značené a precizně vyrobené. Posilovač řízení má dostatečný, ale ne přehnaný účinek, pedály spojky i brzdy pro svou funkci potřebují optimální sílu. Dvě slabiny však při jízdě řidič překonávat přeci jen musí. Jednou je výrazně omezený výhled dozadu (slabina většiny aut typu sedan/hatchback) a druhou je příliš tlustý A sloupek, který výrazně brání výhledu šikmo vpřed ve větších zatáčkách nebo např. na křižovatce. Než začnete psát "rozlobené" e-maily, že je to kvůli pasivní bezpečnosti, vězte, že např. nový Golf (stejný podvozek) má A sloupek podstatně tenší.

Sedadla s dostatečnou délkou sedáku i opěradla patří také ke kladům tohoto vozu, ale zde se už místo pro kritiku najde. Jsou až příliš tvrdá a prospělo by jim výraznější boční vedení u opěradel. Kauzu prostoru pro nohy na zadních sedadlech už asi nemá cenu rozebírat, prostě Octavia zvenku podává dojem vozu většího než ve skutečnosti je. Podélný prostor pro cestující je prostě u Octavie slabinou se kterou se její majitelé musí vyrovnat. Nutno dodat, že prostor nad hlavou je na zadních sedadlech dostatečný.

Jedna z velkých předností Octávky je zavazadlový prostor. Má úctyhodný objem 528 litrů, je plochý bez výstupků a díky výklopným pátým dveřím skvěle přístupný. Důvtip konstruktérů se projevil u plata, které tento prostor zakrývá. Pokud je nutno naložit např. pračku nebo velkou televizi plato musí ven a obvykle vzniká problém kam s ním. Ne však u Octávky, kde se dá plato krásně zasunout za zadní sedadla. Vozy s větším a lépe vyřešeným kufrem než má tato Škodovka lze spočítat na prstech jedné ruky.

Jízdní vlastnosti vozu na suchu i mokru jsou na velmi dobré. Koncernový podvozek je shodný s novým Golfem je jen jinak odladěn a Octávii propůjčuje výbornou směrovou stabilitu. Brzdy mají skvělý účinek a ze stokilometrové rychlosti jsme zastavili vůz do 41,5 metrů, což je výborná hodnota. I po deseti opakováních tohoto testu brzdy výrazně neochably (43,5 m). Pokud k tomu připočítáme výbornou pasivní bezpečnost, vychází nám z Octavie téměř ideální automobil.

1,9 TDi je mimořádně povedený a také osvědčený agregát, který začal svoji pouť nejprve u Audi a VW poté u Seatu a dnes pohání ve dvou výkonových provedeních i Octavie. Verze s výkonem 66 kW, kterou jsme testovali je u Octavie v dobrém poměru výkon/cena, neboť nepřeplňovaný SDi/50 kW je pro mnohé příliš slabý a TDi/81 kW zase moc drahý.

Po nastartování je poměrně dobře slyšet „nýtování diesleu, které však po rozjezdu prakticky ihned výrazně poklesne a po pěti minutách je jízda s tímto motorem hluk výrazně poklesne. Co je pro TDi motory typické je výborný zátah z nízkých otáček (cca 1900 ot/min), který připomíná zážehové motory s objemem okolo dvou litrů. Jízda s TDi se vůbec velmi podobá jízdě se zážehovým motorem. Dobře táhne od spoda, ale i do vyšších otáček se nenechá nutit. Samozřejmě, že nejvyšší otáčky vznětového motoru jsou níže než u zážehového. To však nemusí vadit, využívat nejvyššího výkonu okolo již čtyřech tisíc otáček není nepříjemné.

Spotřeba je jednou z hlavních předností tohoto vozu. Při našem testu, kdy jsme z Octavií TDi ujeli přes 3000 kilometrů a spotřeba se ustálila na hodnotě 6,0 l/100 km. Nutno dodat, že jsme motor rozhodně nešetřili a prakticky neustále jsme využívali jeho výkonu.

TDi s výkonem 66 kW se nám ze zatím testovaných Octavií ( 1,6/55 kW; 1,8/92 kW; 1,9TDi/81 kW), jeví jako nejlepší volba vzhledem k pořizovací ceně vozu, jeho provozních nákladů a také samotného požitku z jízdy.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 483 900 Kč Cena v testované výbavě: 483 900 Kč

Základní výbava:posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, airbag řidiče i spolujezdce, otáčkoměr, výškově stavitelné sedadlo pro řidiče i spolujezdce, opěrky hlavy v předu i vzadu, osvětlení zav. prostoru, pylový filtr, tónovaná skla, mlhovky, palubní počítač, el. ovl. zrcátka, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, 15ti palcová kola z lehkých slitin, el. ovl. střešní okno i boční okna, ABS, ostřikovače světlometů

Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé

Průměrný plat zaměstnanců státu loni vzrostl meziročně o…

Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží? Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží?

Po dálnicích ze 70. a 80. let jezdíme dodnes, byť se…

Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června

Nad Innsbruckem je největší rakouská ledovcová lyžařská…

VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept

Elon Musk si v prosinci stěžoval na dopravní situaci v…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.1 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1328
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 510
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1429
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec? Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec?

Šílenost. Jinak se asi zřejmě toto video jinak nazvat…

 




Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním…

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla! Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná…

 



 
Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Dnes 08:00

Zážehový motor, který by spotřebovával o 8 až 15 procent méně paliva než současné agregáty, je na dosah sériové výroby. Umožnit to má inovativní systém vypínání válců, vyvinutý ve spolupráci firem Delphi a Tula




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani troubící autobus plný dětí

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani…

Na předměstí australského Melbourne se v pátek zastavil provoz. Postaral se o to párek klokanů, kteří si dopřáli…

 

iSport.cz

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička poslal třikrát k zemi

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička…

 Britský boxer Anthony Joshua je v profesionálním ringu novým vládcem těžké váhy. Na slavném stadionu ve Wembley…

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do nebe posílali góly

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do…

Jen obyčejný ligový zápas? Ne, v Plzni byla při vítězství nad Duklou 2:0 cítit úplně jiná nálada. Viktoria si…

 

Reflex.cz

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci téměř 4000 státních úředníků

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci…

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní správy, armády a četnictva. Ve svém oficiálním…

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

S obrovským překvapením jsem po nákupu v internetovém obuvnictví zaznamenal vlnu reklam na další boty, které mi…