Škoda Octavia 2.0 TDI - skromný silák

Škoda Octavia 2.0 TDI - skromný silák

 
 
25.10. 2004 Libor Zezulka

Po kandidátovi na nejprodávanější motor v České republice (1,9 TDI/77 kW) jsme nyní vyzkoušeli i nejsilnější TDI s objemem 2.0 litru a výkonem 103 kW. Pozitiva i negativa najdete v tomto testu…

Kvality nové Škody Octavia už prověřily desítky samostatných i srovnávacích testů. Po kandidátovi na nejprodávanější motor v České republice (1,9 TDI/77 kW) jsme vyzkoušeli i nejsilnější TDI s objemem 2.0 litru a výkonem 103 kW.

Když jsme v Ženevě postávali na stánku Škody-Auto a zkoumali novou Octavii, nestačili jsme žasnout, jak moc se proti předchůdci změnila. Za extravagantní design sice mladoboleslavský liftback cenu nezíská, šokovat na potkání odvážnými liniemi ovšem není jeho účelem. Ani v interiéru se designéři příliš neodvázali, palubní deska kopíruje starší kolegyni, jen na některých místech vystřídaly hranaté tvary líbivé oblouky a hlavně, postarší a méně kvalitní plasty nahradily příjemné, velmi kvalitní materiály.

Jednička mezi TDI?

Kromě kvality zpracování zaujala nová Octavia výrazně zvětšeným vnitřním prostorem (především na zadních sedadlech) a obrovským zavazadlovým prostorem. Jako základní pohonnou jednotku zvolila Škodovka zážehový agregát 1.4 MPI, daleko větší zájem jeví zákazníci o silnější 1.6 MPI (test zde), nicméně nejžádanější motorizací bude na českém trhu vznětový motor 1.9 TDI s výkonem 77 kW (test zde). O nejvýše postavený turbodiesel 2.0 TDI už takový zájem asi nebude, neboť si nechá za sílu a úspornost pořádně zaplatit.

TEST 2001: Škoda Octavia RS


Pro náš test jsme přesto vybrali nejsilnější nafťák, protože i přes vyšší cenu má své půvaby. Jelikož jsme se otázkami interiéru zabývali v našich předchozích testech, zmíním pouze některé zajímavosti. Nemá smysl připomínat kvalitní zpracování s přesně lícujícími plasty, jež se navíc s přibývajícími měsíci zlepšuje (proti prvním kouskům se ty současné tváří o další kousek kvalitněji). Testovanou Octavii jsme zkoušeli s výbavou Ambiente, kterou charakterizovala povedená kombinace tmavého a světlého plastupotahů.

Nejedná se o béžovou barvu známou z nejvyšší výbavy Elegance, ale její tmavší (šedivý) ekvivalent. I s touto barvou vypadá interiér zajímavě až luxusně, vybledlejší béžová se navíc méně špiní. Ostatní prvky interiéru zůstávají shodné s dříve testovaným modelem. Jediná věc, která mě v interiéru negativně zaujala, bylo profukující zadní trojúhelníkové okénko produkující nepříjemně vysokou míru hluku. Jednalo se doufejme o ojedinělou závadu.

Koupit či nekoupit

Možná si položíte otázku: Proč si kupovat drahý dvoulitr, když mohu mít levnější 1.9 TDI. Na jednu stranu rozdíl 60 000 Kč mezi oběma variantami není v žádném případě zanedbatelný, na stranu druhou chcete-li skutečně silný nafťák, je 2.0 TDI zajímavá alternativa. V přímém porovnání s 1.9 TDI poskytuje o 26 kW větší výkon a 70 Nm větší točivý moment. Maximální rychlost činí 208 km/h oproti 192 km/h u 1.9 TDI.

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Octavia 2.0 TDI za 9,6 s zatímco 1.9 TDI za 11.8 sekund, ale kombinovaná spotřeba vzroste ve srovnání se slabším TDI z 5.0 litru na 5.5 litru. Jak vidno, rozdíly ve výkonech nejsou závratné. Co silnější motor získává na výkonu, zrychlení či maximální rychlosti, ztrácí na spotřebě. Otázka zní: Má smysl investovat do silnějšího agregátu téměř 60 000 víc, nebo se spokojit se slabší jednotkou.

Odpověď, jak už to tak bývá, není jednoznačná. Rozdíl ve výkonu sice skutečně není propastný, o 70 Nm větší točivý moment dostupný už v 1750 ot./min., však dělá své. Ve srovnání s 1.9 TDI Octavia táhne lépe odspodu, zvadnutí se nicméně dostavuje i přes čtyřventilovou techniku na hranici 4500 otáček. Nárůst síly pocítíte už kolem 1650 ot./min, na 2000 přichází mohutný zátah a klasické zatlačení do sedaček.

Nárůst síly pocítíte až do 4000 ot./min, za touto hranicí už jednotka slábne a nemá smysl ji dále vytáčet. Při správném zacházení s řadicí pákou šestistupňové převodovky ovšem můžete sílu motoru optimálně využít a bezpečně předjíždět i v prudkém stoupání. Na dálnici si potom Octavia s dvoulitrovým TDI doslova libuje. Například na šestý rychlostní stupeň točí motor ve 130 km/h 2400 otáček, na pětku potom 2850 otáček.

Žízeň není veliká

V rychlosti 160 km/h točí jednotka na šestku 2950 a na pětku 3550 otáček. Zvuk motoru v sobě sice nezapře TDI, obvyklý klapot naftového motoru však nepřevyšuje zažitý standard TDI, dvoulitrový agregát se nám dokonce zdál méně hlučný než 1.9 TDI. Typický zvuk naftové jednotky zní interiérem vždy po nastartování, míra hluku uvnitř vozu se zvyšuje i s rostoucími otáčkami. Přesto působí dvoulitr celkově kultivovanějším dojmem.

Spotřeba se udržuje v rozumných mezích, samozřejmě záleží na stylu jízdu a míře „šlapání agregátu na krk“. S lehkou nohou na plynu není problém dosáhnout výborné průměrné spotřeby 5.5 litru, to ale není u jednotek TDI nic překvapivého. Ve městě můžete jezdit za 5.5 i 8.3 litru, na dálnici při velmi rychlé jízdě si motor řekne o 8 litrů. Řazení zůstává stejně přesné jako u 1.9 TDI, stejnou charakteristiku má řízení i brzdy, nemění se ani dobré jízdní vlastnosti s přetáčivostí na limitu.

Sečteno a podtrženo nová Octavia s turbodieselem 2.0 TDI jede znatelně lépe než 1.9 TDI. Motor umožňuje velmi svižnou jízdu, v různých situacích pomůže vysoký točivý moment dostupný už v nízkých otáčkách a dostatečná síla nad 2000 otáček. Kultivovaností se jednotka sice nemůže rovnat některým konkurentům, ti na druhou stranu nemohou v drtivé většině případů nabídnout tak příznivou spotřebu.

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 2.0 TDI

Cena v základní výbavě: 609 900 Kč Cena v testované výbavě: 664 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, ABS + MBA + EBV + MSR + ASR, centrální zamykání, elektromechanický posilovač řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, Climatic - klimatizace s automatickou regulací, elektrické ovládání oken vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce

Výbava testovaného vozu:autorádio Stream s CD přehrávačem (+11.000), dálkové ovládání centrálního zamykání (+4.000), metalíza (+8.500), 16 palců disky (+16.000), hlavové airbagy (+9.900), parkovací asistent vzadu (+9.000)

Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží

Lázeňské město Poděbrady bude 30. 8. - 2. 9. 2018 opět…

Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 2.0 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.6 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1390 / 660
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia 2.0 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 






 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Snili jste někdy o tom, jaké je to být součástí týmu slavné kapely? Chcete vidět, co všechno obnáší koncert, jak…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…