Škoda Octavia 2.0 TDI - skromný silák

Škoda Octavia 2.0 TDI - skromný silák

 
 

Po kandidátovi na nejprodávanější motor v České republice (1,9 TDI/77 kW) jsme nyní vyzkoušeli i nejsilnější TDI s objemem 2.0 litru a výkonem 103 kW. Pozitiva i negativa najdete v tomto testu…

Kvality nové Škody Octavia už prověřily desítky samostatných i srovnávacích testů. Po kandidátovi na nejprodávanější motor v České republice (1,9 TDI/77 kW) jsme vyzkoušeli i nejsilnější TDI s objemem 2.0 litru a výkonem 103 kW.

Když jsme v Ženevě postávali na stánku Škody-Auto a zkoumali novou Octavii, nestačili jsme žasnout, jak moc se proti předchůdci změnila. Za extravagantní design sice mladoboleslavský liftback cenu nezíská, šokovat na potkání odvážnými liniemi ovšem není jeho účelem. Ani v interiéru se designéři příliš neodvázali, palubní deska kopíruje starší kolegyni, jen na některých místech vystřídaly hranaté tvary líbivé oblouky a hlavně, postarší a méně kvalitní plasty nahradily příjemné, velmi kvalitní materiály.

Jednička mezi TDI?

Kromě kvality zpracování zaujala nová Octavia výrazně zvětšeným vnitřním prostorem (především na zadních sedadlech) a obrovským zavazadlovým prostorem. Jako základní pohonnou jednotku zvolila Škodovka zážehový agregát 1.4 MPI, daleko větší zájem jeví zákazníci o silnější 1.6 MPI (test zde), nicméně nejžádanější motorizací bude na českém trhu vznětový motor 1.9 TDI s výkonem 77 kW (test zde). O nejvýše postavený turbodiesel 2.0 TDI už takový zájem asi nebude, neboť si nechá za sílu a úspornost pořádně zaplatit.

TEST 2001: Škoda Octavia RS


Pro náš test jsme přesto vybrali nejsilnější nafťák, protože i přes vyšší cenu má své půvaby. Jelikož jsme se otázkami interiéru zabývali v našich předchozích testech, zmíním pouze některé zajímavosti. Nemá smysl připomínat kvalitní zpracování s přesně lícujícími plasty, jež se navíc s přibývajícími měsíci zlepšuje (proti prvním kouskům se ty současné tváří o další kousek kvalitněji). Testovanou Octavii jsme zkoušeli s výbavou Ambiente, kterou charakterizovala povedená kombinace tmavého a světlého plastupotahů.

Nejedná se o béžovou barvu známou z nejvyšší výbavy Elegance, ale její tmavší (šedivý) ekvivalent. I s touto barvou vypadá interiér zajímavě až luxusně, vybledlejší béžová se navíc méně špiní. Ostatní prvky interiéru zůstávají shodné s dříve testovaným modelem. Jediná věc, která mě v interiéru negativně zaujala, bylo profukující zadní trojúhelníkové okénko produkující nepříjemně vysokou míru hluku. Jednalo se doufejme o ojedinělou závadu.

Koupit či nekoupit

Možná si položíte otázku: Proč si kupovat drahý dvoulitr, když mohu mít levnější 1.9 TDI. Na jednu stranu rozdíl 60 000 Kč mezi oběma variantami není v žádném případě zanedbatelný, na stranu druhou chcete-li skutečně silný nafťák, je 2.0 TDI zajímavá alternativa. V přímém porovnání s 1.9 TDI poskytuje o 26 kW větší výkon a 70 Nm větší točivý moment. Maximální rychlost činí 208 km/h oproti 192 km/h u 1.9 TDI.

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Octavia 2.0 TDI za 9,6 s zatímco 1.9 TDI za 11.8 sekund, ale kombinovaná spotřeba vzroste ve srovnání se slabším TDI z 5.0 litru na 5.5 litru. Jak vidno, rozdíly ve výkonech nejsou závratné. Co silnější motor získává na výkonu, zrychlení či maximální rychlosti, ztrácí na spotřebě. Otázka zní: Má smysl investovat do silnějšího agregátu téměř 60 000 víc, nebo se spokojit se slabší jednotkou.

Odpověď, jak už to tak bývá, není jednoznačná. Rozdíl ve výkonu sice skutečně není propastný, o 70 Nm větší točivý moment dostupný už v 1750 ot./min., však dělá své. Ve srovnání s 1.9 TDI Octavia táhne lépe odspodu, zvadnutí se nicméně dostavuje i přes čtyřventilovou techniku na hranici 4500 otáček. Nárůst síly pocítíte už kolem 1650 ot./min, na 2000 přichází mohutný zátah a klasické zatlačení do sedaček.

Nárůst síly pocítíte až do 4000 ot./min, za touto hranicí už jednotka slábne a nemá smysl ji dále vytáčet. Při správném zacházení s řadicí pákou šestistupňové převodovky ovšem můžete sílu motoru optimálně využít a bezpečně předjíždět i v prudkém stoupání. Na dálnici si potom Octavia s dvoulitrovým TDI doslova libuje. Například na šestý rychlostní stupeň točí motor ve 130 km/h 2400 otáček, na pětku potom 2850 otáček.

Žízeň není veliká

V rychlosti 160 km/h točí jednotka na šestku 2950 a na pětku 3550 otáček. Zvuk motoru v sobě sice nezapře TDI, obvyklý klapot naftového motoru však nepřevyšuje zažitý standard TDI, dvoulitrový agregát se nám dokonce zdál méně hlučný než 1.9 TDI. Typický zvuk naftové jednotky zní interiérem vždy po nastartování, míra hluku uvnitř vozu se zvyšuje i s rostoucími otáčkami. Přesto působí dvoulitr celkově kultivovanějším dojmem.

Spotřeba se udržuje v rozumných mezích, samozřejmě záleží na stylu jízdu a míře „šlapání agregátu na krk“. S lehkou nohou na plynu není problém dosáhnout výborné průměrné spotřeby 5.5 litru, to ale není u jednotek TDI nic překvapivého. Ve městě můžete jezdit za 5.5 i 8.3 litru, na dálnici při velmi rychlé jízdě si motor řekne o 8 litrů. Řazení zůstává stejně přesné jako u 1.9 TDI, stejnou charakteristiku má řízení i brzdy, nemění se ani dobré jízdní vlastnosti s přetáčivostí na limitu.

Sečteno a podtrženo nová Octavia s turbodieselem 2.0 TDI jede znatelně lépe než 1.9 TDI. Motor umožňuje velmi svižnou jízdu, v různých situacích pomůže vysoký točivý moment dostupný už v nízkých otáčkách a dostatečná síla nad 2000 otáček. Kultivovaností se jednotka sice nemůže rovnat některým konkurentům, ti na druhou stranu nemohou v drtivé většině případů nabídnout tak příznivou spotřebu.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 2.0 TDI

Cena v základní výbavě: 609 900 Kč Cena v testované výbavě: 664 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, ABS + MBA + EBV + MSR + ASR, centrální zamykání, elektromechanický posilovač řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, Climatic - klimatizace s automatickou regulací, elektrické ovládání oken vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce

Výbava testovaného vozu:autorádio Stream s CD přehrávačem (+11.000), dálkové ovládání centrálního zamykání (+4.000), metalíza (+8.500), 16 palců disky (+16.000), hlavové airbagy (+9.900), parkovací asistent vzadu (+9.000)

Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu

Ve věku osmdesáti let zemřel slavný herec Jan Tříska.…

Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku

Protiimigrační a protiislámská Alternativa pro Německo…

Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů

Tuzemský vývoz do Myanmaru alias Barmy roste na rozdíl…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 2.0 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.6 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1390 / 660
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia 2.0 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 






 
Slavné automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Dnes 08:00

Automobilky svým zákazníkům vedle samotných automobilů nabízí pod svou značkou mnoho nejrůznějších produktů a k těm nejatraktivnějším patří i jízdní kola.




Blesk.cz

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Dopravu na Pražském okruhu postihly začátkem nového pracovního týdne komplikace. Došlo tady k nehodě, kvůli…

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z mostu neskočil! Bylo to jinak

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z…

Osmdesátiletý herec Jan Tříska (†80) byl od soboty po zranění ve vážném stavu v nemocnici. Podle všeho záhadně…

 

iSport.cz

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila Federerova Mirka, Topolánek i Jágr

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila…

Byl to velkolepý tenisový víkend. Premiérový ročník Laver Cupu se mimořádně vydařil nejen na kurtu v O2 areně.…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Co když Američané provedou preventivní úder na Severní Koreu? Nepřítel má mnoho výhod

Co když Američané provedou preventivní úder na…

Daniel L. Davis píše na serveru nationalinterest.org, jak je obtížné výrazně zasáhnout nepřítele, byť máte…

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského generála, který tam radil vládním vojákům

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského…

Velkou ztrátu utrpěla v Sýrii ruská armáda. V minulých dnech tam byl zabit velitel jedné její divize, generál…