Rychlá Škoda Octavia: Napodruhé 365 km/h!
Už v pondělí se upravená Octavia RS v rámci akce Bonneville Speed Week zařadila do exkluzivního klubu automobilů, schopných vyvinout zde rychlost vyšší než 200 mph, tedy 322 kilometrů za hodinu.
Speciál dosáhl při šestém pondělním pokusu rychlosti 202,15 mph, tedy 325 km/h. Za volantem byl žurnalista Richard Meaden. Protože se rychlost 322 km/h podařilo překonat se čtyřdenním předstihem, tým se pokusil zaútočit i na absolutní na rekord z roku 1998 mezi přeplňovanými produkčními dvoulitrovými automobily. Ten má hodnotu 216 mil v hodině (348 km/h). Přesněji řečeno...měl.
Ve čtvrtek totiž Octavia RS dosáhla na solných pláních rychlosti 225,513 mil v hodině (362,93 km/h), v pátek pak po vyprahlém jezerním dnu jela ještě rychleji; rychlostí 228,647 mil v hodině, což je 367,97 km/h. Nový oficiální rekord má hodnotu průměru těchto dvou měřených jízd, tedy 365,45 km/h.
Robert Hazelwood, šéf Škody UK k tomu dodává: “Dosáhli jsme opravdu skvělého výsledku. Naším hlavním cílem bylo pokořit hranici 200 mil v hodině, což měla být oslava deseti let symbolu vRS na britském trhu. To se povedlo, dokázali jsme toho však ještě mnohem víc. Úspěch je odměnou všem, kdo na prototypu pracovali.
Automobil tajně připravovaný v posledních měsících technickým oddělením Škody UK v Milton Keynes vznikl ve spolupráci s tuningovým specialistou REVO Technik. Základem vozu je nová Škoda Octavia RS s motorem 2,0 TFSI, která však doznala řadu úprav. Aerodynamika vozu byla zásadně vylepšena snížením o 80 mm, přední část dostala nový pomocný rám s velkým závodním mezichladičem stlačeného vzduchu.
Motor má původ v sériovém provedení Octavie RS, zachováno bylo přímé vstřikování avšak elektronika a přeplňování byly významně přepracovány. Nové turbodmychadlo Garrett o průměru 65 mm dává maximální plnicí tlak 1,93 bar. K supersportovním parametrům pomáhá také závodní palivo se 120ti oktany. Nejvyšší výkon se pohybuje mezi 550 a 600 koňmi, točivý moment vrcholí relativně nízkou hodnotou 450 Nm mezi 6000 a 7700 min-1.
Prototyp splňuje přísné bezpečnostní předpisy Southern California Timing Association (SCTA), Octavia tedy musela dostat bezpečnostní schránku, brzdicí padák a palubní hasicí systém. Upravená Octavie vRS soutěží v již zmíněné dvoulitrové kategorii produkčních aut. Závodí se na 9 mil dlouhé solné pláni, přičemž uprostřed je měřený úsek v délce 1 míle.
Pláně Bonneville Salt Flats se rozprostírají na 50 čtverečních mílích severo-západně od Salt Lake City v americkém státě Utah. Rychlostní rekordy se zde zdolávají už téměř celé století vždy v srpnu.