TEST Škoda Octavia I 1.9 TDI vs. Škoda Octavia III 1.6 TDI – Pokrok na všech na všech frontách?
První generace se stala zlomovou v mnoha ohledech včetně designu. Přední maska s chromovaným rámečkem a svislými žebry slouží jako poznávací znamení všech dalších škodovek včetně aktuální třetí generace octavie.
DOJEM
Nekončící evoluce
Díky tomu, že automobilka drží stále tentýž styl, zůstává i vzhled karoserie původního modelu z pera belgického designéra Dirka van Braeckela stále nadčasový. Vzhledu původní octavie prospěl také facelift z poloviny roku 2000, kdy vůz dostal nově tvarované přední nárazníky, lichoběžníkové přední světlomety s čirou optikou a u liftbacku jinou grafiku zadních svítilen. Testovaný vůz byl z modelového roku 2002, kdy se opět vrátilo (stejně) velké pravé zpětné zrcátko.
Proti současnému modelu působí subtilněji i kvůli tenčím sloupkům a karoserii o 83 mm užší. Z boku vynikne dlouhý zadní převis, který v kombinaci s krátkým rozvorem působí disproporčně. Vedle moderně vypadající třetí generace vypadá sice první octavia jako chudá příbuzná, ale jinak se nemá zač stydět.
PROSTOR A POHODLÍ
Dozadu (raději) ne
Vyhlášeným úskalím jedničky byl malý prostor vzadu, kterým nedokázala překonat o třídu menší felicii. Výrazně vykrojenými dveřmi se sem i obtížně
nastupuje. Situaci s nedostatkem místa napravil až nástupce, třetí generace pak povyrostla ještě více a na poměry třídy se zde mají cestující královsky.
Kvalitou potahů, zvláště v případě testované specifikace Elegance, se však původní model novějším verzím minimálně vyrovná. Horní část palubní desky je z příjemného měkčeného plastu a slícování všech dílů působí precizně. Ve voze se 164.000 km ani po čtrnácti letech provozu nic nevrzalo.
Naměřené hodnoty | Škoda Octavia I 1.9 TDI | Škoda Octavia III 1.6 TDI |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 166/0 | 180/11 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 94-101/93 | 90-99/94 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 5-9/0 | 0-6/0 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 145/143 | 148/146 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 133/134 | 140/139 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 49 x 50/45 x 50 | 50 x 51/48 x 501) |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 60 x 50 | 62 x 501) |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 107 x 113 | 113 x 104 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 75/194 | 70/186 |
CENA A VÝBAVA
Stále levnější
Současná octavia stojí daleko méně než její předchůdkyně z devadesátých let (nemluvě o poměru ceny k výši reálné mzdy) a nabízí daleko bohatší výbavu. Týká se to zejména bezpečnosti, kde je v základní výbavovém stupni šest místo dvou airbagů a nechybí stabilizace ani další moderní asistenční systémy. Dříve se však připlácelo i v nejvyšším stupni Elegance třeba za rádio a neskutečně drahá byla navigace. Našly se však i věci, které stály méně: třeba metalíza, xenony nebo samočinná klimatizace. Při dovybavení podle požadavků verze Světa motorů (byť bez hlavových
airbagů) však zjistíte, že v roce 2001 jsme za octavii zaplatili o 150.300 Kč více. Z pohledu servisních nákladů naopak potěší, že ceny náhradních
dílů u současné generace nejsou dramaticky vyšší než na starší model. Na octavii první generaci se však nabízejí i levnější originální díly z řady Ecomony, popřípadě další slevy v rámci Šekové knížky. V bazaru se nejlevnější Octavie TDI nabízejí zhruba od 50.000 Kč, za vozy ve špičkovém
stavu však dáte i přes 120.000 Kč.
Pořizovací náklady | Škoda Octavia I 1.9 TDI | Škoda Octavia III 1.6 TDI |
Základní cena | 587 000 Kč (Elegance) | 489 900 Kč (Fresh) |
Cena verze Světa motorů | 640 200 Kč (Elegance + příplatky) * | 489 900 Kč (Fresh) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní, boční a hlavové airbagy, ESP, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač. | |
VÝBAVA POŽADOVANÁ A NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||
Čelní/boční/hlavové airbagy | Ano/8900 Kč/Ne | Ano/Ano/Ano |
ESP (ESC) | 21 700 Kč | Ano |
Manuální/automatická klimatizace | Ano/17 400 Kč | Ano/18 100 Kč |
Xenony/bixenony | 22 500 Kč/Ne | Ne/30 300 Kč |
Vyhřívání předních/zadních sedadel | 5900 Kč/Ne | Ano/5100 Kč |
Zadní/zadní a přední parková senzory | 9000 Kč/Ne | Ano/8200 Kč |
15˝/16˝/17˝ litá kola | Ano/10 500 Kč/Ne | Ne/Ano/5000 Kč |
Rádio s CD/navigace | 13 000 Kč/85 000 Kč | Ano (s USB)/13 000 Kč |
Handsfree | 9600 Kč | Ano |
Dešťový senzor | 2650 Kč | 5300 Kč |
Tempomat | 12 000 Kč | Ano |
Multifunkční volant | 9900 Kč | Ano |
Metalíza | 8500 Kč | 14 100 Kč |
Porovnání cen | 640 200 Kč | 489 900 Kč |
Bazarová cena dnes | 115 999 Kč | - |
* Výbavu Světa motorů nesplňuje, nelze si připlatit za hlavové airbagy, ceník Octavie I z 27. 8. 2001 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Emisní břemeno
Jednotka 1.9 TDI/81 kW se stala mezi českými motoristy modlou. Provedení s označením ASV (Euro 3) se představilo v roce 1999. Z hlediska poměru, spolehlivosti, dynamiky a spotřeby se jedná o nejlepší volbu. Klíčem k úspěchu je spolehlivé elektronicky řízené rotační čerpadlo Bosch, které sice pracuje jen s tlakem 600 barů, dokáže ho však servírovat okamžitě při sešlápnutí plynu. Proti tomu současný systém common rail (1.6 TDI) vyvíjí při částečné zátěži daleko nižší tlak než maximálních 2000 barů a jeho potřebné zvýšení zabere čas. Pomalejší náběh točivého momentu z nízkých otáček u šestnáctistovky je daný i objemem motoru. Devatenáctistovka má stejné vrtání 79,5 mm, ale (logicky) podstatně delší zdvih 95,5 ku 80,5 mm, což z mechanické podstaty věci zvyšuje točivý moment (síla působí na větším rameni).
Roli hraje i vyšší kompresní poměr 19,5:1 vs. 16,2:1, zvyšující tepelnou účinnost motoru. U 1.6 TDI by to však bylo kontraproduktivní, narůstají tím totiž i ztráty v sání a do menších válců by se nedostalo potřebné množství vzduchu. Kromě toho s rostoucí tepelnou účinností (vyšší teplotou spalování) přibývá oxidů dusíku (motory Euro 6 jich mohou vypouštět necelou šestinu toho co Euro 3). Přímo s emisními normami souvisí také
nutnost větší recirkulace. Zatímco starší jednotka pouze s nízkotlakým ventilem spaliny přepouští jen v nízkých otáčkách, šestnáctistovka má i vysokotlaký ventil a přivádí je do válců daleko častěji. Při potřebě plného výkonu tedy trvá déle, než se přivede pouze čistý vzduch.
skoda octavia testy svetmotoru
Těžce spřaženo
Proč se subjektivně zdá být stará octavia o tolik dynamičtější, však možná více než samotný motor zapříčiňuje převodovka. Odstupňování je u ní navrženo tak, aby v otáčkách maximálního výkonu na pětku dosahovala nejvyšší rychlosti. Proti tomu v současné octavii jsou jednotlivé stupně nastavené s ohledem na co nejnižší normovanou spotřebu. Všechny celkové převody počínaje dvojkou jsou delší, čímž ještě více vynikne prodleva na sešlápnutí plynu a nižší točivý moment v nízkých otáčkách.
Tam, kde se 1.9 TDI pohotově sbíhá i z 1000 či 1200 ot./min, 1.6 TDI prakticky neakceleruje. Potvrdilo se to i při pružném zrychlování, nejvíce při netradičním měření 60-100 km/h na pětku. Navzdory papírovým hodnotám jsme starší octavii naměřili i lepší čas v maximální akceleraci. Sledovaný údaj 0-100 km/h skončil výsledkem 10,4 vs. 11,2 s (dle papírových hodnot by měl být naopak 11,1 vs. 10,6 s).
Kolik to žere?
Nejčastější hospodská otázka už naštěstí nenutí majitele nové octavie objednat si další kousek na žal. Motor 1.6 TDI se totiž legendární devatenáctistovce vyrovná a na dálnici ji i překonává. Při plynulé jízdě skutečnou rychlostí 130 km/h se ukazují nevýhody krátkého odstupňování (1.9 TDI točí 2800 ot./min) a spotřeba činí 5,8 l/100 km, u soudobého modelu jen 5,1 l/100 km. Případné polemiky pomůže ozřejmit fakt, že v první
generaci více proměřuje rychloměr. Starší sourozenec vrací úder ve městě (5,2 vs. 5,6 l/100 km), kde se více hodí blíže poskládané převody umožňující lépe využívat nízké otáčky. Jízda po běžných silnicích přináší stejný výsledek 4,6 l/100 km.
Údaje o testovaných vozidlech | Octavia I 1.9 TDI | Octavia III 1.6 TDI |
Motor, ventilový rozvod | turbodiesel R4, DOHC | turbodiesel R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1896 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 81/4150 | 81/3200-4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 235/1900 | 250/1500-3000 |
Převodovka | 5° manuální | 5° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4507 x 1731 x 1431 | 4659 x 1814 x 1461 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2512, 1513/1494 | 2686, 1549/1520 |
Standardní pneumatiky | 195/65 R15 | 195/65 R15 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1275/660 | 1305/625 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 500/1300 | 650/1800 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 528/1328 | 590/1580 |
Objem nádrže paliva (l) | 55 | 50 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 191 | 197 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 | 10,6 |
Emise CO2 (g/km) | 135 | 98 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 6,6/4,2/5,0 | 4,4/3,4/3,8 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Zrychlení 0-80/100/120/140/160 km/h (s) | 7,1/10,4/15,2/ 21,8/32,5 |
7,8/11,2/15,8/ 23,2/32,9 |
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h podle GPS (ot./min) | 2800 | 2500 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 39,7 | 38,0 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 45,5/84,6/121,4 | 47,7/86,4/125,6 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,2 | 5,1 |
JÍZDA
Vratká opora
Současná generace se sice ve většině verzí vrátila k zadní vlečené nápravě, přiblížení k jízdním vlastnostem jedničkové octavie to však naštěstí neznamená. Ač byl podvozek bazarové škodovky ve výborném stavu a na první pohled se zdálo, že proti soudobým autům se její ovládání liší jen výraznějším nakláněním v zatáčkách a tužším řízení s hydraulickým posilovačem, není to pravda. Stačí, abyste cukli volantem či zdánlivě pohodové tempo o trochu zvýšili, a auto tím dokážete pořádně rozhodit.
skoda octavia testy svetmotoru
Podvozek zkrátka nesnáší neplynulé pohyby, natož pak doprovázené třeba prudkým ubráním plynu. Dlouhé převisy karoserie vůz snadno přivedou do smyku, ve kterém je obtížně řiditelný. Lépe na tom jsou verze s ESP, těch je ovšem jako šafránu. Jezdit jedničkovou octavií rychle vyžaduje daleko víc umu než u dnešního provedení. To těží z vyváženějších proporcí výrazně tužší karoserie, širších rozchodů kol a v neposlední řadě i citlivě naladěné stabilizace.
Spokojeni jsme byli s účinností brzd, které ani u jednoho vozu neslábly. Nový model sice zpomaluje lépe, dáno to však může být i použitím širších pneumatik od renomovanějšího výrobce. První octavia ve verzi 1.9 TDI/81 kW těží i ze zadních kotoučových brzd.
ZÁVĚR
Nic jiného než drtivá převaha třetí generace se nedalo očekávat, nejvíce se to projevuje na výrazně prostornějším interiéru a daleko jistějším podvozku. Těší nás však kvalita první octavie, kterou by mohly mnohé současné vozy závidět, a také nadčasový design, jenž se stal jednotícím prvkem celé modelové linie. Tradiční bodové hodnocení tentokráte vynecháme, při hodnocení motorů totiž ani nelze najít etalon pro srovnání. Fakt je,
že se jednotka 1.6 TDI při plnění současných emisí dynamikou ani uživatelskou přívětivostí starší jednotce nevyrovná. O spotřebě to však neplatí.
Škoda Octavia III 1.6 TDI
Plusy
- Prostornější interiér
- Výrazně lepší jízdní vlastnosti
- Bohatší výbava
- Tišší motor
- Lepší aerodynamika
- Praktičtější odkládací místa
- Pohodlnější sedadla
- Nízká spotřeba na dálnici
Minusy
- Výraznější prodleva motoru na sešlápnutí plynu
- Pomalejší nástup točivého momentu
- Dlouhé zpřevodování
- Proti 6° převodovkám méně přesné řazení
- Na 17˝ kolech více tupých rázů od podvozku
Škoda Octavia I 1.9 TDI
Plusy
- Okamžité reakce motoru
- Výrazně lepší pružnost
- Svižnější akcelerace
- Nízká spotřeba ve městě
- Kvalitní zpracování
Minusy
- Málo místa v podélném směru
- Bez ESP záludné jízdní vlastnosti
- Nevýrazně tvarovaná sedadla
- Malé kapsy ve dveřích
- Ve své době vysoká pořizovací cena, dnes malá nabídka ojetin
- Nepřehledná grafika přístrojů
Autor: Martin Jeník